Tekniikka&Talous Energia-blogi: Mitä Talvivaaran jälkeen?

Leo_Stranius_180_104792aOheinen kirjoitukseni on julkaistu Tekniikka&Talous -lehden Energia-blogissa 20.11.2013.

Mitä Talvivaaran jälkeen?

Viime viikkojen aikana keskustelu Talvivaaran kaivosyhtiön ympärillä on kiihtynyt.

Eikä syyttä. Talvivaara on valitettavan moniongelmainen yhtiö. Käytetty tekniikka (bioliuotus) ei ole toiminut odotetulla tavalla, kaivos on aiheuttanut vakavia ympäristöhaittoja ja viime kuukausien aikana on käynyt selväksi, että myöskään taloudellisia toimintaedellytyksiä ei oikein ole.

Ympäristön kannalta olisi parasta, jos kaivos saataisiin suljettua ja ajettua alas mahdollisimman nopeasti. Näin rikkihapon, raskasmetallien ja kemikaalien pumppaaminen ympäristöön loppuisi ja kaivoksen jätevesipäästöt vähenisivät. Kaivoksen sulkemisen myötä melu-, pöly- ja hajuhaitat loppuisivat ja kuormitus Oulunjokeen ja Vuoksen vesistöön hiljalleen vähenisi.

Käytännössä kaivoksen pysäyttäminen ei kuitenkaan suju nopeasti, helposti eikä halvalla. Bioliuotusprosessin pysäyttäminen kestää vuosia ja on vaikeaa. Alasajon kustannukset nousevat vähintään kymmeniin miljooniin euroihin. Samalla osakkeenomistajat menettävät sijoitustensa arvon. Satoja tai tuhansia työpaikkoja menetetään.

Prosessi pitää osata pysäyttää

Kaivoksen bioliuotusprosessien pysäyttäminen kuitenkin onnistuu ja prosessissa olevat metallit saadaan kyllä hyödynnettyä. Kyse ei ole ikiliikkujasta. Talvivaaralla pitää ympäristöluvankin mukaan olla suunnitelma siitä, miten kaivoksen toiminta ajetaan alas, kun sen käyttö loppuu. Olen itse esittänyt kolmen kohdan suunnitelman siitä, miten prosessi olisi järkevä pysäyttää.

Entä kuka kaiken maksaa? Käytännössä pienen osan kuluista kattaa Talvivaaran vakuutukset (toivottavasti sellaisia on olemassa), loppu jää osakkeen omistajille sekä viime kädessä meille kaikille eli valtiolle ja sitä kautta veronmaksajille.

Kun valtio joutuu todennäköisesti ottamaan tilanteen haltuun, saa se samalla omistukseensa kuitenkin nikkeliesiintymän, joka kannattaa jättää odottamaan parempia aikoja. Kallisarvoisista metalleista saattaa olla iloa tulevaisuudessa kun raaka-aineet ja luonnonvarat käyvät yhä niukemmiksi. Tulevat sukupolvet saattavat hyödyntää nykyistä paremmalla tekniikalla näitä metalleja, ellei sitten metallien tehokkaampi uudelleenkäyttö korvaa kaivoksia.

Toisaalta voidaan ajatella, että jos nykyiset ongelmat saadaan nyt lisärahoituksella kuntoon, voi kaivos vielä tuottaa omistajilleen myös taloudellista voittoa. Siitä ei ole kuitenkaan juuri nyt merkkejä. Jos toimintaa jatketaan nykyisen mallin mukaan, ympäristöongelmat todennäköisesti lisääntyvät, sillä vesien kierto ei ole täysin suljettu prosessissa, joka toimii avoimen taivaan alla.

Selvää on, että jos kaivostoiminta loppuu, alueella menetetään paljon työpaikkoja. Käytännössä valtion olisi kuitenkin halvempi palkata esimerkiksi 500 ihmistä suoraan siivoamaan Talvivaaran kaivoksen sotkuja kuin työllistää heidät Talvivaaran kautta sotkemaan lisää ympärillä olevaa luontoa ja vesistöjä. Työllisyyttä voidaan helpottaa esimerkiksi edistämällä luontomatkailua tai perustamalla Talvivaaran kaivoksen paikalle cleantech-keskus. Erityistoimia tarvitaan, se on varmaa.

Valvonta kuntoon

Mitä sitten pitäisi tehdä seuraavaksi, ettei vastaavia tapauksia ilmenisi tulevaisuudessa?

Talvivaaran myötä on ilmeistä, että ympäristöhallinnon lupa- ja valvontaresurssit tulisi saada kuntoon. Käytännössä tämä tarkoittaa lisää rahaa alueelliselle ympäristöhallinnolle. Toisekseen Talvivaaran tapaus paljastaa, että vastuuvakuutukset eivät ole olleet kohdillaan, kun ongelmat uhkaavat kaatua valtion niskaan. Tarvitaan korotuksia kaivosmaksuihin sekä pakolliset ja rajoittamattomat vastuuvakuutukset, joiden kautta voidaan huolehtia mahdollisista ongelmista. Laajemmin herää kysymys siitä, pitäisikö koko kaivoslaki ottaa vielä uudelleen tarkasteluun.

Talvivaaran kaivoksen tapauksessa kyse on lopulta perinteisten ympäristöperiaatteiden noudattamisesta. Varovaisuusperiaate tai saastuttaja maksaa -periaate eivät ole toteutuneet. Tämä on erikoista 2010-luvun ympäristötietoisessa Suomessa. Samalla vastakkain on klassisesti taloudellinen voitontavoittelu sekä luonnolle, yhteiskunnalle ja tuleville sukupolville ulkoistetut ympäristöhaitat. Mitä voimme hyväksyä taloudellisen voitontavoittelun nimissä?

Ja lopulta Talvivaarassa kyse on myös energiapolitiikasta. Talvivaara ilmoitti kohun keskellä, että se jatkaa noin kolmen prosentin osuudellaan Fennovoiman osakkaana. Yrityssaneerauksessa tai konkurssissa tämä tuskin on enää mahdollista. Tällä hetkellä Fennovoiman Voimaosakeyhtiö SF:n omistajayritykset ovat varanneet mahdollisen ydinvoiman tuotannosta vasta vain niukasti yli puolet. Talvivaaran mahdollinen konkurssi saattaa olla viimeinen naula myös Fennovoiman arkkuun.

Leo Stranius on Luonto-Liiton toiminnanjohtaja (hoitovapaalla) ja ympäristöbloggaaja. Hänen ajatuksiaan voi seurata osoitteesta www.leostranius.fi

Yksi kommentti artikkeliin ”Tekniikka&Talous Energia-blogi: Mitä Talvivaaran jälkeen?”

  1. Heikki Turunen oli haastateltavana televisiossa ja voivotteli luonnon kohtaloa, mutta piti kaivoksen tuomia työpaikkoja tärkeämpinä, koska kauneus ei hänen mielestä elätä. Tosiasissa maailmassa lienee montakin, jotka elävät pelkän kauneuden varassa ja luonto elättää, jos joku vain ryhtyy tuotteistamaan. Luonto menettää kauneuttaan globaalissa mitassa joka vuosi, joten jos vain jättää omansa rauhaan, niin siitä tulee vuosi vuodelta arvokkaampi. Nyt vain on paha yrittää saada turisteja alueelle, jonka maine on mennyt ja vesistöt pilalla. Jos elinkeinotoiminta kasvaa hitaasti paikallisin ehdoin ja mittakaavoin, eikä yhden muualta työntekijöitä houkuttelevan suuren varassa, niin kunta ei myöskään päädy suureen pulaan, jos toiminta ei menesty.

    Ylipäätään on kunnilta typerää heittäytyä yhden kortin varaan, joka maksattaa kunnalla ja valtiolla infran sun muut, mutta tuottoa tulee ehkä hetken aikaa myöhemmin, mutta lopulta kuitenkin kaivostoiminta lakkaa ja sen varassa oleva kunta jää pulaan mahdollisine velkoineen. Samalla sen ylläpitämät muutkin työpaikat katoavat ja ihmisten asunto-omaisuus menettää arvonsa yhdessä yössä kun tulijoita ei ole, mutta velallisten on muutettava pois työn perässä. Jos samalla on tuhottu muut mahdollisuudet elinkeinotoimintaan, kuten vaikkapa kalastusmatkailuun joka olisi pysyvä elinkeino kunhan vesistöt pitäisi kunnossa, niin kunta on aika pahassa tilanteessa. On kuin kunta olisi pumpannut itsensä täyteen stereoideja, houkutellut ihmisiä muuttamaan muualta ja kasvanut liian nopeasti, mutta kaivostoiminnan loppuessa ilma lähtee lihaksista ja entinen lihaskasa on pelkkää luuta ja nahkaa, mutta velkojen kanssa.

    Kaivoslaki on saatava sellaiseksi, joka hyödyttää yhteiskuntaa. On valitettavan tätä päivää, että firmojen tulisi saada hyötyä yhteiskunnan omaisuudesta, mutta yhteiskunnan ei tulisi saada määrätä sille edes hintaa tai valvoa miten toimintaa tehdään. Laki ja ympäristövalvonnan rahoitus kuntoon, jottei lakikin ole vain teksitiä paperilla, jota kukaan ei käske noudattamaan ajoissa.

Kommentointi on suljettu.

Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!
Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi