Viikonloppu 14.-16.3.2008 – Hiilidioksidin talteenotto ja varastointi – keskustatunneli lopullisesti

Hiilidioksidin talteenotto ja varastointi (CCS) on laajamittaiseen käyttöön toistaiseksi teknisesti kehittymätön ja taloudellisesti kannattamaton teknologia. Onkin ongelmallista, että CCS:n avulla saatetaan pyrkiä oikeuttamaan riippuvuus fossiilisista polttoaineista tulevaisuudessa sekä heikentää energiatehokkuutta ja uusiutuvia lisäävien teknologioiden markkinoille tuloa. Hallitustenvälisen ilmastopaneelin (IPCC) neljännen arviointiraportin mukaan globaalit päästöt pitää saada käännettyä laskuun vuoteen 2015 mennessä. CCS käyttöönotto ei tällä aikataululla ole teknisistä ja taloudellisista syistä mahdollista.

Perjantaina muokkailin ja viimeistelin Helsingin Sanomiin tulevaa Vieraskynä-kirjoitusta talonvaltauksista. Saa nähdä milloin julkaisevat, vai julkaisevatko ollenkaan. Lisäksi muotoilin Suomen luonnonsuojeluliiton linjausta hiilidioksidin talteenottoa ja varastointia (CCS) koskien. Olen ympäristöministeriön taustatyöryhmässä komission CCS-direktiiviin liittyen.

Perjantai-iltana matkustimme Annukan kanssa viehättävään Krisiitinankaupunkiin. Yövyimme sympaattisessa hotelli Almassa (http://www.veturitalli.info/hotelalma/). Vuonna 1649 perustettu tällä hetkellä noin 7500 asukkaan merellinen Kristiinankaupunki on mainio kohde lomanvietolle. Ihmettelen vain, miten Fennovoima kuvittelee voivansa rakentaa Kristiinankaupunkiin ydinvoimaa. Ei tule onnistumaan.

Lauantaina osallistuin Suomen luonnonsuojeluliiton Pohjanmaan piirin kevätkokoukseen Kristiinankaupungissa. Pidin SLL:n ilmastovastaavan ominaisuudessa esityksen ilmastonmuutoksesta ja ydinvoimasta (ks. edellinen blogimerkintäni). Mukava tilaisuus ja hyvää keskustelua. Illalla palasimme Porin ja Tampereen kautta takaisin Helsinkiin. Junassa törmäsimme myös Käpylän naapureihimme Veikkoon ja Anttiin.

Sunnuntaina kävin Annukan kanssa aamulla juoksemassa. Lisäksi siivosin. Kuuran piti tulla meille illaksi hoitoon, mutta visiitti peruuntui. Harmi. Illan kävin läpi keskeneräisiä asioita ja valmistauduin tulevan viikon koitoksiin.

Hyviä uutisia! Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta ilmoitti torstaina 12.3., että varaus keskustatunnelista voidaan poistaa valmisteilla olevasta asemakaavasta. Lautakunta yhtyi äänestyksen jälkeen 11 748 kaupunkilaisen allekirjoittamaan kunnallisaloitteeseen, joka vaatii keskustatunnelin hylkäämistä. Ensin kansalaisjärjestöjen voimakas painostus ja sen jälkeen demareiden kääntyminen keskustatunnelihanketta vastaan aiheutti tämän päätöksen. Asioihin voi vaikuttaa!

Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja