10 vinkkiä: Miten lisätä vaikuttavuutta?

Leo Stranius-Kuva Hanna HeikkiläYksi tapa muuttaa maailmaa on toimia, kuten Greenpeacen aktivisti Sini Saarela.

Maailman muuttamisen ja vaikuttamisen perusta on se, että sinulla on elämää suurempi tarkoitus, visio siitä, miten maailmaa tulee muuttaa ja kyky toimia.

Koska harvalla meistä on kuitenkaan mahdollisuutta lähteä jäämerelle osoittamaan mieltä, on ohessa ehkä paremmin meille kaikille sopivia konkreettisia vinkkejä oman vaikuttavuuden lisäämiseksi.

10 vinkkiä vaikuttavuuden lisäämiseksi

1. Ole aktiivinen. Asioita ei voi muuttaa jatkamalla samaan vanhaan malliin. Aktiivisuus tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kokeilee uusia asioita, luo uusia verkostoja ja yhteyksiä sekä tapaa paljon uusia ihmisiä.

2. Kuuntele huolella. Ennen kuin puhuu, kannattaa kuunnella, mitä muilla on sanottavaa. Ole läsnä tilanteessa ja pyri kuuntelemaan ymmärtääksesi, älä keskeyttääksesi. Kuuntelemalla kerää tietoa ja oppii uutta sekä luo luottamusta. Erityisesti kannattaa kuunnella niitä ihmisiä, jotka ovat itselle vieraita tai ajattelevat eri tavoin.

3. Ole myötätuntoinen. Pyri tunnistamaan, ymmärtämään ja jakamaan muiden ihmisten tunteet. Kun välität ihmisistä ympärilläsi, lisäät samalla myös omaa vaikuttavuuttasi. Kunhan pidät huolen, ettet manipuloi tai käytä muiden ihmisten tunteita hyväksesi.

4. Etsi ratkaisuja. Ongelmien märehtimisen sijaa, mieti ratkaisuja tilanteen korjaamiseksi. Kun sinut opitaan tuntemaan ihmisenä, jolla on tarjolla myötätunnon lisäksi ratkaisuja, olet se, jolle soitetaan ja lähetetään viestiä, kun halutaan apua.

5. Ota vastuu. Hyvät johtajat ja vaikuttavat ihmiset ottavat vastuun silloin kun asiat menevät huonosti ja jakavat kiitosta onnistuneista teoista. Ota vastuu omien sanojen ja tekojen lisäksi myös läheisistäsi ja heidän hyvinvoinnista.

6. Arvosta muiden tekoja. Muista sanoa kiitos ja tee se myös julkisesti. Palkitse muita heidän työstään ja nosta hyviä esimerkkejä esille muiden nähtäväksi. Kaikki kaipaavat ainakin vähän arvostusta ja hyväksyntää. Näin näytät samalla muille, mitä asioita ja tekoja itse arvostat ja pidät oikeana.

7. Kysy oikeita kysymyksiä. Älä kysy miksi jotain tapahtuu tai miksi asiat ovat menneet pieleen. Kysy, kuinka muuttaa nykytila paremmaksi tai miten jatkamme tästä eteenpäin. Hyviä kysymyksiä voivat olla vaikka: Kuinka voin auttaa ja inspiroida ympärillä olevia ihmisiä? Kuinka voin ratkaista käsillä olevan tilanteen?

8. Ole intohimoinen. Ole liekeissä siitä mitä teet. Se näkyy myös ulospäin. Kun olet innostunut, innostaa se muitakin. Kun olet vaikuttunut, vaikuttuvat myös ympärillä olevat ihmiset. Suhtaudu asioihin lähtökohtaisesti positiivisesti ja suurella mielenkiinnolla.

9. Opi jatkuvasti uutta. Lue kirjoja, käy luennoilla ja kursseilla sekä kysele alan ammattilaisilta ja asiantuntijoilta. Varo kuitenkin infotulvaa. Mieti tarkkaan mitä tv-ohjelmia tai elokuvia todella haluat katsoa. Jos koet, että tarvitset jostain aiheesta uutta tietoa, hanki se.

10. Ole luotettava. Sovi mitä tehdään ja tee mitä sovitaan. Kun ihmiset oppivat, että sanaasi ja antamaasi aikatauluun voi luottaa, he antavat sinulle mielellään lisää vastuuta ja tehtäviä.

Ja lopuksi kaikkein tärkein: Käytä vaikuttavuuttasi ja vaikutusvaltaasi muiden hyväksi ja jaa sitä eteenpäin.

Inspiraatio tälle kirjoitukselle syntyi tästä tekstistä:  17 Tips To Help You Expand Your Influence

Lisäksi kannattaa lukaista myös nämä:
Miksi Sini Saarela muuttaa maailmaa – Kolme ominaisuutta
Uuden vuoden lupaukset: Viisi vinkkiä, joilla varmistat tavoitteiden toteutumisen
Viisi vinkkiä onnelliseen ja hyvään parisuhteeseen
Kolme askelta ja 11 vinkkiä: Kuinka lisätä tehokkuutta päivään
Seitsemän vinkkiä maanantaiaamuun

4 kommenttia artikkeliin ”10 vinkkiä: Miten lisätä vaikuttavuutta?”

  1. Kiitos tästä hienosta listasta ja koko menneestä vuodesta. Olet minulle yksi vuoden 2013 tärkeistä vaikuttajista, siinä missä Sini Saarelakin. Usein huomasin ajattelevani, mitä Leo Stranius tässä ja tässä tilanteessa tekisi, sanoisi, valitsisi. Onnellista uutta vuotta sinulle ja perheellesi, läheisillesi.

  2. ”Kunhan pidät huolen, ettet manipuloi tai käytä muiden ihmisten tunteita hyväksesi.”

    Jos nyt näin aktivistien kesken puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä niin sanoisin, että esim. eläinoikeuspropagandan ihan keskeisimpiä tavoitteita on juurikin saada ihmiset tuntemaan vaikka empatiaa tai pahoinvointia eläinten hyväksikäytön edessä eli manipuloida heidän tunteitaan.

    Jos ajattelen suomalaista eläinoikeusaktivismia niin uskon, että sellainen kyyninen tunteiden manipulointi on jotain mitä tehdään aivan liian vähän. Tovereilla tuntuu joskus olevan sellainen kaunis kuvitelma, että jos ihmisille vain kertoo totuuden, niin sitten he täydellisen rationaalisina oivaltavat veganismin välttämättömyyden ja ryhtyvät asianmukaisiin toimiin. Tällaisen lähestymistavan sijaan pitäisi keskittyä tuuttaamaan tunteisiin vetoavia ”human interest” tarinoita. (tai no oikeastaan viime aikoina on kyllä kiinnitetty tähän puoleen ihan hyvin huomiota)

    Samoin kyyninen suhtautuminen tunteisiin olisi tarpeen myös uusien jäsenten rekrytoinnissa toimintaan. Esimerkiksi epävarmalle, ensi kertaa kokouksessa mukana olevalle nuorelle ihmisille pitäisi harkitusti järjestää jotain helppoa tehtävää, joka kuulostaa vastuulliselta, mutta on täydellisen helppoa ja joka saa hänet tuntemaan itsensä tärkeäksi. Hieman samaan tapaan toiminnassa pitäisi hyödyntää sitä, että ihmiset usein kaipaavat aktivismilta viiteryhmää johon samaistua.

    Yhteenvetona minusta on selvää, että muiden ihmisten tunteiden käyttäminen poliittisten tavoitteiden edistämiseen on juuri sitä, mistä ruohonjuuritason politiikassa on kyse.

Kommentointi on suljettu.

Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin