Kaupunginvaltuusto päätti 26.11.2014 tiukan äänestyksen jälkeen (40-40, puheenjohtajan ääni ratkaisi) palauttaa valtuustoaloitteeni työsuhdepolkupyöristä kaupungin työntekijöille käsittelyyn niin, että virastot voivat niin halutessaan omien budjettiensa puitteissa ottaa käyttöön työsuhdepolkupyörät.
Kaupunginhallituksen vastaus alkuperäiseen aloitteeseeni oli aluksi kielteinen, mutta äänestyksen jälkeen aloite meni nyt uudelleen käsiteltäväksi.
Mielestäni on tärkeää, että kaupunki itse näyttää esimerkkiä sen suhteen, mihin suuntaan kaupunkia halutaan viedä. Kyse ei ole siitä, että kaikkien virastojen on pakko ottaa käyttöön työsuhdepolkupyöröt – ja tarjota sitä kaikille työntekijöille.
Asiassa voi edetä esimerkiksi virasto kerrallaan – tai vaihtoehtoisesti esimerkiksi siten, että työsuhdepyörää tarjotaan autoedun vaihtoehtona tai vaihtoehtona työmatkaseteleille.
Mahdollisuuksia on monia. Ja tämän aloitteen suhteen työsuhdepyörien käyttöönottamiselle on olemassa myös selvä poliittinen tahto.
Alla käyttämäni puheenvuoroni valtuustosalissa työsuhdepyörien ja aloitteen palauttamisen puolesta.
* * *
Puheenvuoro työsuhdepyörien käyttöönottamiseksi Helsingissä
Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut
Omien laskujeni mukaan aloitteen allekirjoitti aikanaan 70 valtuutettua. Vastaukseen oli kuitenkin merkitty 68 valtuutettua.
Miten asian voi varmentaa? Milloin kokousjärjestelmään on tulossa mahdollinen aloitteiden sähköinen allekirjoitusmahdollisuus?
Lisäksi haluaisin kysyä, pyydettiinkö aloitteeseen kommentteja yhdeltäkään virastolta? Ja jos pyydettiin, niin miltä virastolta? Tai jos ei pyydetty, niin miksi?
Mutta itse asiaan.
Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut
Valtuustostrategiassa todetaan seuraavaa:
”Edistetään kestävää liikkumista lisäämällä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta liikenteestä. Tavoitteena lisäys prosenttiyksiköllä vuosittain, 4 prosenttiyksikköä valtuustokauden aikana.”
Mielestäni on tärkeää, että kaupunki itse näyttää esimerkkiä sen suhteen, mihin suuntaan kaupunkia halutaan viedä.
Työsuhdepyörä on ollut käytössä Helsingin Satamassa. Se, että siellä mahdollisuuden on ottanut käyttöön noin 20 prosenttia työntekijöistä on huikean hyvä uutinen ja osoittaa, että asialle on selvä kysyntä.
On kuitenkin harhaanjohtavaa johtaa tämän pohjalta sellaista väitettä, että kaupungin kaikista 40 000 työntekijästä 20 prosenttia käyttäisi mahdollisuutta ja vetää siitä johtopäätös, että kustannus tälle olisi 5,6 miljoonaa euroa vuodessa.
Aloitteessa esitetään seuraavaa:
”Me allekirjoittaneet valtuutetut ehdotamme, että Helsingin Sataman käytäntö laajennetaan koskemaan koko kaupunkikonsernia siten, että virastoille ja liikelaitoksille myönnetään jatkossa mahdollisuus tarjota työntekijöidensä käyttöön työsuhdepolkupyörä tai sähköavusteinen polkupyörä budjettiensa puitteissa.”
Eli aloitteessa esitetään, että virastot voivat niin halutessaan omien budjettiensa puitteissa ottaa käyttöön työsuhdepolkupyörät.
Lisäkustannuksia tästä ei kaupungille tulisi siis euroakaan.
Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut,
Esitän, että valtuusto palauttaa asian käsittelyyn niin, että virastot voivat niin halutessaan omien budjettiensa puitteissa ottaa käyttöön työsuhdepolkupyörät.
Kyse ei ole siitä, että kaikkien virastojen on pakko ottaa käyttöön työsuhdepolkupyöröt – ja tarjota sitä kaikille työntekijöille.
Asiassa voi edetä esimerkiksi virasto kerrallaan – tai vaihtoehtoisesti esimerkiksi siten, että työsuhdepyörää tarjotaan autoedun vaihtoehtona tai vaihtoehtona työmatkaseteleille.
Mahdollisuuksia on monia. Ja tämän aloitteen suhteen työsuhdepyörien käyttöönottamiselle on olemassa myös selvä poliittinen tahto.
Kiitos!
* * *
Hienoa aloite.
Jatkoin aloitteestasi hieman eteenpäin.
http://fillariajatus.blogspot.fi/2014/11/kaupungin-tyosuhdefillarit.html