Kasper Strömman ja mökkeily

Kasper Strömman ja HuiliHuili-lehdessä Kasper Strömman kommentoi kaupunkikotia ja mökkeilyä seuraavasti:

”En harrasta mökkeilyä. Kahden kodin ylläpito on turhaa, mökit kuormitavat luontoa ja niihin täytyy usein autoilla satoja kilometreja. Olemme sata vuotta rakentaneet hienoja systeemejä ja sitten pitäisi haluta takaisin vanhaan? En ymmärrä, mitä hienoa on saada käyttää rumia vaatteita ja olla yksin. Kesämökki ei ole minulle tarpeeksi eksoottinen paikka Saman s-marketin kautta sinnekin mennään.”

Itsekin olen aika ajoin haaveillut omasta mökistä.

Olenhan kotoisin maalta pieneltä paikkakunnalta Kannuksesta. Siellä vietin lapsuuden ja nuoruuden kesät pienessä mökissä, jossa oli oma piha ja kasvimaa. Kumpulassa ja Käpylässä kävellessä tulee usein mieleen, että ainakin tuollainen pieni siirtolapuutarhamökki olisi kiva.

Vai olisiko sittenkään, jos asiaa ajattelee rationaalisesti järjellä? Esimerkiksi pieni siirtolapuutarhamökki Helsingissä maksaa helposti 50 000 euroa. Summat kohoavat moninkertaiseksi, jos haluaa kunnon mökin järven tai meren rannalta sellaisten yhteyksien päästä, että mökille pääsee pyörällä, bussilla tai junalla.

Hienon mökin hyvien yhteyksien päästä taas saa vuokrattua viikoksi helposti 500 eurolla. Kun vuoden aikana tulee käytännössä oltua mökillä ehkä viikon tai kaksi, riittää vaikka tuo 50 000 euroa helposti 50-100 vuoden mökkivuokriin. Kaupan päälle saa sen, ettei tarvitsi itse huolehtia mökin ja pihan kunnostuksesta. Mökin vuokraaminen mahdollistaa myös sen, että paikkaa voi vaihdella mieltymysten ja elämäntilanteen mukaan.

Puhumattakaan niistä mökkeilyn ympäristövaikutuksista, joihin Kasper Strömmankin viittaa. 

Mitä mieltä itse olet mökkeilystä?

4 kommenttia artikkeliin ”Kasper Strömman ja mökkeily”

  1. Eihän mökkeily sinänsä mitään ekoelämää ole, mutta:
    * Ainakin omalla kohdallani mahdollisuus viettää kesä mökillä tarkoittaa, etten käytä lomaa esim. ulkomaanmatkailuun, mikä kuormittaisi ympäristö todennäköisesti enemmän.
    * Vanhempieni ja heidän sisarustensa mökeillä vierailemalla sain jo lapsena kokemusta erilaisista luontotyypeistä. Ihastuin saaristoon ja järvi-Suomeen, ällistelin pahkoja, söin mustikoita, keräsin käpyjä, snorklasin etsimässä simpukoita ja pyydystin sammakoita. Uskon mökkeilyn vaikuttaneen luontosuhteeni kehittymiseen merkittävästi. Vesistöjen puhtaus kiinnostaa aivan eri tavalla, kun on saanut uida luonnonvesissä ja ihmetellä kaiken maailman järvisätkimiä ja ahdinpartoja. En voi puhua muiden puolesta, mutta toistuvat eripituiset jaksot mökillä lähellä luontoa ovat tehneet minusta ympäristötietoisemman kuin muuten olisin.

    Vuokramökkeilyä voisi kyllä mainostaa enemmän. En muista koska olisin nähnyt vuokramökkejä markkinoivan mainoksen. Tuttuni haluaisi käydä kesäisin vuokramökillä, mutta vuosien takaiseen suosikkipaikkaan ei pääse enää julkisilla, kun bussi jättää nykyään 10 km päähän. Toivon, että muihin vuokrapaikkoihin on edelleen mahdollista mennä julkisilla.

    Vieroksun hieman tuota asetteluasi: ”Kumpulassa ja Käpylässä kävellessä tulee usein mieleen, että ainakin tuollainen pieni siirtolapuutarhamökki olisi kiva. Vai olisiko sittenkään, jos asiaa ajattelee rationaalisesti järjellä? Esimerkiksi pieni siirtolapuutarhamökki Helsingissä maksaa helposti 50 000 euroa.” Asioiden ”kivuus” ja ”rationaalisuus” eivät suinkaan mene aina yksi yhteen. Mökki on kallis ja sen huolto syö aikaa lomapäivistä, mutta kaipa se jotain kertoo, että joku sen rahan ja ajan on valmis uhraamaan mökkeilyn vuoksi. En lähde mökille järkeiltyäni asian ensin kotona valmiiksi. Lähden, koska semmoinen käytössä on ja koska siellä on aina hauskaa. 🙂

  2. Meillä on mökki / kesämaja Kivinokassa Helsingissä – siis urbaania mökkeilyä. Se on hyvin ekologista kesänviettoa myös. Ei tarvitse ajaa satoja kilometrejä, monet tulevat mökille metrolla tai fillarilla. Ei ole sähköä, ei lämmintä vettä. Mutta mukavaa on! Molemmat ovat lähellä, kaupunki ja luonto. Fiiliksiä voi tsekata kivinokkailua.blogspot.fi

  3. Kesämökkejä on niin monenlaisia, nykytyyliin tehdyt ovat ökyhuviloita kaikilla mukavuuksilla ja ylikin.Hyi.
    Oma mökkini on vanha pieni hirsimökki ja kaupunkiasuntoamme paljon ekologisempi: aurinkosähkö. kompostoiva käymälä (joka muuttaa kakat ja talousjätteet mullaksi), ei juoksevaa vettä. Autolla sinne on mentävä, sen verran on matkaa, mutta kesäaikana paikalla ollaan useita viikkoja yhteen pötköön.
    Virkistyspaikka, hyötyliikuntaa, luonnonantimia (kasvimaa ja metsämarjoja, sieniä)
    ja mikä parasta mökillä voi käyttää vanhat rumat vaatteet loppuun ja ostaa kirpparilta halvalla ”mökkivaatteita”. Ja mökkiympäristö antaa meille & lapsille ja lapsenlapsille ylittämättömiä luonnoläheisiä elämyksiä,

Kommentointi on suljettu.

Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!
Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!