Hyvä johtaminen – Osa 9: Motivaatio

Motivaatio on tekemisen käyttövoima eli halu. Töissä motivaation lähteenä toimii yleensä mielekäs työ ja hyvä työympäristö. Hyvä johtaja mahdollistaa ihmisille nämä tekijät.

Palkka on usein motivaation näkökulmasta tyytymättömyyttä lisäävä hygieniatekijä. Palkankorotukset harvoin motivoivat hetkeä kauempaa, mutta mikäli palkkaa saa selvästi vähemmän kuin kollega, vaikuttaa se motivaatioon negatiivisesti.

Unelmat ja visiot ovat yksi motivaation käyttölähde. Jos ei ole unelmia, ei ole paljon mitään. On epätodennäköistä löytää itseään vuoren huipulta kulkemalla ilman päämäärää sinne tänne. Täydellisestä maailmasta haaveileminen voi kohentaa mielialaa, mutta se ei vielä yksin auta kuitenkaan tekemään unelmista totta. Itse asiassa pelkällä haaveilulla voi olla haitallinen vaikutus motivaatioon ja sitä kautta tavoitteiden saavuttamiseen.

Motivaatiota ja tavoitteiden saavuttamista varten tarvitaan suunnitelma! Motivoituneita, tavoitteissaan onnistuneita ihmisiä yhdistää usein se, että heillä on selvä suunnitelma.

Ohessa viisi vinkkiä motivoivan suunnitelman tekoon.

1. Luo osatavoitteita. Kokonaistavoitteet kannattaa pilkkoa osatavoitteiksi, jotka ovat konkreettisia, mitattavia ja aikaan sidottuja.

2. Kerro tavoitteista muille. Tavoitteet tulee saavutettua sitä varmemmin, mitä useammalle niistä kertoo julkisesti. Näin myös ystävät ja ympärillä olevat ihmiset tarjoavat tukea tavoitteiden saavuttamiseksi.

3. Aloita lyhyesti. Aloita osatavoitteen toteuttaminen käyttämällä siihen aikaasi vaikka vain muutama minuutti. Kun olet kerran aloittanut, on tekemistä enää vaikea pysäyttää tai jättää kokonaan kesken (zeigarnik-efekti).

4. Muistuta hyödyistä ja palkitse. Muistuta itseäsi tavoitteiden saavuttamiseen liittyvistä eduista kirjoittamalla lista asioista, jotka ovat muuttuneet paremmiksi. Muista palkita pienestäkin edistymisestä. Palkinto ei saa kuitenkaan olla ristiriidassa kokonaistavoitteen kanssa.

5. Kirjaa ylös. Kirjaa suunnitelman ja tavoitteiden edistyminen muistiin. Päiväkirjan pitäminen parantaa onnistumisen mahdollisuuksia.

Mieti millaisena haluat, että ihmiset muistavat sinut? Kuvittele läheistä ihmistä pitämässä sinulle hautajaisissasi ylistyspuhetta. Millainen se olisi ja mitä haluaisit hänen sinusta sanovan?

Kirjoitussarjan edelliset osat luettavissa täältä:
– Osa 1: Tavoitteet
– Osa 2: Palautteen antaminen
– Osa 3: Viisi vinkkiä sähköpostin käyttöön
– Osa 4: Ajanhallinnasta itsensä johtamiseen
– Osa 5: Priorisointi ja delegointi
– Osa 6: Vinkkejä työpaikkahaastatteluun
– Osa 7: Miksi kannattaa epäonnistua
– Osa 8: Rikastava vuorovaikutus

Yksi kommentti artikkeliin ”Hyvä johtaminen – Osa 9: Motivaatio”

Kommentointi on suljettu.

Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja