Arvio hallituksen puolivälitarkastelusta: Ilmasto- ja luonnonsuojelurahoitusta tuli lisää

Hallitus on puolivälintarkastelussaan arvioinut hallitusohjelmansa toteutumista ja tarvittavia lisätoimia sen tavoitteiden saavuttamiseksi.

Tarkastelun keskiössä oli odotetusti talouskasvu, kilpailukyky ja työllisyys sekä taloudellinen kestävyysvaje.

Onneksi myös todellinen kestävyysvaje eli luonnonvarojen ylikulutus, ilmastonmuutos ja luonnon monimuotoisuuden heikkeneminen nousivat kuitenkin puoliväliriihessä hyvin esille.

Ympäristön kannalta fiksuja investointeja edistettiin kymmenillä miljoonilla euroilla:

– Energia- ja ilmastostrategian toimeenpanoon laitetaan 25 miljoonaa euroa vuosina 2018-2021. Lisärahoituksella edistetään vähäpäästöistä liikennettä kuten sähkö- ja kaasuautoilua, uusiutuvan energian tuotantoa, puurakentamista ja strategian tavoitteita edistäviä kokeiluja.

– Käynnistetään Raide-Jokerin rakentamiseen liittyvä Kehä I:n Laajalahden kohta. Hankkeen kustannusarvio on arviolta 30 miljoonaa euroa, josta valtion rahoitusosuus on enintään 20 miljoonaa euroa. Hanke rahoitetaan perusväylänpidon määrärahojen uudelleenkohdennuksella.

– Hallitus vahvistaa metsäluonnon monimuotoisuuden suojelua lisäämällä 5 miljoonan euron vuosittaisen panostuksen METSO-ohjelman toimeenpanoon. METSO painottuu ennen kaikkea vanhojen metsien suojeluun. Ohjelman tavoitteisiin sisältyy myös puustoisten soiden suojelu.

Lisäksi ympäristön kannalta edistysaskelia olivat esimerkiksi seuraavat puolivälitarkastelun päätökset:

– Hallitus tukee kiertotalouden vauhdittamista ja kestäviä julkisia hankintoja. Kiertotalouden edistämiseksi laaditaan yhteistyössä Sitran kanssa toimenpideohjelma, joka pohjautuu aiemmin julkaistuun kiertotalouden tiekarttaan. Lisäksi kokeilutoiminnassa priorisoidaan mm. kiertotalouteen liittyviä kokeiluja.

– Hallitus esittää mekaanisen puurakentamisen osaamisen kehittämistä Savonlinnan alueella.

Ympäristön kannalta puolivälitarkastelu ei kuitenkaan ollut ongelmaton:

– Hallituksella ei ollut halua karsia turhista ja ympäristölle haitallisista yritystuista. Tämä oli kaikkein suurin pettymys.

– Biotalous on edelleen kestämättömällä pohjalla. Samaan aikaan, kun metsäiset elinympäristöt ja niiden lajisto voivat huonosti, Suomessa hakataan ennätysmäärä metsiä. Ja tavoite on hakata vieläkin enemmän. Hallitus tavoittelee metsähakkuiden kasvattamista 15 miljoonalla kuutiolla vuodessa.

– Samaan aikaan hakkuutavoitteiden kovenemisen kanssa luonnonsuojelun rahoitus on romutettu. Nyt lisätty 5 miljoonaa euroa METSO-rahoitusta ei riitä alkuunkaan luonnon monimuotoisuuden heikkenemisen pysäyttämiseksi. Käytännössä tämä tarkoittaa, että hallituskauden aikana metsiensuojelusta leikataan noin puolet aiemman yli 60% sijaan.

– Hallituksen ympäristöä koskevat päätökset ovat sisältäneet useita ympäristöllisten menettelyjen heikennyksiä. Norminpurku johtaa välillisesti ympäristön tilan heikkenemiseen. Lisää voi lukea esimerkiksi Suomen luonnonsuojeluliiton puolivälitarkastelusta.

Lisäksi puolivälitarkastelussa osoitettiin kymmeniä miljoonia euroja lisärahoitusta erilaiselle ympäristölle haitalliselle toiminnalle. Näistä esimerkkinä vaikka 50 miljoonan lisärahoitus puolustusvoimille tai 22,5 miljoonan euron investointi Oulun ja Vuosaaren vesiväylien syventämiseen. Tai pienenä yksityiskohtana se, että hallitus haluaa turvata kannattamattoman ja ympäristölle haitallisen lentoliikenteen Helsingin ja Savonlinnan välillä.

Kaikesta huolimatta erityisesti ilmasto- ja luonnonsuojelurahoituksen lisäykset lämmittävät mieltä. Kiitos hallitukselle tästä!

Yksi kommentti artikkeliin ”Arvio hallituksen puolivälitarkastelusta: Ilmasto- ja luonnonsuojelurahoitusta tuli lisää”

  1. Mites vaelluskalat? Hallituksen piti heidän asioita parantaa, mutta vähään on jäänyt. Verkkokalastusta jokisuissa taidetaan jopa helpottaa entisestään. Kemijoki Oy kiermurtelee ja syyttelee muita, jotta ei joutuisi vihdoin ottamaan vastuuta. Helen ei sen parampi. Mitä vihreät tekevät näiden hallintoneuvostoissa, kun asioista ei kuulu? Korkeakosken kalaporraskin taitaa olla susi. Ainoa suurempi hanke joka etenee taitaa olla Tikkurilankosken padon osittainen purkaminen,, joka sekin taidetaan pilata koska veden tasoa ei lasketakkaan sopivaksi kudulle. Vantaalla ei ole vihreillä valtaa ja silti siellä virtavesiasiat kehittyvät paremmin kuin Helsingissä. Koska Helsinki kartoittaa pienvesistönsä koska nyt kaupunki kaivaa puroja ojiksi? Vieläkin ottaa päähän, että Oskala ei edes yrittänyt viedä VKK:n padon purkua eteenpäin. Mitä sille nyt käy? Onko hanke edes elossa? Jos Vantaa palauttaa Tikkurilankosken, Kirkonkylänkosken ja parantaa Vantaankosken nousuväyliä, niin aika suuri häpeä Helsingille, että se ei hoida osaansa Vantaanjoen vesistössä.

Kommentointi on suljettu.

Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!
Perjantaina 3,2 km uintia ja 32 km pyöräilyä
Lauantaina 95 km pyöräilyä
Sunnuntaina 21,15 km juoksua ja 24 km pyöräilyä
Joka aamu 15 min venyttelyt ja lihaskuntotreeni

Siinä sivussa dronella lennättämisen harjoittelua.