Poliittista pyöräilyä: Viisi syytä sanoa stop Tattarisuon murskaamolle

Riku Rantala ja Tatttarisuon murskaamoOlen alkanut harrastaa poliittista pyöräilyä. Käytännössä käyn pyörälenkillä alueilla, joille ollaan suunnittelemassa jotain merkittävää hanketta, ja joihin joudun ottamaan kantaa kaupunginvaltuutettuna tai esimerkiksi ympäristölautakunnan varapuheenjohtajana.

Eilen illalla (10.6.) pyöräilin Puistolan ja Heikinlaakson rajalle, Suurmetsäntien ja Puistolantien risteykseen. Rakennusvirasto suunnittelee alueelle suurta rakennusjätemurskaamoa. Oppaanani toimi Madventuresin tuottaja Riku Rantala (kuvassa).

Ympäristölautakunta valmistelee lausunnon ympäristölupahakemuksesta kaupunginhallitukselle ja Etelä-Suomen aluehallintovirastolle kokouksessaan 11.6.2013. Päätösesitys löytyy täältä. Ympäristölautakunta toteaa, että hankkeen toteuttamiseen sisältyy merkittäviä ongelmia.

Itse pidän murskaamon rakentamista nykyiselle paikalla mahdottomana. Ohessa sille viisi syytä:

Tattarisuon metsä1. Alue ei sovellu voimassa oleva kaavan perusteella ylijäämämassojen varastointi- ja käsittelyalueeksi. Alue on kaavoitettu lähivirkistysalueeksi.

2. Murskaamolle on mahdollista osoittaa parempi paikka esimerkiksi Tattarisuon teollisuusalueelta tai Malmin lentokentän alueelta.

3. Murskaamo tuhoaisi luonto-, lintu- ja virkistysarvoiltaan arvokkaan lähimetsän täysin.

4. Murskaamon toimintaan liittyy merkittäviä pilaantumisriskejä. On mahdotonta valvoa, ettei alueelle päädy ongelmajätettä. Alueen läpi kulkee oja, joka laskee Longinojaan ja edelleen Vantaanjokeen. Hulevesiä ei pystytä ohjaamaan maastoon vaan ne valuisivat ojaan.

5. Murskaamo aiheuttaisi lähiasutukselle melu- ja pölyhaittoja. Lähimpiin asuinrakennuksiin on vain 70 metrin matka.

Ihan pienestä laitoksesta ei ole kyse. Rakennusviraston ympäristölupahakemuksessa alue on 3,3 hehtaarin suuruinen ja siellä käsitellään erilaista rakennusjätettä enintään 420 000 tonnia vuodessa. Liikennemäärä on arvioilta keskimäärin 100 kuorma-autoa päivässä, pahimmillaan jopa 200 kuorma-autoa vuorokaudessa. Toiminnalle haetaan lupaa vuoden 2019 loppuun asti.

LISÄYS 14.6.2013:
Rakennusvirasto ja Pekka Sauri ilmoittivat 13.6., että Rakennusviraston ympäristölupahakemus vedetään pois. Syynä ympäristölautakunnan ja asukkaiden esiin nostamat seikat.

15 kommenttia artikkeliin ”Poliittista pyöräilyä: Viisi syytä sanoa stop Tattarisuon murskaamolle”

  1. Kiitettävää aktiivisuutta, kun kaupunginvaltuutettu ja ympäristölautakunnan varapuheenjohtaja jalkautuu kentälle perehtymään hankkeeseen, joka vaikuttaa vähintään satoihin lähiasukkaisiin ja alueen aktiivikäyttäjiin muistakin kaupunginosista.

    Tällaista soisi poliitikkojen ja erityisesti virkamiesten tekevän useammin!

    Muutama pointti niille, joita asia erityisesti koskee (kaikki Malmin lentokentän laduilla ja poluilla liikkuvat, täyttömäessä pulkkailevat ja lautailevat ja erityisesti puistolalaiset ja heikinlaaksolaiset): nyt kannattaa toimia!

    Tänään 11.6. asia on ympäristö- ja kaupunkisuunnittelulautakunnissa, maanantaina 17.6. kaupunginhallituksessa. Viestittäkää valtuutetuillenne ja edustajillenne kaupunginhallituksessa, mitä olette surkeasti suunnitellusta hankkeesta mieltä!

    Ympäristölupa tällaiseen kohteeseen ei sekään onneksi ole läpihuutojuttu. Jokaisen, jota asia koskettaa, tulisi toimittaa muistutus luvasta päättävälle Aluehallintoviranomaiselle.

    VOIT VASTUSTAA TÄTÄ HANKETTA LÄHETTÄMÄLLÄ VAPAAMUOTOISEN MUISTUTUKSEN 24.6. MENNESSÄ
    sähköpostiosoitteeseen ymparistoluvat.etela@avi.fi

    Muistutuksessa pitää näkyä
    • diaarinumero: ESAVI/206/04.08/2012
    • oma nimi
    • osoite
    • kiinteistön nimi
    • kiinteistön rekisterinumero
    • kylä
    • kunta

    Muuten muistutus on vapaamuotoinen. Edellä mainittujen asioiden lisäksi voit kertoa, mikä hankkeessa juuri sinua/teitä huolestuttaa. Taloyhtiöissä jokainen voi tehdä oman muistutuksen.

    Jos et saa muistutuksessa ilmoitettavia kiinteistötietoja käsiisi ajoissa, asia käsitellään mielipiteenä. Yritä siis hommata ne isännöitsijältä, taloyhtiön hallitukselta jne…

    Jokainen muistutus on tärkeä ja vaikuttaa Aluehallintoviraston ratkaisuun!

    Lähetä muistutuksesi kopiona tiedoksi myös osoitteeseen stopmurskaamo@gmail.com – saat vastauksena keräämämme tietopaketin hankkeesta ja uutisia asian kehittymisestä.

    Vastaa
  2. Karttaliitteen mukaan suunniteltu alue on kiinni Tattiksen teollisuusalueessa ja Malmin lentokentän nurkalla myös. Just siellä minne Leo tätä ehdottaa…

    Vastaa
    • Nyt murskaamoa ehdotetaan lähivirkistysmetsän päälle. Itse näkisin tämän mielummin Tattarisuon teollisuusalueen keskellä tai Malmin lentokentän alueella, jotka ovat ihan eri paikkoja. Kolmas mahdollisuus olisi ohjata massat Kivikkoon.

      Vastaa
  3. Pähkähullua ja pöljää touhua. Ihan jo Longinojan taimenpentujen takia tuollaiset ehdotelmat joutavat suoraan silppuriin. Muutenkin tuota Suomenlahden meritaimenkantaa ylläpitävää puropahasta pitäisi pitää sellaisena ihmeenä keskellä asutusta, että ei tulisi edes mieleen vaarantaa sitä. Jännä juttu, että liito-oravat ovat saaneet lobattua itselleen todellisen lainsuojan, mutta taimenta saa pyytää ja elinoloja vaarantaa kaiken aikaa.

    Muutenkin raivostuttavaa, että tuollaiset alueet ovat sitten ehdolla tuollaiseen toimintaan, vaikka alueita, joilta luonto on jo hävitetty, löytyisi kyllä myös tälle toiminnalle. Hyvin turhauttavaa, kun rakentaminen leviää oheistoimintoineen vaarantamaan kaikki alueet, kun pitää rakentaa jokapaikkaan, eikä kunnolla muutamaan. Itse olen päätynyt sellaiseen, että pitäisi ohjata rakentaminen tiukasti jo ihmiskäden muokkaamille alueille, kuten tuo lentokenttä, ja yrittää siten säästää juuri tuollaiset alueet, jota kuusikuva edustaa, olivatpa ne suuria tai pieniä. Vaikka tiivis rakentaminen ei olisikaan niin ilmastoystävällistä rakennusten ollessa suurempia, niin ainakin silloin säästyisi ne alueet, jotka vielä toimivat ekologisesti ja ovat yhteydessä muihin rakentamattomiin alueisiin, kuten nyt vaikka Kivinokka. Muuten tämä on yhtä viivytystaistelua, joka lienee tuomittu hävittäväksi, kun tuo asukasmäärä näyttää nousevan hurjasti.

    Ehkä tällainen on ilmastonmuutoksen rinnalla puuhastelua, mutta itse kokisin tärkeäksi suojella niin paljon rakentamatonta maata kuin vain ikinä on mahdollista. Ihan jo luonnon itsensä takia, ja ihan sitä samaa luontoa se on Helsingissäkin kuin jossain kansallispuistossa. Pelkäämpä vain, että tätä menoa Sipoonkorpikin on tiukasti asutuksen rajaama pläntti jo muutamassa vuosikymmenessä. Itsekin olen kierrellyt noita rakentamisuhan alla olevia alueita ja katsellut vanhoja valokuvia Helsingin seudulta, ja on syntynyt aika vahva kuva siitä, että olisi kiva, jos luonnonsuojelu ei olisi vain suojeluplänttien aikaansaamista jossain, vaan otettaisiin myös huomioon myös niillä alueilla, jotka eivät juuri nyt täytä joitain harvinaisuuskriteereitä. Muuten tässä on kohta jäljellä vain muutama tiukasti suojeltu pläntti, joilla saa liikkua vain polulla tai pitkospuilla, mutta muuten rakennetaan kaikki muu. Ja kun asutus leviää, kuten Östersundomissa seuraavaksi, niin aina vain on vähemmän näitä vapaasti kaikenlaisille luontokappaleille ”auki” olevia alueita.

    Vastaa
  4. Asuin tuossa ihan vieressä vielä hetki sitten. Toi metikko on hyvää sienimetsää mistä olen kerännyt herkkutatteja, suppilovahveroita ja kanttarellejä!

    Vastaa
  5. Olen enimmäkseen samaa mieltä kuin Juhani Salovaara. Kaupungin tulisi kasvaa jo rakennettuja alueita tiivistäen ja korottaen, eikä siis levittämällä kaupunkirakennetta luontoalueille.

    Jos jäljelle jäisi vain muutama tiukasti suojeltu pläntti, ei kohta olisi niitäkään, sillä luonnon monimuotoisuus tarvitsee pientä tilkkua laajemman alueen säilyäkseen. Luontoalueita ja ilmastonmuutosta ei myöskään pitäisi laittaa vastakkain, sillä luonnon monimuotoisuutta tarvitaan paitsi vähentämään ilmastonmuutoksen haittoja myös torjumaan sitä.

    Metsien tuottamilla aerosolihiukkasilla voi olla huomattava merkitys taistelussa ilmastonmuutosta vastaan.

    Vastaa
  6. Taasko tuota Malmin suojelupäätöksen ansaitsevaa lentokenttää ollaan tuhoamassa – sehän on todettu koko Euroopankin mittakaavassa ainutlaatuiseksi kokonaisuudeksi, joka ehdottomasti pitäisi säilyttää lentokenttänä – ei siis myöskään museoida. Miksi asetat, Leo, vastakkain lentokentän säilyttämisen nykykäytössään ja rakennusjätemurskaamon ”väliaikaisen” tilatarpeen? Lentokentän maasto kaikkinensa muodostaa meille alueella virkistysmielessä liikkuville tällä hetkellä ainutlaatuisen kokonaisuuden: kesällä kenttää kiertävät lenkkipolut, talvella ladut ja lapsiperheiden suosima Jättärin pulkkamäki jne. Itse pitäisin esim Kivikkoa huomattavasti parempana sijoituspaikkana ”väliaikaiselle” murskaamolle. Tällä hetkellä esim. Lahdentietä keskustan suunnasta tultaessa Kehä I liittymän jälkeen Lahdentien oikealla puolella ennen Porvoonväylää näyttäisi olevan laaja alue, jolla ei ole asutusta, mutta joka jo on ihmiskäden rajusti muokkaama. Tällä hetkellä tuolla Lahdentiehen rajoittuvalla laajalla hiekka/kivikentällä on pelkästään joitakin kevytrakenteisia terminaalirakennuksia tms. Tällä alueella ei ole mainittavia ympäristö- tai virkistysarvoja ja muutoinkin sijainti on murskaamon kuorma-autoliikennettä ajatellen aivan moottoritien tuntumassa.

    Vastaa
  7. Olen aivan samaa mieltä Kai Merivirran kanssa. Miksi sitä murskaamoa ei voisi perustaa Kivikkoon, jossa olisi jo valmista tilaakin sille ja kuorma-auto liikenne ei häiritsisi asutusta tai ruuhakuttaisi muutoinkaan jo vilkasta Suurmetsäntietä.

    Vastaa

Jätä kommentti

Tänään hyvää ja kevyttä pyörätreeniä vajaa pari tuntia. Eilen tunti hyötypyöräilyä, 1,5 tunnin kuntopiiri ja 1,5 tunnin uintitreeni. Aamuisin tietty venyttelyä ja seitsemän minuutin lihaskuntotreeni. Huomenna sitten juoksua! 

#triathlon @helsinkitriathlon
Tänään oli kiva päättää työviikko Helsingin tanssiopistolla @rauhatati kanssa! 🎉🔥
Tänään Sari Valton vieraana upean Elli Aaltosen kanssa keskustelemassa Yle Radio 1:n ohjelmassa Keskusteluja ihmisyydestä. Pääsimme pohtimaan 101 onnen päivää kirjani pohjalta elämän tarkoitusta, arvoja ja ajankäyttöä. 

”Jos tietäisit kuolevasi kolmen kuukauden päästä, miten käyttäisit viimeiset elonpäiväsi? Tekisitkö muutoksia ajankäyttöösi? Miten erottaa olennainen epäolennaisesta?”

https://areena.yle.fi/podcastit/1-72760580
Jippii! Tänään ilmestyi vihdoin mun uusi kirja 1,5 astetta parempi arki. Teos löytyy ääni- ja ekirjapalveluista sekä toki myös perinteisenä painettuna versiona kirjakaupoista tai kustantajan verkkokaupasta. 

Kirja kuvaa niitä valintoja, joita meidän on ilmastokriisin aikakaudella Suomen kaltaisissa yhteiskunnissa tehtävä. Iloinen uutinen on, että ilmastoystävällinen arki tekee planeetan ohella ennen kaikkea hyvää myös meille itsellemme!

#parempiarki #kirjat #kirjagram @gummeruskustannus
Revontulet! #koli
Ukko-Kolilla! #koli #ukkokoli
Rauhaa ja hyvää uutta vuotta kaikille! 

Mennyt vuosi onkin ollut aikamoinen. Teimme Third Rockissa noin sadalle yritykselle tai organisaatiolle noin 180 projektia. Palkkasimme seitsemän uutta asiantuntijaa ja liikevaihto kasvoi noin 50 % edellisestä vuodesta.

Omassa elämässä vuosi 2024 oli kaikkien aikojen paras liikuntavuosi. Kesäloman aluksi tein omatoimisen triathlonin täysmatkan, jota varten oli harjoiteltu koko alkuvuosi. Loppukesästä tein vielä pari puolimatkaa ja syksyllä 50-vuotissynttäripäivönä 50 km juoksun. Lisäksi vuoden aikana juoksin 12 puolimaratonia. Kuntoilua kertyi yhteensä 840 tuntia, keskimäärin noin 16 tuntia viikossa. 

Alkuvuonna ilmestyi 101 onnen päivää kirja ja joulun alla posti toi kotiin uuden kirjani 1,5 astetta parempi arki, joka ilmestyy heti tammikuun alussa 2025. Uusi ilmastoteos on viides kirjani. 

50-vuotissyntymäpäiväjuhlien järjestämisen sijaan päätin, että käyn seuraavan vuoden ajan joka viikko lounaalla ystävieni kanssa keskustelemaan elämän tarkoituksesta.

Kuntapolitiikan luottamustehtäviä varavaltuutetun lisäksi on ollut HSY:n ja Uudenmaan liiton hallituksissa sekä Uudenmaan liiton maakunnan yhteistyöryhmässä. Lisäksi olen saanut tehdä hiukan vapaaehtoistyötä eläinten oikeuksien puolesta Animalian hallituksessa. Kirsi Vuorisen kanssa olemme tehneet vuoden aikana yhteensä 21 jaksoa kestävyysmuutos-podcastia. 

Kaiken kaikkiaan vuoden aikana kertyi 929 kokousta ja 67 kotimaan matkapäivää. Ei yhtään laiva- tai lentomatkaa. Yhteensä 208 luettua tai kuunneltua kirjaa. Lisäksi lahjoitimme puolison kanssa vuoden aikana 9065 euroa eli noin kahdeksan prosenttia nettotuloistamme hyväntekeväisyyteen. Päivittäiset Duolingo-harjoitukset ruotsin ja espanjan osalta vaihtuivat nuottien harjoittelemiseen. Duolingo-harjoituksen tein jokapäivä ja putki on jatkunut nyt 1688 päivää. 

