Jätkäsaaren tornihotelli: Jaa vai ei?

Jätkäsaari havainnekuva tornihotelliKaupunginvaltuusto päättää keskiviikkona 15.5.2013 Jätkäsaaren tornihotellia koskevasta asemakaavan muutoksesta.

Kokouksen esityslista ja kokousmateriaali löytyy täältä.

Kyseinen tontti on varattu AB Invest AS:lle korkeatasoisen hotellirakennuksen suunnittelua varten. Voimassa olevassa kaavassa rakennus on 16-kerroksinen.

Asemakaavan muutos mahdollistaisi AB Invest AS:n kaavaileman 33-kerroksisen kongressihotellin rakentamisen Jätkäsaareen.

Rakennus olisi valmistuessaan kantakaupungin korkein rakennus 113 metrin korkeudella. Vertailun vuoksi esimerkiksi Stadionin torni on 72 metriä korkea.

Kävin viikonloppuna läpi aiheesta saatavilla olleen materiaalin. Ohessa kahdeksan huomiota päätöksenteon pohjaksi:

1. Jätkäsaaren tornihotelli toisi Helsingille työpaikkoja ja maanvuokratuloja. Elinkeinovaikutuksia koskevan selvityksen mukaan Jätkäsaaren tornihotellilla toisi uusia työpaikkoja majoitus- ja palvelualoille arviolta 100 henkilötyövuoden edestä. Hotellin rakentamisen aikaisen työllistämisvaikutuksen arvioidaan olevan noin 1500 henkilötyövuotta. Maanvuokratuloina hotelli tuottaisi kaupungille noin 800 000- 900 000 euroa vuodessa ja vaihtoehtoisesti tontin myynti noin 16-18,6 milj. euroa kertaluonteisena kauppana. Lisäksi saataisiin tuloa kiinteistöveron muodossa ja hotellissa työskentelevien, Helsingissä asuvien työntekijöiden verotuloina.

2. Paikalliset asukkaat ja kaupungin toimielimet kaupunginhallitusta ja kaupunkisuunnittelulautakuntaa lukuun ottamatta näyttävät suhtautuvan hankkeeseen vähintään kriittisesti. Esimerkiksi Kaupunginmuseon johtokunta, yleisten töiden lautakunta ja kiinteistölautakunta ovat antaneet kriittisen lausunnon kaavamuutoksesta.

Tornia koskevassa infotilaisuudessa (9.1) puheenvuoroja käyttäneet asukkaat vastustivat yksimielisesti suunnitelmaa. Kaavamuutosehdotus huolestuttaa asukkaita ei ainoastaan Jätkäsaaressa vaan myös Lauttasaaressa, Ruoholahdessa, Kampissa, Punavuoressa ja Eirassa.

3. Kaupunginmuseon johtokunta ei puoltanut asemakaavaehdotusta. Museon johtokunta katsoi, että Jätkäsaaren tornihanke on ristiriidassa Helsingin merellisen maiseman, kantakaupungin rakentamisen mittakaavan ja maamerkkien sekä niihin liittyvien kulttuurihistoriallisten arvojen vaalimisen kanssa.

4. Kiinteistölautakunnan mukaan yksittäisen näin korkean hankkeen sijoittaminen kantakaupunkiin kiinteästi liittyvälle alueelle ei ole perusteltua kaupunkikuvallisista syistä. Hanke tulisi toteuttaa nykyisen voimassa olevan asemakaavan ja kaupunginhallituksen tontinvarauspäätöksen mukaisesti enintään 16-kerroksisena.

5. Yleisten töiden lautakunnan mukaan torni vaikuttaa haitallisesti kansallismaiseman kohokohtiin lähestyttäessä Helsinkiä mereltä alistaen vanhat maamerkit sivurooliin. Torni dominoi historiallisen keskustan maisemaa erityisesti lähestyttäessä mereltä Länsisatamaa. Yleiskaava ei salli historialliseen keskustaan korkeita rakennuksia. Tornin ei tarvitse olla 33 kerrosta korkea muodostuakseen Jätkäsaaren maamerkiksi. Kulttuurihistoriallisten arvojen vaalimisen niin vaatiessa on tornia madallettava.

6. Edelleen Helsingin korkean rakentamisen ohje vaatii korkealta rakentamisesta seuraavaa:
-korkeampia vaatimuksia suunnittelijoille, suunnitelmien esittämistä tavanomaista aiemmassa vaiheessa, totuttua perusteellisempina ja osin uusiakin selvityksiä
-korotettua toteutuksen laadunvarmistusta
-poikkeuksetta ulkopuolista tarkastusta.

