Leo Stranius lupaa lahjoittaa 30 000 €

LahjoituslupausLahjoitan 30 000 euroa (10 % kansanedustajan palkastani) hyväntekeväisyyteen, jos tulen valituksi eduskuntaan.

Kotitaloutemme on lahjoittanut vuosia noin 10 % kaikista nettotuloista hyväntekeväisyyteen.

Mikäli tulen valituksi eduskuntaan, lahjoitan kansanedustajan kuukausipalkasta (6355 euroa) kymmenyksen esimerkiksi ympäristö-, eläinoikeus- ja kehy-järjestöille. Käytännössä tämä tarkoittaa 7500 euroa vuodessa, neljän vuoden aikana yhteensä 30 000 euroa.

Lahjoituksia voivat saada kansalaisjärjestöt tai muut ryhmät, kampanjat ja projektit, jotka pyrkivät muuttamaan yhteiskuntaa paremmaksi. Julkistan lahjoituksen saajat verkkosivuillani.

Maailman ongelmia ei ratkaista yksin yksittäisten ihmisten lahjoituksilla. Lahjoittaminen on järjestö- ja vapaaehtoistyön ohella kuitenkin yksi fiksu tapa edistää hyviä asioita. Esimerkiksi Greenpeace tai Amnesty eivät ota vastaan valtion rahaa, koska haluavat olla riippumattomia. Näiden järjestöjen korvaamattoman arvokas työ on mahdollista vain siksi, että ne saavat lahjoituksia yksityisiltä lahjoittajilta.

Laajempaa muutosta varten tarvitaan politiikkaa ja yhteiskunnallista vaikuttamista. Juuri siitä syystä pyrin itse eduskuntaan.

PS. Inspiraatio lahjoituslupauksen tekemiseen syntyi, kun Oras Tynkkyen lupasi lahjoittaa vuoden 2014 eurovaalien yhteydessä 100 000 euroa hyväntekeväisyyteen, jos tulee valituksi europarlamenttiin.

3 kommenttia artikkeliin ”Leo Stranius lupaa lahjoittaa 30 000 €”

  1. Itse näkisin järkevämpänä ostaa hyvää osinkopaperia tai muuta varmaa vuosituottoa tuovaa, ja sitten lahjoittaisin joka vuosi tuon tuoton esimerkiksi Luonnonperintösäätiölle metsien ostoon. Tällöin lahjoittelu olisi varmasti jatkuvaa, kun olisi varma lisätulonlähde. Kun ne jotka haluavat tuhota luonnon käyttävät samaa ideaa hyväkseen, niin hauskaahan se on vain kääntää sama ase toisin päin. Toki jos hyvässä työssä on ja palkkaa tulee yli tarpeen, niin ei siinä sitten tarvitse enää pääomatuloja kerätä lahjoitettavaksi.

    Mutta noin ylipäätään kannustaisin luontoihmisiä pelaamaan samaa peliä kuin ei-luontoihmiset pelaa, eli sen sijaan että lahjoittaa pois kerralla jonkun lisäpotin, kuten osan perinnöstä, hankkiikin sillä pysyvän lisätulon ja vasta sitten alkaa lahjoittelemaan hyviin tarkoituksiin, jolloin sitä pystyy tekemään joka vuosi ja antamaan rahaa paljon useampaan tarkoitukseen ja uusiin hankkeisiin joita tulee eteen vuosien varrella. Tämän takia perintöverokin olisi hyvä poistaa, koska valtio käyttää tunnetusti rahansa Talvivaaran tapaisiin luonnontuhoihin. Saisi luonnonystävä sitten itse päättää ja rahoillaan vaikuttaa.

  2. Hyvä menetelmä,jota itse käytän! Minulla kun on siihen mahdollisuus.Mutta kaikilla luontoihmisillä ei varmaan ole tällaista mahdollisuutta sijoittaa varoja ja sitten jakaa siitä saatua tuloa hyvään tarkoitukseen .
    Ranskassa perintöveroa maksetaan tietyissä rajoissa. Muutama vuosi sitten verouudistuksella valtio korjasi perintöveron maksurajoja ja maksusäännöksiä.Esimerkiksi puolison kuoltua eloonjäänyt osapuoli ei enää maksa hänelle jääneestä laillisesta omaisuudesta perintöveroa, jos kysymyksessä on vakituinen asunto ja jos omaisuuden arvo ei ylitä lainsäädännön sallimia rajoja. Ja jos esimerkiksi puoliso on notariaatin vahvistamalla sopimuksella ”lahjoittanut” elinaikanaan kaiken yhteisen omaisuuden eloonjääneelle puolisolle ( ei lapsille ) itse lahjoittajan kuollessa.
    Sitävastoin vanhemmilta lapsille periytyvästä omaisuudesta menee korkeampi vero.Niinpä monet vanhemmat tekevätkin elinaikanaan ”lahjoituksen ” ( donation ) lapsilleen. Näin ei lapsen/lasten tarvitse maksaa korkeaa perintöveroa vanhempien kuoltua.Tällainen lahjoitussysteemi takaa samalla sen, että vanhemmat voivat elää kuolemaansa asti entiseen tapaan asunnossaan ja käyttää vapaasti omia tulojaan ja omaisuuttaan.Lahjoituksen kohde on tällöin vain asunnon ja sen mukana olevan maaomaisuuden nk ”.paljas ” omistaja, jolla on kuitenkin yhteisvastuu lahjoittajan kanssa kaikissa talonhoitoa koskevissa kysymyksissä.Lahjoituksen antaja puolestaan sitoutuu pitämään hyvää huolta omaisuudesta. Tämä on monimutkainen systeemi, mutta paljon käytetty.

    Mutta kuka takaisi sen, että jos perintöveroa ei tarvitsisi maksaa ollenkaaan, niin osa perinnöstä tai siitä saadut pääomatulot todella lahjoitettaisiin hyväntekeväisyyteen tai ympäristöjärjestöille ?

Kommentointi on suljettu.

Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin