Talvipyöräily – Viisi vinkkiä valmistautumiseen

Talvi tekee tuloaan. Moni miettii, voiko pyöräilyä jatkaa enää kesän ja syksyn jälkeen. Itse pyöräilen ympäri vuoden. Säästä riippumatta.

Tätä kirjoittaessa (23.11.2021) Helsingissä oli syksyn ensimmäinen aamu, kun tiet olivat jälleen hiukan liukkaat. On aika varautua talvikeleihin.

Pyöräväylien talvikunnossapitoon kannatta panostaa – ja valita reitit sen mukaan.

Pyöräily kannattaa myös talvisin, koska se on ekologisin, terveellisin, nopein ja halvin tapa päästä paikasta toiseen. Samalla saa raitista ilmaa, tulee liikuttua ja ajatuksetkin tuulettuvat.

Miten talvipyöräilyyn voi varautua? Ohessa viisi vinkkiä.

1. Rauhallinen ajotyyli. Aktiivipyöräilijän kannattaa tottua siihen, että talvella pyöräily on hiukan hitaampaa ja siirtymiin menee enemmän aikaa kesäkeleihin verrattuna. Varsinkin liukkaalla kannattaa polkea rauhallisesti ja välttää äkkikäännöksiä tai jarrutuksia.

2. Pukeutuminen. Talvella on olennaista pukeutua sään mukaan. Kun tämän osaa, ei räntäsateet, kovat pakkaset tai viimat ole ongelmia. Erityisen haastavia talvella ovat varpaat ja sormet. Kovilla pakkasilla kannattaa olla sormikkaiden sijaan tumput ja mahdollisesti tumppujen alla vielä ohuet sormikkaat. Kengässä taas kannattaa olla kunnolla tilaa, jotta sinne mahtuu paksumpi sukka tai jopa tuplasukat sekä väljyyttä lämpimälle ilmalle. Puffi tai kypärämyssy on hyvä lisä suojaamaan pään ohella korvia, poskia ja kaulaa.

3. Nastarenkaat. Liukkailla keleillä pyörään kannattaa vaihtaa nastarenkaat. Itselläni renkaiden vaihtoon menee noin 10-15 minuuttia, joten marras-joulukuun keleillä, jolloin välillä voi olla pitkiä jaksoja jäätä ja lunta sekä sen jälkeen taas pidempi jakso sulaa ja kuivaa, voi hyvin vaihtaa renkaita useammankin kerran edes takaisin. Yksi vaihtoehto on myös laittaa nastarengas vain eteen, joka auttaa jo merkittävästi välttämään kaatumisia. Myös paksut tai vahvasti kuvioidut renkaat lisäävät pitoa.

Liukkaus ei ole ongelma, jos sää pysyy jatkuvasti pakkasen puolella. Esimerkiksi Pohjois-Suomessa pyörään ei välttämättä tarvitse lainkaan nastarenkaita, koska pakkaslumi on erittäin pitävää. Nollan molemminpuolin sahaava sää tekee teistä sen sijaan erittäin liukkaita.

4. Valot. Syksyllä ja talvella on pimeää. Kannattaa varmistaa, että pyörässä on toimivat etu- ja takavalot. Ledivaloja saa kaupasta muutamalla eurolla. Edessä pitää olla tietysti valkoinen ja takana punainen valo. Myös heijastimet vaatteissa ja pyörässä lisäävät turvallisuutta. Kaupungissa katuvalot riittävät hyvin kyllä siihen, että tien näkee riittävän hyvin. Kovin tehokkaat lamput häiritsevät ja sokaisevat vastaantulijoita. Valoja ja heijastimia tarvitaan lähinnä siihen, että sinut nähdään. Tässä viisi vinkkiä pimeällä pyöräilyyn.

5. Valitse hyvin hoidetut reitit. Talvella lyhin matka ei ole välttämättä nopein ja helpoin. Erityisesti huonolla talvisäällä korostuu se, miten pyöräilyinfrastruktuurista pidetään huolta ja harjataanko tai aurataanko pyöräväyliä. Helsingissä on kohtalaiset hyvät reitit tehostetun talvihoidon piirissä. Kannattaa katsoa nämä reitit kartalta ja suunnata niille, mikäli mahdollista.

Lopuksi armollisuus. Vaikka itse pyöräilen kelillä kuin kelillä ja usein tilanne on se, että mitä heikompi keli, sen varmempi kulkuväli pyörä on, ei se tarkoita, että kaikkien pitäisi kovimmillakin myräköillä hypätä pyörän selkään. Itseään voi hyvin kutsua talvipyöräilijäksi vaikka polkisi arkimatkoja talvisin vain muutaman kerran viikossa ja jättää pyöräilyn suosiolla väliin kovimmilla pakkaisilla tai kaikkein hankalimmilla keleillä.

Vaikka tänään Helsingin kaduilla oli jo hiukan jäätä, en vielä itse vaihtanut nastarenkaita vaan jatkoin ajoa ohuilla kesäkumeillä. Sääennuste lupaa kuitenkin loppuviikolle ja seuraavalle viikolla hiukan pakkasta ja lunta, joten voi olla perusteltua vaihtaa nastarenkaat alle Helsingissäkin viimeistään viikonloppuna.

Kannattaa lukea myös tämä aiempi kirjoitukseni talvipyöräilystä:
Talvipyöräily ei ole extreme-urheilua: Viisi vinkkiä tulevaan talveen

Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!
Perjantaina 3,2 km uintia ja 32 km pyöräilyä
Lauantaina 95 km pyöräilyä
Sunnuntaina 21,15 km juoksua ja 24 km pyöräilyä
Joka aamu 15 min venyttelyt ja lihaskuntotreeni

Siinä sivussa dronella lennättämisen harjoittelua.