Talvipyöräily – Viisi vinkkiä valmistautumiseen

Talvi tekee tuloaan. Moni miettii, voiko pyöräilyä jatkaa enää kesän ja syksyn jälkeen. Itse pyöräilen ympäri vuoden. Säästä riippumatta.

Tätä kirjoittaessa (23.11.2021) Helsingissä oli syksyn ensimmäinen aamu, kun tiet olivat jälleen hiukan liukkaat. On aika varautua talvikeleihin.

Pyöräväylien talvikunnossapitoon kannatta panostaa – ja valita reitit sen mukaan.

Pyöräily kannattaa myös talvisin, koska se on ekologisin, terveellisin, nopein ja halvin tapa päästä paikasta toiseen. Samalla saa raitista ilmaa, tulee liikuttua ja ajatuksetkin tuulettuvat.

Miten talvipyöräilyyn voi varautua? Ohessa viisi vinkkiä.

1. Rauhallinen ajotyyli. Aktiivipyöräilijän kannattaa tottua siihen, että talvella pyöräily on hiukan hitaampaa ja siirtymiin menee enemmän aikaa kesäkeleihin verrattuna. Varsinkin liukkaalla kannattaa polkea rauhallisesti ja välttää äkkikäännöksiä tai jarrutuksia.

2. Pukeutuminen. Talvella on olennaista pukeutua sään mukaan. Kun tämän osaa, ei räntäsateet, kovat pakkaset tai viimat ole ongelmia. Erityisen haastavia talvella ovat varpaat ja sormet. Kovilla pakkasilla kannattaa olla sormikkaiden sijaan tumput ja mahdollisesti tumppujen alla vielä ohuet sormikkaat. Kengässä taas kannattaa olla kunnolla tilaa, jotta sinne mahtuu paksumpi sukka tai jopa tuplasukat sekä väljyyttä lämpimälle ilmalle. Puffi tai kypärämyssy on hyvä lisä suojaamaan pään ohella korvia, poskia ja kaulaa.

3. Nastarenkaat. Liukkailla keleillä pyörään kannattaa vaihtaa nastarenkaat. Itselläni renkaiden vaihtoon menee noin 10-15 minuuttia, joten marras-joulukuun keleillä, jolloin välillä voi olla pitkiä jaksoja jäätä ja lunta sekä sen jälkeen taas pidempi jakso sulaa ja kuivaa, voi hyvin vaihtaa renkaita useammankin kerran edes takaisin. Yksi vaihtoehto on myös laittaa nastarengas vain eteen, joka auttaa jo merkittävästi välttämään kaatumisia. Myös paksut tai vahvasti kuvioidut renkaat lisäävät pitoa.

Liukkaus ei ole ongelma, jos sää pysyy jatkuvasti pakkasen puolella. Esimerkiksi Pohjois-Suomessa pyörään ei välttämättä tarvitse lainkaan nastarenkaita, koska pakkaslumi on erittäin pitävää. Nollan molemminpuolin sahaava sää tekee teistä sen sijaan erittäin liukkaita.

4. Valot. Syksyllä ja talvella on pimeää. Kannattaa varmistaa, että pyörässä on toimivat etu- ja takavalot. Ledivaloja saa kaupasta muutamalla eurolla. Edessä pitää olla tietysti valkoinen ja takana punainen valo. Myös heijastimet vaatteissa ja pyörässä lisäävät turvallisuutta. Kaupungissa katuvalot riittävät hyvin kyllä siihen, että tien näkee riittävän hyvin. Kovin tehokkaat lamput häiritsevät ja sokaisevat vastaantulijoita. Valoja ja heijastimia tarvitaan lähinnä siihen, että sinut nähdään. Tässä viisi vinkkiä pimeällä pyöräilyyn.

5. Valitse hyvin hoidetut reitit. Talvella lyhin matka ei ole välttämättä nopein ja helpoin. Erityisesti huonolla talvisäällä korostuu se, miten pyöräilyinfrastruktuurista pidetään huolta ja harjataanko tai aurataanko pyöräväyliä. Helsingissä on kohtalaiset hyvät reitit tehostetun talvihoidon piirissä. Kannattaa katsoa nämä reitit kartalta ja suunnata niille, mikäli mahdollista.

