Ylen nettikeskustelu: 10 vastausta ilmastonmuutoksesta

Leo_Stranius_180_104792aOsallistuin keskiviikkona 2.4. klo 11.30-13.00 Ylen nettisivujen livekeskusteluun ilmastonmuutokseen sopeutumisesta.

Minun lisäkseni keskustelussa olivat mukana Ilmatieteen laitoksen johtaja Mikko Alestalo ja maa- ja metsätalousministeriön kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio.

Kysymyksiä tuli 1,5 tunnin aikana satoja. Ylen toimitus valitsi kommenttivirrasta ne kysymykset, joihin halusi meidän vastaavan.

Keskustelun jälkeen Yle keräsi omille sivuilleen kaikkein mielenkiintoisimmat kysymykset ja vastaukset. Aihetta käsiteltiin myös pääuutislähetyksessä. Ohessa vielä omat vastaukseni Ylen poimimiin kysymyksiin.

10 kysymystä ja vastausta ilmastonmuutoksesta:

1. Onko varmaa, että ilmastonmuutos on ihmisen aiheuttama?

Leo Stranius:
Hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneelin (IPCC) mukaan ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos on selvä tosiasia. Esiteolliseen aikaan verrattuna lämpötila on noussut 0,85 astetta ja kolme viimeisintä vuosikymmentä ovat olleet lämpimämpiä kuin yksikään aiempi koko mittaushistorian aikana (vuodesta 1850 lähtien). Samaan aikaan jäätiköiden sulaminen on kiihtynyt, merenpinta noussut ja sään ääri-ilmiöt lisääntyneet. Ilmakehän kasvihuonekaasupitoisuus on korkeimmillaan 800 000 vuoteen ja noussut 40 prosenttia esiteolliseen aikaan verrattuna.

2. Milloin ihmisperäinen ilmastonmuutos alkaa näkyä Suomessa?

Leo Stranius:
Muutos näkyy jo nyt. Lämpötila on Suomessakin noussut ja sään ääri-ilmiöt jonkin verran lisääntyneet. Kevät on esimerkiksi Luonto-Liiton Kevätseurannassa kerättyjen havaintojen mukaan aikaisemmassa kuin koskaan aiemmin.

3. Onko ilmastonmuutos Suomen maanviljelylle uhka vai mahdollisuus?

Leo Stranius:
Tutkija Kaija Hakala MTT:stä (Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus) esitteli ilmastonmuutoksen vaikutuksia Suomelle IPCC:n toisen osaraportin julkaisutilaisuudessa maanantaina. Hänen mukaansa yli neljän asteen lämpeneminen Suomessa tai globaalisti ylittää maatalouden ja ruuan tuotannon sopeutumiskyvyn rajat.

4. Millä konkreettisilla toimilla Suomen maatalous voi varautua muutokseen?

Leo Stranius
Maa- ja metsätalousministeriön kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallion 10 hyvää teesiä ilmastonmuutokseen sopeutumisesta täällä: Miksi sopeutuminen ilmastonmuutokseen on Suomelle tärkeää

5. Millaisia sään ääri-ilmiöitä Suomeen on tulevaisuudessa odotettavissa?

Leo Stranius:
Ilmastonmuutos tuo mukanaan kovempia hellekausia, rankempia sateita ja tulvia sekä ajoittaisia kuivuusjaksoja.

6. Miten maamme infrastruktuuri kestää sään myllerryksiä?

Leo Stranius:
Monin paikoin infrastruktuuria, esimerkiksi viemäriverkostoa, ei ole mitoitettu sen mukaan, että esimerkiksi rankkasateita ja tulvia esiintyy tulevaisuudessa huomattavasti useammin kuin aiemmin. Uskoisin, että Suomessa rakennuskanta kestää suhteellisen hyvin. Ilmastonmuutoksen tärkeimmät suorat vaikutukset rakentamiseen ja maankäyttöön liittyvät maaperän ominaisuuksien ja tulvavaara-alueiden muuttumiseen.

7. Onko ihmiskunnan mahdollista sopeutua muutokseen, vai kuljemmeko kohti väistämätöntä tuhoa?

Leo Stranius:
Toivottomuus on moraalitonta. Kyllä ihmiskunnalla on omasta mielestäni vielä hyvät mahdollisuudet hillitä katastrofaalista ilmaston lämpenemistä ja sopeutua vääjäämättömään muutokseen. Osaamista, resursseja ja teknologiaa on. Tarvitaan poliittista tahtoa päästöjen vähentämiseksi. Uskon, että poliittista tahtoa ilmastonmuutoksen torjumiseksi kyllä riittää.

8. Miten mahdollinen merenpinnan voimakas nousu vaikuttaisi Suomeen?

Leo Stranius:
Tämänhetkisten arvioiden mukaan merenpinta nousee Suomenlahdella 90 cm, selkämerellä 65 cm ja Perämerellä 30 cm vuosisadan loppuun mennessä.

9. Onko myös Suomeen odotettavissa ilmastopakolaisten virtoja?

Leo Stranius:
IPCC on arvioinut, että maailmassa on 200 miljoonaa ilmastopakolaista vuoteen 2050 mennessä. Suurin osa tästä on kuitenkin maiden sisäistä muuttoliikettä eli Suomessa tämä ei välttämättä näy vielä kovin paljon.

10. Voiko yksittäinen ihminen hillitä ilmastonmuutosta vähentämällä autoilua tai lihansyöntiä?

Leo Stranius:
Yksityisen kulutuksen kasvihuonekaasupäästöistä suurin osa syntyy asumisesta, liikkumisesta ja ruuasta. Eli kyllä autoilun vähentäminen ja kasvisruuan lisääminen ovat yksilön näkökulmasta hyviä konsteja vähentää päästöjä. Yksilön valinnoilla ilmastonmuutosta ei kuitenkaan pysäytetä. Tarvitaan myös muun muassa kansainvälistä sopimista, taloudellisia ohjauskeinoja, lainsäädäntöä ja verotusta.

Yksi kommentti artikkeliin ”Ylen nettikeskustelu: 10 vastausta ilmastonmuutoksesta”

  1. Ihan oikeasti tarvittaisiin ymmärrys, että väestö ja kulutus täytyy oikeasti lähteä nopeaan laskuun. Nyt tämä teknologiakeskeisyys vie aivan väärille urille, kun annetaan olettaa, että vaihtamalla teknologiaa nuo kaksi voivat jatkaa loputonta kasvua. Helpointa lienee ajatella asia maantieteellisenä tilana, johon ei nyt vaan sovi loputon kasvu, jos haluaa jättää jäljelle jotakin muutakin kuin ihmisen rakentamat asiat. Oikeastaan on moraalitonta äänestää sellaisia, jotka uskottelevat muuta. Itse ajattelin jättää äänestämättä ihan protestiksi tämän takia, kun politiikka on kaikilla pelkkää talouskasvua, joka vaatii kasvavan väestön ja kulutuksen. Itse en halua loputtomasti edes vihreitä taloja tai voimaloita täyttämään maailmaa.

    Ehkä on hullun hommaa edes ajatella ihmiskuntaa ilman talouskasvua ja kasvavaa väestöä, mutta minusta aidosti hullua on pistää kokonainen planeetta tietoisesti pilalle. Valitettavaa, että puolueista ei löydy tässä asiassa apua ja kasvukriitikot ajetaan niistä ulos. Sinänsä systeemin ulkopuolelta itse systeemin järjettömyys näyttäytyy vielä selvemmin ja huomaa miten paljon kaikkea turhaa monimutkaisuutta siinä on. Mieletöntä huomata miten lähes koko kansakuntaa ajaa ihan toiset tavoitteet kuin itseä, eikä oma ymmärrys näe koko hommassa mitään järkeä, vaikka muodollisesti järkevimmät kai tätä touhua johtaa.

Kommentointi on suljettu.

Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja