Keinoja melun vähentämiseen Helsingissä

Leo-StraniusYmpäristölautakunta päätti tänään (17.9.2013) osaltaan hyväksyä Helsingin meluntorjunnan toimintasuunnitelman vuosille 2013-2017.

Tie- ja katuliikenteen melualueella asuu Helsingissä 282 060 asukasta. Käytännössä siis lähes puolet kaupunkilaisista.

Ympäristömelun keskeisimmät terveysvaikutukset ovat häiritsevyyden ohella unihäiriöt, vaikutukset kielelliseen viestintään, kognitiiviset häiriöt sekä sydän- ja verisuonitautien riski.

Parhaiten melun aiheuttamia ongelmia vältetään ennaltaehkäisemällä melua esimerkiksi maankäytön ja liikenteen suunnittelussa. Maankäytön pyrkimys yhdyskuntarakenteen tiivistämiseen, virkistysalueiden säästämiseen ja asuinalueiden kaavoittamiseen hyvien julkisten liikenneyhteyksien varrelle on meluntorjunnan kannalta tietysti haastavaa.

Ohessa viisi keinoa meluhaittojen vähentämiseen:

1. Yksityisautoilun vähentäminen
2. Kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen suosiminen
3. Melua vaimentavat päällysteet
4. Nopeusrajoitusten alentaminen
5. Nastarenkaiden käytön vähentäminen

Melunvähentämisellä on positiivisia vaikutuksia ihmisten terveyden lisäksi myös ilman laatuun, ilmastoon ja liikenneturvallisuuteen.

Meluntorjunnan toimintasuunnitelman tärkeimmät toimenpiteet Helsingin melutilanteen parantamiseksi ovat seuraavat:

Melu huomioidaan hankinnoissa ja suunnittelussa:
– Kaupunki toimii esimerkkinä mm. huomioimalla melun ajoneuvojen hankintakriteereissä
– Melu otetaan huomioon maankäyttö- ja liikennejärjestelmäsuunnittelussa
– Liikennesuunnittelussa arvioidaan meluvaikutukset
– Lisätään joukkoliikenteen houkuttelevuutta
– Edistetään kävelyä ja pyöräilyä

Melupäästöä ja -altistusta vähennetään
– Otetaan hiljaiset päällysteet käyttöön tavoiteverkolla
– Rakennetaan meluesteitä kaduille ja herkkien kohteiden läheisyyteen
– Tehostetaan nopeusvalvontaa
– Edistetään hybridi- ja sähköbussien käyttöönottoa
– Parannetaan raideliikenteen ratoja teknisesti

Tiedotetaan kiinteistökohtaisista meluntorjuntamahdollisuuksista
– Lisätään tietoa ikkunoiden ääneneristävyyden parantamiskeinoista
– Lisätään tietoa tonttimeluaidoista

Koulutetaan hiljaisempaan ajotapaan
– Lisätään sekä melua että pakokaasupäästöjä pienentävää taloudellisen ajon koulutusta

Tutkitaan melun vaikutuksia
– Selvitetään melun häiritsevyyttä

Hiljaisia alueita säilytetään ja kehitetään
– Selvitetään mahdollisuudet hiljaisten alueiden huomioon ottamiseen uudessa yleiskaavassa
– Kehitetään uusia ns. kaupunkimaisia hiljaisia alueita

Ovatko toimenpiteet tarpeeksi kattavia? Miten sinun mielestäsi Helsingissä tai muissa kaupungeissa tulisi vähentää meluhaittoja?

5 kommenttia artikkeliin ”Keinoja melun vähentämiseen Helsingissä”

  1. Onko ajoneuvotyypillä tai mottorityypillä väliä?

    Tuleeko enemmän melua henkilö-, paketti-, linja- tai rekka-autosta? Entä raitiovaunu?

    Jos ajelee sähköautolla, muriseeko se vähemmän kuin polttomoottori? Vai onko suurin ongelma rengasmelu?

    Voittajia meluamisessa ovat kuitenkin moottoripyörät ja mopot, joissa on äänekäs pakoputki.

    Vastaa
    • Hyviä kysymyksiä Joni!
      – Ajoneuvotyypillä ja moottorilla on varmasti vaikutusta meluun ja sen häiritsevyyteen
      – Mitä suurempi auto (esim. rekka-auto), sen enemmän todennäköisesti myös melua
      – Sähköauto on merkittävästi hiljaisempi kuin polttomoottori. Toki renkaista ja ilmanvastuksesta tuleva melu on niissäkin ongelma.

      Vastaa
  2. Jonia komppaan: yksi tehokas, mainitsematta jäänyt meluntorjuntakeino olisi saada äänenvaimentimettomat moottoripyörät pois liikenteestä, auttaisiko tähän sitten katsastuspakko vai joku kampanjaluontoinen melupoliisi? Jos sellainen osuu kohdalle ulkona, niin korviin sattuu ja asuntoihinkin kuuluu todella häiritsevästi sisälle. Nykyinen koti on Munkkivuoressa aika lähellä Turunväylää, mutta sen verran on etäisyyttä, ettei liikenne yleisemmin juurikaan häiritse, ainoita on juurikin moottoripyörät. Saman ongelman muistan vaivanneen myös Punavuoressa asuessani, kesäisin ikkunoiden ollessa auki öisin heräsin useamman kerran siihen, kun joku kaasutteli hiljaisilla pikkukaduilla.

    Vastaa
  3. En pidä noita toimenpiteitä riittävinä eivätkä ne käytännössä sitä ole. Varsinkin esikaupunkialueilla kaupunkimotarit muodostavat sellaisen 24/7 meluhaitan, että pinta-alaltaan varsin huomattavat alueet ovat jatkuvassa rasituksessa. Kehyskuntien henkilöautoilijoiden edut on priorisoitu helsinkiläisten veronmaksajien edelle. Moottoriteiden rakentaminen asutuksen keskelle on ollut todella huono idea.

    Vastaa
  4. Taas sivuutettiin pirullisin melusyöpä; julkisissa tiloissa syötettävä pakkomusiikki. Pakkomusiikki kuuluu modernin ajan suurimpiin stressin aiheuttajiin. On rasittavaa asioida kaupoissa tai olla asiakkaana ravitsemusliikkeissä pakkomusiikin sotkiessa ajattelua, keskittymiskykyä ja ihmisten välistä kommunikaatiota.

    Keitä varten pakkomusiikki edes on? Ne, jotka eivät kyseisestä roskamusiikista (roskamusiikki nyt samassa merkityksessä kuin internet-maailmassa roskaposti) välitä, eivät usein edes huomaa minkään musiikin soivan eetterissä, ja ne jotka asiasta kärsivät, kärsivät sitten muidenkin puolesta.

    On myös sietämätöntä auditiivista häirintää alistua erilaisten palvelunumeroiden jonotusmusiikkiterrorille. Julkisissa tiloissa pakkosyötettävän roskamusiikin Teosto- ja muut Gramex-maksut tulisikin asettaa niin järkyttävän korkealle tasolle, että millään instanssilla ei olisi enää varaa kiduttaa asiakkaita ja muita kaupungilla liikkuvia ihmisiä meluterrorilla.

    Normaali liikennemelu on luonnollista kaupunkimelua, eikä se minua häiritse. Suurempi riski on nykyautojen vähämeluisuus; auton läheisyyttä ei pyöräilijä tai jalankulkija enää välttämättä kuule.

    Vastaa

Jätä kommentti

Tänään hyvää ja kevyttä pyörätreeniä vajaa pari tuntia. Eilen tunti hyötypyöräilyä, 1,5 tunnin kuntopiiri ja 1,5 tunnin uintitreeni. Aamuisin tietty venyttelyä ja seitsemän minuutin lihaskuntotreeni. Huomenna sitten juoksua! 

#triathlon @helsinkitriathlon
Tänään oli kiva päättää työviikko Helsingin tanssiopistolla @rauhatati kanssa! 🎉🔥
Tänään Sari Valton vieraana upean Elli Aaltosen kanssa keskustelemassa Yle Radio 1:n ohjelmassa Keskusteluja ihmisyydestä. Pääsimme pohtimaan 101 onnen päivää kirjani pohjalta elämän tarkoitusta, arvoja ja ajankäyttöä. 

”Jos tietäisit kuolevasi kolmen kuukauden päästä, miten käyttäisit viimeiset elonpäiväsi? Tekisitkö muutoksia ajankäyttöösi? Miten erottaa olennainen epäolennaisesta?”

https://areena.yle.fi/podcastit/1-72760580
Jippii! Tänään ilmestyi vihdoin mun uusi kirja 1,5 astetta parempi arki. Teos löytyy ääni- ja ekirjapalveluista sekä toki myös perinteisenä painettuna versiona kirjakaupoista tai kustantajan verkkokaupasta. 

Kirja kuvaa niitä valintoja, joita meidän on ilmastokriisin aikakaudella Suomen kaltaisissa yhteiskunnissa tehtävä. Iloinen uutinen on, että ilmastoystävällinen arki tekee planeetan ohella ennen kaikkea hyvää myös meille itsellemme!

#parempiarki #kirjat #kirjagram @gummeruskustannus
Revontulet! #koli
Ukko-Kolilla! #koli #ukkokoli
Rauhaa ja hyvää uutta vuotta kaikille! 

Mennyt vuosi onkin ollut aikamoinen. Teimme Third Rockissa noin sadalle yritykselle tai organisaatiolle noin 180 projektia. Palkkasimme seitsemän uutta asiantuntijaa ja liikevaihto kasvoi noin 50 % edellisestä vuodesta.

Omassa elämässä vuosi 2024 oli kaikkien aikojen paras liikuntavuosi. Kesäloman aluksi tein omatoimisen triathlonin täysmatkan, jota varten oli harjoiteltu koko alkuvuosi. Loppukesästä tein vielä pari puolimatkaa ja syksyllä 50-vuotissynttäripäivönä 50 km juoksun. Lisäksi vuoden aikana juoksin 12 puolimaratonia. Kuntoilua kertyi yhteensä 840 tuntia, keskimäärin noin 16 tuntia viikossa. 

Alkuvuonna ilmestyi 101 onnen päivää kirja ja joulun alla posti toi kotiin uuden kirjani 1,5 astetta parempi arki, joka ilmestyy heti tammikuun alussa 2025. Uusi ilmastoteos on viides kirjani. 

50-vuotissyntymäpäiväjuhlien järjestämisen sijaan päätin, että käyn seuraavan vuoden ajan joka viikko lounaalla ystävieni kanssa keskustelemaan elämän tarkoituksesta.

Kuntapolitiikan luottamustehtäviä varavaltuutetun lisäksi on ollut HSY:n ja Uudenmaan liiton hallituksissa sekä Uudenmaan liiton maakunnan yhteistyöryhmässä. Lisäksi olen saanut tehdä hiukan vapaaehtoistyötä eläinten oikeuksien puolesta Animalian hallituksessa. Kirsi Vuorisen kanssa olemme tehneet vuoden aikana yhteensä 21 jaksoa kestävyysmuutos-podcastia. 

Kaiken kaikkiaan vuoden aikana kertyi 929 kokousta ja 67 kotimaan matkapäivää. Ei yhtään laiva- tai lentomatkaa. Yhteensä 208 luettua tai kuunneltua kirjaa. Lisäksi lahjoitimme puolison kanssa vuoden aikana 9065 euroa eli noin kahdeksan prosenttia nettotuloistamme hyväntekeväisyyteen. Päivittäiset Duolingo-harjoitukset ruotsin ja espanjan osalta vaihtuivat nuottien harjoittelemiseen. Duolingo-harjoituksen tein jokapäivä ja putki on jatkunut nyt 1688 päivää. 

Kaiken kaikkiaan tämä on ollut henkilökohtaisesti erinomainen vuosi kun ei ole ollut kiire mihinkään ja on saanut tehdä juuri niitä asioita, joita on halunnutkin tehdä. Vuoden vaihteen saan olla Kolilla perheen ja ystävien kanssa.
Kyllä Turussakin osataan tehdä hyvää pyöräkatua!
Hyvää joulua!
Posti toi kotiovelle parhaan joululahjan! Uuden kirjani 1,5 astetta parempi arki - miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnellisiksi. 

Unboxing-videon kuvasi ja editoi 10-vuotias lapseni. 

#unboxing #parempiarki #kirja @gummeruskustannus
Tietokirjailija ja vaikuttaja Leo Straniuksen 1,5 astetta parempi arki – Miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnelliseksi(Gummerus) on konkreettinen opaskirja, joka auttaa valitsemaan viisaammin ja voimaan paremmin. Kirjassaan Stranius havainnollistaa esimerkein, miksi tiivis asuminen, minimalistinen kuluttaminen, vegaaninen ruokavalio ja muut ilmastoystävälliset valinnat eivät merkitse raskasta ja kurjaa elämää, vaan tekevät hyvää meille itsellemme.

Mitä hyötyä on siitä, että omistaa vain vähän tavaraa? Miten tehdä ilmastoystävällinen pikalounas etätyöpäivän keskellä? Miten arvioida oman toiminnan päästöjä ja vaikuttavuutta? Leo Stranius antaa uutuuskirjassaan 1,5 astetta parempi arki välineitä oman hiilijalanjäljen pienentämiseen avaamalla konkreettisia hiililaskelmia arjen eri valinnoista.

”1,5 asteen kanssa linjassa oleva arki on monella tavalla hyvää. Kun elää omien arvojensa mukaan ja tekee itseään suurempia ja planeetan kannalta merkityksellisiä asioita, kasvattaa henkistä hyvinvointiaan ja vahvistaa omaa mielenterveyttään. Näin ei tarvitse elää jatkuvassa ristiriidassa sen kanssa mitä tietää ja mitä tekee”, Stranius kirjoittaa kirjassaan.

Straniuksen mukaan päästötavoitteiden mukainen arki tuo elämään levollisuutta ja onnellisuutta. Myös henkilökohtainen varallisuus kasvaa, kun kuluttaa vähemmän.

”Monet asiat ovat paljon yksinkertaisempia ja helpompia, kun turhat asiat rajautuvat arjesta kokonaan pois häiritsemästä. Ravintolassa ja kaupassa valinnat ovat selkeitä. Lomamatkat ja siirtyminen paikasta toiseen tapahtuvat selkeiden periaatteiden mukaan. Yksinkertaisuus, tehokkuus ja taloudellisuus sekä terveellisyys yhdistyvät kauniilla tavalla hyväksi kokonaisuudeksi”, Stranius kirjoittaa.

”Voisiko 1,5 asteen ilmastoystävällinen arki näyttää yhä useammalle houkuttelevammalta, jos se kehystettäisiin hyveellisyyden ja pyyteettömyyden sijaan oman edun tavoittelulla? Itsekkyydellä. Siitähän tässä kaikessa lopulta on kysymys: siitä, että meillä kaikilla olisi paljon nykyistä parempi elämä.”
Mistä voimaa vastuullisuustyöhön multikriisien aikakaudella? Tietysti työskentelystä planeetan puolesta! Aika hieno loikka ollaan tehty Third Rockissa viimeisen reilun neljän vuoden aikana. 

”Third Rock on muuttunut neljässä vuodessa kolmen ihmisen pienestä ja intohimoisesta vastuullisuuspalveluita tarjoavasta yrityksestä jo 17 asiantuntijan vaikuttavaksi yhteisöksi. Vuoden 2024 aikana olemme palvelleet peräti 96 yritystä tai organisaatiota 156 projektin muodossa.”

https://thirdrock.fi/mista-voimaa-vastuullistyohon-multikriisien-aikakaudella/