Kokemuksia Helsingin liikenneturvallisuudesta

Leo Stranius pyöräileeKaupunginvaltuuston kyselytunnilla keskusteltiin 9.9.2015 liikenneturvallisuudesta.

Helsingissä pyöräkaistat tulisi suunnitella ja toteuttaa osaksi autokaistoja sekä lisätä valvontaa nopeusrajoitusten noudattamisessa ja pysäköinnissä. Tärkein yksittäinen keino on kuitenkin nopeusrajoitusten alentaminen.

Uskon, että Helsinki voi tehdä vielä paljon liikenneturvallisuuden edistämiseksi.

Ohessa kolme erilaista kokemusta juuri siltä päivältä (9.9.2015), jolloin kaupunginvaltuuston kokouksessa asiasta keskusteltiin.

1. Autoilija kääntyy eteen. Kaupunginvaltuuston kokoukseen pyöräillessäni Itämerenkadulla Ruoholahdessa auto kääntyi takaa eteeni suoraan pyöräkaistalle ja vain hidas vauhtini ja lukkojarrutus esti törmäämisen auton kylkeen.

Vika ei ole autoilijan. Ongelma on huonossa liikennesuunnittelussa. Siinä, että pyöräkaistat ovat laitettu usein osaksi jalkakäytäviä eikä autoteitä, joiden yhteyteen pyöräkaistat paremmin kuuluisivat.

2. Lapsi ei näe suojatien viereen pysäköidyn auton takaa. Toinen tärkeä kysymys on lasten liikenneturvallisuus. Kun saman päivän aamulla Käpylässä 4-vuotias lapseni pyöräili päiväkotiin, suurimpana vaarana on suojatien välittömään läheisyyteen pysäköidyt autot, jotka rajoittavat näkyvyyttä.

Nelivuotiaalla ei ole mitään mahdollisuutta nähdä liian lähelle suojatietä pysäköidyn auton takaa, tuleeko autotietä pitkin auto vai ei. Eikä autoilijoilla ole mahdollisuutta nähdä 4-vuotiasta noin 105 cm pituista lastani, joka on ylittämässä katua pyörällään, koska pysäköidyt autot ovat edessä.

Vika ei taaskaan ole autoilijan. Vika on huonossa valvonnassa ja liikennesuunnittelussa.

3. Autot ajavat nopeusnäytöistä huolimatta ylinopeutta. Aamulla Lauttasaaressa pyöräillessäni tien varressa oleva nopeusnäyttö näytti autotiellä pyöräillessäni 39 km/h vauhtia nopeusrajoituksen ollessa 40 km/h. Autot ohittivat minua nopeusnäytöstä riippumatta noin 50 km/h vauhdilla. Suojatien edessä en uskaltanut hidastaa, koska takaa kovaa tuleva auto olisi saattanut tulla päälleni.

Yllä olevat vaaranpaikat voitaisiin poistaa lisäämällä pyöräkaistoja ja valvontaa sekä alentamalla nopeusrajoituksia.

3 kommenttia artikkeliin ”Kokemuksia Helsingin liikenneturvallisuudesta”

  1. Yleensäkin liikenneturvallisuuden parantaminen on tärkeä asia kaupungeissakin, ja hyvä jos pyöräilijöiden turvallisuutta yritettäisiin parantaa. Asian tullessa näin puheenaiheeksi, haluan huomauttaa kaupunginvaltutetulle muutamasta epäkohdasta ja mahdollisesta asiantilan muuttamisesta pyöräilijöidenkin turvallisuuden parantamiseksi.
    Miten olisi jalankulkijoiden turvallisuuden parantaminen ? Usein jalankulkijoilla on vaikeuksia Helsingissä heidän ”seikkaillessaan” pyöräilijöiden ja autojen ja raitiovaunujen seassa ?

    Muutamat helsinkiläiset ystäväni ovat kertoneet, että huolimatta liikennesääntöjen noudattamisesta , heillä on ollut aika lailla ongelmia liikkua turvallisesti ei vain autojen, mutta myöskin pyörien vilskeessä. Hidasliikkuisilla eläkeläisillä on vaikeuksia päästä vaikkapa kadun yli suojatietä tai vain pysyä pystyssä jalkakäytävällä, koska monet pyöräilijät ajavat kovaa kyytiä risteillen jopa jalkakäytävillä tai suojateilläkin! Etenkin sellaisissa paikoissa, joissa on samalla varottava autoja ja raitsikkaa ja erilaisia erottavia korokkeita , pyöräilijät monesti ajavat yhtäkkiä jalankulkijoiden eteen.Huonoliikkuiset saattavat kaatua, kun pyöräilijät ajelevat miten sattuu välittämättä usein edes liikennevaloista !

    Varsinkin sateella ja talvella liukkaus haittaa jalankulkijoitakin, ja eteen tai sivulle melkein törmäten ja tönäisten tulevat pyöräilijät saattavat pakottaa hyppäämään nopeasti sivuun. Ja jos lumikinos vielä on siinä jalkakäytävän reunalla korkea ( kuten kuulemma Helsingissä on paikka paikoin keskustassakin suojatien edessäkin ), niin siinä menossa ei ehdi aina pois alta tai kaatuu yrittäessään alta pois.Ja kaiken lisäksi Helsingissä pyöräilijöillä on yleinen tapa moittia ilkeästikin jalankulkijoita, jotka eivät ole ehtineet sivuun tarpeeksi nopeasti tai ovat hidastaneet näiden ”kuninkaallisten ”menoa.! Pyöräilijät pelottavat varsinkin sellaisia jalankulkijoita, joiden liikuntakyky on heikentynyt.

    Tärkeää onkin pyöräkaistojen sijoittaminen siten, että pyöräilijät eivät vaaranna muita liikenteessä kulkevia,ja että heidän oma turvallisuutensa olisi parempi.Kuitenkin autoilijoiden ohella pyöräilijöidenkin tulisi olla kohteliaampia jalankulkijoita kohtaan, varoa heitä paremmin.Mutta ennenkaikkea heidän tulisi opetella heitä koskevat liikennesäännöt.Kun punainen palaa autoille, niin se tarkoittaa punaista pyöräilijöillekin.Ja kun jalankulkijoille palaa vihreä valo, niin sen pitäisi sallia näiden turvallisen kadunylittämisen. Ja jalkakäytävällä ei saa ajaa pyörällä.Eikä pelotella ja töniä jalankulkijoita.

    Eikö pyöräilijöïlle voitaisi järjestää pätevää liikennesääntöjen opetusta ja vaatia sääntöjen noudattamista Helsingissäkin ?
    Jalankulkijoiden huomioonottaminen voisi olla Helsingissä parempaa!

    • Pyöräkaistojen erottaminen osaksi ajorataa (jalkakäytävien sijaan) parantaisi merkittävästi myös jalankulkijoiden turvallisuutta. On harmillista ja vaarallista, että jalankulkijat ja pyöräilijät ovat usein laitetu samalle väylälle.

  2. Ihan niinkuin sanot,näin olisi myöskin jalankulkijoiden turvallisuuden osalta.
    .
    Esimerkiksi Pariisin suurkaupungissa selvästi erottuvat pyöräkaistat on sijoitettu siten kuin olisi parempi ne sijoittaa Helsingissäkin , siis osaksi ajorataa.Ei siis jalkakäytävien osaksi.Lisäksi Pariisissa on, silloin kun se on kadun leveyden kannalta mahdollista, oikealle sijoitetut erityiset ajokaistat usein pysähtyville busseille ja takseille.Kaistalle eivät muut autot saa ajaa ja sille ei saa pysäköidä kuin hätätilassa.Pyöräkaista kulkee sen reunassa. Näin liikenne sujuu jokaiselta turvallisemmin, kun autot eivät saa ajaa pyöräkaistalla, ja kun jalankulkijat voivat käyttää pelotta jalkakäytävää.

    Kuitenkaan ei saa unohtaa sitä, että vaikka pyörän käyttö onkin ekologista, niin autoilijoiden ja jalankulkijoiden ohella kaikkien pyöräilijöidenkin olisi tunnettava liikennesäännöt varsinkin suuriliikenteisessä kaupungissa! Ja pyöräilijöidenkin ollessa kyseessä sääntöjen noudattamista tulisi valvoa paremmin Helsingissä! Ei yksinomaan muun liikenteen nopeusrajoitusten mataloittaminen auta, jos pyöräilijä itse ei tiedä mitä saa tehdä ja mitä ei !

Kommentointi on suljettu.

Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!
Perjantaina 3,2 km uintia ja 32 km pyöräilyä
Lauantaina 95 km pyöräilyä
Sunnuntaina 21,15 km juoksua ja 24 km pyöräilyä
Joka aamu 15 min venyttelyt ja lihaskuntotreeni

Siinä sivussa dronella lennättämisen harjoittelua.