Hilkka Pelllikka: Lahjoita tehokkaasti

Hilkka PellikkaVieraskynäblogissa Hilkka Pellikka

Lahjoita tehokkaasti

On paljon järjestöjä, joiden kautta rahaa voi lahjoittaa hyvään tarkoitukseen. Toiset ovat kuitenkin tehokkaampia kuin toiset – jopa yli tuhat kertaa tehokkaampia.

Esimerkiksi opaskoiran kouluttaminen sokealle länsimaalaiselle on hyvä asia. Opaskoiran hinnalla olisi kuitenkin mahdollista kustantaa näön palauttava leikkaus sadoille ihmisille kehitysmaissa.

Tehokkaan altruismin (effective altruism) ideaa on levittänyt etenkin australialaisfilosofi Peter Singer.

Pähkinänkuoressa ajatus menee näin: yhtä tärkeää kuin rahan antaminen on pohtia lahjoituksensa tehokkuutta. Näin voi saada vähälläkin rahalla merkittävästi enemmän hyvää aikaan.

Avustuskohdetta ei tarvitse eikä kannata valita hetken mielijohteesta, sillä järjestöjen tehokkuudesta on olemassa paljon tutkittua tietoa. Tällaista tutkimustyötä tekee esimerkiksi GiveWell, jonka suositusten kärjessä ovat viime vuosina olleet malariaverkkoja jakava Against Malaria Foundation sekä loistauteja torjuva SCI. Vertailujen pohjana on yleensä ihmiselämän pelastamisen hinta tai toimintakykyisen elinvuoden hinta.

Yksinkertaista järjestöjen tehokkuuden arvioiminen ei kuitenkaan ole. Ympäristötietoisen ihmisen silmiin elinvuosiin keskittyminen voi näyttäytyä kapeana tehokkuuden arvioinnin mittarina. Jos ympäristökatastrofien torjunta ei edisty, ponnistelut terveyden edistämiseksi, nälänhädän lievittämiseksi ja köyhyyden poistamiseksi valuvat pitkällä aikavälillä hukkaan. Ilman elinkelpoista planeettaa ihmiskunnalla ei ole tulevaisuutta.

Näitäkin kysymyksiä pohditaan jo tehokkaan altruismin liikkeen piirissä ja tutkimus edistyy jatkuvasti. Tärkeintä on tiedostaa avustuskohteen valinnan suuri merkitys ja pyrkiä löytämään tehokkaita tapoja auttaa. Ne voivat olla terveydenhuoltoa, koulutuksen edistämistä, kestävien elinkeinojen tukemista, ilmastonmuutoksen torjumista, korruption tai asevarustelun kitkemistä, poliittista vaikuttamista tai jotakin muuta.

Lopuksi viisi vinkkiä tehokkaaseen hyväntekeväisyyteen.

  • Päätä minkä verran voit antaa ja tee lahjoittamisesta säännöllistä, rutiininomaista toimintaa. Aivotyötä säästyy, kun lahjoittamispäätöstä ei tarvitse pohtia joka kerta erikseen. Hyvä apukeino säännölliseen lahjoittamiseen on sitoutua antamaan tietty prosenttiosuus tuloistaan. Vetoapua voi saada tehokkaaseen antamiseen sitouttavista vertaisyhteisöistä, kuten The Life You Can Save ja Giving What We Can.
  • Raha on valtaa, niin hyvässä kuin pahassakin. Vaikka maailman ongelmat ovat liian suuria yhden ihmisen ratkaistaviksi ja omat uhraukset voivat tuntua merkityksettömiltä, apua saavan yksilön näkökulmasta ne eivät sitä ole, ja joukkovoimalla suuretkin ongelmat ovat ratkaistavissa. Paljon puhutaan yksilön kulutuskäyttäytymisestä vaikutuskanavana, vähemmän siitä, että rahan lahjoittaminen antaa kenelle tahansa valtaa muuttaa maailmaa. Käytä valtaasi.
  • Pohdi antamisesi tehokkuutta. Tee päätös lahjoituksesi kohteesta harkitusti, älä perusta sitä tunteeseen tai sattumaan. Vaikka parhaan avustuskohteen valinta ei ole yksiselitteistä, vertailua kannattaa tehdä, sillä tarjolla on selvästi enemmän ja vähemmän hyviä vaihtoehtoja.
  • Tee antamisesta julkista. Ihmiset ovat laumasieluja ja seuraavat toisten esimerkkiä. Antamisesta puhuminen ja kirjoittaminen on yksi keino lisätä oman lahjoittamisen vaikuttavuutta.
  • Nauti antamisesta. Rahan käyttäminen muiden hyväksi tunnetusti lisää ihmisen onnellisuutta ja hyvinvointia enemmän kuin sen käyttäminen omaksi hyväkseen. Jo 10 % keskituloisen suomalaisen kuukausipalkasta riittää vaikkapa rahoittamaan leikkauksen, jolla epäonnistuneen synnytyksen runtelema ja yhteisönsä hylkäämä nainen voi saada elämänsä takaisin. Jos leipätyö leipäännyttää, antamisen kautta voi hakea työhönsä uutta sisältöä ja merkitystä.

Hilkka Pellikka kuuluu Giving What We Can -yhteisöön, jonka jäsenet sitoutuvat lahjoittamaan 10 % tuloistaan äärimmäisen köyhyyden poistamiseksi mahdollisimman tehokkaalla tavalla.

 

3 kommenttia artikkeliin ”Hilkka Pelllikka: Lahjoita tehokkaasti”

  1. Leo,
    Tämä tarinojntisi on hyvin toimeentulevien ihmisten pikkuporvarillista kaunistelua, Lahjoittaminen on sinänsä hyvä asia, mutta miksi ihmeessä siitäkin pitäisi tehdä niin valtavan ”tehokasta” ? Jotenkin juuri tämantapainen altruismin aatteen levittäminen muistuttaa omalla tavallaan vegaanisuuden ideologian levittämistä…

    Reaaliteetti on se, että nykyään yhä kasvava joukko suomalaisia ei voi hyvästä tahdosta huolimatta lahjoittaa senttiäkään mihinkään hyväntekeväisyyteen, koska heillä ei ole itsellään edes tarpeellista toimeentuloa. He eivät voi ”nauttia” antamisesta, jos ei nyt sitten oman aikansa ja ideoidensa antamisesta avustamalla järjestöjä konkreettisella henkilökohtaisella tavalla .

    Ja miksi suomalaisen altruismin tulisi perustua johonkin nk.länsimaiseen ajatteluun ja länsimaisiin tapoihin ? Miksi juuri näitä tapoja ja kulttuureja tulisi levittää kaikkialle,muodostamaan yhtäläisen kerroksen samanlaista massaa ?
    Otat useimmiten esimerkkejä juuri englanninkielisistä maista ( USA, Britannia ja Common Welth-maat ) , joiden kulttuuri tänä päivänä on jo onnistunut pääsemään vallitsevaksi elämäntavaksi, valtakulttuuriksi Suomessakin kaikkine kielteisine seurauksineen. Näihin haitallisiin seurauksiin kuuluu juuri osana se, mikä aiheuttaa niitä auttamisen kohteita ja avun tarvetta ! Ei-länsimaisilta kulttuureilta olisi paljon opittavaa nk. altruistikysymyksissäkin.

    Joka tapauksessa pelkällä altruismilla ( hyväntahtoisuudella ) ja hyväntekeväisyydellä ei maailmaa muuteta paremmaksi nykyään. Pitäisi aloittaa niistä sitä laajenevaa ja tehokkaampaa hyväntekeväisyyttä vaativista perusteista , niiden tehokkaasta purkamisesta. Siihen tarvitaan ensisijaisesti vieläkin vahvaa poliittista tahtoa ja osaamista. Siis sitä kansallista ja kansainvälistä ”tehokasta” poliittista toimintaa , jolla voitaisiin parhaiten parantaa monenlaisen avun tarpeen poistamista päiväjärjestyksestä. Valtiolla on vielä roolinsa ja kaikkia hyödyttävää politiikantekoa tulisi siis tehostaa, eikä huonosta politiikasta johtuvan avun tarpeen ”paikkaamista” hyväntekeväisyydellä.

  2. PS.
    Toimit eläinten hyvinvoinnin edistämiseksi. Tiedätkö millaiseen ruljanssiin joutuu sokeiden ihmisten opaskoiraksi aiottu ja sellaiseksi koulutettava koiranpentu ? Minkälainen elämä sillä on eläimen kannalta katsoen ?
    Sokeiden auttaminen on hyvä asia, mutta ehkä et antaisikaan rahaa sokeiden
    opaskoirien koulutukseen, jos tietäisit mitä nämä koirat joutuvat sietämään pennusta hautaan asti.
    Olen rotukoirieni esittämisellä osallistunut mm.Rotary Clubin hankkeisiin kerätä varoja opaskoirien kasvattamiseen ja kouluttamiseen ja niiden luovuttamiseen vammaiille. En anna enää opaskoirakoulutukseen avustusta, koska olen mm.koiraharrastajana nähnyt ja kokenut niin tämän toiminnan hyvät kuin kielteisetkin puolet, nimenomaan eläimen kannalta katsoen.

    Ja esim. afrikkalaisille sokeille henkilöille ei kannata tarjota opaskoiraa tietämättä sopiiko koira edes heidän kulttuurinsa ja uskontonsa vaatimuksiin ja tapoihin. Monille siellä päin maailmaa uskomuksista johtuen koira nähdään ” saastaisena ” eläimenä ja sitä pelätään. Suoraan ei monia nk.länsimaisia kulttuuriarvoja ja hyväntekeväisyyden muotojakaan voida siirtä maasta toiseen ja maanosasta toiseen ottamatta huomioon paikallisia olosuhteita.

Kommentointi on suljettu.

Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!
Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!