Focus Mares: Cyclocrossin ylistys

Focus MaresSain kaksi viikkoa sitten uuden pyörän. Ajokokemusta on kertynyt tähän mennessä noin 650 kilometriä.

Viimeisen 20-vuoden aikana olen polkenut pyörällä noin 3500-6000 km vuodessa (maastopyörä tai hybridi). Edellisellä pyörällä, joka ehti olla minulla 6,5-vuotta, matkaa kertyi noin 30 000 km.

Edellinen pyöräni oli hybrdi (Nishiki RH80). Nyt päädyin kuitenkin useiden suositteluiden ja koeajojen jälkeen cyclocrossiin.

Pyöräksi valikoitui Focus Mares AX 3.0, jonka ostin Lauttasaaren pyörästä. Pyörä painaa noin 10 kg ja siinä on hiilikuituetuhaarukka. Vaihtajat ovat mallia Shimano 105.

Lauttasaarenpyörästä sai Helsingin Polkupyöräilijöiden jäsenkortilla mukavan 15 % alennuksen sekä pyörästä että siihen tulleista osista. Yhteensä pyörälle tuli hintaa osien ja alennusten myötä 1590 euroa.

Kahden viikon ajokokemuksella olen haltioissani. Cyclocross on lunastanut kaikki lupaukset ja vähän enemmänkin. Ohessa joitain ensihavaintojani.

– Tasaisella pyörä rullaa paremmin kuin hybridi ohuiden renkaiden ja keveyden myötä.
– Ylämäet ovat kevyempiä, koska pyörä on kevyt ja rullaa hyvin.
– Alamäet ovat vauhdikkaampia, koska pyörä rullaa hyvin ja matala ajoasento vähentää ilmanvastusta.
– Pyörää on ketterämpi käsitellä, koska se on niin kevyt
– Mekaaniset levyjarrut ovat huonommat kuin nestemäiset.
– Tiukoissa jarrutuksissa ohut takarengas lähtee helposti liukumaan.
– Ajoasento on miellyttävämpi ja siihen tottuu nopeasti.
– Pyörää on sen keveyden takia helppo kantaa ja kuljettaa esim. junassa tai bussissa.
– Hiilikuituetuhaarukasta huolimatta tärinä on melkoista ja kädet joutuvat koville.
– Katukivetysten ja pienien kuoppien tai töyssyjen yli pyörä rullaa paljon kevyemmin kuin raskaampi hybridi.

Viimeisen kahden viikon aikana olen siis päässyt nauttimaan kaikin puolin laadukkaammasta ajosta kuin koskaan aiemmin.

Suurin osa omasta pyöräilystäni on hyöty- ja työmatka-ajoa, joka tapahtuu kaupunkiympäristössä pääkaupunkiseudulla. Tähän käyttöön näillä kilometrimäärillä uskallan vahvasti suositella Focusta ja cyclocrossia.

11 kommenttia artikkeliin ”Focus Mares: Cyclocrossin ylistys”

  1. Itsellä on vanhempi vannejarrullinen Marex Cross vm. 2009, ja olen myös ollut todella tyytyväinen ostokseeni. Suosittelen ehdottomasti toisen kiekkosetin hommaamista maantierenkailla (23 tai 25mm). Ne on näppärät vaihtaa lennosta ja pyörä muuntuu maantiepyöräksi hetkessä! En tosin tiedä miten hyvin edullisia levyjarrunavallisia maantiekiekkoja on vielä kaupoissa, aika uudesta tuotteesta kun on nimittäin kyse.

    • Kiitos vinkistä! Olenkin harkinnut maantiekiekkojen hankkimista. Katson kuitenkin vielä, miten nämä pyöräilyt lähtevät sujumaan tämän uuden tulokkaan kanssa eri olosuhteissa ja mietin sitten näitä lisävarusteita 🙂

  2. Voiko tähän malliin muuten kytkeä lastenkuljetusvaunua? Olen harkinnut tätä Focusta.

  3. Kiitokset kokemuksista kyseisen pyörän suhteen. Niistä oli mulle hyötyä vielä näin kahden vuoden jälkeenkin, kun käytettynä olen juuri tuota pyörää katsellut ja nyt koeajanutkin. Näenkö kuvasta oikein, että sulla on lokasuojat tuossa kiinni? Jos näin on, niin mistä hommasit, mikä on malli ja muistatko vielä hintaluokkaa? Työmatkapyöräilyssä raparajoittimet on aika ehdottomat.

    • Kiitos Timo! Hienoa, että tästä on hyötyä. Näin parin vuoden jälkeen voin sanoa, että olen pyörään yhä tyytyväinen! Hyvin on toiminut vaikka onkin kovassa ympärivuotisessa käytössä.

      Joo. Tuossa mulla oli käytössä lokasuojat, jotka eivät toimineet lainkaan (eivät pysyneet kohdillaan vaan ottivat kiinni renkaaseen). En edes muista minkä merkkiset ne olivat. Tuollaisia saa kuitenkin monenlaisia muutamalla kympillä (ks. esim. http://velosport.fi/verkkokauppa/client/index/49)

      Mullakin on pyörä käytössä ympärivuoden ja nimen omaan työmatkapyöräilyssä – ja välillä on pakko polkea puku päällä. Nyt mulla on pelkästään takana Mucky Nutz Butt Fender (ks. esim. http://velosport.fi/verkkokauppa/mucky_nutz_butt_fender-p-48440-49/) ja se on riittänyt erittäin hyvin.

      • Okei, kiitos näistäkin linkeistä ja vinkeistä! Onpa näppärä pieni lärpäke tuo perspuskuri, jos tuo vielä toimiikin hyvin. Renkaan kuviointi varmaan myös vaikuttaa siihen, miten se vettä ja rapaa heittää tangentin suuntaan. Nykyisessä hybridissä kaupunkikumeilla tuntuu, että mikään lokari ei riitä. Ehkä tuollainen karkeampikuvioinen ei lennättäne tavaraa niin innokkaasti.

  4. Moi, tuli mieleeni kysyä kuinka cyclocrossin ajoasento asettuu? Itsellä koeajon jälkeen oli niska ja alaselkä kipeänä, en raaskisi kallista pyörää ostaa jos keho ei kestä..

    Miten sun kokemus meni?

    • Moi Iivari, mulla ajoasento on toiminut ihan hyvin. Olin aina aiemmin ajanut perus hybridillä, joten matalampi ajoasento vaati tottumista erityisesti kaupunkiajossa. Selkä- tai niskakipuja ei ole kuitenkaan ollut. Pyörissä ja mitoituksissa on paljon eroja, joten kannattaa yrittää löytää hyvältä tuntuva pyörä, ajoasento ja säädöt mun mielestä jo liikkeessä.

  5. Käsien tärinään auttaa ilmanpaineen vähentäminen renkaissa. Esim itse laitan CX pyöräni kumeihin 70 PSI maantieajoon ja 45 PSI hiekkatielle. Ero on järisyttävä. Kannattaa kokeilla mikä paine omissa renkaissa toimii parhaiten.

Kommentointi on suljettu.

Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!
Perjantaina 3,2 km uintia ja 32 km pyöräilyä
Lauantaina 95 km pyöräilyä
Sunnuntaina 21,15 km juoksua ja 24 km pyöräilyä
Joka aamu 15 min venyttelyt ja lihaskuntotreeni

Siinä sivussa dronella lennättämisen harjoittelua.