Miten maailma loppuu?

Luin Jussi Viitalan ja Atena Kustannuksen Miten maailma loppuu? -kirjan. Teosta voi lämpimästi suositella kaikille, paitsi heikkohermoisille ja maailman uhkakuvista ahdistuville.

Viitala käy kirjassaan läpi erilaisia maailmanlopun skenaarioita. Uhkia aiheuttavat tietysti luonnolliset prosessit ja toisaalta ihmisen oma toiminta.

Maailman loppu voi tulla monella tapaa:
– asteroidin tai komeetan törmäys maahan
– jättiläismäinen supertulivuoren purkaus
– taudit ja virukset
– väestön liikakasvu
– ilmastonmuutos
– merien kohtalo ja happamoituminen
– ydinsota

Viitalan mukaan maailman loppu ”riippuu todennäköisesti ennen muuta siitä, saneleeko ratkaisut mielenrakenteeseemme kuuluva anteeksianto ja koko ihmiskuntaan ulottuva yhteisöllisyys vai meissä asuva ahneus ja nurkkakuntainen erilaisuuden pelko. Näistä riippuu, saammeko väestönräjähdyksen pysäytettyä, opimmeko käyttämään luonnon resursseja oikein ja pystymmekö torjumaan ilmastonmuutoksen ja ydinsodan.”

Ainoa asia, joka on kuitenkin suhteellisen varmaa, on se, että maapallon loppu on edessä viimeistään viiden miljardin vuoden kuluessa. Silloin aurinko nielaisee planeetat tuliseen kitaansa ja pölläyttää höyrystyneet jäänteet ulos.

Sitä ennen olisi hyvä löytää tapoja vaihtaa maisemia.

7 kommenttia artikkeliin ”Miten maailma loppuu?”

  1. Niinpä niin.

    Kannattaa huomata, että merien happamoitumisen ja ilmastonmuutoksen välillä on yhteys: hiilidioksidipäästöillä on merkittävä rooli kummassakin.

    Huomasin tuolta uutisista toisaalta, että ajatte voimakkaasti EU:n energiatehokkuusdirektiiviä. Se on hyvä asia. Oletko kuitenkin perillä siitä, että nyt toinen kätenne antaa, toinen ottaa: Saksan ydinvoimapäätös nimittäin nollaa tuon tehokkuusdirektiivin vaikutukset kymmenen vuoden ajalta. Näin siis, jos optimistinen ennustus uusiutuvien rakentamisnopeudesta ja energiansäästöstä toteutuu. Pahimmassa tapauksessa takapakkia otetaan 15 vuotta.

    Tässä suhteessa siis ympäristöväen viimeaikaiset toimet Euroopassa näiden maailmanloppujen välttämiseksi ovat olleet yksi askel taakse, ehkä yksi eteen.

    Et sinä tietenkään asemassasi voi koskaan julkisesti todeta, että ehkä olisi ollut fiksumpaa vastustaa ja sulkea ensin hiilivoimaloita ja sitten vasta niitä ydinvoimaloita. Mutta toivoisin, että silti ajattelisit asiaa.

    • Kiitos kommentista J. M. Korhonen! Kyllä me yritetään ympäristöjärjestöissä tehdä kaikkemme fossiilisten polttoaineiden käytön vähentämisksi sekä energiansäästön, energiatehokkuuden ja uusiutuvien energialähteiden lisäämiseksi.

  2. Leo, minä en epäile yritystänne tai vilpittömyyttänne ollenkaan. Mutta luonto ei jaa palkintoja hyvästä yrityksestä. Eikä se kuuntele selityksiä muutenkaan.

    Jos jätetään nämä tunteita herättävät sanat pois ja ajatellaan vain, että joku maa tai organisaatio vähentäisi päästöjään toisaalla mutta lisäisi niitä saman verran tai enemmän toisaalla, samaan aikaan toitottaen ympäristötekoaan, sinäkin olisit kriitikoiden joukossa. Otetaan nyt vaikka Neste esimerkiksi: kyllä he myös vähentävät autoilun päästöjä sillä palmuöljyhumpallaan. Silti sitä kritisoidaan, aiheesta.

    Ymmärrätkö, mitä ajan takaa, vai olenko selvittänyt asian epäselvästi?

  3. Hei Leo,

    miten kommentoisit liiketutkijana tuota Viitalan väitettä siitä, että maailman loppu ”riippuu todennäköisesti ennen muuta siitä, saneleeko ratkaisut mielenrakenteeseemme kuuluva anteeksianto ja koko ihmiskuntaan ulottuva yhteisöllisyys vai meissä asuva ahneus ja nurkkakuntainen erilaisuuden pelko.”

    Vastaako kirja tähän kysymykseen jotenkin paremmin, jos kerran asia riippuu ihmis(i/e)stä?

    • Kirja ei valitettavasti syvällisesti vastaa tuohon Viitalan lopussa esittämään, mielestäni osuvaan, huomioon. Pikemminkin kirja vain kuvaa noiden listattujen katastrofien seurauksia..

  4. ”Kyllä me yritetään ympäristöjärjestöissä tehdä kaikkemme fossiilisten polttoaineiden käytön vähentämisksi sekä energiansäästön, energiatehokkuuden ja uusiutuvien energialähteiden lisäämiseksi.”

    Suosittelen kaikille ympäristöjärjestöissä toimiville luettavaksi James Hansenin kirjaa Storms of My Grandchildren. Hansenin poliittista järjestelmää ja ympäristöjärjestöjä kohtaan esittämä kritiikki on yleispätevää eikä koske ainoastaan Yhdysvaltoja. Kirjassa usein esiintyvän sanan Washington voi mielessään vaihtaa miksi tahansa pääkaupungiksi.

  5. Yksi riskeistä voi olla mielikuvien lukkiutuminen muuttuvassa maailmassa. Monenlaiset asiat muuttuvat toisiinsa liittyvästi ja osin kiihtyvällä vauhdilla. Mukana kehikossa on niin ilmastonmuutosta, energiayhtälöitä kuin luonnon monimuotoisuuden hupenemistakin. Samalla niin väestö kuin kuluttava elämäntapakin lisääntyvät.

    Kun ihmisiä on paljon ja luonnon kantokyky hupenee, on tuskin löydettävissä ratkaisuja pelkästään hyvillä puolilla. Uudenlainen ja laaja yhteisöllisyys voisi olla yksi avain toimivaan tulevaisuuteen. Maapalloistumiseen tarvitaan uudenlaisia näkökulmia.

    T: Olli

Kommentointi on suljettu.

Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin