Avoin kirje pääministeri Jyrki Kataiselle: Näin kestävyysvaje ratkaistaan

Leo Stranius-Kuva Hanna HeikkiläYle Radio Suomen Pääministerin haastattelutunnilla totesitte, että viranhaltijat ovat laatimassa rakenneuudistuslistaa, joka tulee aikanaan julkiseen keskusteluun. Tämä on hyvä asia.

On ollut ilahduttavaa, että politiikan kriisitietoisuus on kesän mittaan lisääntynyt. Olen samaa mieltä kanssanne siitä, että meidän on hyvä kiinnittää huomiota julkisen sektorin ja yleiseen tuottavuuden kasvuun, työn tarjontaan ja työurien pituuteen

Toivon, että kaikkein tärkein rakenneuudistus ei ole kuitenkaan unohtunut teiltä. Onhan kyse Suomen ja viime kädessä koko maapallon tulevaisuudesta.

Kyse on siitä, että viime viikosta lähtien olemme eläneet luonnonvarojen suhteen velaksi. Maapallon uusiutuvat luonnonvarat on kulutettu tältä vuodelta loppuun tiistaina 20. elokuuta.  Tällä hetkellä ihmiset tarvitsevat 1,5 maapalloa tyydyttämään vuosittaiset tarpeensa. Tilanne ei ole kestävä.

Ohessa on kolme ehdotusta kestävyysvajeen ratkaisemiseksi Suomessa ja terveisiä Heureka-foorumiin, jossa yritetään löytää viisastenkiveä Suomen menestyksen varmistamiseksi:

1. Poistetaan ympäristölle haitalliset tuet. Valtio käyttää valtiovarainministeriön selvityksen mukaan vuosittain 4-6 miljardia euroa ympäristöongelmien edistämiseen. Esimerkiksi autoilua tuetaan kolmella miljardilla eurolla, teollisuuden ilmastopäästöjä lähes miljardilla eurolla, soiden ja vesistöjen pilaamista sekä turpeen polttoa sadoilla miljoonilla euroilla. Näiden rahojen ohjaaminen viherelvytykseen toisi uusia työpaikkoja ja vähentäisi päästöjä. Viherelvytyksen osalta parhaita kohteita olisivat esimerkiksi joukkoliikenneinvestoinnit (erityisesti raideliikenne), energiaremontit ja energiatehokas rakentaminen (nolla- tai plusenergiatalot) sekä uusiutuvat energialähteet (tuulivoima, aurinkoenergia, biokaasu).

2. Luovutaan fossiilisista polttoaineista. Hallituksen hyväksymä kansallinen energia- ja ilmastostrategia lähtee siitä, että kivihiilestä luovutaan vuoteen 2025 mennessä ja öljyn käytön vähentämiselle on asetettu määrällinen tavoite. Myös turpeen energiakäytön vähentäminen kolmanneksella vuoteen 2025 on tärkeä avaus. Näiden lisäksi maakaasun käyttöä aiotaan korvata vähintään 10 prosenttia kotimaisesta puusta valmistetulla synteettisellä kaasulla vuoteen 2025 mennessä. Tämä on hyvä alku. Käytännössä tulee hahmotella kuitenkin sellaisia vaihtoehtoja, jossa fossiilisista polttoaineista luovutaan lähes kokonaan. Tämä tarkoittaa älykästä tukipolitiikkaa niin investointitukien, sertifikaattien kuin syöttötariffienkin osalta. Suomeen tarvitaan Saksan kaltainen energiakäänne. Suomen tulisi ottaa käyttöön vahva ilmastolaki ja hiilidioksidivero sekä asettaa tiukka päästövähennystavoite vuodelle 2030.

3. Otetaan käyttöön uusia kannustimia kestävyysvajeen paikkaamiseksi. Hallituksen tulisi harkita uusia kannustimia, joiden käyttöönotto edistäisi ympäristöohjaavaa verotusta. Näitä ovat esimerkiksi:  
– Uraanivero
– Jätteenpolton asettaminen verolle
– Jäteveron korotus
– Haitallisten aineiden vero (esim. PVC, ftalaatit, klooratut liuottimet)
– Mainosvero
– Pakkausvero
– Lannoitevero, kemikaalivero

Mielestäni pelkkä yritysten kilpailukyvyn edistäminen ei ole erityisen inspiroiva tavoite. Tarvitaan syvempää merkitystä ja parempi tarina, jos toimeliaisuutta halutaan todella lisätä.  Mikä voisikaan silloin olla tärkeämpää kuin näky siitä, että luonnonvaroja koskeva kestävyysvaje on ratkaistavissa ja elämä maapallolla voi sittenkin jatkua vielä vuosimiljoonien ajan.

Viime kädessä kyse on hyvinvointivaltion rakentamiseen rinnastettavasta projektista, joka vie meidät puhtaan teknologian globaaliksi edelläkävijäksi, tuo uusia työpaikkoja ja hyvinvointia, vähentää tuontiriippuvuutta sekä viime kädessä myös luonnonvarojen kulutusta ja päästöjä.

Kiitos paljon ja aurinkoista kesän jatkoa!
Parhain terveisin
-Leo Stranius
p.040-7547371

5 kommenttia artikkeliin ”Avoin kirje pääministeri Jyrki Kataiselle: Näin kestävyysvaje ratkaistaan”

  1. Eli ajatuksenasi on ajaa loputkin Suomen teollisuudesta ulkomaille? Vihreässä uniyhteiskunnassa talous sitten kasvaa itsekseen omassa rauhassa mistään reaalimaailman asioista välittämättä. Kuulostaa erinomaiselta suunnitelmalta.

    • Ajatukseni on, kuten kirjoitin, että ”Viime kädessä kyse on hyvinvointivaltion rakentamiseen rinnastettavasta projektista, joka vie meidät puhtaan teknologian globaaliksi edelläkävijäksi, tuo uusia työpaikkoja ja hyvinvointia, vähentää tuontiriippuvuutta sekä viime kädessä myös luonnonvarojen kulutusta ja päästöjä.”

  2. Seuraavassa raakaa ja kylmää bisnestä, ja motkotusta liiallisesta (veden)sääntelystä.

    Työn ja ekologisen kestävyyden voisi yhdistää myös siellä Heurekan kulmilla purkamalla erään padon, tai kaksikin. Nimittäin Tikkurilankosken pato estää osaltaan noiden kahden kovan toteutumisen Vantaalla, ja myös koko matkalla Keravanjokea ylös. Jos pato purettaisiin ja koski palautettaisiin luonnolliseksi, saataisiin aikaan merkittävä koskikalastuskohde, joka työllistäisi ainakin välillisesti ja pakottaisi jopa helsinkiläisen viemään rahaa Vantaan puolelle. Esteettisestikin kuohuva koski voittaisi julman patoseinän. Samalla koski alkaisi tuottamaan myös kalanpoikasia, kun merestä nousevat vaelluskalat, patoseinään hyppimisen sijaan, pystyisivät kutemaan alueilla padon yläpuolella, jossa padon purkaminen toisi vanhat kutusoraikot takaisin sopivalle vedenkorkeudelle. Nyt koko koski taitaa olla lähes kuiva, kun vesi tullee enää kalaportaan läpi, ja mahdolliset lohikalanpoikaset valuvat veden- ja hapenpuutteen takia suvantoon ja hauen hampaisiin. Isommat eivät sitten pääse enää ylöspäin edes kalaportaan suulle, kun pato vie vedet koskesta. Kalaporraskin on huono ja tukkeutuu nyt varmasti, kun virtaama tuo sitä kautta veden ja samalla roskat. Purkaminen päästäisi samalla melojat alas koskea, sekä mahdollinen tulvariski vähenisi. Samalla salakalastajilta menisi mahdollisuudet kalojen rokastamiseen padon alta. Juna voisi tuoda paikalle jopa ulkomaisia turisteja kalaan, jos koski alkaisi kerätä mainetta laadukkaana lohipaikkana. Hotellikin olisi jo valmiina.

    Win-win siis kaikin puolin, mutta nykykulttuuri vartijoineen näyttää arvostavan enemmän vain haittaa tuottavia patoja, kuin työtä ja ekologista kestävyyttä. Muutaman sadan kilometrin pituisen vesiekosysteemin toimivuus tuhotaan muutamalla turhalla padolla, ja samalla tuhoutuu monen mahdollisuus kestävään elinkeinoon, oli se sitten kalastusta, melontaa tai jotain muuta vastaavaa. Kirkonkylänkosken tilanne on samanlainen kuin vähän ylempänä Tikkurilassa, ja Vantaankoskellakin pato vaikeuttaa menoa pääuomassa. Yhdessä näistä tulisi hulppea kalapaikka, kunhan padot poistettaisiin ja jatkettaisiin veden tilan parantamista.

    Eipä taida herrat Heurekassa tajuta muun kuin saastuttamisen ja luonnonvarojen liikakäytön päälle, joten tällaiset työpaikat eivät kelpaa, vaikka mahdollisuuksia olisi ympäri Suomea, jos vain arvostettaisiin ensin sitä ekologista kestävyyttä, ja sitten vasta sitä työtä, joka tarvitsee sen ekologisen kestävyyden pitkässä juoksussa. Eikä niitä lohia tarvitsisi edes tappaa, vaan pelkkä mahdollisuus loheen houkuttaisi asiallisen kahluuhousuväen paksuine lompakkoineen paikalle, vaikka ne lohet pitäisi laskea takaisin. Saisivat sitten paikalliset ympäri Suomea tilkettä omiin lompsiinsa, kun isolta kirkolta tulisikin rahaa myös vapaaehtoisesti kannettuna.

    Eiköhän ne siellä kuitenkin päätä kaivaa sen yhden vuoristoneuvoksen paperit esiin jo seuraavaa hallitusta varten, ja jyrätä kaiken luonnonsuojelun ja lähettää rikkaudet bulkkina maailmalle, eikä edes kaivosveron vertaa saa rokottaa ulkolaisten voitoista. Kumma kyllä, että jos tavara on haluttua, niin silloin yleensä myyjä haluaa kunnon hinnan, eikä vain anna pois. Sitten vaan lisää investointeja automatisoituihin tehtaisiin, joissa liikkuu suuret summat, ja joihin poliitikot kyllä sokeuttaan hullaantuvat, mutta yhtään pysyvää uutta työpaikkaa ei synny, mieluumminkin vähenevät. Veikkaanpa, että päätyvät niin ympäripyöreisiin päätelmiin yhdistettyinä hihasta vedettyihin kauhukuviin, että Nostradamuskin olisi ylpeä meidän pojista. Varmaa on vain, että vaikka joku isoherra sanookin, että ei voida jatkaa kuluttamista entiseen malliin, niin luonnonsuojeluun ei ole varaa ja talouskasvua on saatava aikaan. Sitten hyvinä aikoina voidaan kuulemma olla myrkyttämättä ihmisiä ja kaikkea sitä mitä on vielä jäljellä.

  3. Perinteisesti olen ymmärtänyt , että tuki tarkoittaa sitä, että annetaan tietty summa, niin että kulut ja menot olisivat suurin piirtein tasapainossa. Käsite alennettu verokanta tai verotuki on siinä mielessä kummallinen, että pitäisi ensiksi olla se ”oikea” verokanta, mihin verrataan ja se on taas aivan sopimusvarainen asia, ja joka sovitaan eduskunnassa. Voihan taas 24% arvolisäveroa pitää veroriistona ja kirjojen alvia verotukena . Ehkä enemmänkin pitäisi puhua joko oikeudenmukaisesta tai sitten päinvastoin kulutusta rajoittavasta verotuksesta. Ongelmana on vain kulutusta rajoittavan verotuksen vaikutus verotuloihin. Jos tasas korotetulla verotuksella kompensoidaan kulutus niin kuka kuluttaa sen vähän?

Kommentointi on suljettu.

Paljonko tekoälyhaku aiheuttaa päästöjä? Googlen mukaan yksi tekstipohjainen tekoälyhaku aiheuttaa noin 0,03 gCO2e päästöt ja vastaavasti yksi ChatGPT-haku aiheuttaa noin 0,04 gCO2e päästöt. Kuvan tuottaminen saattaa kuluttaa jopa 100 kertaa ja viiden sekunnin HD videoklippi lähes 60 000 kertaa enemmän energiaa kuin tekstihaku.

Googlen laskelmasta näyttää kuitenkin puuttuvan mm verkko-operaattorin päästöt, käyttäjän koneen energiankulutus ja erityisen merkittävänä tekijänä tekoälyn koulutukseen käytetty energia. 

Lisäksi on hyvä muistaa, että Googlen ja monien muiden teknologiayhtiöiden alustoilla edelleen jaetaan ilmastonmuutoksen kieltämiseen tai vähättelyyn liittyvää sisältöä ja tarjotaan alustaa fossiiliyhtiöiden mainonnalle. 

Täällä tarkemmin: 
https://leostranius.fi
Miksi urheilen niin paljon? Tätä kysymystä olen viime vuosina kysynyt usein itseltäni, kun olen huomannut liikuntamäärieni nousseen yli 15 tuntiin viikossa. Eikö vähempikin riittäisi? Kansalliset liikuntasuositukset kun täyttyisivät jo 2,5 tunnin viikoittaisella liikunnalla. 

Suurin syy suurille treenimäärille on liikunnan tuottama välitön vaikutus hyvinvointiin ja onnellisuuteen sekä siihen, että hyvässä kunnossa jaksaa paremmin tehdä itselle merkityksellisiä asioita. On palkitsevaa kehittää hyviä rutiineja ja tapoja juuri liikunnan kaltaiseen harrastukseen monen muun tekemisen sijaan. Vaikka omia sairastumisia ei tietenkään voi valita tai hallita niin hyvässä kunnossa sairastumisen tai onnettumuuksien riski on tilastollisesti pienempi. Lisäksi olen huomannut, että itselläni on motivoivaa nähdä miten päivittäiset liikuntasuoritukset kasautuvat suureksi kokonaisuudeksi kuukausien, vuosien ja jopa vuosikymmenten myötä. 

Itseäni liikunnassa motivoi välittömän hyvänolon lisäksi erityisesti kertynyt ja kasautuva hyöty. Kun pitää kirjaa päivittäisistä harjoituksista ja liikuntamääristä, huomaa, että esimerkiksi vuosien ja vuosikymmenten myötä niistä kertyy aikamoinen kokonaisuus. Varsinkin loppuvuosi tuntuu itselläni olevan aina vähän ”sadonkorjuujuhlaa” kun erilaiset määrät ja tavoitteet tulevat täyteen. 

Esimerkiksi tätä kirjoittaessa olin juuri käynyt juoksemassa vuoden 10. puolimaratonin. Olen nyt juossut vuoden 2020-jälkeen joka vuosi vähintään tuon 10 puolikasta ja yhteensä 83 puolimaratonia. Vuodesta 2010 lähtien niitä on kertynyt yhteensä 130. Tai tällä hetkellä olen pyöräillyt tänä vuonna yhteensä noin 5700 kilometriä ja vuodesta 2020 lähtien yhteensä 40 161 km eli juuri sopivasti maapallon ympärysmittaa vastaavan matkan. Tieto näistä kasautuvista tunneista, kilometreistä ja juoksukerroista tekee minut onnelliseksi. Se tuottaa hyvää oloa, aikaa ja terveyttä nyt ja tulevaisuudessa. 

Kirjoittelin tästä aiheesta vähän enemmän www.leostranius.fi
Laskin triathlon-harrastuksen päästöt. Itselläni ne ovat noin 716 kgCO2e vuodessa. Tyypillisen täysmatkan triathlonia harrastavan päästöt saattavat olla lähes kymmenkertaiset eli oman arvioni mukaan 6647 kgCO2e vuodessa. 

Mihin tämä suhteutuu? Keskimääräisen suomalaisen koko vuoden aikana aiheuttamat kaikki CO2-päästöt ovat noin 10 tonnia ja omani ovat noin pari tonnia. Kestävä taso, johon kaikkien pitäisi päästä vuoteen 2030 mennessä on noin 2,5 tonnia ja vuoteen 2050 mennessä 0,7 tonnia. 

Suurin osa päästöistä triathlonissa aiheutuu mahdollisiin harjoitusleireihin ja kilpailuihin osallistumisesta sekä harjoittelusta ja siihen vaadittavasta lisäenergiasta (ruuasta). Lisäksi päästöjä tulee tietysti myös harjoituksiin kulkemisesta, harjoittelupaikoista ja varustehankinnoista. Varmasti jotain muitankin osa-alueita on ja kaikkea tuskin tulee tällä pikaselvityksellä huomioiduksi. Jostain on kuitenkin hyvä aloittaa. Olen enemmän kuin kiitollinen kaikista korjauksista ja tarkennuksista näihin laskelmiin. 

Täällä tarkempi laskelma ja suositukset päästöjen vähentämiseksi: https://leostranius.fi

#triathlon @helsinkitriathlon
Muistoja 10-vuoden takaa. Oli silloin aika yllättävää ja hämmentävää löytää itsensä taidenäyttelystä. 

Teos: @samilukkarinen
Third Rock täytti tänään 5-vuotta! 

Reilu viisi vuotta sitten keskellä koronapandemiaa aloimme pohtia silloisen T-Media Relations Oy nimen ja brändin uusimista. Lopulta Sari Kuvaja, @harrileinikka @riding_n_butterflywings ja @anurasanen (ja oli mukana varmasti moni muukin) kanssa saatiin valmista ja 18.8.2020 oli kaupparekisteri-ilmoitukset hoidettu, verkkosivu pystyssä sekä tiedote lähdössä asiakkaille. 

Third Rock Finland oli saanut alkunsa. 

Mitä me ollaan sitten viiden vuoden aikana tehty? Katsoin nopeasti, että ollaan toteutettu karkeasti: 

-noin 700 projektia
-palveltu noin 300 asiakasta
-tehty noin neljä miljoonaa euroa liikevaihtoa
-tehty hommia noin 50 henkilötyövuotta

Ja toivottavasti myös onnistuttu vähentämään päästöjä ja luonnonvarojen kulutusta sekä vahvistamaan kiertotaloutta, ihmisoikeuksia ja fiksua liiketoimintaa. 

Monenlaisia maailman muutoksia ja tilanteita on viiden vuoden aikana ehtinyt tapahtua ja monessa liemessä ollaan oltu, kun ollaan kasvettu kolmen henkilön yrityksestä nyt 17 henkilön organisaatioksi.

Tavoitteena on edelleen vauhdittaa organisaatioita haittoja vähentävästä niin kutsutusta ”vastuullisesta liiketoiminnasta” kohti planetaarista liiketoimintaa eli kohti sitä, että organisaatiot edistävät kestävyysmuutosta eivätkä vain minimoi omia haittoja tai pahimmillaan jarruta muutosta. Tässä riittää vielä tehtävää näin ilmastokriisin ja luontokadon aikakaudella. 

Hyvää syntymäpäivää Third Rock! On tämä kyllä ollut ihmeellinen ja elämää muuttava matka kaikkien teidän kanssa, jotka olette tavalla tai toisella olleet vuosien varrella mukana.

Ja mitä kaikkea onkaan vielä luvassa!

#thirdrock #vastuullisuus #planetaarinenliiketoimibta
Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.