Tyttöjen ja poikien liikuntatuntien yhdistäminen Helsingissä etenee

PyöräilyäTein kesäkuun alussa valtuustoaloitteen tyttöjen ja poikien liikuntatuntien yhdistämisestä Helsingissä.

Tuntien yhdistämistä käsiteltiin tällä viikolla Helsingin liikuntalautakunnassa. Aiheesta uutisoivat myös mm. Helsingin Uutiset, Yle ja Metro.

Tällä viikolla asia on edennyt. Liikuntalautakunta ja Opiskelijoiden Liikuntaliitto ottivat myönteisen kannan aloitteeseen yhdistää tyttöjen ja poikien liikuntatunnit. Liikuntavirasto järjestää aiheesta jopa kyselyn, jonka kautta asiaan voi kuka tahansa ottaa kantaa.

Liikuntalautakunnan kokouksessa 11.9.2014 liikuntalautakunta otti myönteisen kannan aloitteeseeni ja piti hyvänä vaihtoehtona sitä, että sekaryhmistä ja niiden toimivuudesta järjestettäisiin Helsingissä kokeilu sellaisissa kouluissa, jotka lähtisivät hankkeeseen vapaaehtoisesti mukaan.

Liikuntalautakunnan lausunnossa todetaankin seuraavaa: ”Sekaryhmät tai ryhmät, jotka muodostetaan muulla kuin sukupuoleen liittyvillä perusteilla, kuten esimerkiksi lajimieltymysten perusteella, voisivat laajentaa molempien sukupuolten mahdollisuutta erilaisten ja uusien lajien kokeilemiseen ja myönteisiin liikuntakokemuksiin.”

Lisäksi lautakunnan lausunnossa todetaan, että ”Ollessaan pidetty ja toiminnallinen oppiaine, liikunnan opetus sekaryhmissä kasvattaisi oppilaiden luonnollisia vuorovaikutustilanteita sekä ymmärrystä erilaisuudesta ja toisten huomioon ottamisen taitoja.” ja ” Liikunnanopetuksen sekaryhmät mahdollistaisivat myös yhdenvertaisuusnäkökulmien nykyistä paremman huomioimisen.”

Liikuntavirasto on käynnistänyt myös kyselyn, jonka avulla selvitetään suomalaisten näkemystä liikunnanopetuksen sekaryhmiin. Kyselyyn voi vastata 12.–30. syyskuuta. Hienoa!

Myös Opiskelijoiden Liikuntaliitto (OLL) otti kantaa aloitteeseeni:

“Perustelut ryhmäjaon puolesta biologiseen erilaisuuteen tai esimerkiksi ”poikien rajuuteen” ja ”tyttöjen pehmeyteen” ovat vanhanaikaisia ja perusteettomia. Tytöt tai pojat eivät ole homogeenisia ryhmiä, vaan erilaisuutta on paljon näiden ryhmien sisällä. On myös lapsia ja nuoria joille oletettu tytön tai pojan rooli liikuntatunnilla on vahingollinen. Sekaryhmien kautta voidaan löytää keinoja yhteisöllisyyden parantamiseen ja toisten hyväksymiseen. Toisen sukupuolen kehosta ei tule tehdä tabua erottelemalla liikuntaryhmiä”, vaatii puheenjohtaja Hanna Huumonen.

Liikuntalautakunnan perustelut löytyvät täältä. Ja liikuntalautakunnan tiedotteen voi lukea täältä.

Toisaalta olen saanut palautetta, jossa epäillään, että oppilaat tai opettajat suhtautuisivat sekaryhmiin kielteisesti. Lisäksi minua on peloteltu sillä, että tuntien yhdistäminen johtaisi lisääntyneeseen seksuaaliseen häirintään tai ainakin kiusaamiseen.

Itselläni on se käsitys, että niissä kouluissa, joissa sekaryhmiä on ollut, ovat kokemukset olleet myönteisiä niin Suomessa kuin muuallakin maailmalla. Laajempaa ja perusteellisempaa tutkimusta aiheesta ei kuitenkaan itselläni ole tiedossa.

Mielelläni siis kuulisin perusteltuja näkemyksiä aiheeseen liittyen! Myös erilaiset tutkimukset aiheesta kiinnostavat. Mitä mieltä itse olet?

Yksi kommentti artikkeliin ”Tyttöjen ja poikien liikuntatuntien yhdistäminen Helsingissä etenee”

  1. Hanna Huumonen: ”On myös lapsia ja nuoria joille oletettu tytön tai pojan rooli liikuntatunnilla on vahingollinen. Sekaryhmien kautta voidaan löytää keinoja yhteisöllisyyden parantamiseen ja toisten hyväksymiseen.”

    Mihin perustuu oletus, että tyttö- ja poikaroolit katoavat sekaryhmissä? Oman kokemukseni mukaan sukupuoliroolit päinvastoin voimistuvat, kun esim. 11-15-vuotiaat nuoret toimivat yhdessä. En myöskään tajunnut, miksi yhteisöllisyys ja toisten hyväksyminen edellyttäisivät sekaryhmää. Kyllä tyttö- tai poikaryhmässäkin voi olla hyväksyvää yhteisöllisyyttä, jos niin halutaan.

    Leo Stranius YLEn jutussa: ”Toki se voi olla herkkäkin paikka, jos on kokenut koululiikuntatunnit ahdistaviksi.”

    Herkkyys ja taipumus kokea ahdistusta ovat yksilöllisiä ominaisuuksia, joille on vaikea tehdä mitään, mutta sukupuolinen häirintä on ikävä kyllä karuinta todellisuutta, vaikka kaikilla ei ole siitä omakohtaista kokemusta. Välttääkseni inhorealismiin sortumisen en tällä kertaa anna yksityiskohtaisia esimerkkejä (ehkä ne suorastaan estäisivät tajuamasta pääpointtia), mutta käytä mielikuvitustasi! Olennaista on myös se, ettei kyse ole mistään tilapäisestä ahdistuksen tunteesta vaan koulukärsimys johtaa myös mm. itsemurhiin, syrjäytymiseen ja lapsettomuuteen.

    Ryhmän feminiinisin poika voi hyötyä siitä, jos häirintä siirtyy hänestä tyttöihin, mutta mennäänkö tällöin ojasta allikkoon? Sorrun nyt omakohtaiseen muisteluun, mutta todettakoon, että minua haukuttiin koulussa usein mm. ryssäksi, Tsernobyl-pakolaiseksi ja mustalaiseksi, kun todellisia vieraiden kansojen edustajia ei ollut tarjolla. Olisiko ongelma ratkennut sillä, että supisuomalaisten oppilaiden joukkoon olisi sekoitettu maahanmuuttajia? Mielestäni ei, sillä muutos jota tuollaisissa kouluyhteisöissä tarvittaisiin, on paljon hienovaraisempi. Kyse on pikemminkin siitä, rakentuuko yhteisö omien voimavarojensa vai erilaisuuden torjumisen varaan.

    Hanna Huumonen: ”Toisen sukupuolen kehosta ei tule tehdä tabua erottelemalla liikuntaryhmiä”

    Nyt en malta olla lisäämättä, että tyttöjen keho ei ainakaan omissa peruskouluissani totta vieköön ollut pojille tabu vaan pojat mm. arvioivat alinomaa tyttöjen huorahintoja, kommentoivat näiden muotoja, kävivät fyysisesti käsiksi tyttöihin ja tekivät tiliä seksuaalisista fantasioistaan, kuten erilaisten esineiden työntämisestä sisälleni. Meidän koulussa liikuntaan ulotetut sekaryhmät ehkä estivät tabujen muodostumista, mutta ylipäätään ajatus tytön kehosta tabuna tuntuu oudolta meidän päivinämme, kun v-sanakin esiintyy niin tiheään kielenkäytössä ja esim. mainoksissa on runsain määrin kuvia vähäpukeisista naisista.

    Kuten mikä tahansa hallinnollinen uudistus, kysymys siirtymisestä sekaryhmiin koululiikunnassa vie huomiota ja voimavaroja pois muista mahdollisuuksista edistää tasa-arvoa. En ole asiantuntija, mutta minun on todella vaikea kuvitella, että ongelmakoulut muuttuisivat tasa-arvoisemmiksi laittamalla tytöt ja pojat jumppaamaan yhdessä. Toivottavasti Leo valtuutettuna (jota viime kunnallisvaaleissa äänestin) tekee siis muitakin aloitteita tasa-arvon edistämiseksi. Jotta liikunnan, kotitalouden, kuvaamataidon ja muidenkin aineiden sekaryhmät olisivat kestävällä pohjalla, pitäisi pikemminkin herättää keskustelua sukupuoliasenteiden synnystä ja pyrkiä vaikuttamaan asiaan esim. neuvoloissa jaettavalla materiaalilla sekä kasvattamalla kasvatusalan ammattilaisista nykyistä sukupuolisensitiivisempiä.

    Ymmärtääkseni sekaryhmäaloite lähti liikkeelle nimenomaan halusta tehdä jotakin tasa-arvon eteen, mutta vahvin argumentti ryhmien yhdistämisen puolesta on mielestäni se, että sekaryhmä mahdollistaa jaon tekemisen jollakin oppiaineen sisällön kannalta relevantilla perusteella. Paras jakoperuste olisi mielestäni se, onko oppilaan pyrkimyksenä urheilusuoritusten parantaminen vai lempeän kunnioittava suhde kehollisuuteen. Sellaiset ryhmät tulisivat tarpeen, joissa mittaaminen ja kilpaileminen jäisivät vähemmälle ja kasvuikäinen voisi kuunnella omaa kehoaan opettajan pillin ja alatyylisen herjauksen sijaan.

Kommentointi on suljettu.

#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.