Lopuksi armollisuus. Vaikka itse pyöräilen kelillä kuin kelillä ja usein tilanne on se, että mitä heikompi keli, sen varmempi kulkuväli pyörä on, ei se tarkoita, että kaikkien pitäisi kovimmillakin myräköillä hypätä pyörän selkään. Itseään voi hyvin kutsua talvipyöräilijäksi vaikka polkisi arkimatkoja talvisin vain muutaman kerran viikossa ja jättää pyöräilyn suosiolla väliin kovimmilla pakkaisilla tai kaikkein hankalimmilla keleillä.

Vaikka tänään Helsingin kaduilla oli jo hiukan jäätä, en vielä itse vaihtanut nastarenkaita vaan jatkoin ajoa ohuilla kesäkumeillä. Sääennuste lupaa kuitenkin loppuviikolle ja seuraavalle viikolla hiukan pakkasta ja lunta, joten voi olla perusteltua vaihtaa nastarenkaat alle Helsingissäkin viimeistään viikonloppuna.

Kannattaa lukea myös tämä aiempi kirjoitukseni talvipyöräilystä:
Talvipyöräily ei ole extreme-urheilua: Viisi vinkkiä tulevaan talveen

Perjantaina 3,2 km uintia ja 32 km pyöräilyä
Lauantaina 95 km pyöräilyä
Sunnuntaina 21,15 km juoksua ja 24 km pyöräilyä
Joka aamu 15 min venyttelyt ja lihaskuntotreeni

Siinä sivussa dronella lennättämisen harjoittelua.
Viikonlopun mittainen puolimatkan triathlon ja vähän enemmänkin! Perjantaina 3 km uinti, lauantaina 100 km pyöräilyä ja sunnuntaina 21,5 km juoksua. Sen lisäksi joka aamu venyttelyt ja 7 minute workout + perjantaina vielä 1,5 tunnin kuntopiiri.
Miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnellisiksi ja miten vältetään viherpesu? Hienoa olla puhumassa IMPACT Helsinki -tapahtumassa 29.4. 

IMPACT Helsinki kokoaa yhteen muutoksentekijöitä; markkinoijia, viestijöitä ja somevaikuttajia, arvopohjaisen markkinoinnin ja viestinnän teemojen pariin

Linkki ilmoittautumiseen löytyy täältä: https://lnkd.in/dGrMP4n6

#pinghelsinki #impacthelsinki2025
Olipa taas kiva peruskunto-sunnuntai! Valmentajan tekemässä ohjelmassa oli vapaavalintaista pk-harjoittelua neljä tuntia. 

Käytännössä tämä tarkoitti mulla  seuraavaa: ystävän kanssa tunti kevyttä sulkapalloa, tunnin juoksutreeni, tunnin fysiikkatreeni (kuntosali) ja lopuksi vielä reilun tunnin uintitreeni. Sen lisäksi hiukan pyöräilyä (siirtymät) ja aamulla kehonhuolto + seitsemän minuutin lihaskuntotreeni.

Ouran mukaan aktiivisia kaloreita 2335 ja vastaava kävelymatka 42,1 km (askeleita 24 140). Garminin mukaan virtaa olisi tälle päivälle vielä jäljellä 36/100 eli ”Tämänpäiväinen liikunta edistää kuntoasi ja terveyttäsi. Body Battery -tasosi riittää erinomaisesti loppupäiväksi!”
Nyt on aika juhlia, koska tänään siitä tuli totta! Helsinki on hiilivapaa kun Salmisaaren kivihiilivoimala suljettiin. 

Lukemattomat ihmiset ovat vuosia ja vuosikymmeniä tehneet tämän eteen väsymättä töitä. Nöyrä ja iso kiitos teille kaikille. Tiedätte kyllä keitä olette. 💚🌍
Meillä on töissä lyhennetty työviikko joka tarkoittaa sitä, että perjantaisin tehdään vain neljän tunnin työpäivää. Tämä on tuonut viikkoon ja varsinkin viikonloppuun huimasti tilaa tehdä myös kaikkea muuta. Ohessa mun perjantaipäivä!