Hei kuntavaaliehdokas! Puhu minulle sosiaalisessa mediassa!
Ilmoitus Facebookissa: ”Matti Meikäläinen on pyytänyt sinua tykkäämään uudesta sivustaan Matti Meikäläinen”.
Kuntavaaliehdokkaaksi lähteneiltä kavereiltani tippuu näitä viestejä minulle jatkuvasti, vaikka vaaleihin on aikaa enää pari viikkoa. Klikkaan sivut auki ja huomaan:
– Tykkääjiä Facebook-sivulla on vain muutama kymmenen
– Tietoja-ruudussa lukee ”Olen ehdokkaana kuntavaaleissa” tai se on tyhjä
– Sivulla on joitakin päivityksiä kuluneilta muutamalta viikolta – mutta ei yhtään sen kauempaa menneisyydestä, koska sivu on avattu vasta hiljattain
Sama toistuu blogeissa ja Twitterissä. Ehdokkaiden mielipiderikkaat bloggaukset täyttävät tällä hetkellä Uusisuomi.fi:n – hiljentyäkseen heti vaalien jälkeen. Twitterissä seuraajia politiikan saralta tupsahtelee näkyviin, joista houkuttelevasti itsensä esitelleet pääsevät seurattavieni joukkoon. Vain aniharvan viestit kuitenkaan saavuttavat minut – koska twiittejä lähetetään niin vähän.
Näissä vaaleissa toistuvat samat perusvirheet kuin aiemmissakin. Ehdokkaat avaavat tilejä sosiaalisen median palveluihin vain paria viikkoa ennen vaaleja ja sisältöä ei ehditä juurikaan tuottaa, koska aika kuluu vaalikentillä äänestäjiä jututtaessa.
Mitä, jos jututtamista tekisi myös verkossa? Enkä minä nyt puhu niistä Facebook-sivuista tai tekstien tyhjyyttä ammottavista blogeista. Minä puhun siitä, että sinä ehdokas kiinnostuisit minusta aidosti, vaikkapa siellä Facebookissa.
Edellisten eurovaalien aikaan tuskailin Facebookissa väsymystäni viestinnän ylemmän amk -lopputyöni kanssa. Sanoin suoraan, etten enää jaksa kirjoittaa. Kaverikseni jo aiemmin pyytänyt pitkän linjan poliitikkonainen kommentoi päivitykseeni: ”Kyllä sinä jaksat!”. Ja jaksoinhan minä – myös antaa ääneni hänelle. Yhtenä asiana vaakakupissa painoi tämä kannustava kommentti, jolla ei ollut mitään tekemistä politiikan kanssa.
Mitä ehdokkaan verkossa tässä vaiheessa siis kannattaa tehdä?
1. Osallistu keskusteluun – jos et aloita sitä itse, liity muiden käynnistämiin keskusteluihin. Puhu myös arjen asioista, älä pelkistä vaaleista.
2. Tiedä, mitä kanavia äänestäjäsi ja mahdolliset lahjoittajasi käyttävät ja seuraa keskusteluja näillä kanavilla. Osallistu ja kiinnostu aidosti äänestäjistäsi!
3. Huolehdi, että verkkosivusi ovat kunnossa. Arvosi, näkemyksesi, kuvasi ja yhteystietosi mahtuvat tarvittaessa vaikka vain yhdelle sivulle. Kerro myös selkeästi, miten kampanjaasi voi rahallisesti tukea ja mihin käytät lahjoitukset.
4. Tunne kilpailijasi. Seuraa, mitä ja missä he puhuvat ja tuo omat näkemyksesi asiallisesti esiin, kun niistä on puhe.
5. Linkitä keskusteluista verkkosivuillesi ja ohjaa lukemaan sieltä lisää itsestäsi ja ajatuksistasi.
6. Seuraa, osallistu, ole aktiivinen, rehellinen ja oma itsesi. Herätä mielenkiinto mielipiteilläsi, mutta älä haasta riitaa.
7. Muista, että ääni voi olla kiinni yhdestä ainoasta, aidosta tykkäyksestä – jonka sinä olet tehnyt.
Lopuksi vinkki kaikille Facebook-sivun, blogin tai Twitter-tilin tänä syksynä avanneille ehdokkaille:
Yhteisö ja luottamus rakennetaan ajan kanssa. Pidä itsesi esillä myös vaalien jälkeen, kerro ajatuksistasi ja kasvata yhteisöäsi tasaisesti. Näin tukijoukkosi ja potentiaaliset äänestäjäsi ja lahjoittajasi ovat jo valmiiksi koossa, kun seuraavat vaalit ovat ovella. Nimeä Facebook-sivusi omalla nimelläsi, niin voit käyttää sitä myös seuraavissa kampanjoissa – sivun nimeä kun ei tietyn tykkääjämäärän jälkeen voi enää muuttaa.
Kuten Radical Soulin Salla Saarisen kanssa järjestämässämme Facebook-tykkääjästä tukijaksi -seminaarissa kiteytimme:
Sosiaalinen media ja Facebook ovat vain yksi väline herättämässä kohderyhmän kiinnostus tunteiden kautta. Ja sinulla, ehdokas, on vielä aikaa herättää minun kiinnostukseni – sekä äänestäjänä että lahjoittajana.
Onnea vaalityöhön!
Piritta Seppälä on viestinnän, verkkoviestinnän ja sosiaalisen median asiantuntija ja kouluttaja. Seppälän yritys Viestintä-Piritta on toiminut vuodesta 2010, mistä lähtien hän on auttanut ja kouluttanut lukuisia järjestöjä viestinnän asioissa. Hänellä on kokemusta myös ehdokkaiden kouluttamisesta sosiaalisen median käyttöön eri vaaleissa. Seppälän kirja Kiinnostu ja kiinnosta – Näin markkinoit järjestöäsi sosiaalisessa mediassa julkaistiin kesällä 2011.