Energia-, ilmasto- ja liikennepolitiikkaa – Torstai 24.5.2007

Ruuhkamaksut eivät ole edistyneet Suomessa odotetulla tavalla. Itse asiassa Suomi on Baltian maiden ohella ainoita maita Euroopassa, jossa ruuhkamaksut, tietullit tai vastaavat eivät ole vielä käytössä. Samaan aikaan yhä useampi suomalaistalous omistaa vähintään kaksi tai jopa kolme autoa.

Uudenmaan ympäristönsuojelupiiri julkaisikin yhdessä Helsingin luonnonsuojeluyhdistyksen kanssa pääkaupunkiseudun liikennepolitiikasta tiedotteen (Luonnonsuojelijat vaativat ruuhkamaksuun vauhtia) Koko tiedote on luettavissa osoitteessa:
http://www.sll.fi/tiedotus/tiedotteet/piirit/piirit2007/pkruuhkamaksu

YLE:n uutisten mukaan Ihmiskunnan aiheuttamat hiilidioksidipäästöt ovat 2000-luvulla kasvaneet yli kolme prosenttia vuodessa. Oi voi. Onneksi samaan aikaan tapahtuu edistystäkin. YLE:n uutisten mukaan Norja on kieltämässä bensiinikäyttöiset autot kokonaan vuoteen 2015 mennessä. Kielto koskisi vain uusia autoja. Tämän vuoden alussa Norjassa astui voimaan myös säädös, joka nostaa uusien, runsaspäästöisten autojen hintaa. Lisämaksun myötä uusien henkilöautojen päästöt ovat vähentyneet Norjassa 17 prosenttia.

Iltapäivällä pyöräilin jälleen Suomen luonnonsuojeluliittoon. Vuorossa oli ympäristöjärjestöjen ilmastokoordinaatioryhmän kokous. Asialistalla oli hallitusohjelman käsittely. Paikalla keskustelemassa oli myös hallituksen uunituore ilmastopoliittinen asiantuntija Oras Tynkkynen. Hallitusohjelman lisäksi käsittelimme ympäristöjärjestöjen näkökulmista perjantaina pidettävään KTM:n järjestämään pitkän aikavälin ilmasto- ja energiastrategian avausseminaariin.

Jätä kommentti

Close Bitnami banner
Bitnami