Ekoisi – osa 8: Lastenvaunut: Kuinka paljon on tarpeeksi?

Jotenkin minusta tuntuu, että pienten lasten välinevarustelu on mennyt överiksi.

Vai mitä pitäisi ajatella siitä, että joku hankkii tuhannen euron lastenrattaat ennen kuin on saanut yhtään lasta tai siitä, että huuto-netistä löytyy vaikka seuraava ilmoitus:

”Myydään paljon autoilevan perheen käytöstä lähes käyttämättömät uudenveroiset tummansiniset Brio Kombi yhdistelmävaunut. Ostettu esikoiselle, mutta jäivät hyvin vähäiselle käytölle ja seuraavat lapset olivatkin tyttöjä, joille vaunufriikki äiti ostikin sitten punaiset rattaat.”

Ihmisillä taitaa olla liikaa rahaa, joka johtaa helposti luonnonvarojen ylikulutukseen.

Itsekin ajauduimme tilanteeseen, jossa meillä on kolmet vaunut. Miten tähän on päädytty? Saimme yhdet hieman rikkinäiset lastenvaunut yläkerran naapureilta ilmaiseksi parvekevaunuiksi ja kahdet muut ostimme ystävältä 70 eurolla. Puolison painostuksesta.

Itselleni olisi alkuun riittänyt hyvin yläkerran naapureilta saadut yhdet vaunut, joiden kuomu oli rikki. Arjen koittaessa olisimme sitten voineet katsoa, miten paljon ja millaisia vaunuja mahdollisesti tarvitaan. No nyt meillä on kuitenkin kolmet käytetyt lastenvaunut ennen ainuttakaan lasta. Lastenvaunuja taitaa olla markkinoilla vähän liikaa.

Mielestäni on myös vähän hölmöä pistää ensimmäisiin lastenvaunuihin ennen lapsen saamista satoja tai tuhansia euroja. Varsinkaan kun ei tiedä, miten käytännön arki tulee lopulta sujumaan.

Minulle ei tulisi mieleenkään esimerkiksi tennisharrastusta aloittaessani hankkia ennen ensimmäistä pelikertaa markkinoiden parhaita varusteita. Ensin voisi olla hyvä vähän kokeilla vaikka laina- tai vuokravarusteilla, miten homma lähtee käyntiin ja sen jälkeen arvioida millaiset vehkeet kannattaa hankkia.

Suomessa syntyi vuonna 2010 Tilastokeskuksen mukaan 60 980 lasta. Tarvitaanko jokaiselle lapselle omat ja uudet vaunut? Voisiko lastenvaunujakin vuokrata tai lainata? Miksi kaikilla pitäisi olla omat vaunut, kun niiden tarve on ohimenevä vaihe elämässä?

Kiintymyssuhteen kannalta voi olla paljon järkevämpää pyrkiä kantamaan lasta lähellä vanhempaa eikä istuttaa häntä vaunuissa. Tätä näkökulmaa korostaa esimerkiksi Tiina Kaitaniemi kirjassaan Luonnollinen lapsuus.

Monetko lastenvaunut yksi lapsi elämänsä aikana oikein tarvitsee?

Edelliset osat ovat luettavissa täältä:
Osa 1: Äitiyspakkaus vai vanhemmuuspakkaus
Osa 2: Tavaraähky ahdistaa
Osa 3: Synnytysvalmennus
Osa 4: Lastenhoidon seitsemän periaatetta
Osa 5: Pakotetaanko raskaana olevat kulkemaan autolla turhaan?
Osa 6: Ekovanhemmuuteen valmistautuminen on helppoa
Osa 7: Luonnollinen lapsuus

16 kommenttia artikkeliin ”Ekoisi – osa 8: Lastenvaunut: Kuinka paljon on tarpeeksi?”

  1. Meiltä liikenee neljännet vaikka ilmaiseksi, jos tarvitset. Muuten ehjät, mutta renkaat on aika lopussa. Ne kannattaa vaihtaa uusiin.

  2. Hyviä pointteja ja totta, meilläkin on nyt kolmet rattaat. Yhdet uudet ja kahdet käytettynä ostetut. Tosin ei ollut kyllä ennen syntymää 😉

    Itsellä vaunuista on herännyt seuraavia ajatuksia näiden melkein kahden vauvavuoden jälkeen:

    – vaunuissa kannattaa panostaa laatuun (mieluiten toki käytettyyn), koska hyvät vaunut kannustavat kävelemään ja helpottavat julkisten käyttöä
    – vaunutarpeita ei todellakaan osaa arvioida etukäteen, joten ekat viikot voisi todella hyvin vetää vaikka vähän huonommilla tilapäisrattailla
    – yksillä vaunuilla pärjääminen on hankalaa, koska joskus tarvitsee kantojuhtaa ja joskus pieniä ja ketteriä. Kaksilla sen sijaan voisi kyllä jo pärjätä hyvin
    – pyöräilevien kannattaisi harkita alusta alkaen sellaisia pyöräkärryjä, joista saa irrotettua rattaat. Itse olen jo vakaasti päättänyt, että ensi vuonna sellaiset hankin

  3. Heh, meiltä liikenisi tuplat, vanhempi muksu on yllättävän reippaasti kävellyt lähes puolet siitä ajasta kun nuo rattaat ovat olleet talossa.

    Meillä päädyttiin ensimmäisten, yksittäisten vaunujen kanssa ostamaan kerralta sellaiset jotka venyvät muksun kasvaessa. Erillinen kova koppakin jätettiin ostamatta, koska edullisemmin sai monipuolisemman pehmeän. Nyt siis samat rattaat toisella kierroksella.

    Ehkä ensimmäistä kertaa päätimme olla tosi fiksuja ja ostimme sellaiset rattaat joita pystyi päivittämään jos tarvetta jollekin muulle tuli. Emme sitten tarvinneetkaan sisarus-tasoa taakse, kovaa koppaa, lämpöpussia, erillisiä renkaita talveksi (myönnän tosin että olisi pitänyt ostaa..) ja muita mukin pidikkeitä yms.

    Toisaalta ostimme kohtuullisen hintavan paketin, mutta perustelut olivat myös muidenkin mielestä riittävät. Tiesimme että toinenkin muksu on ”listalla” ja toisaalta olen oppinut sen ettei köyhällä ole varaa ostaa halpaa. Niitä kun yleensä pitää ostaa useammat että pärjää. Nyt jos jaamme rattaiden kokonaiskustannukset kahdelle, ei sillä hinnalla saa kovin kummoisia kaksia rattaita. Näistä riittää vielä muillekin, kun myynnin aika tulee.

    Tuplat tosin jäivät vähemmälle käytölle kuin piti. Asiaan tosin vaikutti monet muutkin asiat, kuten olosuhteiden muutokset liikkumisen tarpeessa, liikkumisvälineissä, jne. Olivat kovassa käytössä ennen tuota muutosten aaltoa.

  4. Voi Leo. Vaunut on yksi lukuisista käytännön jutuista, joiden kanssa on kiva painiskella, kun pohtii vanhemmuuttansa. Ne on helppo ja konkreettinen kohde.
    Minä olen nukenvaunuvaiheesta asti haaveillut siitä, että joskus työntelen omaa oikeaa vauvaani. Mutta sitten kun hän joskus syntyi, huomasin, että se vasta ihanaa onkin, kun voin pitää vauvaa sylissäni! Oikeasti. Mielummin lykin tavaroitani, jos jotain täytyy kärryyn laittaa ja sen ihanan pienen nyytin käärin liinaan ihan lähelleni.
    Kun odotin esikoista, kävin vaunukaupoissa. Hypistelemässä, katselemassa. Klikkailin netistä erilaisia väri ja mallivaihtoehtoja ja voi se oli suurta hupia. Hinnat oli kalliita, mutta ajattelin, että kerran se vain kirpasee ja sitten on ihana lykkiä raitilla.
    Mutta onneksi ei sitten ollut irtaimena sitä tonnia, jonka kevyesti saisi vaunukauppoihin tuhlattua. Sillä käytimme vaunuja niin vähän! Trikoiseen kotimaiseen kantoliinaan panostin, jopa kahteenkin. Ja se oli aarteeni. On vieläkin, tuolla kaapissa. Pidän siltä varalta, että jos jollekin joskus saan opettaa sen saloja. Opin kunnolla vain yhden sidontatavan, mutta se sopi miehelleni, minulle ja kahdelle pojallemme hyvin. Sillä mentiin synnytyslaitokselta yli puolivuotiaaksi. Sitten mukaan tuli myös kantoreppu. Meillä se oli ergo merkkinen reppu, mutta nykyisin on vieläkin parempia (ja kalliimpia) kuulemma markkinoilla. Siihen myös kannustaisin panostamaan. Liikkuu myös käytettynä.
    Että nyt anteliaat vaununlahjoittajat ja rattaiden tarjoajat voitte ohajata muihin osoitteisiin. Ja katsotte mitä oikeasti haluatte, tarvitsette. Mikään vuodenaikakaan ei ole este liinailulle. Esikoiseni syntyi tammikuun pakkasiin, kuopus marraskuun ekana. Yksin en nukuttanut ulkona pari tuntisilla unilla vaunuissa, mutta liinailulenkeillä kävimme, pitkillä ja siellä saivat sitä suomessa niin paljon luukutettua raikasta ilmaa. Senkin saantiin kun on muitakin tapoja kuin lykkiä vaunuilla, tai nukuttaa tosiaan yksin parvekkeella tai jotakin. ”Sitoo” toki vanhemman, mutta onko parempaa syytä sitoutua johonkin niinkin tärkeään, kuin oma lapsi ja hänen kanssaan oleminen!

    Sen vielä sanon, että kyllä, lastenvarustushomma on mennyt ihan överiksi. Ystäväni blogasi hiljattain omassa blogissaan mööpelistä, jonka oli nähnyt lastentarvikeliikkeen ikkunassa. Sellainen vauvan automaattinen, sähköinen, keinutin…

  5. Anteeksi, tulin vielä takaisin, vaikka liian pitkästi jo jorisin. Nimittäin pinnasänky. Onneksi sekin jäi meiltä hankkimatta, eikä tullut edes lahjana. Esikoinen viihtyi sentään muutamia tunteja äitiyspakkauspahvilaatikkoon pedatussa pedissä, mutta kuopus nukutettiin jo suosiolla suoraan ja aina meidän kainalossa. Aikuistensänkyjäkään ei muuten tarvinnut hankkia, kun makuuhuone oli yhtä patjaa lattialla. Välillä tosiaan kanattaa miettiä muuta maapalloa ja sitä, millä tavaroilla muualla on tapana tulla toimeen ja kasvaa ihan järkevän oloisia ihmistaimia.

  6. Lapsihan eroaa siitä tenniksenpeluusta siten, että sillä ei ole oikein väliä miten se peli sujuu, kun se lapsi peruuttamattomasti siinä kuitenkin on. Vaunuissa taas hyvin usein kestävyydellä ja hinnalla on korrelaatio. Ja käytännössähän kaikki vaunut ovat vuokravaunuja, koska ne lähtevät lasten kasvettua kiertoon – elleivät peräti olleet käytetyt jo lapsen syntyessä.

    Meillä on 12kk 3vkoa vanha lapsi joka on 81cm pitkä ja 13.8 kiloa painava. En tiedä minkälaisia menninkäisiä Tiina Kaitaniemi on kasvattanut, mutta tällaista jättiläistä (suhteessa pituuteensa ihan normaalipainoista jättiläistä) ei kyllä kuljeta ympäriinsä pelkän kantoliinan tai -repun turvin.

    Mutta selvästi minun täytyy lukea tämä uskonnollis-fundamentalistinen opus ja selvittää mihin tutkimuksiin perustuu näkemys että kiintymyssuhteen kehityksen kannalta on merkittävä ero sillä onko lapsi fyysisesti kiinni vanhemmissaan vai vajaan metrin päässä? Ja ottaako Kaitaniemi kantaa siihen olisiko läheisyyden nimissä suosittava alastomuutta? 😀

  7. Minusta Kaitaniemen kirja on ihan asiallinen, ja sisältää enimmäkseen evolutiivista näkökulmaa, ei niinkään nykyaikaan sovellettua kasvatusoppia. Ja tulipa mieleen tarkentaa, että itse kantelin poikiani kyllä vielä, kun olivat toisella vuodella, mutta kyllä se lapsen kasvaessa koko ajan väheni. Ja jossain vaiheessa astuivat ne rattaat kehiin. Sellaiset perus, kuomuttomat tavisrattaat normirenkailla, sellaisia joita rullasi paljon jo 70-luvulla pitkin katuja. Ja kun lapsia oli kaksi, me -sanoisinko ihan että r a k a s t i m m e- kaikki tuplatavisrattaita. Olo oli kuin huvipuistovempeleen kuskilla, kun lykin veljeksiä niissä ja he istuivat vierekkäin kyydissä. Aika ajoin kannoin huolta siitä, mitä muut ajattelevat. Että työntää nyt rattaissa reippaita, terveitä lapsia. Sitten välillä hellitin murheet ja nautimme. Ja ajattelin, kuinka kukaan ei paheksu autoissa istumista, siis sitä, että lapset istuvat arjessaan tavattoman paljon autojen istuimissa.

    Niin että kyllä meidän perheessä rattaillekin oli paikkansa. Ja tuolla eteisessä ovat yhä. Välillä tosi tarpeen, kun voi hakea isot kauppalastit kerralla. Siis työntää ostoksia, ei enää lapsia.

    Jossakin vaiheessa päädyt Leo varmaan pohtimaan sitäkin, onko oikein, että rattaiden kanssa saa matkustaa maksutta julkisissa, mutta ei lapsen ollessa liinassa tai repussa… Niin me monet liinailleet autottomat ainakin:).

  8. Kiintymysvanhemmuudesta on muissakin kirjoissa kuin tuossa Kaitaniemen kirjassa. Muun muassa ”Kiintymysvanhemmuuden kirja” (William Sears) käsittelee aihetta. Siinä myös kantaminen nähdään yhdeksi tärkeäksi keinoksi kasvattaa kiintymyssuhdetta. Se on jenkkikirja ja sen tyylinen, mutta on siinä silti asiaa. Itse uskon kyllä, että pienen vauvan kohdalla on eroa sillä onko vauva yksin vaunuissa tai kotona sängyssä vai kantoliinassa äidin tai isän lähellä. Lähellä pidettäessa myös vauvan viesteihin on helpompi reagoida nopeasti ja kasvattaa näin luottamusta ja turvallisuuden tunnetta. Tämä kaikki siis lähinnä alta puolivuotiaan lapsen kohdalla ja senkin jälkeen lähellä oleminen rauhoittaa ja tyynnyttää lasta ja antaa hänelle monipuolisia kokemuksia maailmasta. Jossakin oli, että kantaminen on erityisen tärkeää noin 6-9 ensimmäisen kuukauden aikana. Mutta stressiä ja ahdistustahan tästäkään ei pidä ottaa.

    Kantamissuunnitelmista huolimatta meilläkin on kahdet käytettynä ostetut vaunut odottamassa. Toiset tukevat ja toiset ns. matkarattaat. Jälkimmäiset tuli vähän sattumalta. Ja yhdyn kyllä siihen mielipiteeseen, että vaunujen tutkailu on kivaa 🙂

  9. Meillä on yhdet vaunut, 90-luvun alun Emmaljungat (kuulemma Suomessa valmistetut), joilla työkaverini oli lykkinyt 3 lastansa taaperoiksi. Onhan ne rumat, mutta se laatu! Se kestävyys! Muovia on vain lukitusmekanismissa vähän, ja sadesuojassa. Muuten metallia ja puuvillaa. Vähän vaneria pohjassa. Keinahtelevat kevyesti joka suuntaan, vaunut ovat vakaat koska painopiste on tarpeeksi alhaalla. Ainakin tällaiselle persjalkaisella naisihmiselle koppa oli kuitenkin ihan tarpeeksi korkealla. Isälläni on maalla samanlaisten vaunujen runko kottikärryjen tilalla, kun hän ei enää saa puukuormaa pysymään pystyssä kottikärryissä. Ei taitaisi olla nykyisistä muovi-Brioista sellaiseen.

    Lisäksi ostin käytettynä ”välikausirattaat”, jotka oli tasan kahdesti käytössä ennen kuin sain siskoltani oikein hyvät isopyöräiset rattaat. Ne on tosi ketterät ja kevyet lykkiä. Välikausirattaat lähtee kohta huutonettiin. Eli eipä menty täälläkään ilman turhia ostoksia, mutta nyt tiedän, että on hyvä olla vaunut, joissa pieni vauva nukkuu, ja rattaat, joissa taapero istua pönöttää.

    Ja kyllä, kaikenlaisia lapsen kuljettimia on käytettyjen markkinoilla todella paljon! Ei tullut edes mieleemme ostaa uusia, kun kaikkea on tarjolla käytettynäkin.

  10. Yhdet toimivat Emmajungan yhdistelmärattaat riittävät mainiosti. Lisäksi kantoreppu (taaperolle) ja kantoliina (vauvalle). 2-vuotias käveleekin jo enimmäkseen ja välillä voi kantaa sylissä, jos ei ole kantoreppua mukana. Kantoliina on vauvan kanssa ehdoton. Moni vauva ei vaunuihin edes onneksi suostu. 🙂

    Uusien vaunujen ostamisessa on muuten luonnonvarojen kulutuksen lisäksi sekin huono puoli, että niissä on kaikenlaista kemikaalia ja myrkkyä, joka ”imeytyy” lapseen. Käytetyissä vaunuissa suuri osa näistä vierasaineista on jo haihtunut taivaan tuuliin.

    • Kiitos hyvista huomioista Elina! Meillä on tällä hetkellä noin kolme viikkoisen vauvan kanssa tosin sellainen tilanne, että rattaisssa hän viihtyy oikein hyvin, mutta kantoliinassa ei..

