Sain kaksi viikkoa sitten uuden pyörän. Ajokokemusta on kertynyt tähän mennessä noin 650 kilometriä.
Viimeisen 20-vuoden aikana olen polkenut pyörällä noin 3500-6000 km vuodessa (maastopyörä tai hybridi). Edellisellä pyörällä, joka ehti olla minulla 6,5-vuotta, matkaa kertyi noin 30 000 km.
Edellinen pyöräni oli hybrdi (Nishiki RH80). Nyt päädyin kuitenkin useiden suositteluiden ja koeajojen jälkeen cyclocrossiin.
Pyöräksi valikoitui Focus Mares AX 3.0, jonka ostin Lauttasaaren pyörästä. Pyörä painaa noin 10 kg ja siinä on hiilikuituetuhaarukka. Vaihtajat ovat mallia Shimano 105.
Lauttasaarenpyörästä sai Helsingin Polkupyöräilijöiden jäsenkortilla mukavan 15 % alennuksen sekä pyörästä että siihen tulleista osista. Yhteensä pyörälle tuli hintaa osien ja alennusten myötä 1590 euroa.
Kahden viikon ajokokemuksella olen haltioissani. Cyclocross on lunastanut kaikki lupaukset ja vähän enemmänkin. Ohessa joitain ensihavaintojani.
– Tasaisella pyörä rullaa paremmin kuin hybridi ohuiden renkaiden ja keveyden myötä.
– Ylämäet ovat kevyempiä, koska pyörä on kevyt ja rullaa hyvin.
– Alamäet ovat vauhdikkaampia, koska pyörä rullaa hyvin ja matala ajoasento vähentää ilmanvastusta.
– Pyörää on ketterämpi käsitellä, koska se on niin kevyt
– Mekaaniset levyjarrut ovat huonommat kuin nestemäiset.
– Tiukoissa jarrutuksissa ohut takarengas lähtee helposti liukumaan.
– Ajoasento on miellyttävämpi ja siihen tottuu nopeasti.
– Pyörää on sen keveyden takia helppo kantaa ja kuljettaa esim. junassa tai bussissa.
– Hiilikuituetuhaarukasta huolimatta tärinä on melkoista ja kädet joutuvat koville.
– Katukivetysten ja pienien kuoppien tai töyssyjen yli pyörä rullaa paljon kevyemmin kuin raskaampi hybridi.
Viimeisen kahden viikon aikana olen siis päässyt nauttimaan kaikin puolin laadukkaammasta ajosta kuin koskaan aiemmin.
Suurin osa omasta pyöräilystäni on hyöty- ja työmatka-ajoa, joka tapahtuu kaupunkiympäristössä pääkaupunkiseudulla. Tähän käyttöön näillä kilometrimäärillä uskallan vahvasti suositella Focusta ja cyclocrossia.
Itsellä on vanhempi vannejarrullinen Marex Cross vm. 2009, ja olen myös ollut todella tyytyväinen ostokseeni. Suosittelen ehdottomasti toisen kiekkosetin hommaamista maantierenkailla (23 tai 25mm). Ne on näppärät vaihtaa lennosta ja pyörä muuntuu maantiepyöräksi hetkessä! En tosin tiedä miten hyvin edullisia levyjarrunavallisia maantiekiekkoja on vielä kaupoissa, aika uudesta tuotteesta kun on nimittäin kyse.
Kiitos vinkistä! Olenkin harkinnut maantiekiekkojen hankkimista. Katson kuitenkin vielä, miten nämä pyöräilyt lähtevät sujumaan tämän uuden tulokkaan kanssa eri olosuhteissa ja mietin sitten näitä lisävarusteita 🙂
Voiko tähän malliin muuten kytkeä lastenkuljetusvaunua? Olen harkinnut tätä Focusta.
Kyllä voi kytkeä pyöräperäkärryn. Mulla on käytössä tuon kanssa Chariot.
Kiitokset kokemuksista kyseisen pyörän suhteen. Niistä oli mulle hyötyä vielä näin kahden vuoden jälkeenkin, kun käytettynä olen juuri tuota pyörää katsellut ja nyt koeajanutkin. Näenkö kuvasta oikein, että sulla on lokasuojat tuossa kiinni? Jos näin on, niin mistä hommasit, mikä on malli ja muistatko vielä hintaluokkaa? Työmatkapyöräilyssä raparajoittimet on aika ehdottomat.
Kiitos Timo! Hienoa, että tästä on hyötyä. Näin parin vuoden jälkeen voin sanoa, että olen pyörään yhä tyytyväinen! Hyvin on toiminut vaikka onkin kovassa ympärivuotisessa käytössä.
Joo. Tuossa mulla oli käytössä lokasuojat, jotka eivät toimineet lainkaan (eivät pysyneet kohdillaan vaan ottivat kiinni renkaaseen). En edes muista minkä merkkiset ne olivat. Tuollaisia saa kuitenkin monenlaisia muutamalla kympillä (ks. esim. http://velosport.fi/verkkokauppa/client/index/49)
Mullakin on pyörä käytössä ympärivuoden ja nimen omaan työmatkapyöräilyssä – ja välillä on pakko polkea puku päällä. Nyt mulla on pelkästään takana Mucky Nutz Butt Fender (ks. esim. http://velosport.fi/verkkokauppa/mucky_nutz_butt_fender-p-48440-49/) ja se on riittänyt erittäin hyvin.
Okei, kiitos näistäkin linkeistä ja vinkeistä! Onpa näppärä pieni lärpäke tuo perspuskuri, jos tuo vielä toimiikin hyvin. Renkaan kuviointi varmaan myös vaikuttaa siihen, miten se vettä ja rapaa heittää tangentin suuntaan. Nykyisessä hybridissä kaupunkikumeilla tuntuu, että mikään lokari ei riitä. Ehkä tuollainen karkeampikuvioinen ei lennättäne tavaraa niin innokkaasti.
Moi, tuli mieleeni kysyä kuinka cyclocrossin ajoasento asettuu? Itsellä koeajon jälkeen oli niska ja alaselkä kipeänä, en raaskisi kallista pyörää ostaa jos keho ei kestä..
Miten sun kokemus meni?
Moi Iivari, mulla ajoasento on toiminut ihan hyvin. Olin aina aiemmin ajanut perus hybridillä, joten matalampi ajoasento vaati tottumista erityisesti kaupunkiajossa. Selkä- tai niskakipuja ei ole kuitenkaan ollut. Pyörissä ja mitoituksissa on paljon eroja, joten kannattaa yrittää löytää hyvältä tuntuva pyörä, ajoasento ja säädöt mun mielestä jo liikkeessä.
Käsien tärinään auttaa ilmanpaineen vähentäminen renkaissa. Esim itse laitan CX pyöräni kumeihin 70 PSI maantieajoon ja 45 PSI hiekkatielle. Ero on järisyttävä. Kannattaa kokeilla mikä paine omissa renkaissa toimii parhaiten.