Focus Mares: Cyclocrossin ylistys

Focus MaresSain kaksi viikkoa sitten uuden pyörän. Ajokokemusta on kertynyt tähän mennessä noin 650 kilometriä.

Viimeisen 20-vuoden aikana olen polkenut pyörällä noin 3500-6000 km vuodessa (maastopyörä tai hybridi). Edellisellä pyörällä, joka ehti olla minulla 6,5-vuotta, matkaa kertyi noin 30 000 km.

Edellinen pyöräni oli hybrdi (Nishiki RH80). Nyt päädyin kuitenkin useiden suositteluiden ja koeajojen jälkeen cyclocrossiin.

Pyöräksi valikoitui Focus Mares AX 3.0, jonka ostin Lauttasaaren pyörästä. Pyörä painaa noin 10 kg ja siinä on hiilikuituetuhaarukka. Vaihtajat ovat mallia Shimano 105.

Lauttasaarenpyörästä sai Helsingin Polkupyöräilijöiden jäsenkortilla mukavan 15 % alennuksen sekä pyörästä että siihen tulleista osista. Yhteensä pyörälle tuli hintaa osien ja alennusten myötä 1590 euroa.

Kahden viikon ajokokemuksella olen haltioissani. Cyclocross on lunastanut kaikki lupaukset ja vähän enemmänkin. Ohessa joitain ensihavaintojani.

– Tasaisella pyörä rullaa paremmin kuin hybridi ohuiden renkaiden ja keveyden myötä.
– Ylämäet ovat kevyempiä, koska pyörä on kevyt ja rullaa hyvin.
– Alamäet ovat vauhdikkaampia, koska pyörä rullaa hyvin ja matala ajoasento vähentää ilmanvastusta.
– Pyörää on ketterämpi käsitellä, koska se on niin kevyt
– Mekaaniset levyjarrut ovat huonommat kuin nestemäiset.
– Tiukoissa jarrutuksissa ohut takarengas lähtee helposti liukumaan.
– Ajoasento on miellyttävämpi ja siihen tottuu nopeasti.
– Pyörää on sen keveyden takia helppo kantaa ja kuljettaa esim. junassa tai bussissa.
– Hiilikuituetuhaarukasta huolimatta tärinä on melkoista ja kädet joutuvat koville.
– Katukivetysten ja pienien kuoppien tai töyssyjen yli pyörä rullaa paljon kevyemmin kuin raskaampi hybridi.

Viimeisen kahden viikon aikana olen siis päässyt nauttimaan kaikin puolin laadukkaammasta ajosta kuin koskaan aiemmin.

Suurin osa omasta pyöräilystäni on hyöty- ja työmatka-ajoa, joka tapahtuu kaupunkiympäristössä pääkaupunkiseudulla. Tähän käyttöön näillä kilometrimäärillä uskallan vahvasti suositella Focusta ja cyclocrossia.

11 kommenttia artikkeliin ”Focus Mares: Cyclocrossin ylistys”

  1. Itsellä on vanhempi vannejarrullinen Marex Cross vm. 2009, ja olen myös ollut todella tyytyväinen ostokseeni. Suosittelen ehdottomasti toisen kiekkosetin hommaamista maantierenkailla (23 tai 25mm). Ne on näppärät vaihtaa lennosta ja pyörä muuntuu maantiepyöräksi hetkessä! En tosin tiedä miten hyvin edullisia levyjarrunavallisia maantiekiekkoja on vielä kaupoissa, aika uudesta tuotteesta kun on nimittäin kyse.

    • Kiitos vinkistä! Olenkin harkinnut maantiekiekkojen hankkimista. Katson kuitenkin vielä, miten nämä pyöräilyt lähtevät sujumaan tämän uuden tulokkaan kanssa eri olosuhteissa ja mietin sitten näitä lisävarusteita 🙂

  2. Voiko tähän malliin muuten kytkeä lastenkuljetusvaunua? Olen harkinnut tätä Focusta.

  3. Kiitokset kokemuksista kyseisen pyörän suhteen. Niistä oli mulle hyötyä vielä näin kahden vuoden jälkeenkin, kun käytettynä olen juuri tuota pyörää katsellut ja nyt koeajanutkin. Näenkö kuvasta oikein, että sulla on lokasuojat tuossa kiinni? Jos näin on, niin mistä hommasit, mikä on malli ja muistatko vielä hintaluokkaa? Työmatkapyöräilyssä raparajoittimet on aika ehdottomat.

    • Kiitos Timo! Hienoa, että tästä on hyötyä. Näin parin vuoden jälkeen voin sanoa, että olen pyörään yhä tyytyväinen! Hyvin on toiminut vaikka onkin kovassa ympärivuotisessa käytössä.

      Joo. Tuossa mulla oli käytössä lokasuojat, jotka eivät toimineet lainkaan (eivät pysyneet kohdillaan vaan ottivat kiinni renkaaseen). En edes muista minkä merkkiset ne olivat. Tuollaisia saa kuitenkin monenlaisia muutamalla kympillä (ks. esim. http://velosport.fi/verkkokauppa/client/index/49)

      Mullakin on pyörä käytössä ympärivuoden ja nimen omaan työmatkapyöräilyssä – ja välillä on pakko polkea puku päällä. Nyt mulla on pelkästään takana Mucky Nutz Butt Fender (ks. esim. http://velosport.fi/verkkokauppa/mucky_nutz_butt_fender-p-48440-49/) ja se on riittänyt erittäin hyvin.

      • Okei, kiitos näistäkin linkeistä ja vinkeistä! Onpa näppärä pieni lärpäke tuo perspuskuri, jos tuo vielä toimiikin hyvin. Renkaan kuviointi varmaan myös vaikuttaa siihen, miten se vettä ja rapaa heittää tangentin suuntaan. Nykyisessä hybridissä kaupunkikumeilla tuntuu, että mikään lokari ei riitä. Ehkä tuollainen karkeampikuvioinen ei lennättäne tavaraa niin innokkaasti.

  4. Moi, tuli mieleeni kysyä kuinka cyclocrossin ajoasento asettuu? Itsellä koeajon jälkeen oli niska ja alaselkä kipeänä, en raaskisi kallista pyörää ostaa jos keho ei kestä..

    Miten sun kokemus meni?

    • Moi Iivari, mulla ajoasento on toiminut ihan hyvin. Olin aina aiemmin ajanut perus hybridillä, joten matalampi ajoasento vaati tottumista erityisesti kaupunkiajossa. Selkä- tai niskakipuja ei ole kuitenkaan ollut. Pyörissä ja mitoituksissa on paljon eroja, joten kannattaa yrittää löytää hyvältä tuntuva pyörä, ajoasento ja säädöt mun mielestä jo liikkeessä.

  5. Käsien tärinään auttaa ilmanpaineen vähentäminen renkaissa. Esim itse laitan CX pyöräni kumeihin 70 PSI maantieajoon ja 45 PSI hiekkatielle. Ero on järisyttävä. Kannattaa kokeilla mikä paine omissa renkaissa toimii parhaiten.

Kommentointi on suljettu.

#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.