  11. Kiitos, Leo kiinnostavasta blogista!
    Äläkä ihmeessä lopeta kirjoittamista myös vanhemmuusasioista, vaikka tuohtuneita kommentteja sateleekin.
    Kyllä se kantoliinailu vielä lähtee sujumaan, kun jaksatte harjoitella vauvan kanssa rauhassa. Kantoliinailu on joskus alussa vaikeata, mutta kun jaksaa tiiviisti harjoitella, niin se lähtee sujumaan. Aina kannattaa liikkua rytmikkäästi, kun laittaa vauvan liinaan. Lähtee vaikka ulos lenkille (iso lämmin takki, jonka sisälle vauvakin mahtuu on kätevä, silloin ei tarvita muita vaatteita, kuin hattu ja töppöset sekä hanskat). Useimmat lapset tottuvat pian liinailuun. Jos yhä tuntuu vaikealta, kantoliinakanavan sivuilla on lista tukihenkilöistä, jotka tulevat mielellään auttamaan ja kertovat lisää liinailusta.

    Meillä on kaksi täysin kannettua lasta, ja olen todella onnellinen, että olen kantanut heitä säässä kuin säässä. Jonkin verran varusteita kantoliinailu toki vaatii sekin näillä leveysasteilla (liukuesteet kenkiin ovat ehdottomat, lämmin kantotakki helpottaa, kun vauvaa ei tarvitse juuri pukea!). Joulukuussa syntyneellä vauvallamme ei ole ikinä ollut vielä mitään ”ulkovaatteita” päällänsä, ja hän on pian 10-kuinen. Sisällä vauva on kätevintä pitää vanhemman kanssa ihokkain, ja pukea itselle sitten enemmän vaatetta kantoliinan ja vauvan ”päälle”.
    Oletko tutustunut tähän mainioon kirjaan:
    http://kiintymysvanhemmuus.fi/

    Kaikkea hyvää teille pienen vauvan kanssa!

  12. Mekin ostettiin toivomamme laiset vaunut alle puoleen hintaan ”käytettyinä” – siis käyttämättömässä kunnossa, kun myyjä oli kuulemma löytänyt sittenkin toiset enemmän mieltymystään vastaavat. tuli kyllä itsellekin mieleen, et onkohan jollain ollut vähän liikaa rahaa…
    Ollaan käytetty vaunuja päiväunille nukuttamiseen, kun olemme todenneet, että siellä lapsi nukkuu parhaiten. Päiväuniaika (3-4h yhteen syssyyn) on samalla itselle hyvää aikaa tehdä kotihommia ja hoitaa asioita, niin on sitten aikaa olla keskittyneesti lapsen kanssa hänen hereillä ollessaan.
    Sylissä/liinassa saa toki aina olla, kun lapsi sitä ilmaisee tarvitsevansa, mutta tosiaan ne 3-4 tunnin päiväunet on meillä todettu paremmaksi nukkua vaunuissa.

    • Vaunut ovat loppujen lopuksi olleet meillä paljon kovemmassa käytössä kuin kuvittelimme. Käyn juoksemassa vauvan kanssa ja sen lisäksi hän on tottunut iltaisin nukahtamaan niihin. Kopan voi sitten nostaa sängyn vierelle. Nukkuu vauva toki liinassakin, mutta sieltä emme ole häntä vielä onnistuneet siirtämään sänkyyn heräämättä.

Kommentointi on suljettu.

Haluatko olla rikas? Ei kannata hankkia autoa. 

Jos oletetaan, että olisin hankkinut uuden 48 000 euroa (uuden auton keskimääräinen hankintahinta Suomessa) maksavan auton 10 vuoden välein (yhteensä 3 uutta autoa) ja käyttänyt autoiluun vuosittain 6000 euroa, tarkoittaisi se 30 vuoden aikana yhteensä 354 000 euron menoja. Tuolla summalla saa vaikka ihan mukavan asunnon hyvien liikenneyhteyksien päästä. Vaihtoehtoisesti jos auton ja sen käytön sijaan sijoittaisin vastaavan summan kuukausittain 30 vuoden ajan noin kolmen prosentin vuosittaisella tuotto-odotuksella, minulla olisi varallisuutta 570 000 euroa. Auton hankinnnan ja autottomuuden erotus on omassa arjessani tarkoittanut siis noin 924 000 euroa parempaa lopputulosta. 

Toinen tapa tarkastella autoilua on ajankäyttö. Sitä vartenhan auto usein hankintaan, että pääsisi paikasta toiseen mahdollisimman kätevästi/nopeasti ja säästäisi aikaa. Jos ajatellaan, että kuukausipalkkani olisi ollut 30 vuoden aikana keskimäärin 4000 euroa kuukaudessa, niin minun pitäisi tehdä 30 vuoden aikana töitä 88,5 kuukautta tienatakseni rahat autoiluun. Käytännössä 30 vuoden ajan noin 25 % kaikesta työajastani olisi mennyt autoilun kustannuksiin. Kun ei tuhlaa rahojaan autoiluun, voisi saman elintason saavuttaa siis esimerkiksi tekemällä 75-prosenttista työaikaa ja viettää melkein neljäsosan päivistä läheisten kanssa, opiskella uusia tutkintoja tai tehden jotain muuta merkityksellistä, esimerkiksi vapaaehtoistyötä. Eikä tuossa ole tietenkään vielä sitä aikaa mukana, jonka istuu autossa. Jos lisäksi lasketaan, että istuisin autossa keskimäärin tunnin vuorokaudessa, kertyy siitä 30 vuoden aikana melkein 11 000 tuntia (456 vuorokautta), jonka olisi voinut pyöräillä tai kävellä ja näin pitää huolta omasta terveydestään. 

Autosta vapautuvalla ajalla tai rahasummalla ehtii tehdä aika monta vuotta merkityksellisiä asioita ilman painetta taloudellisesta toimeentulosta. Tuolla summalla voi hankkia myös esimerkiksi asunnon sellaisesta paikasta, joka mahdollistaa riippumattomuuden autokeskeisestä elämästä. 

Puhumattakaan niistä ilmasto- ja ympäristöhyödyistä sekä terveyshyödyistä, joita autosta vapaa elämä on minulle tarkoittanut.
Tänään tietokirjavierailu. Vuorossa Ruukki ja Siikajoen lukio. Yritän vakuuttaa lukiolaiset siitä, että 1,5 asteen mukainen ekologinen arki mahdollistaa kaiken sen mielekkään ja mukavan tekemisen, jota ihmiset tyypillisesti tavoittelevat, kun aika ei mene turhan rahan tienaamiseen ja sen tuhlaamiseen vaan omaan hyvinvointiin.

Matkalla kuuntelen Olli Kopakkalan kirjaa Voimaa ja kestävyyttä laiskalle ihmiselle, joka muistuttaa hyvin siitä, että liikunta on yleensä paras lääke kaikkeen. Kuinka paljon itse olisit valmis maksamaan lääkkeestä, joka parantaa eloonjäämisen todennäköisyyttä 50 % seuraavan 10 vuoden aikana? Liikunta ja sen tuoma hyvä olo ja kasvavat voimavarat eivät välttämättä maksa paljon tai vaadi merkittävää luonnonvarojen kulutusta. Hyvä kunto kuitenkin tukee ja mahdollistaa merkityksellistä tekemistä. 

Kerro ihmeessä jos haluat minut puhumaan kirjoistani ja ekologisesta arjesta paikkakuntasi kirjastoon tai koululle. Tulen mielelläni!
HS Teema 5/2025:
”Eniten tehtävää on poliittisessa näyssä ja kyvykkyydessä. Kun luovumme fossiiliriippuvuudesta, saamme paljon paremman maailman.”
Mikä taho on mielestäsi tänä vuonna esimerkillisellä toiminnallaan edistänyt eläinten hyvinvointia ja oikeuksia? Animaliassa jaetaan Pro Animalia palkinto joka vuosi vuoden eläinmyönteisimmälle teolle. Nyt olisi hyvä hetki tehdä ehdotuksia palkinnon saajaksi!

Täällä edellisten vuosien palkitut
https://animalia.fi/pro-ja-anti-animalia/
Oma koti kullan kallis – katu vielä kalliimpi. Elämä ilman kotia vie ihmiseltä paljon. Se voi viedä turvallisuuden tunteen, terveyden, ihmissuhteet ja lopulta uskon tulevaan. Ilman kotia liian moni jää yksin ja putoaa yhteiskunnan ulkopuolelle.

Vuonna 2024 asunnottomien määrä lähti kasvuun pitkään jatkuneen positiivisen kehityksen jälkeen. Viime vuonna yksineläviä asunnottomia oli 3 806, pitkäaikaisasunnottomia 1 010 ja asunnottomia perheitä 110. Myös naisten ja nuorten asunnottomuus lisääntyi.

Minäkin olin aikoinaan koditon ja siksi asia koskettaa. Siirtyminen autettavasta auttajaksi tai auttajasta autettavaksi on joskus pienestä kiinni. Asunnottomien olemassaolo ei ole vain järjestyshäiriö. Älä katso ohi. Siksi toivon että käyt lahjoittamassa Sininauhasäätiön Katu ei ole koti -kampanjaan rahaa. Ei jätetä ketään yksin. Yhdessä olemme enemmän. 

https://oma.sininauhasaatio.fi/fundraisers/leo-stranius

#katueiolekoti @sininauhasaatio #omakotikullankallis❤️
Tiedätkö mikä on Suomen yleisin lintu - ja silti yhteiskunnassamme niin näkymätön? Suomessa teurastetaan noin 82 miljoonaa kipeäksi jalostettua tuntevaa ja kokevaa broileria vuosittain.

Suuri osa suomalaisista pitää broileria enemmän ruokana kuin eläimenä. Eettisyys on suomalaisille tärkeää, mutta se ei näy käytännön valinnoissa, paljastaa Animalian tuore Broileribarometri. 

Lähes kaksi kolmesta (65 prosenttia) suomalaisesta pitää broilerinlihaa tärkeänä osana ruokakulttuuriamme. Silti neljä kymmenestä (43 prosenttia) on sitä mieltä, että broilerin jalostus aiheuttaa eläimille kärsimystä ja siihen pitäisi puuttua.  

Kun suomalaiset tekevät broilerinlihan ostopäätöksiä, kotimaisuus nousee ylivoimaisesti tärkeimmäksi tekijäksi. Neljä kymmenestä (40 prosenttia) pitää sitä ratkaisevana syynä broilerinlihan valintaan. Todellisuudessa broilerinlihan tuotantoketju alkaa ulkomailta.

“Broilerinliha on kaikkea muuta kuin kotimaista. Lähes jokaisen Suomessa kasvatettavan broilerin isovanhemmat ovat kuoriutuneet Skotlannissa ja emot Ruotsissa. Suomeen ne saapuvat untuvikoina Ruotsista”, Animalian Tiina Ollila kertoo. 

Vuosittain 82 miljoonaa kuollutta lintua. Pystymme kyllä paremaan kun vaihtoehtoja on tarjolla vaikka kuinka paljon. 

https://animalia.fi/2025/10/06/broileribarometri-suomalaiset-syovat-broileria-vailla-tunnontuskia/
Hyvää Lihatonta lokakuuta! 

#lihatonlokakuu
Porsaiden kirurginen kastraatio aiheuttaa porsaille useita päiviä kestävää kipua. Hallitus haluaa nyt poistaa kiellon uudesta eläinlaista eläinteollisuuden vaatimuksesta. 

Karjuporsaat kastroidaan, jotta lihaan ei muodostuisi niin kutsuttua karjun hajua, jonka osa kokee epämiellyttävänä. 

Animalia luovutti tänään maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja Ritva Elomaalle vetoomuksen, jossa vaaditaan kiellon säilyttämistä eläinlaissa. Vetoomuksen oli allekirjoittanut 23 441 henkilöä. 

”Tällä hetkellä eläinteollisuus sanelee sen, mitä lakiin kirjoitetaan eläinten hyvinvoinnista. Tätä ei voi hyväksyä. Eläinten hyvinvointilain ei tule palvella eläinteollisuuden voitontavoittelua”, Animalian toiminnanjohtaja Heidi Kivekäs sanoo.
Laskin kesällä triathlon-harrastuksen päästöt! Kirjoitukseni aiheesta julkaistiin nyt myös Helsinki Triathlon -seuran sivuilla. Jee!

Tässä viisi asiaa, mihin triathlonharrastajan ja aika monen muunkin liikuntaa aktiivisesti harrastavan kannattaa ilmastonäkökulmasta kiinnittää huomiota: 

1. Osallistu kisamatkoihin tai treenileireille vain hyvin harkiten, jos lainkaan.

2. Suosi lähialueiden kilpailuja/tapahtumia, kuten HelTri Cupia. Turkuun pääsee junalla ja Tallinnaan lautalla.

3. Tankkaa energiaa ja ravintoa kasvispohjaisesti (kasvispohjainen ruokavalio).

4. Pyöräile harjoituksiin ja harjoituspaikoille tai käytä joukkoliikennettä tai kimppakyytejä.

5. Hanki käytettyjä varusteita ja käytä olemassa olevat varusteet loppuun.

Entä ne päästöt? Itselläni ne ovat noin 716 kgCO2e vuodessa, kun olen pyrkinyt tekemään kaikki mahdolliset ilmastoystävälliset valinnat. Tyypillisen täysmatkan triathlonia harrastavan päästöt saattavat kuitenkin olla lähes kymmenkertaiset eli oman arvioni mukaan 6647 kgCO2e vuodessa. Paljon voi siis omilla valinnoilla vaikuttaa triathlonin-päästöihin.

Seuraavaksi tavoitteenani on laskea lapseni cheerleading-harrastuksen päästöt. 

Koko kirjoitus ja laskelmat täällä: 
https://heltri.fi/triathlonharrastuksen-hiilijalanjalki/

@helsinkitriathlon #triathlon #hiilijalanjälki
Sinilevät kuriin ojitusta vähentämällä! Allekirjoita kansalaisaloite täällä:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/15720

Metsätaloudellinen ojitus aiheuttaa merkittävää haittaa suomalaisille lähteille, puroille, järville, joille ja rannikkovesille. Metsämaaperästä ja soilta irronneet ravinteet, humus ja kiintoaines kulkeutuvat ojitusten kautta vesistöihimme, mikä edistää rehevöitymistä, sinileväkukintoja, umpeenkasvua, liettymistä, vesien tummumista, limoittumista sekä vesien tilan heikkenemistä ylipäätään. Metsäojitusten myötä heikentynyt veden laatu vaikeuttaa ja monin paikoin estää vesistöjen virkistys- ja talouskäyttöä. Se aiheuttaa haittoja myös järvien ja virtavesien kalastolle sekä heikentää monia vesilintukantoja. Suomen ainutlaatuisten vesistöjen pilaantuminen ei ole vain ekologinen tragedia – se on myös kulttuurinen ja taloudellinen menetys. 

Vesistöjemme ongelmat, kärjessä viime vuosina merkittävästi lisääntynyt sinileväongelma ja vesien tummuminen, ovat pääosin seurausta ihmisen tekemistä valinnoista – ja siksi myös ihmisen ratkaistavissa. Metsien taloudellinen hyödyntäminen ei saa tapahtua kaikille tärkeiden vesistöjen ja virkistysmahdollisuuksien kustannuksella. Meillä on velvollisuus huolehtia, että maamme tuhannet siniset vesistöt pysyvät puhtaina ja kansallisen ylpeyden aiheina myös tulevaisuudessa. 

Aloite ei koske muuta ojitusta, kuten teiden tai kiinteistöjen kuivatusojitusta, vaan ainoastaan metsien taloudelliseen hyödyntämiseen tähtäävää ojitusta ja muita vastaavia kuivatustoimenpiteitä. 

@ojitusten_haitat_kuriin #ojitusten_haitat_kuriin
Huh. Olen tehnyt seitsemän minuutin lihaskuntotreenin nyt joka ikinen aamu yhteensä 1050 kertaa peräkkäin. 

Tammikuun alussa vuonna 2020 aloitin tekemään seitsemän minuutin lihaskuntotreeniä joka aamu. Tätä aiemmin olin tehnyt jumpan tyypillisesti muutaman kerran viikossa. 

Ehdin tuolloin tehdä lihaskuntotreenin joka aamu yhteensä 1022 päivää putkeen kunnes 19.10.2022 olin kuumeessa (38,5) ja jumppa jäi tekemättä. 

Tämän jälkeen olen taas jatkanut treenin tekemistä automaattisesti ja säännöllisesti. Vasta nyt havahduin miettimään ja laskemaan kuinka monta päivää on kertynyt sitten lokakuun 2022. Huomasin, että päivittäinen putki onkin jo venynyt uuteen ennätykseen. 

Treeniä on tehty kodin lisäksi mm yöjunan hytissä, hotellihuoneissa, ystävien ja sukulaisten luona sekä mökkien pihoilla ja laitureilla. Pääsääntöisesti treeni on tehty kotona olohuoneessa, kuten tänään. Myös niinä päivinä kun olen juossut puolimaratonin, maratonin tai suorittanut täydenmatkan triathlonin tai meditoinut muuten koko päivän. Välillä energisenä ja välillä vähän väsyneenä. 

Yhdistävä tekijä on se, että treeni on tehty aina joka aamu ja olen siitä erittäin tyytyväinen. Sillä saan aina pienen aktivoinnin, lisäbuustin ja energiaa päivään. Onni on myös se, että matkalle ei ole sattunut vakavia sairastumisia tai loukkaantumisia. Muutenhan tämä ei olisi ollut mahdollista. 

Vuosien myötä tästä treenistä on tullut automaattinen tapa. Sellainen rutiini, jossa aika työskentelee puolestasi eikä sinua vastaan. Tarvitsisi nähdä erityistä vaivaa, jotta osaisin enää jättää treenin tekemättä. Pienellä investoinnilla voi tehdä ajan kanssa suuria asioita.
Seuraa minua Instagramissa