Maailman ylikulutuspäivä 21.8.2010

Lähde: Global Footprint Network

Ihmiset kuluttivat lauantaina 21.8. loppuun kaikki maapallon tänä vuonna tuottamat uusiutuvat luonnonvarat. Tämän olisi pitänyt riittää koko vuodeksi. Tästä päivästä lähtien elämme kuitenkin yli varojemme. Kulutamme enemmän luonnonvaroja kuin maapallo pystyy vuodessa tuottamaan. Otamme velkaa tulevilta sukupolvilta. Huolestuttavaa on, että viime vuodesta maailman ylikulutuspäivä aikaistui kuukaudella. Asiasta tiedotti ympäristöministeriö.

Tätä vauhtia ihmiskunta tarvitsee vuonna 2020 noin 1,7 maapalloa tyydyttämään uusiutuvien luonnonvarojen tarpeensa ja ekosysteemien hiilen sidontakyvyn. Valitettavasti meillä on vain yksi maapallo. Kaikki tämä tapahtuu siitä huolimatta, että onnellisen elämän tavoittelu tukee kestävää luonnonvarojen käyttöä. Jokin on siis pahasi pielessä.

Materiaalin sijaan kannattaa hankkia elämyksiä. Tutkimusten mukaan elämykset tekevät ihmiset lyhyellä ja pitkällä aikavälillä onnellisemmiksi kuin tavaroiden ostaminen. Elämykset edistävät myös sitä, että vietämme enemmän aikaa muiden kanssa. Tavarat taas helposti vain herättävät muissa kateutta ja aiheuttavat ylimääräistä vaivaa. Chaplinin ja John (2007) tekemien tutkimusten mukaan materialismi juontaa juurensa lapsuudesta ja siinä on kyse heikosta itsetunnosta (Growing up in a Material World, Journal of Consumer Research). Siitä voi kuitenkin hyvin opetella eroon.

Yksi kommentti artikkeliin ”Maailman ylikulutuspäivä 21.8.2010”

Kommentointi on suljettu.

Perjantaina 3,2 km uintia ja 32 km pyöräilyä
Lauantaina 95 km pyöräilyä
Sunnuntaina 21,15 km juoksua ja 24 km pyöräilyä
Joka aamu 15 min venyttelyt ja lihaskuntotreeni

Siinä sivussa dronella lennättämisen harjoittelua.
Viikonlopun mittainen puolimatkan triathlon ja vähän enemmänkin! Perjantaina 3 km uinti, lauantaina 100 km pyöräilyä ja sunnuntaina 21,5 km juoksua. Sen lisäksi joka aamu venyttelyt ja 7 minute workout + perjantaina vielä 1,5 tunnin kuntopiiri.
Miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnellisiksi ja miten vältetään viherpesu? Hienoa olla puhumassa IMPACT Helsinki -tapahtumassa 29.4. 

IMPACT Helsinki kokoaa yhteen muutoksentekijöitä; markkinoijia, viestijöitä ja somevaikuttajia, arvopohjaisen markkinoinnin ja viestinnän teemojen pariin

Linkki ilmoittautumiseen löytyy täältä: https://lnkd.in/dGrMP4n6

#pinghelsinki #impacthelsinki2025