7. Toisaalta torni varjostaa lähinnä merta ja Jätkäsaari on uusi alue, jolla voisi ihan hyvin olla erilainen ilme. Torni näkyy lähinnä Mechelininkadulle ja esimerkiksi Salmisaaren hiilivoimalan piippu on noin 150 metriä korkea, kun tornihotelli kohoaa ”vain” 113 metrin korkeuteen. Edelleen torni on sen verran sivussa, että Suomenlinnan Kustaanmiekasta Eteläsatamaan avautuva kansallismaisema ei välttämättä muutu merkittävästi.

8. Suomen Arkkitehtiliitto (SAFA) on kuitenkin vuonna 2011 omassa lausunnossaan todennut seuraavaa:
”korkean rakentamisen hankkeista on esitetty sijoitettavaksi alueille, joilla niiden vaikutukset kaupunkikuvaan ovat huomattavia. Erityisen herkkiä paikkoja ovat kaupungin avoimet merenranta-alueet – esimerkkeinä Jätkäsaari ja Kalasatama, joilla korkean rakentamisen vaikutus ja näkyvyys on poikkeuksellisen suuri.”

Yllä olevan perusteella tornihotellin tuomat elinkeinohyödyt eivät mielestäni riitä kattamaan siitä aiheutuvaa mahdollista haittaa kaupunkikuvalle.

Mikäli tornihotelli kuitenkin rakennetaan, pitäisi sen olla jotakin erityistä ja näkyvyytensä arvoinen. Esimerkiksi ekorakentamisen malliesimerkki. Olisi ihan hienoa, jos Helsinkiin saataisiin Malmön Västra Hamnenin Turning Torson kaltainen maamerkki. Bulkkituotetut kongressihotellikeskukset, millainen tornista nyt näyttäisi tulevan, eivät ansaitse Helsingin maamerkin tuomaa huomiota.

Kannattaa katsoa myös Pasi Toiviaisen ympäristönäkökulmasta kirjoitettu teksti korkeasta rakentamisesta: Tornitalot on murhaa – Helsingin tornitus lopetettava

6 kommenttia artikkeliin ”Jätkäsaaren tornihotelli: Jaa vai ei?”

  1. Hyvin tehty lista. Mä nostaisin vielä pari lisäasiaa puoltavalle puolelle:

    Juuri tuossa paikassa kongressihotelli tuo rahaa kuluttavia asiakkaita Jätkäsaaren kivijalkakauppoihin, ravintoloihin ja kahviloihin. Tällä voi olla iso merkitys siinä kasvaako Jätkäsaaresta nukkumalähiö vai elävä kaupunginosa.

    Torni on tällä kertaa jalankulkijan näkökulmasta kaavoitettu fiksusti kadun varteen ja se on osaltaan luomassa tuohon Jätkäsaaren kohdalle korttelikaupungin vaikutelmaa. Se on myös kaavoitettu varsin taiten siten ettei siitä muodostu merkittävää estevaikutusta rannan ja kadun väliin.

  2. Malmön Turning Torso on mielenkiintoinen vertailukohta Jätkäsaaren tornihotellille. Täällä tasaisessa ja aukeassa Skånessa sen kyllä huomaa olevan kauas näkyvä maamerkki (190m), joka erottuu kymmenien kilometrien päähän joka suuntaan kun katsoo vähänkin korkeammalta. Toisaalta Malmön ja Kööpenhaminan välisen sillan (Öresundsbron) pylonit kurottavat vieläkin korkeammalle (204m). Lisäksi täällä maisemaan kuuluvat korkeat tuulivoimalat, mutta niistä ei ole maamerkeiksi koska niitä on joka paikassa. Jätkäsaaren tornihotelli (113m) näkyisi oikeasti kauas lähinnä merelle.

    Vaikka Malmö on vanha kaupunki, ei sillä ole historiallista merellistä silhuettia, vaan näkymää hallitsevat lähinnä sataman valtavat rakennukset ja nosturit, sekä edellä mainittu Turning Torso. Myös Juutinrauman salmen toisella puolella Kööpenhaminalta puuttuu merellinen silhuetti. Sielläkin maisemaa dominoivat satamarakennukset, öljysäiliöt ja tehtaanpiiput. Vanhan kaupungin näkee sitten kun menee vanhaankaupunkiin.

    Kysymys on siitä, miten alue haluaa profiloitua. Sekä Turning Torso, Öresundbro että tuulivoimalat viestivät, että tämä alue ei ole jäänyt suojelemaan pitkää historiaansa, eikä ole pyrkinyt pysäyttämään maiseman kehitystä jollekin tietylle aikakaudelle. Täällä katsotaan rohkeasti tulevaisuuteen, vaikka se muuttaakin historiallista maisemaa. Malmön ja Göteborgin asukkaat kutsuvatkin Ruotsin länsirannikkoa Ruotsin etupuoleksi (Sveriges framsida).

    Mielestäni historiallisen näkymän reuna-alueet tai tausta eivät saisi olla todellista painoarvoaan tärkeämpiä argumentteja korkeasta rakentamisesta päätettäessä. Oleellisempaa on miettiä hotellin vaikutuksia alueen viihtyvyyteen ja lähimaisemaan (Jätkäsaari on joka tapauksessa uusi alue, ja sitä tuskin rakennetaan empire-tyyliseksi), liikenteeseen (Jätkäsaari on hankalasti saavutettava pussinperä), ja osaltaan työllisyyteen ja kaupungin tuloihin.

    Leon oma pointti kirjoituksen lopussa on ehdottomasti huomionarvoinen. On tärkeää pitää mielessä, että vaikka rakennettaisiin modernia, sen ei tarvitse olla rumaa. Helsingin ylle ei tarvita neuvostopalatseja sen enempää kuin rahan linnakkeitakaan.

  3. Leo, valitsitpa onnettoman kohteen ”ekorakentamisen malliesimerkiksesi”. Alun perin Santiago Calatravan Malmöön suunnitteleman Turning Torson budjetiksi kaavailtiin hulppeita 55 miljoonaa euroa, mutta lopullisten rakennuskustannusten arvioidaan nousseen liki kolminkertaisiksi. Wau! Erikoisen muotonsa takia Turning Torson teräsbetonirakenteet ovat yhtä massiiviset kuin ydinvoimalassa. Ei kovin ekoa.

    Jos jonkinlaisia ekotorneja on pakko etsiä, niin ennemmin vaikka jutussa mainitsemani Ken Yeangin töistä – joskin ongelmansa on niissäkin. Tai miksei sitten haviteltaisi puutorneja…

  4. Leo,

    käy lukemassa hs 1.5.2013 kaupunkisivuilta juttu Tuoki hotellin rakentaminen tuhansia työpaikkoja. Valitettavasti en käytössäni olevilla laitteilla saa laitettua suoraa linkkiä, mutta tässä pari siteerausta:

    ”Helsingin kaupunki selvitti, että Jätkäsaaren hotellin rakentaminen työllistäisi 1500 kahdeksi vuodeksi. Arvio perustui arvostukseen ja laskuvirheeseen.”

    ”Selvityksen pohjana on Rakennusteollisuus RT:n VTT:llä teettämä tutkimus. Sen mukaan miljoonan euron sijoitus rakentamiseen tuottaa 16 henkilötyövuotta. Helsinki laski, että koska hotellin rakentaminen maksaisi 92 miljoonaa, se tuottaisi 1500 työpaikkaa vuodessa…. RT:n teettämän tutkimuksen tulosta ei voi muutenkaan suoraan soveltaa tornihotelliin. ”Luku on laskettu normaalituotannosta eli se ei suoraan päde kalliisiin ja monimutkaisiin hankkeisiin”, sanoo rakentamisen kehittämisen johtaja Jukka Pekkanen RT:stä…. Jätkäsaaren tornihotellin kohdalla joutuu siis arvaamaan, paljonko miljoonan euron sijoitus työllistää.”

    Harmi, että juttu julkaistiin vappupäivänä, jolloin ilmeisen harva valtuutettu on lehtensä kunnolla lukenut. Mutta työllisyysvaikutus ei siis ole sitä, mitä itseasiassa Hesarissakin itsessäänkin on vapun jälkeen käytetty.

  5. Hyvä Leo, hyvä lista!

    Ihan vain yksityiskohtana: Kohtaa 7. en itse ymmärrä – ja samaa perusteluahan mm. Hannu Oskala on käyttänyt tornin puolesta. Sillä kyllähän torni hallitsisi näkymää myös tulevina vuosina rakennettavan Telakkarannan suunnasta, jonka elävöittäminen on ymmärtääkseni kaupungin suunnitelmissa.

Kommentointi on suljettu.

Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!
Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!