Suomen ilmastotavoitteet tarvitsevat päivitystä

Climate March Helsinki Save the EarthTällä viikolla tehtiin historiaa, kun yli 165 maata allekirjoitti Pariisin ilmastosopimuksen pe 22.4.2016.

Suomen ilmastotavoitteet kaipaavat päivitystä.

Ohessa minun ja WWF Suomen Liisa Rohdewedin nimissä Helsingin Sanomissa perjantaina 22.4.2016 julkaistu mielipidekirjoitus.

***

Helsingin Sanomat
Mielipide 22.4.2016

Suomen ilmastotavoitteet tarvitsevat päivitystä

Halutessaan Suomi voi olla edelläkävijä täysin uusiutuviin energiamuotoihin nojaavan energiajärjestelmän rakentajana.

Tänään perjantaina allekirjoitettavan Pariisin ilmastosopimuksen viesti on selvä: fossiiliset polttoaineet jäävät historiaan. Lähes kaikki maailman maat ovat antaneet sitoumuksensa päästöjen vähentämiseksi ja YK:n mukaan noin 130 valtiota aikoo allekirjoittaa sopimuksen heti.

Valitettavasti maiden, mukaan lukien EU:n, tavoitteet ja toimenpiteet eivät ole linjassa ilmastosopimuksen uuden lämpötilarajan eli selvästi alle kahden asteen saati sitten 1,5 asteen tavoitteen kanssa.

Suomen omat ilmastosuunnitelmat tulee saattaa ympäristön reunaehtojen rajoihin. Niin tavoitteet kuin keinotkin kaipaavat päivitystä.

Halutessaan Suomi voi olla edelläkävijä täysin uusiutuviin energiamuotoihin nojaavan energiajärjestelmän rakentajana. Ministeri Olli Rehn (kesk) onkin kertonut, että Suomen ilmasto- ja energiastrategiassa selvitetään, miten tämä onnistuisi vuoteen 2050 mennessä.

Koska uusiutuviin nojaava energiajärjestelmä eroaa ratkaisevasti nykyisen järjestelmämme toiminnasta, tutkimuksiin perustuvat oletukset ovat ensisijaisia sen uskottavuuden kannalta.

Energiaremontissa on hyödynnettävä energiatehokkuus ja energiansäästö täysimääräisesti, sillä täysin haitattomia energiantuotannon muotoja ei ole olemassa. Kysyntäjouston, varastoinnin ja pientuotannon hyödyntäminen sekä verkon kehittäminen ovat avainasemassa.

Jotta hyödynnettävä uusiutuva energia olisi tuotettu mahdollisimman kestävästi, sen tulisi täyttää kestävyyskriteerit. Tämä on erityisen ajankohtaista bioenergian osalta, sillä Juha Sipilän (kesk) hallitus on nostamassa metsien hakkuumääriä. Samalla suojelumäärärahoja on leikattu, vaikka metsäluonnon monimuotoisuuden hupeneminen jatkuu.

Bioenergian hyödyntämisen lisäämisessä on runsaasti riskejä ilmaston, luonnon monimuotoisuuden, vesistöjen ja maaperän kannalta.

Suomen ilmastopaneelikin on todennut, että puunkäytön lisääminen pienentää metsien hiilinielua verrattuna tilanteeseen, jossa metsien käyttöä ei tehosteta. Tällä ja erityisesti pitkään kasvaneen puumassan poltosta vapautuvalla hiilidioksidilla on haitallinen vaikutus ilmastoon.

Onneksi käytettävissä on poltosta riippumattomia vaihtoehtoja. Lämmityksessä keskeisiä ovat rakennusten energiatehokkuus, lämpöpumput, aurinkolämpö ja geoterminen energia.

Liikenteessä katseet kääntyvät aurinko- ja tuulienergialla tuotettuun sähköön ja kaasuun, muun muassa jätepohjaiseen biokaasuun sekä vetyyn.

Ilmastoneutraalia yhteiskuntaa rakennettaessa meidän täytyy punnita talouttamme, elämäntapojamme ja energiajärjestelmäämme uudelleen. On aika tarttua aidosti kestäviin vaihtoehtoihin ja rakentaa maailmaa, jossa elämme 2050-luvulla.

Leo Stranius
vs. toiminnanjohtaja
Suomen luonnonsuojeluliitto

Liisa Rohweder
pääsihteeri, WWF Suomi

***

2 kommenttia artikkeliin ”Suomen ilmastotavoitteet tarvitsevat päivitystä”

  1. 2050. vuosi on vasta 34 vuoden päästä. Koska jo nyt voi olla mahdotonta nopeillakaan keinoilla välttää katastrofin edelleen ryöstäytymistä hillitsemättömäksi, muutoksen on syytä olla nopeampi.
    Kestävän tilan saavuttamiseksi on taloutta supistettava, kulutusta ja tuloja vähennettävä. Myös ihmisten määrää vähentäen tai se vähenee muuten.
    Nykyinen valtiovalta toimii pääasioissa päinvastoin ja kansa moittii hallitusta siitä, että se ei onnistu tavoitteissaan.

  2. Katsoppa Leo mitä Valtion Taloudellisen Tutkimuskeskuksen ( VATT:n ) uusin analyysi sanoo mm. suomalaisten suuryritysten ilmastoystävällisyydestä ( Kansan Uutiset verkkolehti 21.06.2016 ).
    VATT on analysoinut suuryrityksille annettuja 200 miljoonan euron verohuojennuksia ja energiaverojen palautuksia ja niiden vaikutuksia.

Kommentointi on suljettu.

Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin