Viikkopäiväkirja 31 (2.8.-8.8.2010)

Maanantaina kävin aamulla juoksemassa ja aloitin selvityksen tekemisen verkossa pääosin tai kokonaan tapahtuvan kansalaistoiminnan mahdollistamisesta. Blogikirjoitukseni Kuopion asuntomessuista julkaistiin CO2-raportti.fi -verkkosivuilla. Kommentit olivat taattua Stalin- ja ilmastoskeptikkotavaraa. Aamupäivällä vastailin myös Kuluttaja-lehdelle ekoenergiasta. Oma sähkösopimus kannattaa käydä vaihtamassa täällä. Illalla vietimme Annukan syntymäpäivää. Kävimme syömässä Ravintola Kotossa, kävelimme ja uimme Seurasaaressa sekä matkustimme Linnanmäen vuoristoradalla ja päädyimme lopulta istumaan iltaa Alppilaan Samin ja Lauran seuraksi.

En ole ihan vakuuttunut Porin pyöräilypolitiikasta

Tiistaina tein koko päivän selvitystä verkkovaikuttamisesta Luonto-Liiton toimistolla. Luin taustamateriaalia ja artikkeleita sekä kirjoittelin tekstejä ja valmistelin aineiston keruuta. Samalla kävin läpi Luonto-Liittoon saapuneen postin. Illalla kirjoittelin YLE:lle ja Aamulehteen kotimaan lentoliikenteen tukemisesta. Täytyy vain olla tyytyväinen Finncomin ilmoitukseen lopettaa lennot Poriin, Seinäjoelle ja Jyväskylään.

Keskiviikkona kävin aamulla juoksemassa ja jatkoin selvityksen tekoa verkkovaikuttamisesta. Illalla kävimme kävelemässä Pilvin ja Jonin kanssa Eirassa, Kaivopuistossa, Töölönlahden rannalla ja Kalliossa. Näin kaupungin monet kadut, kulmat ja puolet tulivat tutuksi joensuulaisille turisteille.

Torstaina hyppäsin aamulla junaan ja matkustin Toijalaan puhumaan Nuorten Vaikuttamisen Akatemiaan kansalaisvaikuttamista ja Luonto-Liitosta. Toijalasta matka jatkui Poriin (junalla) ja Porin seudun ympäristöseuran 30-vuotisjuhlaseminaariin, jossa aiheena oli tulevaisuuden ympäristöhaasteet. Haasteet eivät ole kovin pieniä. 1000-kertaiseksi kiihtynyt sukupuuttoaalto, karkuun pääsemässä oleva ilmastokriisi ja näiden taustalla oleva luonnonvarojen ylikulutus. Uhkakuvista huolimatta oli voimaannuttavaa kuunnella vanhojen luonnonsuojeluveteraanien puheita siitä, miten paljon luonnonsuojelun saralla on vuosikymmenten aikana saatu aikaiseksi.

Perjantaina kävin aamulla juoksemassa ja jatkoin selvityksen tekemistä verkkovaikuttamiseen liittyen. Aamupäivällä työstin myös artikkelin Ympäristö- ja Terveys lehteen degrowth-taloudesta sekä huomasin pettymyksekseni, että Bonnissa olleet ilmastoneuvottelut päättyivät jälleen ilman tuloksia. Asiasta petyneenä kirjoittelin kolme vinkkiä ilmastoneuvottelijoille. Illalla kävimme Merin ja Laurin kanssa katsomassa Teatteri Ilveksen ja Anni Mikkelssonin ohjaaman hulvattoman hauskan ja koskettavan Hiihtoliitto-näytöksen Kumpulan metsäteatterissa. Suosittelen lämpimästi!

Lauantaina vietimme Annukan kanssa laatuaikaa. Siivosimme ja kävimme katsomassa Galleria Huudossa Uljas urbaani unelma -näyttelyn sekä söimme ylellisen monipuolista ja herkullista myöhäislounasta Pashas’ssa. Illalla istuimme parvekkeella lukemassa ja keskustelemassa sekä teimme loppukesän pimeyteen kävelyretken.

Kalkkiruukin luontopolku

Sunnuntaina oli vuorossa kansallispuistopoliittinen pyöräretki yhdessä Tom Henrikssonin kanssa. Ennen lähtöä nautimme aamupalaksi biopuuroa (neljän viljan hiutaleita, auringonkukan siemeniä, soijarouhetta, maca-jauhoa, hampunsiemen- ja kaakaopapurouhetta). Fillaroimme ensin Käpylästä Vantaan Sotungiin, jossa kävelimme läpi Kalkkiruukin luontopolun keskustellen samalla luontosuhteesta, luonnon arvottamisesta ja mahdollisesta Sipoonkorven kansallispuistosta. Paluumatkalla nautimme Jakomäessä trangialla lämmitetyistä nuudeleista soijarouheen kera. 42 km pyöräilyn ja 4,5 km luontopolun jälkeen juoksimme vielä 10 km lenkin. Vasta tämän jälkeen luin uutiset huonosta ilmanlaadusta ja kehoituksesta välttää ulkoliikuntaa.

Viikon aikana kävin juoksemassa 5 kertaa  (yhteensä 46 km) ja pyöräilin 125 km sekä tein kerran lihaskuntoharjoitusta. Työtunteja ja yhteiskunnallista vapaaehtoistyötä kertyi viikon aikana yhteensä 70 tuntia.

Tulevan viikon aikana jatkan verkkovaikuttamista koskevan selvityksen tekoa, olen pari päivää Luonto-Liiton toimistolla eri kokouksissa sekä matkustan Turkuun keskustelemaan Ville-Veikko Hirvelän kanssa ekologisesta elämäntavasta. Perjantaina osallistun pääministeri Mari Kiviniemen järjestämään seminaariin, jossa pohditaan aihetta ”Suomi kestävän kasvun uralle”. Viikonlopuksi suuntaamme kavereiden mökille Kylmälään.