Valtuustoblogi: Vallilanlaakson puistosuunnitelma ja hulevesisuunnitelma

Osallistuin kaupunginvaltuutettuna Kumpulan kylätilassa järjestettyyn tilaisuuteen koskien Vallilanlaakson puistosuunnitelmaa ja hulevesisuunnitelmaa. Asiaa käsitellään maanantaina (14.1.) kaupunginhallituksen kokouksessa.

Vallilanlaaksoon ollaan rakentamassa hulevesialtaita ehkäisemään mahdollisia tulvia.

Kumpulanpuron uomaan rakennetut altaat eivät nykyisin viivytä riittävässä määrin rankkasateista johtuvia vesimääriä. Tulvariskiä lisää myös Liikennevirastolle ja VR:lle 2011 myönnetty lupa laskea Ilmalan ratapiha-alueen hulevedet jätevedenpuhdistamon sijasta Kumpulanpuroon.

Kumpulan kylätila oli täynnä porukkaa. Paikalla oli noin 50 ihmistä. Aika nopeasti kävi selväksi, että paikalliset asukkaat eivät pidä nykyistä suunnitelmaa onnistuneena.

Hulevesialtaiden rakentamisen on arvioitu maksavan kaupungille 2,5 miljoonaa euroa. Tulvariskiä voitaisiin kuitenkin merkittävästi pienentää ohjaamalla Ilmalan ratapiha-alueen hulevedet Viikin jätevedenpuhdistamoon. Käytännössä tämän kustannukset olisivat Liikennevirastolle/VR:lle noin 200 000 euroa jätevesimaksujen muodossa.

Asukastilaisuudessa paljastui, että nykyisessä suunnitelmassa on monia ongelmia:
– Työt on aloitettu ilman, että asukkaille on kunnolla tiedotettu asiasta.
– Hulevesialtaiden kaivuun myötä on kaadettu paljon puita. Myös sellaisia, joita alkuperäisessä suunnitelmassa oli nimenomaan tarkoitus säästää.
– Kumpulanpuron vesi on huononnäköistä, siinä on suuria määriä rautaa, joka värjää veden punaiseksi.
– Suunnitellut altaat ovat varsin isot ja sijoittuvat lähelle asuintaloja.
– Mahdollisen viemäritunnelin louheenajo on suunniteltu järjestettävän käytöstä poistetun junaradan paikalle, läpi koko Vallilanlaakson.

Keskustelussa listattiin tavoitteita vallilanlaaksolle:
– Vallilanlaaksossa on puhdas puistovesi
– Vallilanlaakso on kiva ja viihtyisä puisto
– Junaradan paikalla kulkisi kevyen liikenteen viherbaana
– Vallilanlaakson tulvaongelma saadaan ratkaistua
– Vallilanlaakson ja Kumpulanlaakson alue jätetään rauhaan

Tätä taustaa vasten on mielestäni selvää, että kaupunginhallituksen tulisi palauttaa esitys valmisteluun. Käytännössä pitäisi:
– Pienentää altaita ja sijoittaa ne kauemmaksi asuintaloista.
– Sijoittaa kevyen liikenteen väylät niin, että puistossa on sujuvat liikenneyhteydet mm. Itä-länsisuunnassa.
– Suunnitella muutokset paikallisten asukkaiden ja alueen edustajien kanssa.
– Tuoda muutettu suunnitelma kaupunginhallitukselle maaliskuun loppuun mennessä.

Myöhemmin tulisi varmistaa, että Ilmalan ratapihalta tulevat hulevedet saadaan ohjattua Viikin jätevedenpuhdistamoon Kumpulanpuron sijaan.

Kaikkein parasta olisi, jos hulevesialtaat voitaisiin rakentaa Mäkelänkadun toiselle puolelle Velodromin parkkipaikalle. Näin koko puistoalue voitaisiin säästää sellaisenaan. Tämä vaatisi kuitenkin asemakaavan muutoksen.

LISÄYS 14.1. klo 18.45: Kaupunginhallitus päätti tänään palauttaa esityksen Vallilanlaakson puistosuunnitelman ja hulevesisuunnitelman uudelleen valmisteltavaksi siten, että muutos suunnitellaan yhdessä alueen asukkaiden ja järjestöjen kanssa!

Edelliset Valtuustoblogi-kirjoitukset ovat luettavissa täällä.

7 kommenttia artikkeliin ”Valtuustoblogi: Vallilanlaakson puistosuunnitelma ja hulevesisuunnitelma”

  1. Velodromin parkkipaikan rakennuskäyttö on toki erinomainen ajatus, mutta taloja sinne pitää tehdä. Siksi toisekseen mahdolliset altaiden haitat tuskin muuttuvat pienemmiksi sillä että ne sijoitetaan toiselle puolelle Mäkelänkatua.

    Muuten, kuljetuksiin tai muuhun. voitaisin ehkä käyttää vanhaa ratatunnelia, toinen pää on suurin piirtein Teollisuuskadulla.

    Vastaa
  2. Hei mikä tuo viemäritunneli on? En muista nähneeni missään tähän liittyvissä suunnitelmissa viemäritunnelia.

    Pohjois-pasilan sadevedet laskevat jo kumpulanpuroon, eikä sitä varten olla rakentamassa uusia tunneleita (ja sitäpaitsi kyse ei ole viemäritunnelista).

    Vai onko kyse kumpulanpuron lyhyestä tunneliosuudesta Mäkerlänrinteen uimahallin itäpuolella? Muistaakseni tunnelin ei pitäisi siirtyä nykyisestä, mutta saatan muistaa väärin.

    Vastaa
  3. Muutama pointti:
    1) Lähtökohtaisesti on ymmärtääkseni hyvä asia että hulevesiä ei johdeta jätevedenpuhdistamolle. Helsingin jätevedenpuhdistuksen yksi ongelma on että ei ole erillisiä sadevesi ja varsinaisia ”paskaviemäreitä”, ja esim muutamanvuodentakaiset viemäripäästöt (sitä itseään) vantaanjokeen ovat johtuneet siitä, että oikein rankan sateen aikana jätevedenpuhdistamo ei pysty käsittelemään kaikkea mitä sisään tulee – eikä kapasiteettia voi oikein mitoittaakaan.

    2) Investointina verrattuna jätevedenpuhdistamon käytön kustannuksiin 200k€/vuosi vs 2,5M€ investointi ei ole kai mitenkään kohtuuton – takaisinmaksuaika vaivaiset 12,5 vuotta. Tekstitäsi sai sellaisen kuvan että tuossa on joku taloudellinen järjettömyys. Toki kustannus kohdistuu kaupungille, mutta yhdenvertaisuuden näkökulmasta näin pitääkin olla – hulevesiensä käsittelystä ei maksa kukaan muukaan kaupungissa? Toki voi ajatella, että tässä tapauksessa hulevesien käyttämisellä jätevedenpuhdistamon kautta olisi erityinen syy (puhdistus) – tästä en osaa sanoa mitään.

    2) Viherbaana on hyvä idea. Samalla pitäisi kuitenkin miettiä sitä missä määrin puistossa pitää risteillä ”kevyenliikenteenväyliä”. Tällaiset puistot ovat toki ainoita paikkoja joihin kevyenliikenteenväylät ylipäänsä sopii, mutta ei kyllä puistoihinkaan erityisen hyvin. Puistossakin pyrkisin erottamaan jalankulun pyöräilystä niissä paikoissa kuin mahdollista. Oikeastaan tällaisia puistoja varten tarvittaisiin ”kevyen liikenteen pihakatu” -tyyppinen ajosäännöstö koskien esim. alueen kivituhkapolkuja: eli että pyörällä saa ajaa mutta poluilla voi myös potkia palloa, ja jos peli on kesken niin pyöräilijä väistää. Nythän tuolla ajetaan monessa kohdassa aika kovaa ja taaperoiden kanssa on hiukan haastavaa joskus. Puiston karkeasti pohjoisesta etelään kulkeva asfalttihighway onkin sitten eri asia.

    3) Mitäköhän Itäpasilalaiset pitäisivät altaista? Toki pasilalaisilla taitaa olla keskimäärin vähemmän sosiaalista pääomaa nostaa asiasta meteliä. Ääni äänettömille, vai miten se meni? 🙂

    4) Rohkenen väittää että puiston länsipää oli oikeasti aika vähällä käytöllä lähellä tietä. Altaat voisi toki rakentaa lähemmäs Mäkelänkatua. Puiston ”painopistettä” voitaisiin ehkä samalla siirtää länteen päin siirtämällä maan alle putkeen nykyisen sorsalammikon jälkeistä osuutta hiukan pitemmälle ja laittamalla päälle nurtsia.

    5) Nykyiselläkin suunnitelmalla tuosta voi tulla ihan viihtyisä.

    6) Tunnelia voisi tosiaan ehkä käyttää kuljetuksiin. Se on aika jännä paikka – kannattaa käydä kävelemässä läpi! Suosittelen taskulamppua mukaan – itse menin ilman.

