Ekoisi: Vessahätäviestintä ja vaipattomuus

Olemme harjoitelleet vauvan kanssa alusta lähtien vessahätäviestintää.

Kyse on siis siitä, että pyrimme tunnistamaan, milloin vauvalla on pissa- tai kakkahätä ja viemään hänet tuolloin tarpeille vessaan.

Näin kestovaippoja tarvitsee vähemmän, ympäristöä säästyy ja vauva oppii nopeammin kuivaksi.

Lisäksi olemme pyrkineet viime kuukausien aikana ja kesän myötä olemaan mahdollisimman paljon myös ilman vaippaa.

Vessahätäviestintä on toiminut vaihtelevasti.

Keskimäärin ehkä puolet tarpeista on tehty lavuaariin tai vessanpyttyyn ja puolet on mennyt kestovaippaan, housuihin tai lattialle. Alussa homma toimi yllättävän hyvin. Sen jälkeen tuli takapakkia eikä vauva suostunut muutamaan kuukauteen juurikaan vessassa asioimaan.

Viimeaikoina vessahätäviestintä on kuitenkin toiminut jälleen paremmin. Tällä hetkellä vuorokaudessa tulee pestäväksi noin 5-8 kestovaippaa, joista keskimäärin kolme vaippaa yön aikana (jolloin vauvaa ei käydä pissattamassa). Parhaimmillaan selviämme päivästä siis muutamalla kastuneella kestovaipalla. Välillä niitä taas saattaa tuhlaantua päivän mittaan yhteensä 5-6 kappaletta. Erityisesti reissun päällä ollessa vessatus on haastavampaa, ja vaippoja kastuu yleensä enemmän.

Mistä ihmeestä vauvan vessahädän sitten voi tunnistaa? Meillä homma toimii seuraavasti:
– Vauva pissaa noin tunnin tai parin välein eli kellosta katsomalla voi ennakoida, milloin vauvalla on vessahätä.
– Vauva pissaa erityisesti silloin, kun hän herää unilta tai tullaan ulkoa sisälle.
– Vauvan kehosta näkee, milloin pissa on tulossa.
– Vauva on oppinut, että lavuaarin yllä tai vessanpytyllä ollessamme ja hokemalla pispis, on tarkoitus pissata tai kakata.

Aina hommat eivät toki mene ihan putkeen. Välillä vauva ei yksinkertaisesti suostu olemaan vessassa, vaan kiemurtelee itsensä vapaaksi ja pissaa sitten tyylikkäästi muutaman sekunnin päästä lattialle tai syliin. Myöskään potalla vauva ei ole viihtynyt.

Viime aikoina olemme pitäneet vauvaa kotona ja pihalla kokonaan ilman vaippaa. Tämän seurauksena myös pissoja ja välillä kakkojakin on tullut lattialle. Tosin niiden siivoaminen lattialta on oikeastaan helpompaa kuin vaipan vaihto. Kunhan tavara vain ei osu matolle tai kallisarvoisten esineiden päälle.

Välillä vessahätää taas ei huomaa lainkaan. Esimerkiksi tullessamme mökkivierailulta viikonloppuna Turkuun, vauva teki bussimatkan lopuksi yllättäen ja varoittamatta kakat. Ajattelimme, että vaihdamme sotkeutuneen vaipan nopeasti heti laiturilla mukavassa kesäillassa.

No kakka olikin valtava ja vauva oli reisiään myöten siinä itsessään. Lisäksi vauva halusi lähteä rennon bussimatkan jäljiltä terhakkaasti tallustelemaan ympäriinsä. Siinä sitten yritimme pitää lähdössä olevaa vauvaa paikallaan ja siivota kaikkialle leviävää kakkaa. Mukana oli tietysti vielä myös vaunut, polkupyörä ja kasa kasseja, jotka piti siinä samalla nostella bussista pois.

Samalla laiturille suoraan viereemme pysähtyi toinen linja-auto, joka jätti matkustajat suoraan kakkaesityksemme ja tavara-karavaanimme keskelle. Vauva ei tilanteesta häkeltynyt, vaan rupesi näyttävästi pissaamaan. Oli siinä varmasti katsomista, kun aikuiset yrittävät pitää ympäriinsä tallustelevaa ja pissaavaa vauvaa paikallaan, jotta saisivat pyyhittyä pois kaikkialle leviävää kakkaa.

Ainakin itse nauroin ääneen.

Kannattaa lukea myös aiemmat kirjoitukseni vessahätäviestinnästä ja vaipattomuudesta.

Edelliset ekoisikirjoitukset löytyvät täältä.

5 kommenttia artikkeliin ”Ekoisi: Vessahätäviestintä ja vaipattomuus”

  1. Olisi kiinnostavaa tietää, onnistuuko joku oikeasti vvv:n kanssa siten, että lattiat/vaatteet eivät sotkeennu kovin usein? Itse olin esikoisen kanssa kiinnostunut vvv:stä ja muistan että noin 8 kk:n ikäisenä oli sellainen jakso, että homma onnistui kohtuuhyvin, mutta sitä ennen ja sen jälkeen olimme vaippojen varassa. Märkien vaatteiden vaihtaminen tai sotkujen pyyhkiminen lattioilta ei mielestäni ole yhtään sen ekologisempaa kuin kestovaippailukaan. Esikoisen kohdalla totesin myös, että kaikki vauvat eivät pissaa aina automaattisesti ollessaan ilman vaippaa hoitopöydällä. Tätä mainostettiin kovasti vvv:stä kertovissa jutuissa ja sillä perusteltiin lapsen luontaista tarvetta elää ilman vaippaa.

    Olen myöhemmin tajunnut myös, että aikuislähtöinen vauvan vessattaminen on täysin eri asia kuin lapsen omaehtoinen kuivaksioppiminen ja näinollen olen kääntänyt kelkkani ja tullut sille kannalle, että todellakin lapsi oikeasti oppii kuivaksi 1-3-vuotiaana sitten kun on siihen itse valmis. Lapsen kiinnostuksen voi herättää pottailuun jättämällä vaipat pois, mutta kestovaipat ja vvv eivät opeta lasta sen aikaisemmin kuivaksi kuin mitä hänen omat valmiutensa ovat.

    Toisekseen vaippoja käytetään Suomessa paitsi ilmastollisista syistä (talvi), myös yhteiskunnan siisteysarvojen vuoksi. Minä ainakin pidän parempana sitä, että lapsella on vaippa kodin ulkopuolella silloin, kun hän ei vielä ole kuiva. Ja esimerkiksi matkustaessa aikaisin kuivaksi oppineen lapsen kanssa voi olla hankala kulkea, kun vessaan pitäisi päästä heti hädän tullen eikä viiden minuutin päästä. Asuimme ennen Lapissa ja talvella autossa etelämpään matkustettaessa lapsen kiireellinen vessahätä oli hankala tilanne. Välimatkat kun ovat pitkät huoltoasemien välillä ja talvipakkasella lapsen on hankala hätäänsä toimittaa ulkona. Samoin huomasin vanhoilla sinisillä pikajunilla kulkiessa (pohjoisessa niitä ainakin vielä käytetään), että perinteinen kohiseva junanvessa voi olla pienelle lapselle pelottava paikka käydä tarpeillaan. Tällöin tuntee kiitollisuutta siitä, jos lapsi ei olekaan oppinut kovin varhain kuivaksi, että suostuu reissun päällä käyttämään vaippaa.

    Olen edelleen sitä mieltä, että vvv on hauska harrastus, jos perhe siitä tykkää ja lapsella kannattaa aina olla tarjolla potta, vaikkei olisi siitä edes kiinnostunut. Mutta mikään varsinainen ratkaisu vvv tai vaipattomuus ei ainakaan meidän tapauksessa ole ollut mihinkään asiaan. Tulipa melkoisen pitkä selostus, mutta halusin jakaa omia käytännön kokemksia, kun tuntuu että aikoinaan itse luin vvv:stä vain niitä ylistäviä kirjoituksia 😉 Kiitos Leo sinulle siitä, että olet ainakin rehellisesti kirjoittanut miten teillä on vessahätäviestintä sujunut.

    • Kiitos perusteellisesta kommentista ja hyvistä huomioista Omppu! Erittäin kiinnostavaa kuulla myös toisenlaisia havaintoja ja näkemyksiä aiheesta!

  2. Kiinassa (jossa vvv on ainakin viime vuosiin asti ollut normi), myös muut hygienianormit (lattia ja maa on likainen paikka johon sopiikin heittää mitä tahansa, aikuisten sylkeä ja lasten pissata ja kakata) linjassa vvv:n kanssa. Kerran olin todistamassa kun lounaiskiinassa bussimatkalla äiti laittoi muitta mutkitta lapsensa bussin käytävälle kakalle, kun ei vessaa ollut tarjolla. Junamatkoilla olen nähyt monta kertaa äidin pissattamassa lastaan junan vessan lavuaariinkin, ja kauppakeskuksissa lattialle ja jalkakäytävälle. Halkiohousut ja joka paikkaan kakattamisen ja pissattamisen ookous helpottavat vvv:tä Kiinassa kummasti. Ja monin paikoin on yhtä kylmää kuin talvella suomessa, kuvassa mennää halkiohousuilla talvella: http://2.bp.blogspot.com/_aduxDIrVjYg/TEzrR6QQaLI/AAAAAAAAAz4/h88it3JiN2g/s1600/Chinese+baby+with+split+pants.jpg

    tällainen on ihan yleinen näky: http://2.bp.blogspot.com/_DUvKJX4aS4Y/TBeeIfpTHUI/AAAAAAAACO4/xNYxTUT5kHI/s1600/DSCN7348+-+Copy.JPG

    Pitäisiköhän tällaiseen pyrkiä Suomessakin? Ehkäpä kuitenkaan ei?

    (Toki normit ja sitä myöten tavat ovat muuttuneet ja muuttumassa. Pekingin olympialaisten alla oli iso sylkemisenvähentämiskampanja)

  3. Korkkarit jalassa ja ilman käsineitä ei ihan pärjää tämän Suomen Lapin talvessa 😉 Tarkoitan talvella sitä, että lumihanki on metrinen ja lokakuusta huhtikuuhun lapsi kulkee pihalla polarn o pyretin haalarissa (lämpimin merkki), villahaalarissa, huopikkaissa + villasukissa, villalapasissa joiden päällä nahkahanskat, ruskovillan kypärämyssyssä, villapipossa, kaulahuivissa ja alimmaisena merinovilla-alusasu. Ei ihan tulis mieleen kuoria lasta vaatteistaan pissaamista tai kakkaamista varten (eikä se edes suostuisi niitä toimittamaan pakkastuulen iskiessä pyllyyn) saatika pukea pelkkiä halkiohousuja, vaikka olisivatkin paksummasta kankaasta, kuten ilmeisesti kuvassa ovat.

    Varmasti Kiinasta löytyy yhtä kylmiä paikkoja kuin täältä meiltä, mutta tuskin lapset siellä ulkoilevat tuntikausia kuten täällä, ellei ole varaa hankkia kunnollisia ulkovaatteita. Ainakin mummoni kertoman mukaan siihen aikaan kun lapset Suomessa olivat vielä housuttomia ja kengättömiä ”paitaressuja”, ulkoilua talvella oli vältettävä ihan käytännön syistä. Jos kaikille lapsille ei ollut omia kenkiä, piti ulkona varmaan käydä vuorotellen. Siihen aikaan lapsetkin olivat varmasti tottuneet käymään kylmässä huussissa, mutta nämä nykyaajan keskuslämmitykseen tottuneet mukulat pissaavat mieluummin housuun kuin talvipakkaseen.

    Näin ollen olen ymmärtänyt vaippojen olevan erittäin nerokas keksintö, ja olen iloinen että saan elää nykyaikisten kehittyneiden pesukoneiden ja kestovaippojen aikakaudella lasteni kanssa 😀

  4. Hei!
    Kommenteja edellisten kommenttien pohjalta:

    Kakat junankäytävällä – tai näin hellesäällä julkisessa uima-altaassa – eivät kyllä ilahduttaisi… Kai jokainen (tässä yhteiskunnassa) normaali ihminen koettaa vvv:tä harrastaessaan ottaa huomioon myös ympäristönsä ja muut ihmiset.

    Niin paljon kuin vvv antaakin, niin kyllä se myös oikeasti ottaa. Esimerkiksi omia kulkemisia on varmasti aikoinaan lasten kanssa täytynyt suunnitella osin sen mukaan, että reitin varrelta löytyy sopiva vessa. Myös päivähoitopaikan resurssit hyvin pienten lasten potattamiseen ovat tosi niukat, ja johti pienempien kotona pitämiseen siihen asti, kun pärjäsivät 5 – 7h tunnin hoitopäivän ilman vaippaa. Hoitopaikka on myös pitänyt valita niin, että vessat eivät ole raskaiden ovien takana, jotta lapsi pääsee sinne helposti itsekin eikä vain ”virallisina” vessahetkinä.

    Toisaalta, kyllä juuri matkustamisessa pienten kanssa (esim. Kööpenhaminassa tai junalla Rovaniemelle ja takaisin) on ollut suuresti iloa siitä, että vvv (ja kestovaipat) on ollut kuvioissa mukana!

    Aika tyypillinen vvv:n tuoma lisäpiirre vauva- ja pienen lapsen kanssa elämisen arkeen on lapsen herääminen pissahädän tunteeseen. Ihan pientä joutuu kuitenkin ruokkimaan öisin, joten siinä yhteydessä pissattaminen ei mielestäni juuri lisää vaivaa. Myöhemmin vähän isomman mahdolliset yölliset pissakiukkuhuudot voivat olla kyllä aika rankkoja, jos on itse juuri ollut pääsemäisillän syvään uneen… ”Ei mitään hätää, sulla on vain pissahätä…” Tämä on kuitenkin yksilöllistä; toiselle lapselle voi riittää, että sängyn vieressä on potta tai kuivaliinapintainen kestovaippa pepussa.

    Hmm… Kyllä täällä Pääkaupunkiseudullakin voi olla talvella olla välillä tosi kylmä, paljon lunta ja tarve topata lapsia. Enimmäkseen talvileikkejä tulee harrastettua kuitenkin omalla kotipihalla tai puistossa, jolloin sisälle vessaan ei ole niin hirveä matka, jos isompi hätä yllättää. Ja jos käydään pissalla ennen uloslähtöä ja heti takaisin sisälle tultua niin ei se välttämättä vaivaa kesken leikkejä. Varsinkaan poikien kanssa ihan kaikkea ei toisaalta pikkuhädän tullessa tarvitse riisua, kun ”pistoolilla” saa suhistettua vaikka vetskarin raosta. Mutta mikä tosiaan estää pitämästä hyviä kestovaippoja apuna ulkoilussa niin kauan kuin tarvitsee. Taskuvaipat ovat huimasti kätevämpiä ja kuivaliinapintaisina myös lapsiystävällisempiä tällaisissa olosuhteissa kuin harso- kuoriyhdistelmät tms.

    Myönnän! Tilanteessa, jossa on talvipakkasilla isompia lapsi ulkoilutettavana ja pikkuvauva mukana, ei varmasti ole aina mahdollisuutta lähteä pissittelemään, kuten olisi kesän lämmössä pikkuisen kanssa vaikka suojaisen puun takana.

    Olen samaa mieltä siitä, että kun syystä tai toisesta pissat ja kakat ovat jonain aikana enemmän vaatteissa kuin lavuaarissa, potassa tms., niin vaipat suojelevat sekä lapsen että aikuisen hermoja, ja suojelevat myös vaatteita turhilta ja niitä kuluttavilta pesuilta. (Energiatehokas ja hyvin linkoava pesukone on myös tosi jees.)

    Omat pottailuvinkkini: Potta kannattaa tutustuttaa lapselle mahdolliseksi ”erittämispaikaksi” samohin aikoihin kun lapsi on oppinut istumaan, joka tapauksessa reilusti ennen kuin pienokainen mieluummin juoksee kuin pysyy hetkeäkään paikallaan! Potan funktio selviää lapselle parhaiten, jos ja kun hän näkee myös vanhempiensa käyvän istuen asioillaan isolla potalla. Nallen tai muun vastaavaan potta voi olla myös kiva.Unohtamatta hieman isommalle lapselle Tony Rossin ”Tahdon pottani” -klassikkokuvakirjaa 🙂

    Niin hyvä juttu kuin vvv onkin, ei se kuitenkaan ole, eikä edes pitäisi olla, kaiken autuaaksi tekevä uskonkappale!

    Oma suhteeni vvv:ään on muuttunut alun ”täyshippeily”-epäilystä suureen kunnioitukseen aivan pienenkin lapsen kehontoimintojen hallintaa ja niistä viestimistä kohtaan, samoin kuin mahdollisuutta parantaa yleensä kommunikaatiota pienen lapsen kanssa. Suhteeni vvv:ään on myös hyvin praktinen: Jollain tavalla parin ensimmäisen vuoden eriteruletti on joka tapauksessa hoidettava, ja tämä tapa, eli vvv:n yhdistäminen kestovaippailuun tuntuu nykyisin vain kaikkein järkevimmiltä ja miellyttävimmältä kokonaisratkaisulta niin lapsen, itsemme kuin ympäristön kannalta.

    Vvv on myös todella avannut silmiä vaippafirmojen masinoimiin mielikuviin. Vaippateollisuuden etuhan olisi, että lapset kulkisivat vaipoissa vähintään neljävuotiaiksi, kuten naisille on jot pitkään markkinoitu jotain imuvälinettä pikkuhousuihin kuukauden jokaiseksi päiväksi…

    Poista Leo tämä, jos on jo joku linkannut:
    http://kiintymysvanhemmuus.fi/files/2009/08/vaipattomuus-eli-vauvojen-vessahataviestinta.pdf
    Eli Katri Pääkkö-Matilaisen useaan ulkomaiseen lähteeseen perustuva artikkeli, jossa paljon tietoa ja näkökulmia vessahätäviestinnästä kiinnostuneille.

    ******
    Mitä todennäköisimmin vvv:n (ja meidän vanhempien viitseliäisyyden) ansiosta keskimmäinen kokonaan ilman vaippoja 1v 9 kk iässä ja kuopus 1v 11 kk. Takapakit, pissakiukut ja lattiapissat ennen noita aikoja olen ottanut ihan normaalina settinä lapsen kasvuprosessissa. Eikä meillä ole muuten mattoja vieläkään, paitsi parvekkeen kylmän lattian peittona… Huom, huom.. Lapset (ja aikuiset) ovat yksilöitä.

Kommentointi on suljettu.

Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!
Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!