Ympäristölautakunta: Helsingin tapahtumien ympäristökriteerit

Leo Stranius ja hiilinieluYmpäristölautakunta kokoontuu seuraavan kerran tiistaina 25.2. klo 16.15 alkaen Viikissä.

Esityslista liitteineen löytyy oheisen linkin takaa.

Kokouksessa käsitellään mm. Helsingin tapahtumien ympäristökriteereitä.

Pääkaupunkiseudun Greening Events-hankkeessa 2012 – 2014 on työstetty ehdotus tapahtumien ympäristökriteereiksi. Kriteerit liittäisiin aina  osaksi tapahtuma-alueen vuokraus- tai käyttösopimusta.

Ympäristölautakunta lähettää ympäristökriteerit vielä edelleen hyväksyttäväksi yleisten töiden lautakunnalle, kiinteistölautakunnalle ja liikuntalautakunnalle.

Alla esitetyt ympäristökriteerit astuisivat voimaan vuoden 2015 alusta alkaen. Mitä mieltä olet? Pitäisikö jotain muita asioita huomioida tapahtumien järjestämisessä?

***

Tapahtumien ympäristökriteerit

1. Tapahtumajärjestäjä toimittaa jätehuoltosuunnitelman kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle viimeistään 30 vrk ennen tapahtumaa.

a. Kaupungin ympäristökeskus käy läpi jätehuoltosuunnitelman ja tarvittaessa neuvoo tapahtumanjärjestäjää jätehuollon suunnittelemisessa.

b. Tapahtumanjärjestäjä voi halutessaan käyttää valmista jätehuoltosuunnitelman pohjaa.

2. Tapahtumajärjestäjä selvittää meluilmoitusvelvollisuutensa kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen kanssa hyvissä ajoin (n. 60 vrk) ja toimittaa mahdollisen meluilmoituksen vähintään 30 vrk ennen tapahtumaa ympäristönsuojeluviranomaiselle.

3. Tapahtumasta tiedotetaan etukäteen melun vaikutuspiirissä oleville asukkaille ja muille kohteille. Lisäksi meluntorjunnasta sovitaan erikseen sellaisten kohteiden kanssa, joille tapahtuma voi aiheuttaa kohtuutonta haittaa. Tällaisia kohteita voivat olla esimerkiksi sairaalat, koulut, päiväkodit ja kirkolliset laitokset.

4. Korvatulppia on saatavilla tapahtumissa, jotka saattavat aiheuttaa haittaa yleisön kuulolle. Tällaisia ovat esimerkiksi konsertit ja moottoriurheilutapahtumat.

5. Mikäli tapahtumassa on kahvi- ja teetarjoilua, tapahtumanjärjestäjä vastaa siitä, että vähintään yksi palveluntarjoaja tai myyjä tarjoaa Reilun kaupan kahvia ja teetä. Mikäli tapahtumassa on ruokatarjoilua, tapahtumanjärjestäjä vastaa siitä, että tapahtumassa on tarjolla vähintään yksi kasvisruokavaihtoehto.

6. Tapahtumanjärjestäjä järjestää tapahtuma-alueelle pullojen, tölkkien ja tuoppien palautusjärjestelmän, mikäli käytössä ei ole biohajoavat kertakäyttöastiat.

7. Kaupungit myöntävät alennuksen (30%) alueenkäytöstä perittävästä vuokrasta hyväksyttyä Ekokompassi tapahtuma –ympäristöjärjestelmää vastaan.

a. Alueenhaltija perii 70% osuuden alueenkäyttövuokrasta ennen tapahtumaa ja tapahtumajärjestäjän tulee toimittaa hyväksytty Ekokompassi tapahtuma -todistus viimeistään 60 vrk kuluttua tapahtuman päättymisestä alueenvuokraajataholle.

b. Mikäli tapahtuman Ekokompassi-järjestelmää ei auditoida tai tapahtuma ei läpäise auditointia, vuokraajataho perii loput 30% alueen vuokrasta.

c. Alennus myönnetään myös jo voimassa olevaa Ekokompassi tapahtuma –todistusta vastaan.

d. Ekokompassi tapahtuma –todistus on voimassa 3 vuotta ensimmäisestä auditoinnista, mikäli tapahtuman konsepti (koko, paikka, toiminta) ei huomattavasti muutu ja tapahtumajärjestäjä toimittaa vuosittain hyväksytyn ympäristöohjelman ja seurantaraportin Ekokompassineuvojalle. Ekokompassineuvoja informoi alueenvuokraajatahoa, mikäli todistus lakkaa olemasta voimassa.

***

Tapahtumien ympäristökriteereiden lisäksi kiinnostavia ja potentiaalisesti keskustelua herättäviä asioita kokouksen esityslistalla ovat mm. seuraavat kysymykset:

Elintarviketurvallisuuspäällikön viran täyttäminen
– Yleishyödyllisten yhteisöjen avustukset (Helsingin luonnonsuojeluyhdistys, Helsingin eläinsuojeluyhdistys, Natur och Miljö, Kestovaippayhdistys, Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy)
Lausunto Etelä-Suomen aluehallintovirastolle Ilmalan ratapiha-alueen kunnostamista koskevasta ympäristölupahakemuksesta

2 kommenttia artikkeliin ”Ympäristölautakunta: Helsingin tapahtumien ympäristökriteerit”

  1. Moi.

    Kohta 3)

    Sana ”kirkolliset” rajaava, ”uskonnolliset” parempi.

    Kohta 5)

    Kilpailun vapauden ja kilpailulainsäädännön puitteissa voi olla vaikea pakottaa ketään ottamaan myyntiin yhtään mitään.

  2. Kohta 5 on erikoinen, miksi säädöksillä pitää vaikuttaa tällaisiin asioihin? Tapahtumanjärjestäjän tarkoitus on tehdä voittoa, joten he myyvät sellaisia tuotteita, joilla on kysyntää. Kasvisruoka myy suurimmilla festareilla ympäri maata, joten sellaisia ruokakojuja on löytynyt etenkin Helsingin tapahtumista jo vuosikausia.

    Reilun kaupan tuotteiden vaatimukseen en jaksa edes kommentoida.
    Jos halutaan antaa vinkkejä ympäristöystävällisten tapahtumien järjestämisessä niin suurimmat ongelmat ruokatarjoiluiden sijaan on logistiikka. Aina ei ajatella tarpeeksi hyvin sitä miten ihmiset saapuvat alueelle ja miten siellä toimivat (esim. roskaaminen, vessat). Tämä aiheuttaa ruuhkia ja muita ongelmia lähiympäristöön ja tietenkin itse alueella.

    Eikö varsinkin heikossa taloustilanteessa pitäisi vähentää turhaa byrokratiaa?

Kommentointi on suljettu.

Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin