Maksuton joukkoliikenne Helsinkiin

Oheinen mielipidekirjoitukseni julkaistiin Helsingin Sanomissa viime sunnuntaina 29.1.2012.

Maksuton joukkoliikenne Helsinkiin

Tallinna kaavailee maksutonta joukkoliikennettä. Asiasta on tarkoitus järjestää kansanäänestys, mikäli kaupunginhallituksen esitys menee läpi valtuustossa. Voisiko Helsinki seurata perässä?

Myös Helsingissä on selvitetty maksuttoman joukkoliikenteen vaikutuksia.  Selvityksen mukaan joukkoliikenteen maksuttomuus lisäisi matkoja noin kolmanneksella. Yksityisautoilun vähenemisen seurauksena liikenteen tuottamat hiilidioksidipäästöt alenisivat noin kymmenen prosenttia.

Toisaalta selvityksen mukaan joukkoliikenteen käyttäjiksi siirtyisi erityisesti kävelijöitä ja pyöräilijöitä. Autoilijalle joukkoliikenteen hinnan merkitys on kulkutapaa valittaessa pieni. Maksuttoman joukkoliikenteen vuosittaiset kustannukset olisivat noin 140 miljoonaa euroa.

Maksuton joukkoliikenne ei siis välttämättä ole paras mahdollinen tapa kehittää Helsingin liikennejärjestelmää.  Kannattaa kuitenkin muistaa, että lisääntyvä joukkoliikenne lisäisi myös turvallisuutta, vähentäisi onnettomuuksia ja melua sekä parantaisi muun liikenteen (esimerkiksi tavaraliikenteen) sujuvuutta.

Saavutettu kymmenen prosentin päästövähennys on myös niin merkittävä, että asiaa kannattaisi kokeilla vaikka aluksi kuukauden tai parin ajan. Kustannukset pystytään kattamaan esimerkiksi ottamalla käyttöön ruuhkamaksut.

Vaihtoehtoisesti voitaisiin myös puolittaa lippujen hinnat tai tarjota vain kaikille uusille kaupunkilaisille kuukauden maksuton joukkoliikennekortti, joka totuttaisi uudet asukkaat käyttämään kaupungin joukkoliikennettä. Jälkimmäistä vaihtoehtoehtoa on myös alustavasti ideoitu Suomen kestävän kulutuksen ja tuotannon ohjelman yhdeksi kokeiluhankkeeksi.

Maksuton joukkoliikenne olisi myös tyylikästä. Se olisi iso profiloiva tekijä kaupungille. Todennäköisesti merkittävämpi kuin se 140 miljoonaa euroa kaupungille maksava mahdollinen Guggenheim.

Tukholmassa on ruuhkamaksut, ja Tallinnaan suunnitellaan maksutonta joukkoliikennettä. Mikä on Helsingin valinta? Voisiko se olla sekä ruuhkamaksut että maksuton joukkoliikenne? Vai sittenkin jotain muuta? Se, mikä tänään tuntuu utopialta ja mahdottomalta, on huomispäivän realismia ja välttämätöntä.

Leo Stranius
Pääsihteeri
Luonto-Liitto

5 kommenttia artikkeliin ”Maksuton joukkoliikenne Helsinkiin”

  1. Mitä järkeä? Kuten tuossa ylläkin todetaan, maksuton joukkoliikenne vähentäisi lähinnä jalankulkua ja pyöräilemistä. Jos pitäisi vähentää yksityisautoilua, pitäisi saada ihmiset käyttämään joukkoliikennettä työmatkoilla. Se taas on kiinni ihan muusta kuin hinnasta.

    Vastaa
    • Kuten mainittu, niin kyllä yksityisautoilukiin tuosta vähenisi – päästöjen näkökulmasta noin kymmenen prosenttia. Paras yhdistelmä olisi tietysti ruuhkamaksut + maksuton joukkoliikenne.

      Vastaa
  2. Johan ratikoissa ja metroissa on vapaaehtoinen maksu 🙂
    Ja ulkomaalaiset turistithan pääsevät tosiaan jo nyt ilmaiseksi, koska heitä ei ole käytännössä mahdollista sakottaa. Tätä voisi vaikka mainostaa!

    Tosiaan, maksuttomuudessa on hieman idean jyvää, mutta se ei todellakaan auta profiloimaan julkista liikennettä yksityisautoilun vaihtoehtona – pikemminkin päin vastoin. Omalla autollaan status- ja helppoussyistä kulkevat eivät tule valitsemaan köyhien ja likaisten ihmisten täyttämää, koko ajan pysähtelevää ja ruuhkaista julkista kulkuneuvoa niin kauan kun voi yhä oman itsensä herrana huristella mukavasti auton ratissa.

    Voisikohan lanseerata busseihin, metroihin ja ratikoihin business-luokan, jossa on wlan, työtilat, aamun kahvi ja vaikka torkkupeitot. Siinä hyvin toimeentulevien köyhäkammoon ratkaisu.

    Vastaa
  3. Ilmainen joukkoliikenne voisi hyvinkin olla hyvä idea. En kuitenkaan malta olla huomauttamatta eräästä asiasta.

    Linkkaamasi arvion mukaan CO2-päästöt vähenisivät noin 56 000 tonnia vuodessa. (Tämä tarkoittaa maanlaajuisesti laskettuna liikenteen päästöjen vähenemistä noin 0,3 prosenttia ja kokonaispäästöjen vähenemistä alle 0,1 prosenttia; jutussa voisi olla hyvä mainita erikseen, että tuo päästöjen vähenemä tarkoittaa Helsingin liikenteen päästöjen vähenemistä.)

    Hyvä juttu tietenkin. Mutta olen haistavinani tietyn kaksoisstandardin käryn.

    Muistetaanhan nämä luvut ja argumentit päästövähennyksistä sitten, kun seuraavan kerran joku väittää noin 3 000 000 tonnin päästövähennyksistä, ”etteivät päästöt vähenisi … nimeksikään?”

    http://www.sll.fi/tiedotus/tiedotteet/liitto/2008/keltainenmielenilmaus

    Muistetaanhan?

    Vastaa

Jätä kommentti

Perjantai-illan treenit. 1,5 kuntopiiri ja siihen päälle 1,5 tunnin uinti. Kiitos @helsinkitriathlon
Posti toi kotiin tuoreen Luonnonsuojelijan ja sieltähän löytyi viisi vinkkiä 1,5 astetta parempaan arkeen!

#puolitoistaastetta #puolitoistaastettaparempiarki @gummeruskustannus
Ilahduttavaa, että meidän lyhennetyn työviikon kokeilu on herättänyt myös julkista keskustelua! Toivottavasti moni muukin organisaatio lähtee kokeilemaan lyhennettyä työviikkoa täydellä palkalla. 

Olisi tietysti kiinnostavaa kuulla millä muilla tavoin ihmisten hyvinvointia voisi vahvistaa työelämässä.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011002179.html
Viikon takainen juoksutesti tuntui niin kivalta, että tänään piti uteliaisuutta ottaa uudestaan. Kiitos @helsinkitriathlon ja @kirsipaivaniemi 

Ensin tämän päivän ajat ja sulkeissa viikon takaiset ajat. Sykkeet olivat +/- pari lyöntiä samalla tasolla. 

-5 km pk-juoksu 26:44 (27:01)
-2 km vk-juoksu 8:51 (8:29)
-1 km all out 3:54 (3:56)

(Huom. Viikossa kehitystä ei luonnollisesti tapahdu vauhdeissa suuntaan tai toiseen. Lähinnä oli kiva nähdä miten päivän kunto vaikuttaa testituloksiin ja näkyykö eroa kovan ja kevyen treeniviikon päätteeksi. Viikko sitten takana oli siis kevyt viikko ja nyt kova viikko.
Kokeilen joka kuukausi jotain uutta tapaa tai asiaa. 

Viime joulukuussa ystävä vinkkasi, että teen sijaan voi juoda myös pelkkää lämmintä/kuumaa vettä. Näin tehdään paikoin esim Kiinassa ja Itä-Aasian maissa. Päätin kokeilla tätä tammikuun ajan ja huomasin, että toden totta. Eihän sitä teetä tarvitse tässä mihinkään. 

Muutos oli yllättävän helppo, vaikka olen juonut koko aikuisikäni teetä. Tosin ainakin yksi hairahdus kuukauden aikana tapahtui. Vanhasta tottumuksesta otin Yle Radio 1:n lähetyksessä ollessani kupin teetä enkä viitsinyt jättää juomatta. Lisäksi kuukauden aikana tuli juotua ainakin muutaman kerran kuumaa mehua. Kahvia en juo muutenkaan. 

Seuraavaksi kohti helmikuun kokeilua, joka on se, että en pidä puhelinta aamuisin tai iltaisin lainkaan makuuhuoneessa.
Mitä jos viikonloppu todella alkaisi perjantaina? Päätimme kokeilla Third Rockissa lyhennettyä työviikkoa täydellä palkalla puolen vuoden ajan.

Hyvinvointi parani ja tehokkuus kasvoi, mutta hiukan yllättäen kaikkein eniten lyhennetty työviikko on parantanut taloudellista tulosta.

Jatkamme lyhennettyä työviikkoa toistaiseksi, ja kannustamme muitakin kokeilemaan.

Hiukan tarkempaa tietoa kokeilumme taustoista ja tuloksista löytyy verkkosivuiltamme: .
https://thirdrock.fi/mita-tapahtui-kun-paatimme-kokeilla-lyhennettya-tyoviikkoa/
Millaisen työelämän jätämme tuleville sukupolville? ”Nykyisin odotukset ovat työpaikoilla todella kovat, koko ajan pitäisi kyetä kehitykseen ja muutokseen. Tätä kautta määrittelemme ison joukon ihmisiä työelämän ulkopuolelle”, sanovat Työvuorossa-podcastissa asiantuntija Maiju Lehto ja toimitusjohtaja Leo Stranius. 

https://www.rinnekodit.fi/ajankohtaista/uusi-podcast-rakentaa-kestavampaa-tyoelamaa/
Tänään oli ohjelmassa juoksutesti:
-20 min alkuverra
-5 km pk-juoksu (27:01)
-2 km anakynnys (8:29)
-1 km all out (3:56)
-20 min loppuverra
Virallinen kutsu mun kirjajulkkareihin!

Leo Straniuksen 1,5 astetta parempi arki -kirjan julkistustilaisuus

Tervetuloa keskustakirjasto Oodiin kuuntelemaan keskustelua uutuuskirjasta 1,5 astetta parempi arki – Miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnelliseksi (Gummerus).

Paikalla teoksesta kertoo kirjan kirjoittanut tietokirjailija, vaikuttaja ja vastuullisuusasiantuntijayrityksen Third Rockin toimitusjohtaja Leo Stranius. Hänen kanssaan ilmastoystävällisemmästä elämästä ja kirjan teemoista keskustelevat D-mat Oy:n toimitusjohtaja ja Ilmastopalapelin kehittäjä Michael Letternmeier, Sitran johtava asiantuntija Sari Laine ja The Activist Agency viestintätoimiston perustajaosakas Niklas Kaskeala. Keskustelun vetää Pauliina Pietilä Gummerukselta. 

Milloin? 7.2. klo 16-17
Missä: Helsingin Keskustakirjasto Oodi, Saarikoski-matto
Tilaisuus on kaikille avoin. Tervetuloa! 
Tapahtuman järjestävät Gummerus ja Leo Stranius.

https://helmet.finna.fi/FeedContent/LinkedEvents?id=helsinki:agkhhiyx4q
Tänään hyvää ja kevyttä pyörätreeniä vajaa pari tuntia. Eilen tunti hyötypyöräilyä, 1,5 tunnin kuntopiiri ja 1,5 tunnin uintitreeni. Aamuisin tietty venyttelyä ja seitsemän minuutin lihaskuntotreeni. Huomenna sitten juoksua! 

#triathlon @helsinkitriathlon
Tänään oli kiva päättää työviikko Helsingin tanssiopistolla @rauhatati kanssa! 🎉🔥
Tänään Sari Valton vieraana upean Elli Aaltosen kanssa keskustelemassa Yle Radio 1:n ohjelmassa Keskusteluja ihmisyydestä. Pääsimme pohtimaan 101 onnen päivää kirjani pohjalta elämän tarkoitusta, arvoja ja ajankäyttöä. 

”Jos tietäisit kuolevasi kolmen kuukauden päästä, miten käyttäisit viimeiset elonpäiväsi? Tekisitkö muutoksia ajankäyttöösi? Miten erottaa olennainen epäolennaisesta?”

https://areena.yle.fi/podcastit/1-72760580
Jippii! Tänään ilmestyi vihdoin mun uusi kirja 1,5 astetta parempi arki. Teos löytyy ääni- ja ekirjapalveluista sekä toki myös perinteisenä painettuna versiona kirjakaupoista tai kustantajan verkkokaupasta. 

Kirja kuvaa niitä valintoja, joita meidän on ilmastokriisin aikakaudella Suomen kaltaisissa yhteiskunnissa tehtävä. Iloinen uutinen on, että ilmastoystävällinen arki tekee planeetan ohella ennen kaikkea hyvää myös meille itsellemme!

#parempiarki #kirjat #kirjagram @gummeruskustannus
Revontulet! #koli
Ukko-Kolilla! #koli #ukkokoli