Arvio hallituksen ilmastolakiluonnoksesta

Polttava KysymysHallituksen ilmastolakiluonnos julkistettiin 11.2.2014.

Yleisesti ottaen kyse on merkittävästä parannuksesta suomalaisessa ilmastopolitiikassa, joka ei ole aiemmin ottanut ilmastotiedettä riittävällä tavalla huomioon (esim. Valtiontalouden tarkastusviraston raportti 2011).

Toisaalta kunnianhimon taso on heikko, päästökauppa on osin ulkopuolella ja sanktiot puuttuvat.

.

Ohessa on arvio siitä, mitä hallituksen esityksessä on hyvää ja mitä huonoa.

Ilmastolakiesityksessä hyvää:

– Lisää ilmastopolitiikan avoimuutta, tietoperustaisuutta (esim. Ilmastopaneelin rooli laillistettu), selkeyttä ja kokonaisvaltaisuutta sekä yleistä hyväksyttävyyttä.
– Korostaa ilmastopolitiikan yleistä painoarvoa koko yhteiskunnassa ja politiikassa.
– Asettaa pitkän aikavälin sitovan päästövähennystavoitteen (80% 2050).
– Viestittää kansallisesti ja kansainvälisesti, että Suomi on sitoutunut ilmastonmuutoksen ratkaisemiseksi.

Ilmastolakiesityksessä huonoa:

– Tavoitetaso olisi pitänyt olla selvästi kunnianhimoisempi, mieluummin 95% päästövähennys vuoteen 2050 mennessä.
– Päästökauppasektorin rajaaminen pitkälti lain ulkopuolelle (rajaa turhaa lain vaikuttavuutta ja aiheuttaa käytännön epäselvyyksiä ja valtakamppailuja, joka syö pohjaa lain kokonaisvaltaisuudelta ja selkeydeltä, jota lailla tavoitellaan).
– Välitavoitteet (päästöbudjetit) ja tietty selkeä polkumaisuus puuttuvat.
– Sanktiot puuttuvat: Jos tavoitteisiin ei päästä, ei sanktiointia (ei edes erityistoimenpiteitä, esim. Ekroosin ja Warstan taustaselvityksessä ehdotettiin erityisselontekoa eduskunnalle).
– Suomen ilmastopaneelin asema heikompi kuin esimerkiksi Isossa-Britanniassa (Ilmastopaneeli pelkästään neuvoa-antava elin).
– Työnjaossa mahdollisuus käytännön epäselvyyksiin eli toimivaltakysymykset epäselviä: TEM vs. YM. Ilmastolaki tuo lisää YM:n osaamista ilmastopolitiikkaan, mutta vaikeuttaa sitä, jos TEM heittäytyy hankalaksi.

Ympäristöministeriö kerää vielä eri toimijoiden lausuntoja 11.3.2014 saakka. Mitä mieltä itse olet nyt esitetystä ilmastolaista?

Lue myös Polttava Kysymys -koalition tiedote:
Ilmastolakiluonnos tärkeä edistysaskel ilmastokatastrofin torjunnassa

4 kommenttia artikkeliin ”Arvio hallituksen ilmastolakiluonnoksesta”

  1. ”Tavoitetaso olisi pitänyt olla selvästi kunnianhimoisempi, mieluummin 95% päästövähennys vuoteen 2050 mennessä.”

    Tämä on minusta erittäin mykistävä kommentti.

    Koko ilmastolain suurin ongelma on ettei hiilidioksidi ole epäpuhtaan palamisen epätoivottu sivutuote, joka voidaan erotella palokaasuista suodattimilla, kuten esimerkiksi elohopea tai rikki ovat. Kun hiilivety (molekyyli joka koostuu hiilestä ja vedystä) palaa täydellisen puhtaasti, ei synny kuin vettä (H2O) ja hiilidioksidia (CO2). Näistä molempia syntyy tuotettuun energiamäärään suhteutettuna niin paljon, ettei käytännössä niille voida tehdä muuta kuin päästää ne ilmaan.

    Valitettavasti kaikkeen mitä ei tehdä pelkällä ruumiillisella työllä, tarvitaan energiaa. Ja silloinkin yleensä työkaluihin on tarvittu energiaa. Emme voi sormia napsauttamalla taikoa maahamme kymmeniä uusia ydinvoimaloita tuottamaan meille tarpeeksi energiaa paitsi pistorasioihin ja sähköautoihin, myös ruoan ja vaatteiden kaltaisten kulutustarvikkeiden elinkaarten tarpeisiin. Hiilidioksidipäästöjen leikkaaminen tarkoittaakin valitettavasti käytännössä tekemisen lopettamista.

    Jo 80%:n päästöleikkaus tarkoittaa käytännössä Suomen siirtymistä elintasoltaan tuonne 1900-luvun alun kieppeille, jolloin suurin osa ihmisistä kasvatti itse oman ruokansa ja lämmitti pienen torppansa, saunansa ja ruokansa kotimetsästään kaatamillaan ja sieltä reen avulla liiteriinsä kiskomilla puilla. Työt tehtiin yleensä kotipiirissä ja lapset hoituivat siinä jaloissa. Ylellisyyksiä, kuten päiväkoteja, terveydenhuoltoa, kodinkoneita tai jätevedenpuhdistamoita ei ollut. Elettiin niin marginaalien alarajoilla, että jos tuli nälkävuosi, kuoltiin.

    Nykyään ongelmaksi tulee että kaikki ihmiset asuvat kaupungeissa ja harvalla on mahdollisuuksia asentaa taloonsa puukaminaa ja -liettä. Lisäksi jokainen voi kuvitella mitä ilmanlaadulle tapahtuisi esimerkiksi Helsingissä, kun muutama satatuhatta ihmistä yrittäisi lämmitellä puuhaloilla keskellä talven paukkupakkasia. Ja mikä sen valtavan määrän halkoja kuljettaisi sieltä metsästä helsikiläisten takkoihin, elleivät dieselillä pörisevät kuorma-autot? Mikä pitäisi tiet auki talvisin ja päällystettynä kesäisin?

    Käytännössä tuo 80%:n vähennys on aivan täydellisen mahdoton toteuttaa. Mikään kansa ei suostu laskemaan elintasoaan ”vapaaehtoisesti” noin paljon. Jo parinkymmenen prosentin valtiovallan pakottama lasku synnyttää tähän maahan aseellisen vastarinnan. Naurettava ajatusko? Kun mietitään syitä aseellisten vastarintaliikkeiden syntyyn ihmiskunnan historiassa, ne ovat olleet aina paljon, paljon pienempiä kuin kansan elintason romahduttaminen murto-osaan. Omassa sisällissodassammekin taustalla oli halu nostaa köyhimmän työväestön elintasoa vähän siedettävämmäksi ja epäreiluiksi koettujen elinolojen aiheuttama silmitön viha paremmin toimeentulevaa väestöä kohtaan.

    Todellisuudessa ilmastolaki tulee johtamaan parhaimmillaan siihen että se jätetään kokonaan huomiotta. Pidän tätä kaikkein todennäköisimpänä skenaariona joka tapauksessa. Sopimuksia ja aikeita voidaan aina esittää, mutta kun valtion talous törmää kiviseinään ja siirtyy vapaaseen pudotukseen, tuollaisilla paperinpaloilla on tapana unohtua hyvin nopeasti – onneksi.

    Pahimmillaan laki johtaa sisällissotaan, jolloin ketään ei enää kiinnosta hiilidioksidi. Todellista mahdollisuutta päästöjen vähennyksille ei reaalimaailmassa ole.

    En edes lähde kommentoimaan mitä tuo 95%:n päästöjen vähennys merkitsisi suomalaisten elintasolle.

    • Kiitos palautteesta Hannu! Muutama kommentti viestiisi.

      – Voimme tuottaa energiaa uusiutuvilla energialähteillä, ydinvoimaa ei tarvita.
      – Kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen ei mielestäni tarkoita elintason laskua vaan pikemminkin elintason selvää paranemista.
      – Päästöjä vähentääkseemme meidän ei tarvitse siirtyä omavaraistalouteen.
      – Mikäli päästöjä ei vähennetä, aiheutuu ilmaston lämpenemisestä suurempia kustannuksia kuin päästöjen vähentämisestä.
      – EU:ssa päästöt ovat jo vähentyneet lähes 20 prosenttia verrattuna vuoden 1990 tasoon eikä sen seurauksena ole nähty aseellista vastarintaa.

      Aurinkoista viikon jatkoa! Toivottavasti saamme tehokkaan ja toimivan ilmastolain, jonka avulla päästöjä voidaan vähentää merkittävästi ja näin omalta osalta vaikuttaa tämän sukupolven kaikkein tärkeimpään ympäristökysymykseen.

Kommentointi on suljettu.

Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!