Ekoisi – osa 8: Lastenvaunut: Kuinka paljon on tarpeeksi?

Jotenkin minusta tuntuu, että pienten lasten välinevarustelu on mennyt överiksi.

Vai mitä pitäisi ajatella siitä, että joku hankkii tuhannen euron lastenrattaat ennen kuin on saanut yhtään lasta tai siitä, että huuto-netistä löytyy vaikka seuraava ilmoitus:

”Myydään paljon autoilevan perheen käytöstä lähes käyttämättömät uudenveroiset tummansiniset Brio Kombi yhdistelmävaunut. Ostettu esikoiselle, mutta jäivät hyvin vähäiselle käytölle ja seuraavat lapset olivatkin tyttöjä, joille vaunufriikki äiti ostikin sitten punaiset rattaat.”

Ihmisillä taitaa olla liikaa rahaa, joka johtaa helposti luonnonvarojen ylikulutukseen.

Itsekin ajauduimme tilanteeseen, jossa meillä on kolmet vaunut. Miten tähän on päädytty? Saimme yhdet hieman rikkinäiset lastenvaunut yläkerran naapureilta ilmaiseksi parvekevaunuiksi ja kahdet muut ostimme ystävältä 70 eurolla. Puolison painostuksesta.

Itselleni olisi alkuun riittänyt hyvin yläkerran naapureilta saadut yhdet vaunut, joiden kuomu oli rikki. Arjen koittaessa olisimme sitten voineet katsoa, miten paljon ja millaisia vaunuja mahdollisesti tarvitaan. No nyt meillä on kuitenkin kolmet käytetyt lastenvaunut ennen ainuttakaan lasta. Lastenvaunuja taitaa olla markkinoilla vähän liikaa.

Mielestäni on myös vähän hölmöä pistää ensimmäisiin lastenvaunuihin ennen lapsen saamista satoja tai tuhansia euroja. Varsinkaan kun ei tiedä, miten käytännön arki tulee lopulta sujumaan.

Minulle ei tulisi mieleenkään esimerkiksi tennisharrastusta aloittaessani hankkia ennen ensimmäistä pelikertaa markkinoiden parhaita varusteita. Ensin voisi olla hyvä vähän kokeilla vaikka laina- tai vuokravarusteilla, miten homma lähtee käyntiin ja sen jälkeen arvioida millaiset vehkeet kannattaa hankkia.

Suomessa syntyi vuonna 2010 Tilastokeskuksen mukaan 60 980 lasta. Tarvitaanko jokaiselle lapselle omat ja uudet vaunut? Voisiko lastenvaunujakin vuokrata tai lainata? Miksi kaikilla pitäisi olla omat vaunut, kun niiden tarve on ohimenevä vaihe elämässä?

Kiintymyssuhteen kannalta voi olla paljon järkevämpää pyrkiä kantamaan lasta lähellä vanhempaa eikä istuttaa häntä vaunuissa. Tätä näkökulmaa korostaa esimerkiksi Tiina Kaitaniemi kirjassaan Luonnollinen lapsuus.

Monetko lastenvaunut yksi lapsi elämänsä aikana oikein tarvitsee?

Edelliset osat ovat luettavissa täältä:
Osa 1: Äitiyspakkaus vai vanhemmuuspakkaus
Osa 2: Tavaraähky ahdistaa
Osa 3: Synnytysvalmennus
Osa 4: Lastenhoidon seitsemän periaatetta
Osa 5: Pakotetaanko raskaana olevat kulkemaan autolla turhaan?
Osa 6: Ekovanhemmuuteen valmistautuminen on helppoa
Osa 7: Luonnollinen lapsuus

16 kommenttia artikkeliin ”Ekoisi – osa 8: Lastenvaunut: Kuinka paljon on tarpeeksi?”

  1. Meiltä liikenee neljännet vaikka ilmaiseksi, jos tarvitset. Muuten ehjät, mutta renkaat on aika lopussa. Ne kannattaa vaihtaa uusiin.

  2. Hyviä pointteja ja totta, meilläkin on nyt kolmet rattaat. Yhdet uudet ja kahdet käytettynä ostetut. Tosin ei ollut kyllä ennen syntymää 😉

    Itsellä vaunuista on herännyt seuraavia ajatuksia näiden melkein kahden vauvavuoden jälkeen:

    – vaunuissa kannattaa panostaa laatuun (mieluiten toki käytettyyn), koska hyvät vaunut kannustavat kävelemään ja helpottavat julkisten käyttöä
    – vaunutarpeita ei todellakaan osaa arvioida etukäteen, joten ekat viikot voisi todella hyvin vetää vaikka vähän huonommilla tilapäisrattailla
    – yksillä vaunuilla pärjääminen on hankalaa, koska joskus tarvitsee kantojuhtaa ja joskus pieniä ja ketteriä. Kaksilla sen sijaan voisi kyllä jo pärjätä hyvin
    – pyöräilevien kannattaisi harkita alusta alkaen sellaisia pyöräkärryjä, joista saa irrotettua rattaat. Itse olen jo vakaasti päättänyt, että ensi vuonna sellaiset hankin

  3. Heh, meiltä liikenisi tuplat, vanhempi muksu on yllättävän reippaasti kävellyt lähes puolet siitä ajasta kun nuo rattaat ovat olleet talossa.

    Meillä päädyttiin ensimmäisten, yksittäisten vaunujen kanssa ostamaan kerralta sellaiset jotka venyvät muksun kasvaessa. Erillinen kova koppakin jätettiin ostamatta, koska edullisemmin sai monipuolisemman pehmeän. Nyt siis samat rattaat toisella kierroksella.

    Ehkä ensimmäistä kertaa päätimme olla tosi fiksuja ja ostimme sellaiset rattaat joita pystyi päivittämään jos tarvetta jollekin muulle tuli. Emme sitten tarvinneetkaan sisarus-tasoa taakse, kovaa koppaa, lämpöpussia, erillisiä renkaita talveksi (myönnän tosin että olisi pitänyt ostaa..) ja muita mukin pidikkeitä yms.

    Toisaalta ostimme kohtuullisen hintavan paketin, mutta perustelut olivat myös muidenkin mielestä riittävät. Tiesimme että toinenkin muksu on ”listalla” ja toisaalta olen oppinut sen ettei köyhällä ole varaa ostaa halpaa. Niitä kun yleensä pitää ostaa useammat että pärjää. Nyt jos jaamme rattaiden kokonaiskustannukset kahdelle, ei sillä hinnalla saa kovin kummoisia kaksia rattaita. Näistä riittää vielä muillekin, kun myynnin aika tulee.

    Tuplat tosin jäivät vähemmälle käytölle kuin piti. Asiaan tosin vaikutti monet muutkin asiat, kuten olosuhteiden muutokset liikkumisen tarpeessa, liikkumisvälineissä, jne. Olivat kovassa käytössä ennen tuota muutosten aaltoa.

  4. Voi Leo. Vaunut on yksi lukuisista käytännön jutuista, joiden kanssa on kiva painiskella, kun pohtii vanhemmuuttansa. Ne on helppo ja konkreettinen kohde.
    Minä olen nukenvaunuvaiheesta asti haaveillut siitä, että joskus työntelen omaa oikeaa vauvaani. Mutta sitten kun hän joskus syntyi, huomasin, että se vasta ihanaa onkin, kun voin pitää vauvaa sylissäni! Oikeasti. Mielummin lykin tavaroitani, jos jotain täytyy kärryyn laittaa ja sen ihanan pienen nyytin käärin liinaan ihan lähelleni.
    Kun odotin esikoista, kävin vaunukaupoissa. Hypistelemässä, katselemassa. Klikkailin netistä erilaisia väri ja mallivaihtoehtoja ja voi se oli suurta hupia. Hinnat oli kalliita, mutta ajattelin, että kerran se vain kirpasee ja sitten on ihana lykkiä raitilla.
    Mutta onneksi ei sitten ollut irtaimena sitä tonnia, jonka kevyesti saisi vaunukauppoihin tuhlattua. Sillä käytimme vaunuja niin vähän! Trikoiseen kotimaiseen kantoliinaan panostin, jopa kahteenkin. Ja se oli aarteeni. On vieläkin, tuolla kaapissa. Pidän siltä varalta, että jos jollekin joskus saan opettaa sen saloja. Opin kunnolla vain yhden sidontatavan, mutta se sopi miehelleni, minulle ja kahdelle pojallemme hyvin. Sillä mentiin synnytyslaitokselta yli puolivuotiaaksi. Sitten mukaan tuli myös kantoreppu. Meillä se oli ergo merkkinen reppu, mutta nykyisin on vieläkin parempia (ja kalliimpia) kuulemma markkinoilla. Siihen myös kannustaisin panostamaan. Liikkuu myös käytettynä.
    Että nyt anteliaat vaununlahjoittajat ja rattaiden tarjoajat voitte ohajata muihin osoitteisiin. Ja katsotte mitä oikeasti haluatte, tarvitsette. Mikään vuodenaikakaan ei ole este liinailulle. Esikoiseni syntyi tammikuun pakkasiin, kuopus marraskuun ekana. Yksin en nukuttanut ulkona pari tuntisilla unilla vaunuissa, mutta liinailulenkeillä kävimme, pitkillä ja siellä saivat sitä suomessa niin paljon luukutettua raikasta ilmaa. Senkin saantiin kun on muitakin tapoja kuin lykkiä vaunuilla, tai nukuttaa tosiaan yksin parvekkeella tai jotakin. ”Sitoo” toki vanhemman, mutta onko parempaa syytä sitoutua johonkin niinkin tärkeään, kuin oma lapsi ja hänen kanssaan oleminen!

    Sen vielä sanon, että kyllä, lastenvarustushomma on mennyt ihan överiksi. Ystäväni blogasi hiljattain omassa blogissaan mööpelistä, jonka oli nähnyt lastentarvikeliikkeen ikkunassa. Sellainen vauvan automaattinen, sähköinen, keinutin…

  5. Anteeksi, tulin vielä takaisin, vaikka liian pitkästi jo jorisin. Nimittäin pinnasänky. Onneksi sekin jäi meiltä hankkimatta, eikä tullut edes lahjana. Esikoinen viihtyi sentään muutamia tunteja äitiyspakkauspahvilaatikkoon pedatussa pedissä, mutta kuopus nukutettiin jo suosiolla suoraan ja aina meidän kainalossa. Aikuistensänkyjäkään ei muuten tarvinnut hankkia, kun makuuhuone oli yhtä patjaa lattialla. Välillä tosiaan kanattaa miettiä muuta maapalloa ja sitä, millä tavaroilla muualla on tapana tulla toimeen ja kasvaa ihan järkevän oloisia ihmistaimia.

  6. Lapsihan eroaa siitä tenniksenpeluusta siten, että sillä ei ole oikein väliä miten se peli sujuu, kun se lapsi peruuttamattomasti siinä kuitenkin on. Vaunuissa taas hyvin usein kestävyydellä ja hinnalla on korrelaatio. Ja käytännössähän kaikki vaunut ovat vuokravaunuja, koska ne lähtevät lasten kasvettua kiertoon – elleivät peräti olleet käytetyt jo lapsen syntyessä.

    Meillä on 12kk 3vkoa vanha lapsi joka on 81cm pitkä ja 13.8 kiloa painava. En tiedä minkälaisia menninkäisiä Tiina Kaitaniemi on kasvattanut, mutta tällaista jättiläistä (suhteessa pituuteensa ihan normaalipainoista jättiläistä) ei kyllä kuljeta ympäriinsä pelkän kantoliinan tai -repun turvin.

    Mutta selvästi minun täytyy lukea tämä uskonnollis-fundamentalistinen opus ja selvittää mihin tutkimuksiin perustuu näkemys että kiintymyssuhteen kehityksen kannalta on merkittävä ero sillä onko lapsi fyysisesti kiinni vanhemmissaan vai vajaan metrin päässä? Ja ottaako Kaitaniemi kantaa siihen olisiko läheisyyden nimissä suosittava alastomuutta? 😀

  7. Minusta Kaitaniemen kirja on ihan asiallinen, ja sisältää enimmäkseen evolutiivista näkökulmaa, ei niinkään nykyaikaan sovellettua kasvatusoppia. Ja tulipa mieleen tarkentaa, että itse kantelin poikiani kyllä vielä, kun olivat toisella vuodella, mutta kyllä se lapsen kasvaessa koko ajan väheni. Ja jossain vaiheessa astuivat ne rattaat kehiin. Sellaiset perus, kuomuttomat tavisrattaat normirenkailla, sellaisia joita rullasi paljon jo 70-luvulla pitkin katuja. Ja kun lapsia oli kaksi, me -sanoisinko ihan että r a k a s t i m m e- kaikki tuplatavisrattaita. Olo oli kuin huvipuistovempeleen kuskilla, kun lykin veljeksiä niissä ja he istuivat vierekkäin kyydissä. Aika ajoin kannoin huolta siitä, mitä muut ajattelevat. Että työntää nyt rattaissa reippaita, terveitä lapsia. Sitten välillä hellitin murheet ja nautimme. Ja ajattelin, kuinka kukaan ei paheksu autoissa istumista, siis sitä, että lapset istuvat arjessaan tavattoman paljon autojen istuimissa.