    Vastaa
  4. Keskustelussa listattiin tavoitteita Vallilanlaaksolle:

    ”- Vallilanlaaksossa on puhdas puistovesi”

    Ei tule koskaan olemaan yläpuolisen vesitön humuspitoisuuden vuoksi. Asukasillassa oli ympäristökeskuksen valmisteltu puheenvuoro asiasta, mutta eipä mahtunut illan agendaan.

    ”- Vallilanlaakso on kiva ja viihtyisä puisto”

    Sitä se olisi erityisesti jatkossa. Nyt tuli pitkä stoppi. 5 000 kuutioita peitetään ja tasataan ja sitten aletaan pohtia mitä tehdään.

    ”- Junaradan paikalla kulkisi kevyen liikenteen viherbaana”

    Toki.

    ”- Vallilanlaakson tulvaongelma saadaan ratkaistua”

    Nyt ongelman ratkaiseminen on estetty. Altaiden näennäinen siirtäminen ja pienentäminen eivät ole asiaan ratkaisu. Valitettavasti vastulliset päätöksentekijät eivät vastaa mistään, kuten ensi kevään tulvien mahdollisesta torjunnasta. Palautuspäätös tehtiin ilman todellista tietoa asioiden luonteesta.

    ”- Vallilanlaakson ja Kumpulanlaakson alue jätetään rauhaan”

    Absurdi homma, jos muutoksia pitää tehdä. Ja tästähän pohjimmaltaan oli kysymys.

    ***

    Mitä Velodroomin alueeseen tulee, niin altaiden sijoittelu sinne vaatii kaavaratkaisun, siis useita vuosia.

    ***

    Tulikin mieleen että jäikö noista perusteluista muuta jäljelle kuin kevyenliikenteen väylien sijoittelu.

    Vastaa
    • Kiitos kommentista Jarmo! Harmi, kun et itse päässyt tilaisuuteen. Mielestäni palautus oli paikallaan tässä tilanteessa. Näin ehditään edes hetki miettiä myös muita mahdollisia ratkaisuja. Jos esimerkiksi Ilmalan ratapihalta tulevat vedet ohjataan jätevedenpuhdistamoon, voidaan ehkä harkita pienempiä altaita. Tämä jättäisi enemmän tilaa puistolle = kiva ja viihtyisä puisto.

      Vastaa
  5. Hei, eikö se tulvavesien ohjaaminen jätevedenpuhdistamoon ole mielestäsi huono asia kun se lisää viemäripäästöjen riskiä Vantaanjokeen? ks. esim. http://www.hsy.fi/tietoahsy/Documents/Julkaisut/6_Metropoli_ja_meri_sata_vuotta_jatevedenpuhdistusta_Helsingissa.pdf

    ”Kaikkien Vantaanjoen kuntien pääongelmana on kuitenkin huonosti toimivat
    jätevesiverkot, joiden pumppaamoilta ja muilta ylivuotopaikoilta tapahtuu puhdistamattoman jäteveden päästöjä.” (s.34)

    ”Kari Stenholm Virtavesien hoitoyhdistys ry:stä näkee jätevedenpuhdistuksen yhtenä keskeisimpänä tulevaisuudenhaasteena poikkeustilanteiden jätevesipäästöt. Esimerkiksi jätevesiverkkojen pumppaamoilta ja muilta ylivuotopaikoilta päästöjä tapahtuu edelleen usein. Nykyiset sekaviemärit pitäisikin Stenholmin mielestä muuttaa erillisviemäreiksi,
    niin että hulevedet ja jätevedet kulkevat eri viemäreissä.” (s.140)

    Toki hulevesien johtaminen suoraan mereen on sekin ongelmallista, mutta erillisten (puhdistamoon johtavien) hulevesiviemärien (jotka kuormatilanteessa saavat ”vuotaa yli” ohi puhdistamon) rakentaminen on kymmenien vuosien projekti, joten tässä kohdassa näkisin että ympäristön kannalta hulevesien johtaminen mereen on parempi vaihtoehto kuin potentiaaliset ulostepäästöt. Toisaalta voi olla että se riskin lisäys on tässä pieni – en tiedä volyymejä.

    * * *

    Toivottavasti ”paikalliset asukaat ja alueen edustajat” ymmärretään valmistelussa laajasti tarkoittaen (ainakin) Itäpasilan, Vallilan ja Kumpulan asukkaita ja edustajia.

    Vastaa
  6. Onkohan projektissa kadonnut tietoa vuosien varrella. Alueella jo muinoin asuneena kyseistä ojaa sanottiin ”Kaasu-ojaksi”. Se oli silloin näkyvissä myös raviradan vieressä. Nimensä oja lienee saanut leimallisesta hiilivetyjen hajusta, mitkä ovat peräisin muinaiselta Pasilan kaatopaikalta. Kaatopaikka oli käytössä 60-luvulle asti ja 70-luvun alussa sen päälle alettiin rakentaa ratapihaa ja junahalleja.

    Kaatopaikan tavarat ovat edelleen siellä ratapihan alla varmassa tallessa ja pikku hiljaa valuvat kyseiseen ojaan. Vedestä varmaan löytyy aikamoinen alkuaineiden kirjo edelleen. Matkan varrella ojaan on varmaan liitetty muutakin pintavesien viemäröintiä, millä lienee aika lailla laimentava vaikutus nykyään. Ratapihan alta (kaatopaikalta) suotautuva vesi sen sijaan taitaa tulla sieltä melko tasiasella vauhdilla.

    Vastaa

Jätä kommentti

Tänään hyvää ja kevyttä pyörätreeniä vajaa pari tuntia. Eilen tunti hyötypyöräilyä, 1,5 tunnin kuntopiiri ja 1,5 tunnin uintitreeni. Aamuisin tietty venyttelyä ja seitsemän minuutin lihaskuntotreeni. Huomenna sitten juoksua! 

#triathlon @helsinkitriathlon
Tänään oli kiva päättää työviikko Helsingin tanssiopistolla @rauhatati kanssa! 🎉🔥
Tänään Sari Valton vieraana upean Elli Aaltosen kanssa keskustelemassa Yle Radio 1:n ohjelmassa Keskusteluja ihmisyydestä. Pääsimme pohtimaan 101 onnen päivää kirjani pohjalta elämän tarkoitusta, arvoja ja ajankäyttöä. 

”Jos tietäisit kuolevasi kolmen kuukauden päästä, miten käyttäisit viimeiset elonpäiväsi? Tekisitkö muutoksia ajankäyttöösi? Miten erottaa olennainen epäolennaisesta?”

https://areena.yle.fi/podcastit/1-72760580
Jippii! Tänään ilmestyi vihdoin mun uusi kirja 1,5 astetta parempi arki. Teos löytyy ääni- ja ekirjapalveluista sekä toki myös perinteisenä painettuna versiona kirjakaupoista tai kustantajan verkkokaupasta. 

Kirja kuvaa niitä valintoja, joita meidän on ilmastokriisin aikakaudella Suomen kaltaisissa yhteiskunnissa tehtävä. Iloinen uutinen on, että ilmastoystävällinen arki tekee planeetan ohella ennen kaikkea hyvää myös meille itsellemme!

#parempiarki #kirjat #kirjagram @gummeruskustannus
Revontulet! #koli
Ukko-Kolilla! #koli #ukkokoli
Rauhaa ja hyvää uutta vuotta kaikille! 

Mennyt vuosi onkin ollut aikamoinen. Teimme Third Rockissa noin sadalle yritykselle tai organisaatiolle noin 180 projektia. Palkkasimme seitsemän uutta asiantuntijaa ja liikevaihto kasvoi noin 50 % edellisestä vuodesta.

Omassa elämässä vuosi 2024 oli kaikkien aikojen paras liikuntavuosi. Kesäloman aluksi tein omatoimisen triathlonin täysmatkan, jota varten oli harjoiteltu koko alkuvuosi. Loppukesästä tein vielä pari puolimatkaa ja syksyllä 50-vuotissynttäripäivönä 50 km juoksun. Lisäksi vuoden aikana juoksin 12 puolimaratonia. Kuntoilua kertyi yhteensä 840 tuntia, keskimäärin noin 16 tuntia viikossa. 

Alkuvuonna ilmestyi 101 onnen päivää kirja ja joulun alla posti toi kotiin uuden kirjani 1,5 astetta parempi arki, joka ilmestyy heti tammikuun alussa 2025. Uusi ilmastoteos on viides kirjani. 

50-vuotissyntymäpäiväjuhlien järjestämisen sijaan päätin, että käyn seuraavan vuoden ajan joka viikko lounaalla ystävieni kanssa keskustelemaan elämän tarkoituksesta.

Kuntapolitiikan luottamustehtäviä varavaltuutetun lisäksi on ollut HSY:n ja Uudenmaan liiton hallituksissa sekä Uudenmaan liiton maakunnan yhteistyöryhmässä. Lisäksi olen saanut tehdä hiukan vapaaehtoistyötä eläinten oikeuksien puolesta Animalian hallituksessa. Kirsi Vuorisen kanssa olemme tehneet vuoden aikana yhteensä 21 jaksoa kestävyysmuutos-podcastia. 

Kaiken kaikkiaan vuoden aikana kertyi 929 kokousta ja 67 kotimaan matkapäivää. Ei yhtään laiva- tai lentomatkaa. Yhteensä 208 luettua tai kuunneltua kirjaa. Lisäksi lahjoitimme puolison kanssa vuoden aikana 9065 euroa eli noin kahdeksan prosenttia nettotuloistamme hyväntekeväisyyteen. Päivittäiset Duolingo-harjoitukset ruotsin ja espanjan osalta vaihtuivat nuottien harjoittelemiseen. Duolingo-harjoituksen tein jokapäivä ja putki on jatkunut nyt 1688 päivää. 

Kaiken kaikkiaan tämä on ollut henkilökohtaisesti erinomainen vuosi kun ei ole ollut kiire mihinkään ja on saanut tehdä juuri niitä asioita, joita on halunnutkin tehdä. Vuoden vaihteen saan olla Kolilla perheen ja ystävien kanssa.
Kyllä Turussakin osataan tehdä hyvää pyöräkatua!
Hyvää joulua!
Posti toi kotiovelle parhaan joululahjan! Uuden kirjani 1,5 astetta parempi arki - miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnellisiksi. 

Unboxing-videon kuvasi ja editoi 10-vuotias lapseni. 

#unboxing #parempiarki #kirja @gummeruskustannus
Tietokirjailija ja vaikuttaja Leo Straniuksen 1,5 astetta parempi arki – Miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnelliseksi(Gummerus) on konkreettinen opaskirja, joka auttaa valitsemaan viisaammin ja voimaan paremmin. Kirjassaan Stranius havainnollistaa esimerkein, miksi tiivis asuminen, minimalistinen kuluttaminen, vegaaninen ruokavalio ja muut ilmastoystävälliset valinnat eivät merkitse raskasta ja kurjaa elämää, vaan tekevät hyvää meille itsellemme.

Mitä hyötyä on siitä, että omistaa vain vähän tavaraa? Miten tehdä ilmastoystävällinen pikalounas etätyöpäivän keskellä? Miten arvioida oman toiminnan päästöjä ja vaikuttavuutta? Leo Stranius antaa uutuuskirjassaan 1,5 astetta parempi arki välineitä oman hiilijalanjäljen pienentämiseen avaamalla konkreettisia hiililaskelmia arjen eri valinnoista.

”1,5 asteen kanssa linjassa oleva arki on monella tavalla hyvää. Kun elää omien arvojensa mukaan ja tekee itseään suurempia ja planeetan kannalta merkityksellisiä asioita, kasvattaa henkistä hyvinvointiaan ja vahvistaa omaa mielenterveyttään. Näin ei tarvitse elää jatkuvassa ristiriidassa sen kanssa mitä tietää ja mitä tekee”, Stranius kirjoittaa kirjassaan.

Straniuksen mukaan päästötavoitteiden mukainen arki tuo elämään levollisuutta ja onnellisuutta. Myös henkilökohtainen varallisuus kasvaa, kun kuluttaa vähemmän.

”Monet asiat ovat paljon yksinkertaisempia ja helpompia, kun turhat asiat rajautuvat arjesta kokonaan pois häiritsemästä. Ravintolassa ja kaupassa valinnat ovat selkeitä. Lomamatkat ja siirtyminen paikasta toiseen tapahtuvat selkeiden periaatteiden mukaan. Yksinkertaisuus, tehokkuus ja taloudellisuus sekä terveellisyys yhdistyvät kauniilla tavalla hyväksi kokonaisuudeksi”, Stranius kirjoittaa.

”Voisiko 1,5 asteen ilmastoystävällinen arki näyttää yhä useammalle houkuttelevammalta, jos se kehystettäisiin hyveellisyyden ja pyyteettömyyden sijaan oman edun tavoittelulla? Itsekkyydellä. Siitähän tässä kaikessa lopulta on kysymys: siitä, että meillä kaikilla olisi paljon nykyistä parempi elämä.”
Mistä voimaa vastuullisuustyöhön multikriisien aikakaudella? Tietysti työskentelystä planeetan puolesta! Aika hieno loikka ollaan tehty Third Rockissa viimeisen reilun neljän vuoden aikana. 

”Third Rock on muuttunut neljässä vuodessa kolmen ihmisen pienestä ja intohimoisesta vastuullisuuspalveluita tarjoavasta yrityksestä jo 17 asiantuntijan vaikuttavaksi yhteisöksi. Vuoden 2024 aikana olemme palvelleet peräti 96 yritystä tai organisaatiota 156 projektin muodossa.”

https://thirdrock.fi/mista-voimaa-vastuullistyohon-multikriisien-aikakaudella/