Käsittelimme tiistaina (1.4.2014) Helsingin ympäristölautakunnassa mahdollisia kilometri- tai ruuhkamaksuja.
Kyse on Helsingin kaupungin lausunnosta koskien Jorma Ollilan johtaman oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittäneen työryhmän raportista. Lopullisen lausunnon antaa kaupunginhallitus 17.4.2014 mennessä.
Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä katsoo, että Suomessa voisi olla syytä edetä autoilun verotuksessa kohti kilometriveron käyttöönottoa.
Ympäristölautakunnan mielestä kilometriverosysteemin merkittävänä haasteena on hyvin kallis ja hidas toteutettavuus. Tästä johtuen olisi perusteltua toteuttaa Helsingin seudulla nopeammalla aikataululla pilottityyppinen kokeilu alueellisesta sujuvuusmaksusta.
Liikennepoliittisena toimenpiteenä ruuhkamaksu olisi kuitenkin lautakunnan mielestä kustannustehokkaampi tapa saavuttaa liikennepoliittisia tavoitteita Helsingin seudulla kuin muut tällä hetkellä käytössä olevat keinot.
Kilometriveroa Helsinkiin tarvitaan ympäristölautakunnan mielestä mm. seuraavista syistä:
1. Helsingissä liikkumistarve tulee lähivuosina ja -vuosikymmeninä kasvamaan uusien asuin- ja työpaikka-alueiden myötä. Tieliikenteen kasvu merkitsisi sitä, että tarvittaisiin voimakkaita investointeja väyliin, jotta välityskyky säilyisi. Myös liikenteen haitat tulisivat lisääntymään.
2. Liikenteen päästöt heikentävät ilmanlaatua ja aiheuttavat terveyshaittoja erityisesti Helsingin kantakaupungissa ja vilkasliikenteisten väylien varrella. Kilometrimaksu vähentäisi näitä haittoja merkittävästi.
3. Liikennemelulle altistuvien määrä lisääntyy jatkuvasti. Tällä hetkellä noin 223 500 henkilöä asuu Helsingissä meluvyöhykkeillä. Helsingin yleiskaavavisiossa suunnitellaan kaupunkibulevardeja. Tämä edellyttää, että liikennemääriä saadaan vähennettyä, koska muuten liikennemelulle altistuvien määrä lisääntyy merkittävästi.
4. Hiilidioksidipäästöjen arvioidaan vähenevän ruuhkamaksujen ansiosta noin 11-21 % verrattuna tilanteeseen ilman ruuhkamaksuja vuonna 2017. Terveydelle haitallisten päästöjen arvioidaan vähenevän noin 8-18 %. Pitoisuuksien väheneminen olisi voimakkainta pääväylien ympäristössä ja kantakaupungissa. Liikenteen aiheuttaman melun määrä pienenisi vähän. Ruuhkamaksu lisäisi Helsingissä joukkoliikenteen kysyntää noin 5-12 %.
Toivottavasti homma etenee ja kilometri- tai ruuhkamaksut saadaan vihdoin käyttöön!
Hei,
ruuhkamaksut olisivat todellakin kokeilun arvoinen juttu!
Kohdasta 3. kysyisin tarkennusta: Tarkoitetaanko tässä että melulle altistuvien määrä lisääntyy, koska tulevaisuuden kaupunkibulevardien varrella asuvat altistuisivat melulle (ellei liikenne vähene)?
Kaupunkibulevardit kai joka tapauksessa ovat edelleen pääväyliä kaupunkiin, joten liikennemäärät säilyvät suhteellisen isoina joka tapauksessa. Bulevardeille tulisi oletettavasti kuitenkin matalammat nopeusrajoitukset ja kenties hidasteita? Ja ehkä hiljainen asfaltti?
Juuri näin sen itse ainakin käsitin.
Epäilemättä tosia faktoja ja aivan oikeat tavoitteet.
Menetelmää ei kuitenkaan ole vielä perusteltu.
Entäpä, jos aivan ensiksi kokeiltaisiin pysäköintimaksujen korottamista normaalille markkinahintatasolle ja katsottaisiin, voidaanko tällä tavalla saavuttaa 80% hyödystä 20% vaivalla?