Millainen olisi ilmastohätätilan Suomi?

Elokapina on vaatinut Suomeen ilmastohätätilaa. Ilmastohätätilan sijaan on enemmän käyty keskusteltu siitä, saako katuja sulkea avoimen kansalaistottelemattomuuden nimissä ja onko esimerkiksi sopivaa osoittaa mieltä eduskunnan tai valtioneuvoston edessä.

Vähemmän on ollut keskustelua siitä, mitä ilmastohätätilan julistaminen käytännössä tarkoittaisi Suomessa.

Koronapandemia on esimerkki hätätilan politiikasta. Korona kuitenkin eroaa jyrkistä päästöjen vähennyksistä sillä, että hiilineutraalissa yhteiskunnassa hyvinvointi lisääntyy eikä yksilöiden arkea jouduta rajoittamaan samalla tavalla kun koronapandemian aikana.

Seuraavassa muutamia ajatuksia ja ehdotuksia siitä, mitä ilmastohätätilan politiikka voisi Suomessa tarkoittaa, mikäli sellainen julistettaisiin.

Mielelläni kuulisin sinun näkemyksesi? Millaista on ilmastohätätilan politiikka?

Ilmastohätätilan Suomessa

  • Hallitus käynnistää päivittäiset kriisitiedotustilaisuudet
  • Keskeiset kaupungit pitävät päivittäisiä ilmastoinfotilaisuuksia
  • Julkisten organisaatioiden ja isojen yritysten johto kokoontuu ilmastokoorinaatioryhmiin toteuttamaan ilmastotoimia
  • Tuetaan vertaistukea ja naapuriapua ilmastotoimien tekemiseen

Lisäksi

  • Päästöjä seurataan ja niistä raportoidaan reaaliaikaisesti
  • Päästöjen laskennassa huomioidaan Suomen rajojen ulkopuolella tapahtuvat suomalaisten toimesta seuraavat kulutusperäiset päästöt
  • Kaikkiin hallituksen ja eduskunnan päätöksiin kytketään ilmastovaikutusten arviointi
  • Otetaan käyttöön henkilökohtaiset päästökiintiöt ja päästökauppa EU:n päästökaupan tapaan.

Onnistumisen kannalta toki tärkeitä eivät ole ne asiat, joita Suomi tekee silloin tällöin. Yhdellä julistuksella ei päästöjä kestävälle tasolle vähennetä. Tärkeitä ovat asiat, joita tehdään säännöllisesti. Meillä on jo tarpeeksi tietoa, taitoa sekä resursseja ja osaamista ilmastokriisin suhteen. Nyt tarvitsemme ripauksen verran lisää motivaatiota ja ennen kaikkea häpeämätöntä toimintaa ja tekemistä. Ilmastotoivo syntyy tekemisestä.

Elokapinan mukaan ”Tieteen sanoma on selvä. Kohtaamme ennennäkemättömän maailmanlaajuisen hätätilan, jonka olemme itse aiheuttaneet. Kyse on elämästä ja kuolemasta. Meidän täytyy toimia välittömästi.”

Ilmasto on kuumentunut 1,1 astetaa esiteollisuuen aikaan verrattuna. Kriittisenä pidetty 1,5 asteen raja uhataan ylittää jo vuoteen 2030 mennessä. Maailman maat ovat sopineet Pariisin ilmastosopimuksessa rajoittavansa ilmakehän kuumenemisen 1,5 asteen tuntumaan.

Päästöt pitäisi maailmassa puolittaa vuoteen 2030 mennessä ja tiputtaa nollaan vuoteen 2050 mennessä. Tänä syksynä julkaistun YK-raportin mukaan eri maiden tämän hetkiset toimenpiteet jvähentää päästöjä johtavat vuosisadan loppuun mennessä kuitenkin katastrofaaliseen 2,7 asteen lämpenemiseen. Vuoteen 2030 mennessä päästöt uhkaavat kasvaa 16 prosenttia.

On varsin perusteltua puhua ilmastohätätilasta.

Onhan presidentti Sauli Niinistö puhunut globaalista ympäristö- ja ilmastohätätilasta YK:n huippukokouksessa aiemmin syksyllä 2021. Europan parlamentti ja myös Helsingin kaupunki on julistanut ilmastohätätilan. Olisiko seuraavaksi Suomen vuoro?


Yksi kommentti artikkeliin ”Millainen olisi ilmastohätätilan Suomi?”

  1. Päästökauppa on markkinahumpuukia, jolla ei päästä missään toivottuun päästövähennystulokseen. Tämä on jo nähty käytännössä aikaisemmin, eikä sitä muuta miksikään päästökaupan uudetkaan säännöt. Kyse on samoista jatkuvaa talouskasvua suosivista ” markkinamekanismeista ” kuin ennenkin. Kyse on siis EU:n ja Suomenkin taholla viherpesusta ( green washing ), jolla yritetään puhdistaa ” viheriöittämällä ” saastuttajien haitallinen toiminta ja maine.
    EU teki tällaisen eräänlaisen green washing-kompromissin myöskin maatalouspolitiikan muutosta koskevan CAP -sopimuksen yhteydessä.

Kommentointi on suljettu.

#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.