Kaiken kaikkiaan tämä on ollut henkilökohtaisesti erinomainen vuosi kun ei ole ollut kiire mihinkään ja on saanut tehdä juuri niitä asioita, joita on halunnutkin tehdä. Vuoden vaihteen saan olla Kolilla perheen ja ystävien kanssa.
Kyllä Turussakin osataan tehdä hyvää pyöräkatua!
Hyvää joulua!
Posti toi kotiovelle parhaan joululahjan! Uuden kirjani 1,5 astetta parempi arki - miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnellisiksi. 

Unboxing-videon kuvasi ja editoi 10-vuotias lapseni. 

#unboxing #parempiarki #kirja @gummeruskustannus
Tietokirjailija ja vaikuttaja Leo Straniuksen 1,5 astetta parempi arki – Miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnelliseksi(Gummerus) on konkreettinen opaskirja, joka auttaa valitsemaan viisaammin ja voimaan paremmin. Kirjassaan Stranius havainnollistaa esimerkein, miksi tiivis asuminen, minimalistinen kuluttaminen, vegaaninen ruokavalio ja muut ilmastoystävälliset valinnat eivät merkitse raskasta ja kurjaa elämää, vaan tekevät hyvää meille itsellemme.

Mitä hyötyä on siitä, että omistaa vain vähän tavaraa? Miten tehdä ilmastoystävällinen pikalounas etätyöpäivän keskellä? Miten arvioida oman toiminnan päästöjä ja vaikuttavuutta? Leo Stranius antaa uutuuskirjassaan 1,5 astetta parempi arki välineitä oman hiilijalanjäljen pienentämiseen avaamalla konkreettisia hiililaskelmia arjen eri valinnoista.

”1,5 asteen kanssa linjassa oleva arki on monella tavalla hyvää. Kun elää omien arvojensa mukaan ja tekee itseään suurempia ja planeetan kannalta merkityksellisiä asioita, kasvattaa henkistä hyvinvointiaan ja vahvistaa omaa mielenterveyttään. Näin ei tarvitse elää jatkuvassa ristiriidassa sen kanssa mitä tietää ja mitä tekee”, Stranius kirjoittaa kirjassaan.

Straniuksen mukaan päästötavoitteiden mukainen arki tuo elämään levollisuutta ja onnellisuutta. Myös henkilökohtainen varallisuus kasvaa, kun kuluttaa vähemmän.

”Monet asiat ovat paljon yksinkertaisempia ja helpompia, kun turhat asiat rajautuvat arjesta kokonaan pois häiritsemästä. Ravintolassa ja kaupassa valinnat ovat selkeitä. Lomamatkat ja siirtyminen paikasta toiseen tapahtuvat selkeiden periaatteiden mukaan. Yksinkertaisuus, tehokkuus ja taloudellisuus sekä terveellisyys yhdistyvät kauniilla tavalla hyväksi kokonaisuudeksi”, Stranius kirjoittaa.

”Voisiko 1,5 asteen ilmastoystävällinen arki näyttää yhä useammalle houkuttelevammalta, jos se kehystettäisiin hyveellisyyden ja pyyteettömyyden sijaan oman edun tavoittelulla? Itsekkyydellä. Siitähän tässä kaikessa lopulta on kysymys: siitä, että meillä kaikilla olisi paljon nykyistä parempi elämä.”
Mistä voimaa vastuullisuustyöhön multikriisien aikakaudella? Tietysti työskentelystä planeetan puolesta! Aika hieno loikka ollaan tehty Third Rockissa viimeisen reilun neljän vuoden aikana. 

”Third Rock on muuttunut neljässä vuodessa kolmen ihmisen pienestä ja intohimoisesta vastuullisuuspalveluita tarjoavasta yrityksestä jo 17 asiantuntijan vaikuttavaksi yhteisöksi. Vuoden 2024 aikana olemme palvelleet peräti 96 yritystä tai organisaatiota 156 projektin muodossa.”

https://thirdrock.fi/mista-voimaa-vastuullistyohon-multikriisien-aikakaudella/