Tyttöjen ja poikien liikuntatuntien yhdistäminen Helsingissä etenee

PyöräilyäTein kesäkuun alussa valtuustoaloitteen tyttöjen ja poikien liikuntatuntien yhdistämisestä Helsingissä.

Tuntien yhdistämistä käsiteltiin tällä viikolla Helsingin liikuntalautakunnassa. Aiheesta uutisoivat myös mm. Helsingin Uutiset, Yle ja Metro.

Tällä viikolla asia on edennyt. Liikuntalautakunta ja Opiskelijoiden Liikuntaliitto ottivat myönteisen kannan aloitteeseen yhdistää tyttöjen ja poikien liikuntatunnit. Liikuntavirasto järjestää aiheesta jopa kyselyn, jonka kautta asiaan voi kuka tahansa ottaa kantaa.

Liikuntalautakunnan kokouksessa 11.9.2014 liikuntalautakunta otti myönteisen kannan aloitteeseeni ja piti hyvänä vaihtoehtona sitä, että sekaryhmistä ja niiden toimivuudesta järjestettäisiin Helsingissä kokeilu sellaisissa kouluissa, jotka lähtisivät hankkeeseen vapaaehtoisesti mukaan.

Liikuntalautakunnan lausunnossa todetaankin seuraavaa: ”Sekaryhmät tai ryhmät, jotka muodostetaan muulla kuin sukupuoleen liittyvillä perusteilla, kuten esimerkiksi lajimieltymysten perusteella, voisivat laajentaa molempien sukupuolten mahdollisuutta erilaisten ja uusien lajien kokeilemiseen ja myönteisiin liikuntakokemuksiin.”

Lisäksi lautakunnan lausunnossa todetaan, että ”Ollessaan pidetty ja toiminnallinen oppiaine, liikunnan opetus sekaryhmissä kasvattaisi oppilaiden luonnollisia vuorovaikutustilanteita sekä ymmärrystä erilaisuudesta ja toisten huomioon ottamisen taitoja.” ja ” Liikunnanopetuksen sekaryhmät mahdollistaisivat myös yhdenvertaisuusnäkökulmien nykyistä paremman huomioimisen.”

Liikuntavirasto on käynnistänyt myös kyselyn, jonka avulla selvitetään suomalaisten näkemystä liikunnanopetuksen sekaryhmiin. Kyselyyn voi vastata 12.–30. syyskuuta. Hienoa!

Myös Opiskelijoiden Liikuntaliitto (OLL) otti kantaa aloitteeseeni:

“Perustelut ryhmäjaon puolesta biologiseen erilaisuuteen tai esimerkiksi ”poikien rajuuteen” ja ”tyttöjen pehmeyteen” ovat vanhanaikaisia ja perusteettomia. Tytöt tai pojat eivät ole homogeenisia ryhmiä, vaan erilaisuutta on paljon näiden ryhmien sisällä. On myös lapsia ja nuoria joille oletettu tytön tai pojan rooli liikuntatunnilla on vahingollinen. Sekaryhmien kautta voidaan löytää keinoja yhteisöllisyyden parantamiseen ja toisten hyväksymiseen. Toisen sukupuolen kehosta ei tule tehdä tabua erottelemalla liikuntaryhmiä”, vaatii puheenjohtaja Hanna Huumonen.

Liikuntalautakunnan perustelut löytyvät täältä. Ja liikuntalautakunnan tiedotteen voi lukea täältä.

Toisaalta olen saanut palautetta, jossa epäillään, että oppilaat tai opettajat suhtautuisivat sekaryhmiin kielteisesti. Lisäksi minua on peloteltu sillä, että tuntien yhdistäminen johtaisi lisääntyneeseen seksuaaliseen häirintään tai ainakin kiusaamiseen.

Itselläni on se käsitys, että niissä kouluissa, joissa sekaryhmiä on ollut, ovat kokemukset olleet myönteisiä niin Suomessa kuin muuallakin maailmalla. Laajempaa ja perusteellisempaa tutkimusta aiheesta ei kuitenkaan itselläni ole tiedossa.

Mielelläni siis kuulisin perusteltuja näkemyksiä aiheeseen liittyen! Myös erilaiset tutkimukset aiheesta kiinnostavat. Mitä mieltä itse olet?

Yksi kommentti artikkeliin ”Tyttöjen ja poikien liikuntatuntien yhdistäminen Helsingissä etenee”

  1. Hanna Huumonen: ”On myös lapsia ja nuoria joille oletettu tytön tai pojan rooli liikuntatunnilla on vahingollinen. Sekaryhmien kautta voidaan löytää keinoja yhteisöllisyyden parantamiseen ja toisten hyväksymiseen.”

    Mihin perustuu oletus, että tyttö- ja poikaroolit katoavat sekaryhmissä? Oman kokemukseni mukaan sukupuoliroolit päinvastoin voimistuvat, kun esim. 11-15-vuotiaat nuoret toimivat yhdessä. En myöskään tajunnut, miksi yhteisöllisyys ja toisten hyväksyminen edellyttäisivät sekaryhmää. Kyllä tyttö- tai poikaryhmässäkin voi olla hyväksyvää yhteisöllisyyttä, jos niin halutaan.

    Leo Stranius YLEn jutussa: ”Toki se voi olla herkkäkin paikka, jos on kokenut koululiikuntatunnit ahdistaviksi.”

    Herkkyys ja taipumus kokea ahdistusta ovat yksilöllisiä ominaisuuksia, joille on vaikea tehdä mitään, mutta sukupuolinen häirintä on ikävä kyllä karuinta todellisuutta, vaikka kaikilla ei ole siitä omakohtaista kokemusta. Välttääkseni inhorealismiin sortumisen en tällä kertaa anna yksityiskohtaisia esimerkkejä (ehkä ne suorastaan estäisivät tajuamasta pääpointtia), mutta käytä mielikuvitustasi! Olennaista on myös se, ettei kyse ole mistään tilapäisestä ahdistuksen tunteesta vaan koulukärsimys johtaa myös mm. itsemurhiin, syrjäytymiseen ja lapsettomuuteen.

    Ryhmän feminiinisin poika voi hyötyä siitä, jos häirintä siirtyy hänestä tyttöihin, mutta mennäänkö tällöin ojasta allikkoon? Sorrun nyt omakohtaiseen muisteluun, mutta todettakoon, että minua haukuttiin koulussa usein mm. ryssäksi, Tsernobyl-pakolaiseksi ja mustalaiseksi, kun todellisia vieraiden kansojen edustajia ei ollut tarjolla. Olisiko ongelma ratkennut sillä, että supisuomalaisten oppilaiden joukkoon olisi sekoitettu maahanmuuttajia? Mielestäni ei, sillä muutos jota tuollaisissa kouluyhteisöissä tarvittaisiin, on paljon hienovaraisempi. Kyse on pikemminkin siitä, rakentuuko yhteisö omien voimavarojensa vai erilaisuuden torjumisen varaan.

    Hanna Huumonen: ”Toisen sukupuolen kehosta ei tule tehdä tabua erottelemalla liikuntaryhmiä”

    Nyt en malta olla lisäämättä, että tyttöjen keho ei ainakaan omissa peruskouluissani totta vieköön ollut pojille tabu vaan pojat mm. arvioivat alinomaa tyttöjen huorahintoja, kommentoivat näiden muotoja, kävivät fyysisesti käsiksi tyttöihin ja tekivät tiliä seksuaalisista fantasioistaan, kuten erilaisten esineiden työntämisestä sisälleni. Meidän koulussa liikuntaan ulotetut sekaryhmät ehkä estivät tabujen muodostumista, mutta ylipäätään ajatus tytön kehosta tabuna tuntuu oudolta meidän päivinämme, kun v-sanakin esiintyy niin tiheään kielenkäytössä ja esim. mainoksissa on runsain määrin kuvia vähäpukeisista naisista.

    Kuten mikä tahansa hallinnollinen uudistus, kysymys siirtymisestä sekaryhmiin koululiikunnassa vie huomiota ja voimavaroja pois muista mahdollisuuksista edistää tasa-arvoa. En ole asiantuntija, mutta minun on todella vaikea kuvitella, että ongelmakoulut muuttuisivat tasa-arvoisemmiksi laittamalla tytöt ja pojat jumppaamaan yhdessä. Toivottavasti Leo valtuutettuna (jota viime kunnallisvaaleissa äänestin) tekee siis muitakin aloitteita tasa-arvon edistämiseksi. Jotta liikunnan, kotitalouden, kuvaamataidon ja muidenkin aineiden sekaryhmät olisivat kestävällä pohjalla, pitäisi pikemminkin herättää keskustelua sukupuoliasenteiden synnystä ja pyrkiä vaikuttamaan asiaan esim. neuvoloissa jaettavalla materiaalilla sekä kasvattamalla kasvatusalan ammattilaisista nykyistä sukupuolisensitiivisempiä.

    Ymmärtääkseni sekaryhmäaloite lähti liikkeelle nimenomaan halusta tehdä jotakin tasa-arvon eteen, mutta vahvin argumentti ryhmien yhdistämisen puolesta on mielestäni se, että sekaryhmä mahdollistaa jaon tekemisen jollakin oppiaineen sisällön kannalta relevantilla perusteella. Paras jakoperuste olisi mielestäni se, onko oppilaan pyrkimyksenä urheilusuoritusten parantaminen vai lempeän kunnioittava suhde kehollisuuteen. Sellaiset ryhmät tulisivat tarpeen, joissa mittaaminen ja kilpaileminen jäisivät vähemmälle ja kasvuikäinen voisi kuunnella omaa kehoaan opettajan pillin ja alatyylisen herjauksen sijaan.

    Vastaa

Jätä kommentti

Tänään hyvää ja kevyttä pyörätreeniä vajaa pari tuntia. Eilen tunti hyötypyöräilyä, 1,5 tunnin kuntopiiri ja 1,5 tunnin uintitreeni. Aamuisin tietty venyttelyä ja seitsemän minuutin lihaskuntotreeni. Huomenna sitten juoksua! 

#triathlon @helsinkitriathlon
Tänään oli kiva päättää työviikko Helsingin tanssiopistolla @rauhatati kanssa! 🎉🔥
Tänään Sari Valton vieraana upean Elli Aaltosen kanssa keskustelemassa Yle Radio 1:n ohjelmassa Keskusteluja ihmisyydestä. Pääsimme pohtimaan 101 onnen päivää kirjani pohjalta elämän tarkoitusta, arvoja ja ajankäyttöä. 

”Jos tietäisit kuolevasi kolmen kuukauden päästä, miten käyttäisit viimeiset elonpäiväsi? Tekisitkö muutoksia ajankäyttöösi? Miten erottaa olennainen epäolennaisesta?”

https://areena.yle.fi/podcastit/1-72760580
Jippii! Tänään ilmestyi vihdoin mun uusi kirja 1,5 astetta parempi arki. Teos löytyy ääni- ja ekirjapalveluista sekä toki myös perinteisenä painettuna versiona kirjakaupoista tai kustantajan verkkokaupasta. 

Kirja kuvaa niitä valintoja, joita meidän on ilmastokriisin aikakaudella Suomen kaltaisissa yhteiskunnissa tehtävä. Iloinen uutinen on, että ilmastoystävällinen arki tekee planeetan ohella ennen kaikkea hyvää myös meille itsellemme!

#parempiarki #kirjat #kirjagram @gummeruskustannus
Revontulet! #koli
Ukko-Kolilla! #koli #ukkokoli
Rauhaa ja hyvää uutta vuotta kaikille! 

Mennyt vuosi onkin ollut aikamoinen. Teimme Third Rockissa noin sadalle yritykselle tai organisaatiolle noin 180 projektia. Palkkasimme seitsemän uutta asiantuntijaa ja liikevaihto kasvoi noin 50 % edellisestä vuodesta.

Omassa elämässä vuosi 2024 oli kaikkien aikojen paras liikuntavuosi. Kesäloman aluksi tein omatoimisen triathlonin täysmatkan, jota varten oli harjoiteltu koko alkuvuosi. Loppukesästä tein vielä pari puolimatkaa ja syksyllä 50-vuotissynttäripäivönä 50 km juoksun. Lisäksi vuoden aikana juoksin 12 puolimaratonia. Kuntoilua kertyi yhteensä 840 tuntia, keskimäärin noin 16 tuntia viikossa. 

Alkuvuonna ilmestyi 101 onnen päivää kirja ja joulun alla posti toi kotiin uuden kirjani 1,5 astetta parempi arki, joka ilmestyy heti tammikuun alussa 2025. Uusi ilmastoteos on viides kirjani. 

50-vuotissyntymäpäiväjuhlien järjestämisen sijaan päätin, että käyn seuraavan vuoden ajan joka viikko lounaalla ystävieni kanssa keskustelemaan elämän tarkoituksesta.

Kuntapolitiikan luottamustehtäviä varavaltuutetun lisäksi on ollut HSY:n ja Uudenmaan liiton hallituksissa sekä Uudenmaan liiton maakunnan yhteistyöryhmässä. Lisäksi olen saanut tehdä hiukan vapaaehtoistyötä eläinten oikeuksien puolesta Animalian hallituksessa. Kirsi Vuorisen kanssa olemme tehneet vuoden aikana yhteensä 21 jaksoa kestävyysmuutos-podcastia. 

Kaiken kaikkiaan vuoden aikana kertyi 929 kokousta ja 67 kotimaan matkapäivää. Ei yhtään laiva- tai lentomatkaa. Yhteensä 208 luettua tai kuunneltua kirjaa. Lisäksi lahjoitimme puolison kanssa vuoden aikana 9065 euroa eli noin kahdeksan prosenttia nettotuloistamme hyväntekeväisyyteen. Päivittäiset Duolingo-harjoitukset ruotsin ja espanjan osalta vaihtuivat nuottien harjoittelemiseen. Duolingo-harjoituksen tein jokapäivä ja putki on jatkunut nyt 1688 päivää. 

Kaiken kaikkiaan tämä on ollut henkilökohtaisesti erinomainen vuosi kun ei ole ollut kiire mihinkään ja on saanut tehdä juuri niitä asioita, joita on halunnutkin tehdä. Vuoden vaihteen saan olla Kolilla perheen ja ystävien kanssa.
Kyllä Turussakin osataan tehdä hyvää pyöräkatua!
Hyvää joulua!
Posti toi kotiovelle parhaan joululahjan! Uuden kirjani 1,5 astetta parempi arki - miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnellisiksi. 

Unboxing-videon kuvasi ja editoi 10-vuotias lapseni. 

#unboxing #parempiarki #kirja @gummeruskustannus
Tietokirjailija ja vaikuttaja Leo Straniuksen 1,5 astetta parempi arki – Miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnelliseksi(Gummerus) on konkreettinen opaskirja, joka auttaa valitsemaan viisaammin ja voimaan paremmin. Kirjassaan Stranius havainnollistaa esimerkein, miksi tiivis asuminen, minimalistinen kuluttaminen, vegaaninen ruokavalio ja muut ilmastoystävälliset valinnat eivät merkitse raskasta ja kurjaa elämää, vaan tekevät hyvää meille itsellemme.

Mitä hyötyä on siitä, että omistaa vain vähän tavaraa? Miten tehdä ilmastoystävällinen pikalounas etätyöpäivän keskellä? Miten arvioida oman toiminnan päästöjä ja vaikuttavuutta? Leo Stranius antaa uutuuskirjassaan 1,5 astetta parempi arki välineitä oman hiilijalanjäljen pienentämiseen avaamalla konkreettisia hiililaskelmia arjen eri valinnoista.

”1,5 asteen kanssa linjassa oleva arki on monella tavalla hyvää. Kun elää omien arvojensa mukaan ja tekee itseään suurempia ja planeetan kannalta merkityksellisiä asioita, kasvattaa henkistä hyvinvointiaan ja vahvistaa omaa mielenterveyttään. Näin ei tarvitse elää jatkuvassa ristiriidassa sen kanssa mitä tietää ja mitä tekee”, Stranius kirjoittaa kirjassaan.

Straniuksen mukaan päästötavoitteiden mukainen arki tuo elämään levollisuutta ja onnellisuutta. Myös henkilökohtainen varallisuus kasvaa, kun kuluttaa vähemmän.

”Monet asiat ovat paljon yksinkertaisempia ja helpompia, kun turhat asiat rajautuvat arjesta kokonaan pois häiritsemästä. Ravintolassa ja kaupassa valinnat ovat selkeitä. Lomamatkat ja siirtyminen paikasta toiseen tapahtuvat selkeiden periaatteiden mukaan. Yksinkertaisuus, tehokkuus ja taloudellisuus sekä terveellisyys yhdistyvät kauniilla tavalla hyväksi kokonaisuudeksi”, Stranius kirjoittaa.

”Voisiko 1,5 asteen ilmastoystävällinen arki näyttää yhä useammalle houkuttelevammalta, jos se kehystettäisiin hyveellisyyden ja pyyteettömyyden sijaan oman edun tavoittelulla? Itsekkyydellä. Siitähän tässä kaikessa lopulta on kysymys: siitä, että meillä kaikilla olisi paljon nykyistä parempi elämä.”
Mistä voimaa vastuullisuustyöhön multikriisien aikakaudella? Tietysti työskentelystä planeetan puolesta! Aika hieno loikka ollaan tehty Third Rockissa viimeisen reilun neljän vuoden aikana. 

”Third Rock on muuttunut neljässä vuodessa kolmen ihmisen pienestä ja intohimoisesta vastuullisuuspalveluita tarjoavasta yrityksestä jo 17 asiantuntijan vaikuttavaksi yhteisöksi. Vuoden 2024 aikana olemme palvelleet peräti 96 yritystä tai organisaatiota 156 projektin muodossa.”

https://thirdrock.fi/mista-voimaa-vastuullistyohon-multikriisien-aikakaudella/