Kokemuksia Helsingin liikenneturvallisuudesta

Leo Stranius pyöräileeKaupunginvaltuuston kyselytunnilla keskusteltiin 9.9.2015 liikenneturvallisuudesta.

Helsingissä pyöräkaistat tulisi suunnitella ja toteuttaa osaksi autokaistoja sekä lisätä valvontaa nopeusrajoitusten noudattamisessa ja pysäköinnissä. Tärkein yksittäinen keino on kuitenkin nopeusrajoitusten alentaminen.

Uskon, että Helsinki voi tehdä vielä paljon liikenneturvallisuuden edistämiseksi.

Ohessa kolme erilaista kokemusta juuri siltä päivältä (9.9.2015), jolloin kaupunginvaltuuston kokouksessa asiasta keskusteltiin.

1. Autoilija kääntyy eteen. Kaupunginvaltuuston kokoukseen pyöräillessäni Itämerenkadulla Ruoholahdessa auto kääntyi takaa eteeni suoraan pyöräkaistalle ja vain hidas vauhtini ja lukkojarrutus esti törmäämisen auton kylkeen.

Vika ei ole autoilijan. Ongelma on huonossa liikennesuunnittelussa. Siinä, että pyöräkaistat ovat laitettu usein osaksi jalkakäytäviä eikä autoteitä, joiden yhteyteen pyöräkaistat paremmin kuuluisivat.

2. Lapsi ei näe suojatien viereen pysäköidyn auton takaa. Toinen tärkeä kysymys on lasten liikenneturvallisuus. Kun saman päivän aamulla Käpylässä 4-vuotias lapseni pyöräili päiväkotiin, suurimpana vaarana on suojatien välittömään läheisyyteen pysäköidyt autot, jotka rajoittavat näkyvyyttä.

Nelivuotiaalla ei ole mitään mahdollisuutta nähdä liian lähelle suojatietä pysäköidyn auton takaa, tuleeko autotietä pitkin auto vai ei. Eikä autoilijoilla ole mahdollisuutta nähdä 4-vuotiasta noin 105 cm pituista lastani, joka on ylittämässä katua pyörällään, koska pysäköidyt autot ovat edessä.

Vika ei taaskaan ole autoilijan. Vika on huonossa valvonnassa ja liikennesuunnittelussa.

3. Autot ajavat nopeusnäytöistä huolimatta ylinopeutta. Aamulla Lauttasaaressa pyöräillessäni tien varressa oleva nopeusnäyttö näytti autotiellä pyöräillessäni 39 km/h vauhtia nopeusrajoituksen ollessa 40 km/h. Autot ohittivat minua nopeusnäytöstä riippumatta noin 50 km/h vauhdilla. Suojatien edessä en uskaltanut hidastaa, koska takaa kovaa tuleva auto olisi saattanut tulla päälleni.

Yllä olevat vaaranpaikat voitaisiin poistaa lisäämällä pyöräkaistoja ja valvontaa sekä alentamalla nopeusrajoituksia.

3 kommenttia artikkeliin ”Kokemuksia Helsingin liikenneturvallisuudesta”

  1. Yleensäkin liikenneturvallisuuden parantaminen on tärkeä asia kaupungeissakin, ja hyvä jos pyöräilijöiden turvallisuutta yritettäisiin parantaa. Asian tullessa näin puheenaiheeksi, haluan huomauttaa kaupunginvaltutetulle muutamasta epäkohdasta ja mahdollisesta asiantilan muuttamisesta pyöräilijöidenkin turvallisuuden parantamiseksi.
    Miten olisi jalankulkijoiden turvallisuuden parantaminen ? Usein jalankulkijoilla on vaikeuksia Helsingissä heidän ”seikkaillessaan” pyöräilijöiden ja autojen ja raitiovaunujen seassa ?

    Muutamat helsinkiläiset ystäväni ovat kertoneet, että huolimatta liikennesääntöjen noudattamisesta , heillä on ollut aika lailla ongelmia liikkua turvallisesti ei vain autojen, mutta myöskin pyörien vilskeessä. Hidasliikkuisilla eläkeläisillä on vaikeuksia päästä vaikkapa kadun yli suojatietä tai vain pysyä pystyssä jalkakäytävällä, koska monet pyöräilijät ajavat kovaa kyytiä risteillen jopa jalkakäytävillä tai suojateilläkin! Etenkin sellaisissa paikoissa, joissa on samalla varottava autoja ja raitsikkaa ja erilaisia erottavia korokkeita , pyöräilijät monesti ajavat yhtäkkiä jalankulkijoiden eteen.Huonoliikkuiset saattavat kaatua, kun pyöräilijät ajelevat miten sattuu välittämättä usein edes liikennevaloista !

    Varsinkin sateella ja talvella liukkaus haittaa jalankulkijoitakin, ja eteen tai sivulle melkein törmäten ja tönäisten tulevat pyöräilijät saattavat pakottaa hyppäämään nopeasti sivuun. Ja jos lumikinos vielä on siinä jalkakäytävän reunalla korkea ( kuten kuulemma Helsingissä on paikka paikoin keskustassakin suojatien edessäkin ), niin siinä menossa ei ehdi aina pois alta tai kaatuu yrittäessään alta pois.Ja kaiken lisäksi Helsingissä pyöräilijöillä on yleinen tapa moittia ilkeästikin jalankulkijoita, jotka eivät ole ehtineet sivuun tarpeeksi nopeasti tai ovat hidastaneet näiden ”kuninkaallisten ”menoa.! Pyöräilijät pelottavat varsinkin sellaisia jalankulkijoita, joiden liikuntakyky on heikentynyt.

    Tärkeää onkin pyöräkaistojen sijoittaminen siten, että pyöräilijät eivät vaaranna muita liikenteessä kulkevia,ja että heidän oma turvallisuutensa olisi parempi.Kuitenkin autoilijoiden ohella pyöräilijöidenkin tulisi olla kohteliaampia jalankulkijoita kohtaan, varoa heitä paremmin.Mutta ennenkaikkea heidän tulisi opetella heitä koskevat liikennesäännöt.Kun punainen palaa autoille, niin se tarkoittaa punaista pyöräilijöillekin.Ja kun jalankulkijoille palaa vihreä valo, niin sen pitäisi sallia näiden turvallisen kadunylittämisen. Ja jalkakäytävällä ei saa ajaa pyörällä.Eikä pelotella ja töniä jalankulkijoita.

    Eikö pyöräilijöïlle voitaisi järjestää pätevää liikennesääntöjen opetusta ja vaatia sääntöjen noudattamista Helsingissäkin ?
    Jalankulkijoiden huomioonottaminen voisi olla Helsingissä parempaa!

    • Pyöräkaistojen erottaminen osaksi ajorataa (jalkakäytävien sijaan) parantaisi merkittävästi myös jalankulkijoiden turvallisuutta. On harmillista ja vaarallista, että jalankulkijat ja pyöräilijät ovat usein laitetu samalle väylälle.

  2. Ihan niinkuin sanot,näin olisi myöskin jalankulkijoiden turvallisuuden osalta.
    .
    Esimerkiksi Pariisin suurkaupungissa selvästi erottuvat pyöräkaistat on sijoitettu siten kuin olisi parempi ne sijoittaa Helsingissäkin , siis osaksi ajorataa.Ei siis jalkakäytävien osaksi.Lisäksi Pariisissa on, silloin kun se on kadun leveyden kannalta mahdollista, oikealle sijoitetut erityiset ajokaistat usein pysähtyville busseille ja takseille.Kaistalle eivät muut autot saa ajaa ja sille ei saa pysäköidä kuin hätätilassa.Pyöräkaista kulkee sen reunassa. Näin liikenne sujuu jokaiselta turvallisemmin, kun autot eivät saa ajaa pyöräkaistalla, ja kun jalankulkijat voivat käyttää pelotta jalkakäytävää.

    Kuitenkaan ei saa unohtaa sitä, että vaikka pyörän käyttö onkin ekologista, niin autoilijoiden ja jalankulkijoiden ohella kaikkien pyöräilijöidenkin olisi tunnettava liikennesäännöt varsinkin suuriliikenteisessä kaupungissa! Ja pyöräilijöidenkin ollessa kyseessä sääntöjen noudattamista tulisi valvoa paremmin Helsingissä! Ei yksinomaan muun liikenteen nopeusrajoitusten mataloittaminen auta, jos pyöräilijä itse ei tiedä mitä saa tehdä ja mitä ei !

Kommentointi on suljettu.

Miksi urheilen niin paljon? Tätä kysymystä olen viime vuosina kysynyt usein itseltäni, kun olen huomannut liikuntamäärieni nousseen yli 15 tuntiin viikossa. Eikö vähempikin riittäisi? Kansalliset liikuntasuositukset kun täyttyisivät jo 2,5 tunnin viikoittaisella liikunnalla. 

Suurin syy suurille treenimäärille on liikunnan tuottama välitön vaikutus hyvinvointiin ja onnellisuuteen sekä siihen, että hyvässä kunnossa jaksaa paremmin tehdä itselle merkityksellisiä asioita. On palkitsevaa kehittää hyviä rutiineja ja tapoja juuri liikunnan kaltaiseen harrastukseen monen muun tekemisen sijaan. Vaikka omia sairastumisia ei tietenkään voi valita tai hallita niin hyvässä kunnossa sairastumisen tai onnettumuuksien riski on tilastollisesti pienempi. Lisäksi olen huomannut, että itselläni on motivoivaa nähdä miten päivittäiset liikuntasuoritukset kasautuvat suureksi kokonaisuudeksi kuukausien, vuosien ja jopa vuosikymmenten myötä. 

Itseäni liikunnassa motivoi välittömän hyvänolon lisäksi erityisesti kertynyt ja kasautuva hyöty. Kun pitää kirjaa päivittäisistä harjoituksista ja liikuntamääristä, huomaa, että esimerkiksi vuosien ja vuosikymmenten myötä niistä kertyy aikamoinen kokonaisuus. Varsinkin loppuvuosi tuntuu itselläni olevan aina vähän ”sadonkorjuujuhlaa” kun erilaiset määrät ja tavoitteet tulevat täyteen. 

Esimerkiksi tätä kirjoittaessa olin juuri käynyt juoksemassa vuoden 10. puolimaratonin. Olen nyt juossut vuoden 2020-jälkeen joka vuosi vähintään tuon 10 puolikasta ja yhteensä 83 puolimaratonia. Vuodesta 2010 lähtien niitä on kertynyt yhteensä 130. Tai tällä hetkellä olen pyöräillyt tänä vuonna yhteensä noin 5700 kilometriä ja vuodesta 2020 lähtien yhteensä 40 161 km eli juuri sopivasti maapallon ympärysmittaa vastaavan matkan. Tieto näistä kasautuvista tunneista, kilometreistä ja juoksukerroista tekee minut onnelliseksi. Se tuottaa hyvää oloa, aikaa ja terveyttä nyt ja tulevaisuudessa. 

Kirjoittelin tästä aiheesta vähän enemmän www.leostranius.fi
Laskin triathlon-harrastuksen päästöt. Itselläni ne ovat noin 716 kgCO2e vuodessa. Tyypillisen täysmatkan triathlonia harrastavan päästöt saattavat olla lähes kymmenkertaiset eli oman arvioni mukaan 6647 kgCO2e vuodessa. 

Mihin tämä suhteutuu? Keskimääräisen suomalaisen koko vuoden aikana aiheuttamat kaikki CO2-päästöt ovat noin 10 tonnia ja omani ovat noin pari tonnia. Kestävä taso, johon kaikkien pitäisi päästä vuoteen 2030 mennessä on noin 2,5 tonnia ja vuoteen 2050 mennessä 0,7 tonnia. 

Suurin osa päästöistä triathlonissa aiheutuu mahdollisiin harjoitusleireihin ja kilpailuihin osallistumisesta sekä harjoittelusta ja siihen vaadittavasta lisäenergiasta (ruuasta). Lisäksi päästöjä tulee tietysti myös harjoituksiin kulkemisesta, harjoittelupaikoista ja varustehankinnoista. Varmasti jotain muitankin osa-alueita on ja kaikkea tuskin tulee tällä pikaselvityksellä huomioiduksi. Jostain on kuitenkin hyvä aloittaa. Olen enemmän kuin kiitollinen kaikista korjauksista ja tarkennuksista näihin laskelmiin. 

Täällä tarkempi laskelma ja suositukset päästöjen vähentämiseksi: https://leostranius.fi

#triathlon @helsinkitriathlon
Muistoja 10-vuoden takaa. Oli silloin aika yllättävää ja hämmentävää löytää itsensä taidenäyttelystä. 

Teos: @samilukkarinen
Third Rock täytti tänään 5-vuotta! 

Reilu viisi vuotta sitten keskellä koronapandemiaa aloimme pohtia silloisen T-Media Relations Oy nimen ja brändin uusimista. Lopulta Sari Kuvaja, @harrileinikka @riding_n_butterflywings ja @anurasanen (ja oli mukana varmasti moni muukin) kanssa saatiin valmista ja 18.8.2020 oli kaupparekisteri-ilmoitukset hoidettu, verkkosivu pystyssä sekä tiedote lähdössä asiakkaille. 

Third Rock Finland oli saanut alkunsa. 

Mitä me ollaan sitten viiden vuoden aikana tehty? Katsoin nopeasti, että ollaan toteutettu karkeasti: 

-noin 700 projektia
-palveltu noin 300 asiakasta
-tehty noin neljä miljoonaa euroa liikevaihtoa
-tehty hommia noin 50 henkilötyövuotta

Ja toivottavasti myös onnistuttu vähentämään päästöjä ja luonnonvarojen kulutusta sekä vahvistamaan kiertotaloutta, ihmisoikeuksia ja fiksua liiketoimintaa. 

Monenlaisia maailman muutoksia ja tilanteita on viiden vuoden aikana ehtinyt tapahtua ja monessa liemessä ollaan oltu, kun ollaan kasvettu kolmen henkilön yrityksestä nyt 17 henkilön organisaatioksi.

Tavoitteena on edelleen vauhdittaa organisaatioita haittoja vähentävästä niin kutsutusta ”vastuullisesta liiketoiminnasta” kohti planetaarista liiketoimintaa eli kohti sitä, että organisaatiot edistävät kestävyysmuutosta eivätkä vain minimoi omia haittoja tai pahimmillaan jarruta muutosta. Tässä riittää vielä tehtävää näin ilmastokriisin ja luontokadon aikakaudella. 

Hyvää syntymäpäivää Third Rock! On tämä kyllä ollut ihmeellinen ja elämää muuttava matka kaikkien teidän kanssa, jotka olette tavalla tai toisella olleet vuosien varrella mukana.

Ja mitä kaikkea onkaan vielä luvassa!

#thirdrock #vastuullisuus #planetaarinenliiketoimibta
Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon