Ekoisi – osa 8: Lastenvaunut: Kuinka paljon on tarpeeksi?

Jotenkin minusta tuntuu, että pienten lasten välinevarustelu on mennyt överiksi.

Vai mitä pitäisi ajatella siitä, että joku hankkii tuhannen euron lastenrattaat ennen kuin on saanut yhtään lasta tai siitä, että huuto-netistä löytyy vaikka seuraava ilmoitus:

”Myydään paljon autoilevan perheen käytöstä lähes käyttämättömät uudenveroiset tummansiniset Brio Kombi yhdistelmävaunut. Ostettu esikoiselle, mutta jäivät hyvin vähäiselle käytölle ja seuraavat lapset olivatkin tyttöjä, joille vaunufriikki äiti ostikin sitten punaiset rattaat.”

Ihmisillä taitaa olla liikaa rahaa, joka johtaa helposti luonnonvarojen ylikulutukseen.

Itsekin ajauduimme tilanteeseen, jossa meillä on kolmet vaunut. Miten tähän on päädytty? Saimme yhdet hieman rikkinäiset lastenvaunut yläkerran naapureilta ilmaiseksi parvekevaunuiksi ja kahdet muut ostimme ystävältä 70 eurolla. Puolison painostuksesta.

Itselleni olisi alkuun riittänyt hyvin yläkerran naapureilta saadut yhdet vaunut, joiden kuomu oli rikki. Arjen koittaessa olisimme sitten voineet katsoa, miten paljon ja millaisia vaunuja mahdollisesti tarvitaan. No nyt meillä on kuitenkin kolmet käytetyt lastenvaunut ennen ainuttakaan lasta. Lastenvaunuja taitaa olla markkinoilla vähän liikaa.

Mielestäni on myös vähän hölmöä pistää ensimmäisiin lastenvaunuihin ennen lapsen saamista satoja tai tuhansia euroja. Varsinkaan kun ei tiedä, miten käytännön arki tulee lopulta sujumaan.

Minulle ei tulisi mieleenkään esimerkiksi tennisharrastusta aloittaessani hankkia ennen ensimmäistä pelikertaa markkinoiden parhaita varusteita. Ensin voisi olla hyvä vähän kokeilla vaikka laina- tai vuokravarusteilla, miten homma lähtee käyntiin ja sen jälkeen arvioida millaiset vehkeet kannattaa hankkia.

Suomessa syntyi vuonna 2010 Tilastokeskuksen mukaan 60 980 lasta. Tarvitaanko jokaiselle lapselle omat ja uudet vaunut? Voisiko lastenvaunujakin vuokrata tai lainata? Miksi kaikilla pitäisi olla omat vaunut, kun niiden tarve on ohimenevä vaihe elämässä?

Kiintymyssuhteen kannalta voi olla paljon järkevämpää pyrkiä kantamaan lasta lähellä vanhempaa eikä istuttaa häntä vaunuissa. Tätä näkökulmaa korostaa esimerkiksi Tiina Kaitaniemi kirjassaan Luonnollinen lapsuus.

Monetko lastenvaunut yksi lapsi elämänsä aikana oikein tarvitsee?

Edelliset osat ovat luettavissa täältä:
Osa 1: Äitiyspakkaus vai vanhemmuuspakkaus
Osa 2: Tavaraähky ahdistaa
Osa 3: Synnytysvalmennus
Osa 4: Lastenhoidon seitsemän periaatetta
Osa 5: Pakotetaanko raskaana olevat kulkemaan autolla turhaan?
Osa 6: Ekovanhemmuuteen valmistautuminen on helppoa
Osa 7: Luonnollinen lapsuus

16 kommenttia artikkeliin ”Ekoisi – osa 8: Lastenvaunut: Kuinka paljon on tarpeeksi?”

  1. Meiltä liikenee neljännet vaikka ilmaiseksi, jos tarvitset. Muuten ehjät, mutta renkaat on aika lopussa. Ne kannattaa vaihtaa uusiin.

  2. Hyviä pointteja ja totta, meilläkin on nyt kolmet rattaat. Yhdet uudet ja kahdet käytettynä ostetut. Tosin ei ollut kyllä ennen syntymää 😉

    Itsellä vaunuista on herännyt seuraavia ajatuksia näiden melkein kahden vauvavuoden jälkeen:

    – vaunuissa kannattaa panostaa laatuun (mieluiten toki käytettyyn), koska hyvät vaunut kannustavat kävelemään ja helpottavat julkisten käyttöä
    – vaunutarpeita ei todellakaan osaa arvioida etukäteen, joten ekat viikot voisi todella hyvin vetää vaikka vähän huonommilla tilapäisrattailla
    – yksillä vaunuilla pärjääminen on hankalaa, koska joskus tarvitsee kantojuhtaa ja joskus pieniä ja ketteriä. Kaksilla sen sijaan voisi kyllä jo pärjätä hyvin
    – pyöräilevien kannattaisi harkita alusta alkaen sellaisia pyöräkärryjä, joista saa irrotettua rattaat. Itse olen jo vakaasti päättänyt, että ensi vuonna sellaiset hankin

  3. Heh, meiltä liikenisi tuplat, vanhempi muksu on yllättävän reippaasti kävellyt lähes puolet siitä ajasta kun nuo rattaat ovat olleet talossa.

