Kiertotalous tulee vääjäämättä

Kiertotalous Sitra”Autojen keskimääräinen käyttöaste on noin 8%. Toimistojen käyttöaste on noin 40%. Rakennusmateriaaleista 10-15% menee jätteeksi rakennusaikana. Ruuasta 31% menee hukkaan arvoketjussaan.”

Nämä faktat luetteli meille 26.1.2017 Sitran Mari Pantsar Kiertotalouden ohjausryhmässä, jossa puheenjohtajana toimii ministeri Kimmo Tiilikainen.

En usko, että tätä menoa on fiksua jatkaa kovin pitkään. Yksityisomisteisen autonkäyttö voi tulla nopeasti tiensä päähän. Työhuoneet ja toimistot muuttuvat monitoimitiloiksi ja tyhjiä liiketiloja korjataan asunnoiksi. Rakennusmateriaalien kierrätystä tehostetaan sekä hävikkiruoka ehkäistään ja hyödynnetään paljon paljon paremmin.

Onneksi asialle ollaan jo tekemässä jotain. EU-komissio raportoi kiertotalouden edistymisestä EU-tasolla. Komission aiemman arvion mukaan kiertotalous voi tuoda Euroopan teollisuudelle jopa 600 miljardin euron vuosittaiset säästöt. Suomessa voidaan puhua Sitran arvion mukaan vähintään kolmen miljardin euron arvonlisästä, jonka Kiertotalous mahdollistaa.

Työn ja talouden sekä uusien liiketoimintamahdollisuuksien lisäksi kiertotalouteen siirtyminen on järkevää ja oikeastaan pakollista myös luonnonvarojen riittävyyden ja ilmastonmuutoksen kannalta.

Isoin haaste onkin, miten onnistumme absoluuttisessa irtikytkennässä talouskasvun ja luonnonvarojen käytön välillä samalla kun siirrymme hiilineutraaliin ja hiilinegatiiviseen yhteiskuntaan, jossa poistamme ilmakehästä jo sinne päästämäämme hiilidioksidia.

Tämä onnistuu mielestäni esimerkiksi seuraavilla tavoilla:

1. Siirrämme ympäristölle haitallisista tuista rahaa kiertotalouden edistämiseen  ja vapautamme näin julkista rahaa ekotehokkuuden edistämiseen.

2. Luomme vahvat kiertotalouden kotimarkkinat. Tätä varten tarvitaan sääntelyn purkua ja uutta fiksua sääntelyä (ympäristölupia, muovikasikieltoja, jätelaki jne.) ja erilaisia taloudellisia ohjauskeinoja.

3. Edistämme omalla toiminnalla rohkeaa kokeilukulttuuria. Hyväksymme sen, että monet asiat epäonnistuvat. Kaivataan siis häpeämätöntä toimintaa ja tekemistä. Uskallusta yrittää, rohkeutta epäonnistua, sitä kautta oppia uutta ja kokeilla erilaisia juttuja.

Luonto-Liiton näkökulmasta on tärkeää tunnistaa ja löytää tapoja, joilla kiertotaloudesta voi puhua myös lasten ja nuorten kanssa. Hyvä kysymys onkin, miten kiertotalous sovitetaan lasten ja nuorten kieleen ja toimintaan.

Ai mikä kiertotalous? 
Wikipedia määritelmän mukaan: ”Kiertotalous pyrkii maksimoimaan tuotteiden, komponenttien ja materiaalien sekä niihin sitoutuneen arvon kiertoa taloudessa mahdollisimman pitkään. Kiertotaloudessa tuotanto ja kulutus synnyttävät mahdollisimman vähän hukkaa ja jätettä.

#kiertotalous

2 kommenttia artikkeliin ”Kiertotalous tulee vääjäämättä”

  1. Minua askarruttaa tuotteiden korjauttamisen kallis hinta suhteessa uuden tuotteen hankintahintaan. Jos jääkaapin korjaus maksaa 250 euroa, mutta uuden vastaavan jääkaapin saa 400 eurolla, suhde on sen verran väärä, että uuden hankkiminen houkuttaa. Olen huomannut miettiväni tätä suhdetta pienempienkin tuotteiden kohdalla. Satasen kengät kannattaa käyttää suutarilla, kolmenkympin kenkiä ei. Kahden euron sukkia ei viitsi ruveta parsimaan, mutta kahdeksan euron sukkien kohdalla ainakin harkitsen ompelukorin esiin ottamista. Miten tällaiseen ongelmaan voisi puuttua yleisellä tasolla? Yksittäinen kuluttaja voi tietysti valita kalliimpia tuotteita, jolloin korjaaminen/korjauttaminen on suhteessa edullisempaa. Ikävä kyllä kalliiden tuotteidenkaan kestävyydestä ei ole takeita.

  2. Autojen keskimääräinen käyttöaste ei ole kovin suuri, mutta loppupeleissä autot kuitenkin tulevat materiaalinsa puolesta käytettyä elinkaarensa aikana loppuun ja osa niistä edelleen varaosiksi. Ellei niitä sitten romuteta erilaisilla palkkioilla kesken niiden käyttöiän, mikä ei ole kenenkään etu. Autokanta uusiutuu kyllä ihan itsekseen, kun vähän malttaa odottaa.

Kommentointi on suljettu.

Muistoja 10-vuoden takaa. Oli silloin aika yllättävää ja hämmentävää löytää itsensä taidenäyttelystä. 

Teos: @samilukkarinen
Third Rock täytti tänään 5-vuotta! 

Reilu viisi vuotta sitten keskellä koronapandemiaa aloimme pohtia silloisen T-Media Relations Oy nimen ja brändin uusimista. Lopulta Sari Kuvaja, @harrileinikka @riding_n_butterflywings ja @anurasanen (ja oli mukana varmasti moni muukin) kanssa saatiin valmista ja 18.8.2020 oli kaupparekisteri-ilmoitukset hoidettu, verkkosivu pystyssä sekä tiedote lähdössä asiakkaille. 

Third Rock Finland oli saanut alkunsa. 

Mitä me ollaan sitten viiden vuoden aikana tehty? Katsoin nopeasti, että ollaan toteutettu karkeasti: 

-noin 700 projektia
-palveltu noin 300 asiakasta
-tehty noin neljä miljoonaa euroa liikevaihtoa
-tehty hommia noin 50 henkilötyövuotta

Ja toivottavasti myös onnistuttu vähentämään päästöjä ja luonnonvarojen kulutusta sekä vahvistamaan kiertotaloutta, ihmisoikeuksia ja fiksua liiketoimintaa. 

Monenlaisia maailman muutoksia ja tilanteita on viiden vuoden aikana ehtinyt tapahtua ja monessa liemessä ollaan oltu, kun ollaan kasvettu kolmen henkilön yrityksestä nyt 17 henkilön organisaatioksi.

Tavoitteena on edelleen vauhdittaa organisaatioita haittoja vähentävästä niin kutsutusta ”vastuullisesta liiketoiminnasta” kohti planetaarista liiketoimintaa eli kohti sitä, että organisaatiot edistävät kestävyysmuutosta eivätkä vain minimoi omia haittoja tai pahimmillaan jarruta muutosta. Tässä riittää vielä tehtävää näin ilmastokriisin ja luontokadon aikakaudella. 

Hyvää syntymäpäivää Third Rock! On tämä kyllä ollut ihmeellinen ja elämää muuttava matka kaikkien teidän kanssa, jotka olette tavalla tai toisella olleet vuosien varrella mukana.

Ja mitä kaikkea onkaan vielä luvassa!

#thirdrock #vastuullisuus #planetaarinenliiketoimibta
Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.