Hyvä johtaminen – Osa 14: Päätöksenteko

Päätöksenteko on valitsemista eri vaihtoehtojen väliltä.

Hyvä johtaja pystyy tekemään nopeita päätöksiä vaikeassa tilanteessa lukemattomien eri vaihtoehtojen väliltä vajavaisin tiedoin. Hyvä johtaminen on jatkuvaa päätöksentekoa ajelehtimisen sijaan.

Vain kuolleet kalat uivat virran mukana.

Ohessa viisi ajatusta päätöksenteosta

1. Pohdi vaihtoehtoja. Kun teet suoraviivaisia päätöksiä, pohdi tietoisesti asian hyviä ja huonoja puolia sekä arvioi tilannetta järkevästi ja maltillisesti.

2. Valjasta alitajunta. Kun joudut päättämään jostain monimutkaisesta kysymyksestä, yritä antaa tietoiselle mielellesi lepotauko ja suo alitajunnallesi mahdollisuus tehdä töitä. Kiinnitä huomio välillä toisaalle.

3. Tee päätöksiä! Ihmiset katuvat vain harvoin sitä, että ovat päättäneet tehdä jotain. Yleensä katumuslistan kärjessä on tekemättömyys.

”Kaikista sanotuista tai kirjoitetuista sanoista murheellisimmat ovat nämä: Niin olisi voinut olla!” -John Greenleaf Whittier-

4. Opettele tekemään päätöksiä yksin. Ryhmät tekevät riskialttiimpia päätöksiä kuin yksilöt, koska ryhmässä oleminen yllyttää liioittelemaan mielipiteitä. Yksilöihin verrattuna ryhmät ovat taipuvaisia ahdasmielisyyteen ja kykenevät helpommin löytämään oikeutuksen järjettömille teoille.

5. Lopeta katuminen ja vatvominen. Useimmiten ihmiset katuvat sitä, mitä he eivät ole tehneet. Ryhdy siis tuumasta toimeen. Ole valmis näkemään vaivaa ja aikaa. Toteuta Se. Kun tartut tilaisuuteen, saat iloa. Jos jätät tarttumatta siihen, joudut katumaan.

Kirjoitussarjan edelliset osat luettavissa täältä:
– Osa 1: Tavoitteet
– Osa 2: Palautteen antaminen
– Osa 3: Viisi vinkkiä sähköpostin käyttöön
– Osa 4: Ajanhallinnasta itsensä johtamiseen
– Osa 5: Priorisointi ja delegointi
– Osa 6: Vinkkejä työpaikkahaastatteluun
– Osa 7: Miksi kannattaa epäonnistua
– Osa 8: Rikastava vuorovaikutus
– Osa 9: Motivaatio
– Osa 10: Sovitussa aikataulussa pysyminen
– Osa 11: Ihmisten johtaminen
– Osa 12: Kuinka onnistua?
– Osa 13: Hanki kuusi tuntia lisää aikaa jokaiseen päivään

3 kommenttia artikkeliin ”Hyvä johtaminen – Osa 14: Päätöksenteko”

  1. Kiitos Leo – oivallinen lista! Lisäisin taas muutaman pointin.

    Tunnista päätöksentekotilanne. Monesti päätös jää epähuomiossa tekemättä kokonaan. Tällöin tekemätön päätös aiheuttaa epätietoisuutta ja stressiä. Tunnistamalla päätöksenteon tarpeen voit selkeyttää toimintaympäristöäsi.

    Pilko päätöksenteko. Suuriin kysymyksiin voi olla ylivoimaista vastata, mutta nekin saattavat koostua pienemmistä kysymyksistä.

    Seuraa tehtyjä päätöksiä. Ovatko tekemäsi päätökset pitäneet? Onko tehtyjä päätöksiä tarpeen muuttaa? Päätökset, joiden toteutumista kukaan ei seuraa, ovat yhtä tyhjän kanssa. Käytä siis energiaa siihen, että tekemäsi päätökset toteutuvat. Näin saat päätöksenteostasi laadukkaampaa. Niin organisaation kuin yksilönkin toiminnan laatua voi erittäin hyvin mitata päätöksenteon laadulla!

    Vastaa

Jätä kommentti