    Meillä päädyttiin ensimmäisten, yksittäisten vaunujen kanssa ostamaan kerralta sellaiset jotka venyvät muksun kasvaessa. Erillinen kova koppakin jätettiin ostamatta, koska edullisemmin sai monipuolisemman pehmeän. Nyt siis samat rattaat toisella kierroksella.

    Ehkä ensimmäistä kertaa päätimme olla tosi fiksuja ja ostimme sellaiset rattaat joita pystyi päivittämään jos tarvetta jollekin muulle tuli. Emme sitten tarvinneetkaan sisarus-tasoa taakse, kovaa koppaa, lämpöpussia, erillisiä renkaita talveksi (myönnän tosin että olisi pitänyt ostaa..) ja muita mukin pidikkeitä yms.

    Toisaalta ostimme kohtuullisen hintavan paketin, mutta perustelut olivat myös muidenkin mielestä riittävät. Tiesimme että toinenkin muksu on ”listalla” ja toisaalta olen oppinut sen ettei köyhällä ole varaa ostaa halpaa. Niitä kun yleensä pitää ostaa useammat että pärjää. Nyt jos jaamme rattaiden kokonaiskustannukset kahdelle, ei sillä hinnalla saa kovin kummoisia kaksia rattaita. Näistä riittää vielä muillekin, kun myynnin aika tulee.

    Tuplat tosin jäivät vähemmälle käytölle kuin piti. Asiaan tosin vaikutti monet muutkin asiat, kuten olosuhteiden muutokset liikkumisen tarpeessa, liikkumisvälineissä, jne. Olivat kovassa käytössä ennen tuota muutosten aaltoa.

  4. Voi Leo. Vaunut on yksi lukuisista käytännön jutuista, joiden kanssa on kiva painiskella, kun pohtii vanhemmuuttansa. Ne on helppo ja konkreettinen kohde.
    Minä olen nukenvaunuvaiheesta asti haaveillut siitä, että joskus työntelen omaa oikeaa vauvaani. Mutta sitten kun hän joskus syntyi, huomasin, että se vasta ihanaa onkin, kun voin pitää vauvaa sylissäni! Oikeasti. Mielummin lykin tavaroitani, jos jotain täytyy kärryyn laittaa ja sen ihanan pienen nyytin käärin liinaan ihan lähelleni.
    Kun odotin esikoista, kävin vaunukaupoissa. Hypistelemässä, katselemassa. Klikkailin netistä erilaisia väri ja mallivaihtoehtoja ja voi se oli suurta hupia. Hinnat oli kalliita, mutta ajattelin, että kerran se vain kirpasee ja sitten on ihana lykkiä raitilla.
    Mutta onneksi ei sitten ollut irtaimena sitä tonnia, jonka kevyesti saisi vaunukauppoihin tuhlattua. Sillä käytimme vaunuja niin vähän! Trikoiseen kotimaiseen kantoliinaan panostin, jopa kahteenkin. Ja se oli aarteeni. On vieläkin, tuolla kaapissa. Pidän siltä varalta, että jos jollekin joskus saan opettaa sen saloja. Opin kunnolla vain yhden sidontatavan, mutta se sopi miehelleni, minulle ja kahdelle pojallemme hyvin. Sillä mentiin synnytyslaitokselta yli puolivuotiaaksi. Sitten mukaan tuli myös kantoreppu. Meillä se oli ergo merkkinen reppu, mutta nykyisin on vieläkin parempia (ja kalliimpia) kuulemma markkinoilla. Siihen myös kannustaisin panostamaan. Liikkuu myös käytettynä.
    Että nyt anteliaat vaununlahjoittajat ja rattaiden tarjoajat voitte ohajata muihin osoitteisiin. Ja katsotte mitä oikeasti haluatte, tarvitsette. Mikään vuodenaikakaan ei ole este liinailulle. Esikoiseni syntyi tammikuun pakkasiin, kuopus marraskuun ekana. Yksin en nukuttanut ulkona pari tuntisilla unilla vaunuissa, mutta liinailulenkeillä kävimme, pitkillä ja siellä saivat sitä suomessa niin paljon luukutettua raikasta ilmaa. Senkin saantiin kun on muitakin tapoja kuin lykkiä vaunuilla, tai nukuttaa tosiaan yksin parvekkeella tai jotakin. ”Sitoo” toki vanhemman, mutta onko parempaa syytä sitoutua johonkin niinkin tärkeään, kuin oma lapsi ja hänen kanssaan oleminen!

