Viisi syytä ilmastotoivoon ja optimismiin uuden vuosikymmenen kynnyksellä

Vuosikymmenen viimeisinä hetkinä saattaa vaivata ilmastoahdistus ja ilmastopessimismi.

Ahdistukselle on hyvät syyt. Maailman kasvihuonekaasupäästöt kasvavat ja nykymenolla hiilibudjetti, joka mahdollistaisi lämpenemisen pitämisen 1,5 asteessa, on käytetty kahdeksassa vuodessa. Brasiliassa Amazonian metsäpalot ovat vapauttaneet merkittävän määrän hiilidioksidia ilmakehään. Australiassa ennätyshelteet ja pensaspalot eivät ole lisänneet maan ilmastopolitiikan kunninahimon tasoa. Suomessa mielipidemittausten suurimmaksi puolueeksi on noussut Perussuomalaiset. Puolue, joka ei ole profiloitunut kunnianhimoisella ilmastopolitiikalla. Vielä.

Tämä kaikki tapahtuu samaan aikaan, kun päästöjä pitäisi vähentää paljon ja nopeasti. Samalla on mielestäni syytä optimismiin.

Ohessa viisi syytä olla optimistinen:

1. Kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa on kaikkialla. Donald Trumpista huolimatta Yhdysvaltojen osavaltioissa ja kaupungeissa tapahtuu nopeaa kehitystä kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa. Kiina on jo nyt maailman suurin aurinko- ja tuulivoimateknologian investoija. Eurooppa on ottamassa ilmastojohtajuutta uuden komission ja lakiesitystensä myötä. Suomessa (ja monissa muissa maissa) kivihiilikielto ja päätökset fossiilisista polttoaineista luopumisesta muuttavat vääjäämättä energiantuotanrakennetta.

2. Nuorten ilmastoliike nousee. Greta Thunbegin koululakon myötä käynnistynyt nuorten ilmastoliike on saanut nuoret ja Z-sukupolven vaatimaan poliittisilta päättäjiltä ja yrityksiltä kunninahimoista tieteeseen perustuvaa ilmastopolitiikkaa. On vaikea kuvitella, että nykyiset poliittiset päättäjät ja yritysjohtajat voivat enää pitkään asettua suoraan omien lastensa etua vastaan. Ympäri maailmaa Z-sukupolven suurin huoli on ilmastonmuutos. Nämä nuoret aikuiset ovat jo lähivuosina yhteiskunnan päättäjiä ja yritysten johtajia. Silloin tapahtuu vielä paljon nykyistä enemmän.

3. Yritykset eivät voi paeta ilmastovastuutaan. Yritykset ovat viime vuosien aikana ymmärtäneet, että hiilineutraali tulevaisuus on vääjäämätön. Peräti 85 prosenttia suomalaisista teollisuusyrityksistä pitää ilmastonmuutosta toiminta­ympäristöönsä nyt tai tulevaisuudessa vaikuttavana tekijänä. Tätä muutosta ovat vauhdittaneet ensin ympäristöaktivistit ja tiedostavat kuluttajat, sen jälkeen poliittisen ilmapiirin muutos ja aivan viime vuosina sijoittajat. Kun suuret sijoittajat vetävät rahansa pois ilmastolle haitalliselta toiminnalta ja vaativat isoilta yrityksiltä toimenpiteitä, alkaa tapahtua nopeasti. Vielä paljon nopeammin kuin poliittisen päätöksenteon kautta. Isojen yritysten kautta hiilineutraalit ratkaisut valuvat laajasti koko toimitusketjuun sekä pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Kunnianhimoisesta ilmastopolitiikasta on tullut taloudellisesti kannattavaa.

4. Kunnat ja julkinen sektori kirittää. Monissa kunnissa tehdään kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa riippumatta siitä, mihin suuntaan maailman poliittiset tuulet tai valtakunnan politiikka on menossa. Suomessa pieni Ii:n kunta aikoo vähentää päästöja 80 % vuoteen 2020 mennessä. Lahti tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2025 mennessä, Espoo vuoteen 2030 mennessä ja Helsinki vuoteen 2035. Hiilineutraalit kunnat Hinku-verkostossa on mukana jo 70 kuntaa. Myös kirkko aikoo olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Euroopan Investointipankki lopettaa investoinnit fossiilienergiaan jo vuoteen 2021 mennessä.

5. Vastuullisuuden kilpajuoksu kiihtyy. Ruokatalot julkistavat kilpaa uusia vegaanituotteita ja esimerkiksi Hesburger kertoi puolittavansa lihan kulutuksen vuoteen 2030 mennessä. Formula 1 julkisti olevansa hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Jos formulat pystyy tähän, pystyy kuka tahansa. Hesarin etusivulla yhä useampi yritys korostaa vastuullisuutta. S-ryhmä ja K-ryhmä ovat julkistaneet ostosten hiilijalanjälkilaskurin sekä Nordea korttiostosten hiililaskurin. Tietoa kulutuksen ja tuotteiden ilmastovaikutuksista on tarjolla entistä enemmän. Kun tiedot päästöistä kytketään hintaan ja saatavuuteen, on muutos kulutuskäyttäytymisessä nopeaa.

Kaikki tämä tapahtuu parhaillaan ja tulee tapahtumaan riippumatta siitä miltä puolueiden mielipidemittaukset näyttävät, ymmärtääkö Australian hallitus omien kansalaisten parhaan tai mitä Yhdysvaltojen presidentinvaaleissa käy. Hiilineutraali kehitys on pysäyttämätön.

Keskeinen kysymys on enää se, miten nopeasti muutos saadaan toteutettua. Miten yhteiskunnat sopeutuvat kiihtyvään muutokseen? Miten homma saadaan hoidettua sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla? Mitä kaikkea seuraa siitä, että lähdimme liikkeelle kuitenkin liian myöhään?

Vaikka tilanne tuntuu toivottomalta, tiedämme kuitenkin mitä pitää tehdä ja monet jo tekevät. Lisäksi meillä on kaikki resurssit toteuttaa muutos ja se on myös taloudellisesti kannattavampaa kuin toimettomuus. Todella ahdistavaa olisi se, jos meillä olisi nykyinen ilmastokriisi eikä tietoa, taitoa tai keinoja torjua sitä.

Muutos on saapunut. Hyvää alkavaa hiilineutraalia vuosikymmentä!

2 kommenttia artikkeliin ”Viisi syytä ilmastotoivoon ja optimismiin uuden vuosikymmenen kynnyksellä”

  1. Viimeisessä kappaleessa ennen lopputoivotusta ”toivottamalta” p.o. ”toivottomalta”.

  2. Tietävätkö kaikki todella mitä on tehtävä, ja onko meidän hallinnassamme kaikki tieto, taito ja resurssit toteuttaa muutos ? Ehkä näin on ainakin osittain , mutta onko meillä kaikilla yhtäläinen TAHTO ja päätösvalta toteuttaa tarvittava muutos ? Ja onko kyse edes perusteellisesta muutoksesta tuotanto-kulutus ja elintavoissamme ? Meidän on nyt päätettävä millaisen maapallon, nykyisyyden ja tulevaisuuden haluamme, ja milllaisia keinoja käytämme pyrkiessämme toteuttamaan muutoksen.

    Noilla viime vuotta koskevilla ” aktiivisuutta ” osoittavilla numeroilla ( kts. twitter ) ei kannattaisi tosiaankaan kerskailla, sillä kaikesta hyväntahtoisesta yrittämisestä huolimatta ilmastokriisi sen kun jatkaa tunkeutumistaan meidän jokaisen arkipäïvään kaikkialla. Sen vastustamisesta huolimatta on pakko todeta, että emme ole saaneet tavoitteistamme moniakaan konkretisoitua.

    Optimismista ja pessimismistä huomioitakoon se, että arvostettu poliitikko Shimon Peres totesi aikanaan, että optimistit ja pessimistit kuolevat samalla tavalla, mutta he elävät eri lailla !
    Optimisteina meidän on nyt aika elää eri tavalla kuin tähän asti olemme tehneet. Vaikka kaikki mittarit vielä näyttävätkin hälyyttäviä lukemia , niin meidän täytyy vielä uskaltaa toivoa edistymistä henkilökohtaisen ja kollektiivisen toimintamme ansiosta.
    Meidän täytyy, pettymyksetkin optimistisesti ohittaen , uskaltaa yrittää edelleenkin edistymistä parempaan suuntaan. Emmehän me kehtaa olla näin tekemättä.

Kommentointi on suljettu.

Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!
Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!