    Niin että kyllä meidän perheessä rattaillekin oli paikkansa. Ja tuolla eteisessä ovat yhä. Välillä tosi tarpeen, kun voi hakea isot kauppalastit kerralla. Siis työntää ostoksia, ei enää lapsia.

    Jossakin vaiheessa päädyt Leo varmaan pohtimaan sitäkin, onko oikein, että rattaiden kanssa saa matkustaa maksutta julkisissa, mutta ei lapsen ollessa liinassa tai repussa… Niin me monet liinailleet autottomat ainakin:).

  8. Kiintymysvanhemmuudesta on muissakin kirjoissa kuin tuossa Kaitaniemen kirjassa. Muun muassa ”Kiintymysvanhemmuuden kirja” (William Sears) käsittelee aihetta. Siinä myös kantaminen nähdään yhdeksi tärkeäksi keinoksi kasvattaa kiintymyssuhdetta. Se on jenkkikirja ja sen tyylinen, mutta on siinä silti asiaa. Itse uskon kyllä, että pienen vauvan kohdalla on eroa sillä onko vauva yksin vaunuissa tai kotona sängyssä vai kantoliinassa äidin tai isän lähellä. Lähellä pidettäessa myös vauvan viesteihin on helpompi reagoida nopeasti ja kasvattaa näin luottamusta ja turvallisuuden tunnetta. Tämä kaikki siis lähinnä alta puolivuotiaan lapsen kohdalla ja senkin jälkeen lähellä oleminen rauhoittaa ja tyynnyttää lasta ja antaa hänelle monipuolisia kokemuksia maailmasta. Jossakin oli, että kantaminen on erityisen tärkeää noin 6-9 ensimmäisen kuukauden aikana. Mutta stressiä ja ahdistustahan tästäkään ei pidä ottaa.

    Kantamissuunnitelmista huolimatta meilläkin on kahdet käytettynä ostetut vaunut odottamassa. Toiset tukevat ja toiset ns. matkarattaat. Jälkimmäiset tuli vähän sattumalta. Ja yhdyn kyllä siihen mielipiteeseen, että vaunujen tutkailu on kivaa 🙂

  9. Meillä on yhdet vaunut, 90-luvun alun Emmaljungat (kuulemma Suomessa valmistetut), joilla työkaverini oli lykkinyt 3 lastansa taaperoiksi. Onhan ne rumat, mutta se laatu! Se kestävyys! Muovia on vain lukitusmekanismissa vähän, ja sadesuojassa. Muuten metallia ja puuvillaa. Vähän vaneria pohjassa. Keinahtelevat kevyesti joka suuntaan, vaunut ovat vakaat koska painopiste on tarpeeksi alhaalla. Ainakin tällaiselle persjalkaisella naisihmiselle koppa oli kuitenkin ihan tarpeeksi korkealla. Isälläni on maalla samanlaisten vaunujen runko kottikärryjen tilalla, kun hän ei enää saa puukuormaa pysymään pystyssä kottikärryissä. Ei taitaisi olla nykyisistä muovi-Brioista sellaiseen.

    Lisäksi ostin käytettynä ”välikausirattaat”, jotka oli tasan kahdesti käytössä ennen kuin sain siskoltani oikein hyvät isopyöräiset rattaat. Ne on tosi ketterät ja kevyet lykkiä. Välikausirattaat lähtee kohta huutonettiin. Eli eipä menty täälläkään ilman turhia ostoksia, mutta nyt tiedän, että on hyvä olla vaunut, joissa pieni vauva nukkuu, ja rattaat, joissa taapero istua pönöttää.

    Ja kyllä, kaikenlaisia lapsen kuljettimia on käytettyjen markkinoilla todella paljon! Ei tullut edes mieleemme ostaa uusia, kun kaikkea on tarjolla käytettynäkin.

  10. Yhdet toimivat Emmajungan yhdistelmärattaat riittävät mainiosti. Lisäksi kantoreppu (taaperolle) ja kantoliina (vauvalle). 2-vuotias käveleekin jo enimmäkseen ja välillä voi kantaa sylissä, jos ei ole kantoreppua mukana. Kantoliina on vauvan kanssa ehdoton. Moni vauva ei vaunuihin edes onneksi suostu. 🙂

    Uusien vaunujen ostamisessa on muuten luonnonvarojen kulutuksen lisäksi sekin huono puoli, että niissä on kaikenlaista kemikaalia ja myrkkyä, joka ”imeytyy” lapseen. Käytetyissä vaunuissa suuri osa näistä vierasaineista on jo haihtunut taivaan tuuliin.

    • Kiitos hyvista huomioista Elina! Meillä on tällä hetkellä noin kolme viikkoisen vauvan kanssa tosin sellainen tilanne, että rattaisssa hän viihtyy oikein hyvin, mutta kantoliinassa ei..

  11. Kiitos, Leo kiinnostavasta blogista!
    Äläkä ihmeessä lopeta kirjoittamista myös vanhemmuusasioista, vaikka tuohtuneita kommentteja sateleekin.
    Kyllä se kantoliinailu vielä lähtee sujumaan, kun jaksatte harjoitella vauvan kanssa rauhassa. Kantoliinailu on joskus alussa vaikeata, mutta kun jaksaa tiiviisti harjoitella, niin se lähtee sujumaan. Aina kannattaa liikkua rytmikkäästi, kun laittaa vauvan liinaan. Lähtee vaikka ulos lenkille (iso lämmin takki, jonka sisälle vauvakin mahtuu on kätevä, silloin ei tarvita muita vaatteita, kuin hattu ja töppöset sekä hanskat). Useimmat lapset tottuvat pian liinailuun. Jos yhä tuntuu vaikealta, kantoliinakanavan sivuilla on lista tukihenkilöistä, jotka tulevat mielellään auttamaan ja kertovat lisää liinailusta.

    Meillä on kaksi täysin kannettua lasta, ja olen todella onnellinen, että olen kantanut heitä säässä kuin säässä. Jonkin verran varusteita kantoliinailu toki vaatii sekin näillä leveysasteilla (liukuesteet kenkiin ovat ehdottomat, lämmin kantotakki helpottaa, kun vauvaa ei tarvitse juuri pukea!). Joulukuussa syntyneellä vauvallamme ei ole ikinä ollut vielä mitään ”ulkovaatteita” päällänsä, ja hän on pian 10-kuinen. Sisällä vauva on kätevintä pitää vanhemman kanssa ihokkain, ja pukea itselle sitten enemmän vaatetta kantoliinan ja vauvan ”päälle”.
    Oletko tutustunut tähän mainioon kirjaan:
    http://kiintymysvanhemmuus.fi/

    Kaikkea hyvää teille pienen vauvan kanssa!

  12. Mekin ostettiin toivomamme laiset vaunut alle puoleen hintaan ”käytettyinä” – siis käyttämättömässä kunnossa, kun myyjä oli kuulemma löytänyt sittenkin toiset enemmän mieltymystään vastaavat. tuli kyllä itsellekin mieleen, et onkohan jollain ollut vähän liikaa rahaa…
    Ollaan käytetty vaunuja päiväunille nukuttamiseen, kun olemme todenneet, että siellä lapsi nukkuu parhaiten. Päiväuniaika (3-4h yhteen syssyyn) on samalla itselle hyvää aikaa tehdä kotihommia ja hoitaa asioita, niin on sitten aikaa olla keskittyneesti lapsen kanssa hänen hereillä ollessaan.
    Sylissä/liinassa saa toki aina olla, kun lapsi sitä ilmaisee tarvitsevansa, mutta tosiaan ne 3-4 tunnin päiväunet on meillä todettu paremmaksi nukkua vaunuissa.

    • Vaunut ovat loppujen lopuksi olleet meillä paljon kovemmassa käytössä kuin kuvittelimme. Käyn juoksemassa vauvan kanssa ja sen lisäksi hän on tottunut iltaisin nukahtamaan niihin. Kopan voi sitten nostaa sängyn vierelle. Nukkuu vauva toki liinassakin, mutta sieltä emme ole häntä vielä onnistuneet siirtämään sänkyyn heräämättä.

Kommentointi on suljettu.

Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!
Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!