    Sen vielä sanon, että kyllä, lastenvarustushomma on mennyt ihan överiksi. Ystäväni blogasi hiljattain omassa blogissaan mööpelistä, jonka oli nähnyt lastentarvikeliikkeen ikkunassa. Sellainen vauvan automaattinen, sähköinen, keinutin…

  5. Anteeksi, tulin vielä takaisin, vaikka liian pitkästi jo jorisin. Nimittäin pinnasänky. Onneksi sekin jäi meiltä hankkimatta, eikä tullut edes lahjana. Esikoinen viihtyi sentään muutamia tunteja äitiyspakkauspahvilaatikkoon pedatussa pedissä, mutta kuopus nukutettiin jo suosiolla suoraan ja aina meidän kainalossa. Aikuistensänkyjäkään ei muuten tarvinnut hankkia, kun makuuhuone oli yhtä patjaa lattialla. Välillä tosiaan kanattaa miettiä muuta maapalloa ja sitä, millä tavaroilla muualla on tapana tulla toimeen ja kasvaa ihan järkevän oloisia ihmistaimia.

  6. Lapsihan eroaa siitä tenniksenpeluusta siten, että sillä ei ole oikein väliä miten se peli sujuu, kun se lapsi peruuttamattomasti siinä kuitenkin on. Vaunuissa taas hyvin usein kestävyydellä ja hinnalla on korrelaatio. Ja käytännössähän kaikki vaunut ovat vuokravaunuja, koska ne lähtevät lasten kasvettua kiertoon – elleivät peräti olleet käytetyt jo lapsen syntyessä.

    Meillä on 12kk 3vkoa vanha lapsi joka on 81cm pitkä ja 13.8 kiloa painava. En tiedä minkälaisia menninkäisiä Tiina Kaitaniemi on kasvattanut, mutta tällaista jättiläistä (suhteessa pituuteensa ihan normaalipainoista jättiläistä) ei kyllä kuljeta ympäriinsä pelkän kantoliinan tai -repun turvin.

    Mutta selvästi minun täytyy lukea tämä uskonnollis-fundamentalistinen opus ja selvittää mihin tutkimuksiin perustuu näkemys että kiintymyssuhteen kehityksen kannalta on merkittävä ero sillä onko lapsi fyysisesti kiinni vanhemmissaan vai vajaan metrin päässä? Ja ottaako Kaitaniemi kantaa siihen olisiko läheisyyden nimissä suosittava alastomuutta? 😀

  7. Minusta Kaitaniemen kirja on ihan asiallinen, ja sisältää enimmäkseen evolutiivista näkökulmaa, ei niinkään nykyaikaan sovellettua kasvatusoppia. Ja tulipa mieleen tarkentaa, että itse kantelin poikiani kyllä vielä, kun olivat toisella vuodella, mutta kyllä se lapsen kasvaessa koko ajan väheni. Ja jossain vaiheessa astuivat ne rattaat kehiin. Sellaiset perus, kuomuttomat tavisrattaat normirenkailla, sellaisia joita rullasi paljon jo 70-luvulla pitkin katuja. Ja kun lapsia oli kaksi, me -sanoisinko ihan että r a k a s t i m m e- kaikki tuplatavisrattaita. Olo oli kuin huvipuistovempeleen kuskilla, kun lykin veljeksiä niissä ja he istuivat vierekkäin kyydissä. Aika ajoin kannoin huolta siitä, mitä muut ajattelevat. Että työntää nyt rattaissa reippaita, terveitä lapsia. Sitten välillä hellitin murheet ja nautimme. Ja ajattelin, kuinka kukaan ei paheksu autoissa istumista, siis sitä, että lapset istuvat arjessaan tavattoman paljon autojen istuimissa.

    Niin että kyllä meidän perheessä rattaillekin oli paikkansa. Ja tuolla eteisessä ovat yhä. Välillä tosi tarpeen, kun voi hakea isot kauppalastit kerralla. Siis työntää ostoksia, ei enää lapsia.

    Jossakin vaiheessa päädyt Leo varmaan pohtimaan sitäkin, onko oikein, että rattaiden kanssa saa matkustaa maksutta julkisissa, mutta ei lapsen ollessa liinassa tai repussa… Niin me monet liinailleet autottomat ainakin:).

  8. Kiintymysvanhemmuudesta on muissakin kirjoissa kuin tuossa Kaitaniemen kirjassa. Muun muassa ”Kiintymysvanhemmuuden kirja” (William Sears) käsittelee aihetta. Siinä myös kantaminen nähdään yhdeksi tärkeäksi keinoksi kasvattaa kiintymyssuhdetta. Se on jenkkikirja ja sen tyylinen, mutta on siinä silti asiaa. Itse uskon kyllä, että pienen vauvan kohdalla on eroa sillä onko vauva yksin vaunuissa tai kotona sängyssä vai kantoliinassa äidin tai isän lähellä. Lähellä pidettäessa myös vauvan viesteihin on helpompi reagoida nopeasti ja kasvattaa näin luottamusta ja turvallisuuden tunnetta. Tämä kaikki siis lähinnä alta puolivuotiaan lapsen kohdalla ja senkin jälkeen lähellä oleminen rauhoittaa ja tyynnyttää lasta ja antaa hänelle monipuolisia kokemuksia maailmasta. Jossakin oli, että kantaminen on erityisen tärkeää noin 6-9 ensimmäisen kuukauden aikana. Mutta stressiä ja ahdistustahan tästäkään ei pidä ottaa.

    Kantamissuunnitelmista huolimatta meilläkin on kahdet käytettynä ostetut vaunut odottamassa. Toiset tukevat ja toiset ns. matkarattaat. Jälkimmäiset tuli vähän sattumalta. Ja yhdyn kyllä siihen mielipiteeseen, että vaunujen tutkailu on kivaa 🙂

  9. Meillä on yhdet vaunut, 90-luvun alun Emmaljungat (kuulemma Suomessa valmistetut), joilla työkaverini oli lykkinyt 3 lastansa taaperoiksi. Onhan ne rumat, mutta se laatu! Se kestävyys! Muovia on vain lukitusmekanismissa vähän, ja sadesuojassa. Muuten metallia ja puuvillaa. Vähän vaneria pohjassa. Keinahtelevat kevyesti joka suuntaan, vaunut ovat vakaat koska painopiste on tarpeeksi alhaalla. Ainakin tällaiselle persjalkaisella naisihmiselle koppa oli kuitenkin ihan tarpeeksi korkealla. Isälläni on maalla samanlaisten vaunujen runko kottikärryjen tilalla, kun hän ei enää saa puukuormaa pysymään pystyssä kottikärryissä. Ei taitaisi olla nykyisistä muovi-Brioista sellaiseen.

    Lisäksi ostin käytettynä ”välikausirattaat”, jotka oli tasan kahdesti käytössä ennen kuin sain siskoltani oikein hyvät isopyöräiset rattaat. Ne on tosi ketterät ja kevyet lykkiä. Välikausirattaat lähtee kohta huutonettiin. Eli eipä menty täälläkään ilman turhia ostoksia, mutta nyt tiedän, että on hyvä olla vaunut, joissa pieni vauva nukkuu, ja rattaat, joissa taapero istua pönöttää.

    Ja kyllä, kaikenlaisia lapsen kuljettimia on käytettyjen markkinoilla todella paljon! Ei tullut edes mieleemme ostaa uusia, kun kaikkea on tarjolla käytettynäkin.

  10. Yhdet toimivat Emmajungan yhdistelmärattaat riittävät mainiosti. Lisäksi kantoreppu (taaperolle) ja kantoliina (vauvalle). 2-vuotias käveleekin jo enimmäkseen ja välillä voi kantaa sylissä, jos ei ole kantoreppua mukana. Kantoliina on vauvan kanssa ehdoton. Moni vauva ei vaunuihin edes onneksi suostu. 🙂

    Uusien vaunujen ostamisessa on muuten luonnonvarojen kulutuksen lisäksi sekin huono puoli, että niissä on kaikenlaista kemikaalia ja myrkkyä, joka ”imeytyy” lapseen. Käytetyissä vaunuissa suuri osa näistä vierasaineista on jo haihtunut taivaan tuuliin.

    • Kiitos hyvista huomioista Elina! Meillä on tällä hetkellä noin kolme viikkoisen vauvan kanssa tosin sellainen tilanne, että rattaisssa hän viihtyy oikein hyvin, mutta kantoliinassa ei..

  11. Kiitos, Leo kiinnostavasta blogista!
    Äläkä ihmeessä lopeta kirjoittamista myös vanhemmuusasioista, vaikka tuohtuneita kommentteja sateleekin.
    Kyllä se kantoliinailu vielä lähtee sujumaan, kun jaksatte harjoitella vauvan kanssa rauhassa. Kantoliinailu on joskus alussa vaikeata, mutta kun jaksaa tiiviisti harjoitella, niin se lähtee sujumaan. Aina kannattaa liikkua rytmikkäästi, kun laittaa vauvan liinaan. Lähtee vaikka ulos lenkille (iso lämmin takki, jonka sisälle vauvakin mahtuu on kätevä, silloin ei tarvita muita vaatteita, kuin hattu ja töppöset sekä hanskat). Useimmat lapset tottuvat pian liinailuun. Jos yhä tuntuu vaikealta, kantoliinakanavan sivuilla on lista tukihenkilöistä, jotka tulevat mielellään auttamaan ja kertovat lisää liinailusta.

    Meillä on kaksi täysin kannettua lasta, ja olen todella onnellinen, että olen kantanut heitä säässä kuin säässä. Jonkin verran varusteita kantoliinailu toki vaatii sekin näillä leveysasteilla (liukuesteet kenkiin ovat ehdottomat, lämmin kantotakki helpottaa, kun vauvaa ei tarvitse juuri pukea!). Joulukuussa syntyneellä vauvallamme ei ole ikinä ollut vielä mitään ”ulkovaatteita” päällänsä, ja hän on pian 10-kuinen. Sisällä vauva on kätevintä pitää vanhemman kanssa ihokkain, ja pukea itselle sitten enemmän vaatetta kantoliinan ja vauvan ”päälle”.
    Oletko tutustunut tähän mainioon kirjaan:
    http://kiintymysvanhemmuus.fi/

    Kaikkea hyvää teille pienen vauvan kanssa!

  12. Mekin ostettiin toivomamme laiset vaunut alle puoleen hintaan ”käytettyinä” – siis käyttämättömässä kunnossa, kun myyjä oli kuulemma löytänyt sittenkin toiset enemmän mieltymystään vastaavat. tuli kyllä itsellekin mieleen, et onkohan jollain ollut vähän liikaa rahaa…
    Ollaan käytetty vaunuja päiväunille nukuttamiseen, kun olemme todenneet, että siellä lapsi nukkuu parhaiten. Päiväuniaika (3-4h yhteen syssyyn) on samalla itselle hyvää aikaa tehdä kotihommia ja hoitaa asioita, niin on sitten aikaa olla keskittyneesti lapsen kanssa hänen hereillä ollessaan.
    Sylissä/liinassa saa toki aina olla, kun lapsi sitä ilmaisee tarvitsevansa, mutta tosiaan ne 3-4 tunnin päiväunet on meillä todettu paremmaksi nukkua vaunuissa.

    • Vaunut ovat loppujen lopuksi olleet meillä paljon kovemmassa käytössä kuin kuvittelimme. Käyn juoksemassa vauvan kanssa ja sen lisäksi hän on tottunut iltaisin nukahtamaan niihin. Kopan voi sitten nostaa sängyn vierelle. Nukkuu vauva toki liinassakin, mutta sieltä emme ole häntä vielä onnistuneet siirtämään sänkyyn heräämättä.

Kommentointi on suljettu.

Laskin kesällä triathlon-harrastuksen päästöt! Kirjoitukseni aiheesta julkaistiin nyt myös Helsinki Triathlon -seuran sivuilla. Jee!

Tässä viisi asiaa, mihin triathlonharrastajan ja aika monen muunkin liikuntaa aktiivisesti harrastavan kannattaa ilmastonäkökulmasta kiinnittää huomiota: 

1. Osallistu kisamatkoihin tai treenileireille vain hyvin harkiten, jos lainkaan.

2. Suosi lähialueiden kilpailuja/tapahtumia, kuten HelTri Cupia. Turkuun pääsee junalla ja Tallinnaan lautalla.

3. Tankkaa energiaa ja ravintoa kasvispohjaisesti (kasvispohjainen ruokavalio).

4. Pyöräile harjoituksiin ja harjoituspaikoille tai käytä joukkoliikennettä tai kimppakyytejä.

5. Hanki käytettyjä varusteita ja käytä olemassa olevat varusteet loppuun.

Entä ne päästöt? Itselläni ne ovat noin 716 kgCO2e vuodessa, kun olen pyrkinyt tekemään kaikki mahdolliset ilmastoystävälliset valinnat. Tyypillisen täysmatkan triathlonia harrastavan päästöt saattavat kuitenkin olla lähes kymmenkertaiset eli oman arvioni mukaan 6647 kgCO2e vuodessa. Paljon voi siis omilla valinnoilla vaikuttaa triathlonin-päästöihin.

Seuraavaksi tavoitteenani on laskea lapseni cheerleading-harrastuksen päästöt. 

Koko kirjoitus ja laskelmat täällä: 
https://heltri.fi/triathlonharrastuksen-hiilijalanjalki/

@helsinkitriathlon #triathlon #hiilijalanjälki
Sinilevät kuriin ojitusta vähentämällä! Allekirjoita kansalaisaloite täällä:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/15720

Metsätaloudellinen ojitus aiheuttaa merkittävää haittaa suomalaisille lähteille, puroille, järville, joille ja rannikkovesille. Metsämaaperästä ja soilta irronneet ravinteet, humus ja kiintoaines kulkeutuvat ojitusten kautta vesistöihimme, mikä edistää rehevöitymistä, sinileväkukintoja, umpeenkasvua, liettymistä, vesien tummumista, limoittumista sekä vesien tilan heikkenemistä ylipäätään. Metsäojitusten myötä heikentynyt veden laatu vaikeuttaa ja monin paikoin estää vesistöjen virkistys- ja talouskäyttöä. Se aiheuttaa haittoja myös järvien ja virtavesien kalastolle sekä heikentää monia vesilintukantoja. Suomen ainutlaatuisten vesistöjen pilaantuminen ei ole vain ekologinen tragedia – se on myös kulttuurinen ja taloudellinen menetys. 

Vesistöjemme ongelmat, kärjessä viime vuosina merkittävästi lisääntynyt sinileväongelma ja vesien tummuminen, ovat pääosin seurausta ihmisen tekemistä valinnoista – ja siksi myös ihmisen ratkaistavissa. Metsien taloudellinen hyödyntäminen ei saa tapahtua kaikille tärkeiden vesistöjen ja virkistysmahdollisuuksien kustannuksella. Meillä on velvollisuus huolehtia, että maamme tuhannet siniset vesistöt pysyvät puhtaina ja kansallisen ylpeyden aiheina myös tulevaisuudessa. 

Aloite ei koske muuta ojitusta, kuten teiden tai kiinteistöjen kuivatusojitusta, vaan ainoastaan metsien taloudelliseen hyödyntämiseen tähtäävää ojitusta ja muita vastaavia kuivatustoimenpiteitä. 

@ojitusten_haitat_kuriin #ojitusten_haitat_kuriin
Huh. Olen tehnyt seitsemän minuutin lihaskuntotreenin nyt joka ikinen aamu yhteensä 1050 kertaa peräkkäin. 

Tammikuun alussa vuonna 2020 aloitin tekemään seitsemän minuutin lihaskuntotreeniä joka aamu. Tätä aiemmin olin tehnyt jumpan tyypillisesti muutaman kerran viikossa. 

Ehdin tuolloin tehdä lihaskuntotreenin joka aamu yhteensä 1022 päivää putkeen kunnes 19.10.2022 olin kuumeessa (38,5) ja jumppa jäi tekemättä. 

Tämän jälkeen olen taas jatkanut treenin tekemistä automaattisesti ja säännöllisesti. Vasta nyt havahduin miettimään ja laskemaan kuinka monta päivää on kertynyt sitten lokakuun 2022. Huomasin, että päivittäinen putki onkin jo venynyt uuteen ennätykseen. 

Treeniä on tehty kodin lisäksi mm yöjunan hytissä, hotellihuoneissa, ystävien ja sukulaisten luona sekä mökkien pihoilla ja laitureilla. Pääsääntöisesti treeni on tehty kotona olohuoneessa, kuten tänään. Myös niinä päivinä kun olen juossut puolimaratonin, maratonin tai suorittanut täydenmatkan triathlonin tai meditoinut muuten koko päivän. Välillä energisenä ja välillä vähän väsyneenä. 

Yhdistävä tekijä on se, että treeni on tehty aina joka aamu ja olen siitä erittäin tyytyväinen. Sillä saan aina pienen aktivoinnin, lisäbuustin ja energiaa päivään. Onni on myös se, että matkalle ei ole sattunut vakavia sairastumisia tai loukkaantumisia. Muutenhan tämä ei olisi ollut mahdollista. 

Vuosien myötä tästä treenistä on tullut automaattinen tapa. Sellainen rutiini, jossa aika työskentelee puolestasi eikä sinua vastaan. Tarvitsisi nähdä erityistä vaivaa, jotta osaisin enää jättää treenin tekemättä. Pienellä investoinnilla voi tehdä ajan kanssa suuria asioita.
Voiko kirjoja kuunnella tai lukea liikaa? 

Viime vuonna huomasin, että yllättävän harvassa (tieto)kirjassa, joita kuuntelin oli kovin paljon mitään uutta. Tuntui, että vaikka kuuntelin itselleni vieraasta tai uudesta aiheesta kirjoja, toistivat ne samoja kaavoja, esimerkkejä ja tutkimuksia. Ja sama koski vähän romaanejakin. Juonen käänteet ja draaman kaari kävivät vähän turhan tutuiksi. 

Haluaisin kuitenkin kovasti nauttia hyvästä kirjallisuudesta. Tästä syystä mieleeni tuli ajatus, että tänä vuonna kuuntelen aiempina vuosina erityisen hyviksi kirjoiksi listaamiani kirjoja uudestaan. Kävin siis läpi kaikki kuuntelemani kirjat ja poimin sieltä noin 50 teosta. Keväällä kuuntelin nämä kaikki uudestaan. 

Joukossa on paljon hyviä kirjoja! Sellaisia, joita olen kuunnellut useamminkin kuin kaksi kertaa. Jotkut aiemmin hyviltä kuulostaneet kirjat taas eivät enää olleet yhtään niin mielenkiintoisia kuin ensimmäisellä kerralla. Kirjan sisältö kun luonnollisesti puhuttelee eri tavalla eri hetkissä ja elämäntilanteissa. Jos jotain pitää tämän pohjalta suositella, niin tässä on seitsemän kirjaa, jotka itselläni ovat kestäneet useamman kuuntelukerran ja joita kannattaa kuunnella tai lukea vaikka tämän syksyn aikana (jos et jostain syystä ole jo lukenut/kuunnellut näitä)

-Yuval Noah Harari: 21 oppituntia maailman tilasta
-Rutger Bregman: Hyvän historia
-Rutger Bregman: Moraalinen kunnianhimo
-James Clear: Pura rutiinit atomeiksi
-Hans Rosling: Faktojen maailma
-Malcolm Gladwell: Kuka menestyy ja miksi
-Berthold Gunster: Flip

Ehkä hiukan surullisena huomaan, että tähän listalle ei päässyt yhtään romaania, yhtään kotimaista kirjaa eikä yhtään muita kuin miesten kirjoittamia kirjoja.

Toki näiden lisäksi on paljon paperikirjoja ja klassikoita, jotka ovat kestäneet hyvin aikaa ja joita olen lukenut monta kertaa. Tässä esimerkiksi listaus aiemmin 10 merkityksellisestä kirjasta omassa elämässäni: 

https://leostranius.fi/2022/09/10-merkityksellista-kirjaa-elamani-aikana/
Paljonko tekoälyhaku aiheuttaa päästöjä? Googlen mukaan yksi tekstipohjainen tekoälyhaku aiheuttaa noin 0,03 gCO2e päästöt ja vastaavasti yksi ChatGPT-haku aiheuttaa noin 0,04 gCO2e päästöt. Kuvan tuottaminen saattaa kuluttaa jopa 100 kertaa ja viiden sekunnin HD videoklippi lähes 60 000 kertaa enemmän energiaa kuin tekstihaku.

Googlen laskelmasta näyttää kuitenkin puuttuvan mm verkko-operaattorin päästöt, käyttäjän koneen energiankulutus ja erityisen merkittävänä tekijänä tekoälyn koulutukseen käytetty energia. 

Lisäksi on hyvä muistaa, että Googlen ja monien muiden teknologiayhtiöiden alustoilla edelleen jaetaan ilmastonmuutoksen kieltämiseen tai vähättelyyn liittyvää sisältöä ja tarjotaan alustaa fossiiliyhtiöiden mainonnalle. 

Täällä tarkemmin: 
https://leostranius.fi

EDIT: Tässä oleva kuvituskuva on Purkutaidenäyttelystä 2025 Toni Esselin installaatiosta Hostile architecture.
Miksi urheilen niin paljon? Tätä kysymystä olen viime vuosina kysynyt usein itseltäni, kun olen huomannut liikuntamäärieni nousseen yli 15 tuntiin viikossa. Eikö vähempikin riittäisi? Kansalliset liikuntasuositukset kun täyttyisivät jo 2,5 tunnin viikoittaisella liikunnalla. 

Suurin syy suurille treenimäärille on liikunnan tuottama välitön vaikutus hyvinvointiin ja onnellisuuteen sekä siihen, että hyvässä kunnossa jaksaa paremmin tehdä itselle merkityksellisiä asioita. On palkitsevaa kehittää hyviä rutiineja ja tapoja juuri liikunnan kaltaiseen harrastukseen monen muun tekemisen sijaan. Vaikka omia sairastumisia ei tietenkään voi valita tai hallita niin hyvässä kunnossa sairastumisen tai onnettumuuksien riski on tilastollisesti pienempi. Lisäksi olen huomannut, että itselläni on motivoivaa nähdä miten päivittäiset liikuntasuoritukset kasautuvat suureksi kokonaisuudeksi kuukausien, vuosien ja jopa vuosikymmenten myötä. 

Itseäni liikunnassa motivoi välittömän hyvänolon lisäksi erityisesti kertynyt ja kasautuva hyöty. Kun pitää kirjaa päivittäisistä harjoituksista ja liikuntamääristä, huomaa, että esimerkiksi vuosien ja vuosikymmenten myötä niistä kertyy aikamoinen kokonaisuus. Varsinkin loppuvuosi tuntuu itselläni olevan aina vähän ”sadonkorjuujuhlaa” kun erilaiset määrät ja tavoitteet tulevat täyteen. 

Esimerkiksi tätä kirjoittaessa olin juuri käynyt juoksemassa vuoden 10. puolimaratonin. Olen nyt juossut vuoden 2020-jälkeen joka vuosi vähintään tuon 10 puolikasta ja yhteensä 83 puolimaratonia. Vuodesta 2010 lähtien niitä on kertynyt yhteensä 130. Tai tällä hetkellä olen pyöräillyt tänä vuonna yhteensä noin 5700 kilometriä ja vuodesta 2020 lähtien yhteensä 40 161 km eli juuri sopivasti maapallon ympärysmittaa vastaavan matkan. Tieto näistä kasautuvista tunneista, kilometreistä ja juoksukerroista tekee minut onnelliseksi. Se tuottaa hyvää oloa, aikaa ja terveyttä nyt ja tulevaisuudessa. 

Kirjoittelin tästä aiheesta vähän enemmän www.leostranius.fi
Laskin triathlon-harrastuksen päästöt. Itselläni ne ovat noin 716 kgCO2e vuodessa. Tyypillisen täysmatkan triathlonia harrastavan päästöt saattavat olla lähes kymmenkertaiset eli oman arvioni mukaan 6647 kgCO2e vuodessa. 

Mihin tämä suhteutuu? Keskimääräisen suomalaisen koko vuoden aikana aiheuttamat kaikki CO2-päästöt ovat noin 10 tonnia ja omani ovat noin pari tonnia. Kestävä taso, johon kaikkien pitäisi päästä vuoteen 2030 mennessä on noin 2,5 tonnia ja vuoteen 2050 mennessä 0,7 tonnia. 

Suurin osa päästöistä triathlonissa aiheutuu mahdollisiin harjoitusleireihin ja kilpailuihin osallistumisesta sekä harjoittelusta ja siihen vaadittavasta lisäenergiasta (ruuasta). Lisäksi päästöjä tulee tietysti myös harjoituksiin kulkemisesta, harjoittelupaikoista ja varustehankinnoista. Varmasti jotain muitankin osa-alueita on ja kaikkea tuskin tulee tällä pikaselvityksellä huomioiduksi. Jostain on kuitenkin hyvä aloittaa. Olen enemmän kuin kiitollinen kaikista korjauksista ja tarkennuksista näihin laskelmiin. 

Täällä tarkempi laskelma ja suositukset päästöjen vähentämiseksi: https://leostranius.fi

#triathlon @helsinkitriathlon
Muistoja 10-vuoden takaa. Oli silloin aika yllättävää ja hämmentävää löytää itsensä taidenäyttelystä. 

Teos: @samilukkarinen
Third Rock täytti tänään 5-vuotta! 

Reilu viisi vuotta sitten keskellä koronapandemiaa aloimme pohtia silloisen T-Media Relations Oy nimen ja brändin uusimista. Lopulta Sari Kuvaja, @harrileinikka @riding_n_butterflywings ja @anurasanen (ja oli mukana varmasti moni muukin) kanssa saatiin valmista ja 18.8.2020 oli kaupparekisteri-ilmoitukset hoidettu, verkkosivu pystyssä sekä tiedote lähdössä asiakkaille. 

Third Rock Finland oli saanut alkunsa. 

Mitä me ollaan sitten viiden vuoden aikana tehty? Katsoin nopeasti, että ollaan toteutettu karkeasti: 

-noin 700 projektia
-palveltu noin 300 asiakasta
-tehty noin neljä miljoonaa euroa liikevaihtoa
-tehty hommia noin 50 henkilötyövuotta

Ja toivottavasti myös onnistuttu vähentämään päästöjä ja luonnonvarojen kulutusta sekä vahvistamaan kiertotaloutta, ihmisoikeuksia ja fiksua liiketoimintaa. 

Monenlaisia maailman muutoksia ja tilanteita on viiden vuoden aikana ehtinyt tapahtua ja monessa liemessä ollaan oltu, kun ollaan kasvettu kolmen henkilön yrityksestä nyt 17 henkilön organisaatioksi.

Tavoitteena on edelleen vauhdittaa organisaatioita haittoja vähentävästä niin kutsutusta ”vastuullisesta liiketoiminnasta” kohti planetaarista liiketoimintaa eli kohti sitä, että organisaatiot edistävät kestävyysmuutosta eivätkä vain minimoi omia haittoja tai pahimmillaan jarruta muutosta. Tässä riittää vielä tehtävää näin ilmastokriisin ja luontokadon aikakaudella. 

Hyvää syntymäpäivää Third Rock! On tämä kyllä ollut ihmeellinen ja elämää muuttava matka kaikkien teidän kanssa, jotka olette tavalla tai toisella olleet vuosien varrella mukana.

Ja mitä kaikkea onkaan vielä luvassa!

#thirdrock #vastuullisuus #planetaarinenliiketoimibta
Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Seuraa minua Instagramissa