Helsingin ympäristön tila

Helsinki Ympäristöraportti 2012Helsingin kaupunginvaltuuston seuraavassa kokouksessa (ke 11.9.) on jälleen paljon kiinnostavia asioita.

Itse luin erityisen tarkasti Helsingin kaupungin ympäristöraportin vuodelta 2012. Kyseessä on raportti, jossa kuvataan kaupungin ympäristötavoitteiden toteutumista ja toiminnan vaikutuksia ympäristöön.

Monella mittarilla katsottuna Helsingin ympäristön tila on menossa parempaan suuntaan. Esimerkiksi joukkoliikenne ja pyöräilyn osuus on kasvussa, kasvihuonekaasupäästöt ovat vähentyneet ja vedenkulutus on laskussa.

Toisaalta parannettavaa riittää. Helsingin pinta-alasta vain 3 prosenttia on suojeltu ja arvokkaita luontoalueita uhkaa jatkuvasti kaavoitus. Jätevesimäärät ja ravinnekuormitus on kasvussa ja hankinnoissa otetaan ihan liian harvoin huomioon ympäristökriteerit.

Tässä joitain mielestäni kaikkein mielenkiintoisimpia havaintoja raportista.

Maankäyttö ja luonnon monimuotoisuus
– Helsingissä noin 3 prosenttia kaupungin maapinta-alasta ja noin 1 prosentti vesipinta-alasta on luonnonsuojelulailla suojeltu tai Natura-aluetta.
– Vuonna 2012 valmistui 59 asemakaavaehdotusta, 75 liikennesuunnitelmaa sekä Koivusaaren, Meri-Rastilan länsirannan ja Hernesaaren osayleiskaavat.
– Kolmivuotinen biotooppikartoitushanke saatiin päätökseen ja luonnos kaupungin vieraslajilinjauksista valmistui vuonna 2012.
– Vuonna 2012 pilaantunutta maata toimitettiin 14 eri käsittely- tai loppusijoituspaikkaan 230 000 tonnia, joista 141 736 tonnia oli kaupungin omista kohteista.

Helsingin kasvihuonekaasupäästötIlmasto ja energia
– Vuonna 2012 Helsingin kokonaispäästöt olivat kolme prosenttia alhaisemmat kuin vuonna 2011 ja jo 18 prosenttia alemmat kuin vuonna 1990.
– Kasvihuonekaasupäästöistä 46 prosenttia syntyi kaukolämmityksestä, 22 prosenttia liikenteestä, 21 prosenttia kulutussähkön käytöstä ja kahdeksan prosenttia öljy- ja sähkölämmityksestä. Kaukolämpöä lukuun ottamatta kaikkien muiden sektoreiden päästöt pienenivät.

Vesiensuojelu, veden kulutus ja jätevesien puhdistus
– Asukasta kohden veden kulutus oli Helsingissä 192 litraa vuorokaudessa, mikä on seitsemän litraa vähemmän kuin vuonna 2011.
– Vuonna 2012 jätevesien kokonaisvesimäärä kasvoi 11 prosenttia vuodesta 2011. Mereen johdettu ravinnekuormitus nousi vuoteen 2011 verrattuna.

Liikenne ja liikenteen vaikutukset
– Vuonna 2012 joukkoliikennematkoja asukasta kohden tehtiin prosentin enemmän kuin edellisvuonna.
– Liikennemäärät vähenivät hieman Helsingissä. Kantakaupungissa liikennemäärät olivat keskimäärin 1,7 prosenttia alemmat vuoteen 2011 verrattuna.
– Pyörämatkojen osuus kaupungin kulkutapajakaumasta oli 11 prosenttia vuonna 2012. Tavoitteena on nostaa osuus 15 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä.
– Helsingin raitiovaunut ja metrojunat siirtyivät vuonna 2012 käyttämään energianlähteenään suomalaisella vesivoimalla tuotettua sähköä. Vuonna 2012 liikenteeseen tuli kaksi hybridibussia ja 54 kevytrakennebussia, joiden polttoaineenkulutus ja lähipäästöt ovat noin 25 prosenttia tavallista bussia vähäisemmät.

Hankinnat
– Vuoden 2012 aikana hankintakeskus kilpailutti yhteishankintoja 45 tarjouskilpailulla. Kestävän kehityksen mukaisia kriteerejä hyödynnettiin euromääräisesti 36 prosentissa ja määrällisesti 37 prosentissa yhteiskilpailutuksesta.

Mikä on Sinun mielestäsi kaikkein vakavin uhka Helsingin ympäristön tilalle ja miten nykyiset ympäristöongelmat kaupungissa ratkaistaan?

5 kommenttia artikkeliin ”Helsingin ympäristön tila”

  1. Hei, mielenkiintoisia ja painoarvoisia asioita kaikki edellä mainitut. Olen pohtinut uuden teknologian energiankulutusta myös ilmastonmuutoksen näkökulmasta. Miksi yhä panostamme langattomaan teknologiaan? Matkapuhelinliikenteen antennithan ovat varsinaisia energiansyöppöjä kuten wlan ja vastaavat ei-luvanvaraiset laitteet? Verkkoja rakennetaan lisää, rakenteilla 4G ja tulossa 5G. Samalla osin tästä syystä lisärakennetaan myös ydinvoimaa. Kuitenkin meillä olisi vaihtoehtoja kuten valokuitu. Se on nopea, häiriötön ja energiankulutus on olematonta langattomiin verkkoihin nähden. Lisäksi kuituun ei liitetä mitään vastaavia epäilyksiä terveys- tai ympäristövaikutuksista, toisin kuin langattoman teknologian kohdalla tapahtuu. Kysymys on hyvin perustavaa laatua olevasta ongelmasta. Hehkulamppujen lämpöhukasta keskusteleminen on absurdia suuren tuhlauksen rinnalla. Eikö kaupunkialueilla pitäisi olla julkisia tiloja, joissa ei toimisi langaton verkko? Samaten julkisissa liikennevälineissä. Näin on monissa valistuneissa maissa (Sveitsi, Itävalta, Ranska). Käyn mittauskeikoilla ja Helsingin keskustassa mastojen ja wlanin mikroaaltosäteily on moninkertaistunut viime vuoden aikana. Muualla Euroopassa luontojärjestöt yrittävät vaikuttaa asioihin, mutta Suomessa tällä rintamalla on valitettavan hiljaista. Toivoisin tähän asiaan hiljalleen muutosta. Olen huomannut, että edes arvovaltaiset kansanedustajamme tai virkamiehet eivät tiedä, että Maailman terveysjärjestö, WHO:n syöväntutkimuslaitos IARC on luokitellut 2011 radiotaajuiset verkot (30 kHz-300 GHz) ”mahdollisesti karsinogeeniseksi ihmiselle”. EEA, Euroopan Ympäristövirasto on kehottanut jäsenvaltioita tammikuussa 2013 panostamaan kiinteään kaapelitekniikkaan langattoman sijaan ja noudattamaan varovaisuusperiaatetta. Euroopan neuvostolta on vastaava kannanotto (2011). Lisätietoja kaipaavalle hyvä linkki: http://www.microwavenews.com

  2. Kaavoitus on ilman muuta vakavin uhka Helsingin kaupungin ympäristön tilalle. Kuten kanadalainen konsultti Brett Toderian eilen KSV:n Laiturilla järjestämässä tilaisuudessa totesi, kaupungin pystyy muuttamaan täysin yhdessä sukupolvessa, joko hyvässä tai pahassa.

    Helsingissä ollaan nyt tekemässä suunnitelmia, jotka (jos ne hyväksytään ja niiden annetaan toteutua) romuttavat kaupungin viihtyisyyden. Luonnontilaiset virkistysalueet ovat olleet Helsingin erityisyys. Jos ne rakennetaan sen sijaan, että etsittäisiin luovia tapoja kasvattaa kaupunkia kuten Vancouverissa näytettiin tehdyn, jäljelle jää vain mitätön metropolintynkä.

    Olen erityisen huolissani tavasta, jolla Helsinki esittää hoitavansa ympäristövastuuta, mutta jättää sen sanojen tasolle. Yksi esimerkki tällaisesta on Helsingin luonnon monimuotoisuuden toimintaohjelma vuosille 2008 – 2017. Siinä kaavoituksesta todetaan näin: ”Turvataan kaavoituksen keinoin laajat yhtenäiset viheraluekokonaisuudet ja niiden väliset yhteydet. Vahvistetaan heikentyneitä ekologisia yhteyksiä. Merkitään nämä yleiskaavaan luo-alueina.” Kun keskustelin tästä keväällä kaavoittajan edustajien kanssa, oli vastaus suurin piirtein, ettei heidän tarvitse ohjelmasta välittää.

    Tässä olisi paikka poliittiselle muutokselle. Pisteitä on pitkään pystynyt keräämään pelkistä sanoiksi puetuista hyvistä tavoitteista. Samalla on unohtunut vahtia, että tavoitteet myös johtaisivat johonkin. Muutos on haastava, sillä kaupungin virkamiesjohdossa vallitsee erittäin vahva päinvastainen tahtotila.

  3. Keskeiset ympäristöhaasteet linkittyvät vahvasti. Monimuotoinen luonto on Helsingissä uhattuna. Kuitenkin olisi löydettävissä ratkaisuja, joilla asukkaiden virkistyksellekin tärkeät luontoalueet turvattaisiin ja vastattasiin samalla myös ilmastonmuutoksen haasteisiin.

    Toisaalta toimivat ratkaisut ympäristöpulmiin tukisivat myös asukkaiden terveyttä ja hyvinvointia tavalla, joka ehkäisee samalla eriarvoistumista. Siten monenlaiset asiat yhteiskunnassa linkittyvät toisiinsa. Ympäristökysymykset ja yhteiskunnan toimivuus ovat osa samaa pakettia.

    Toimivien ratkaisujen hakeminen Helsingissä kytkeytyy paljolti kaavoitukseen. Kun autoilu sitoo tavalla tai toisella neljänneksen kaupungin pinta-alasta, on aidolle ja luontoa säästävälle tiivistämiselle akuutti tilaus. Samalla voitaisiin elävöittää rakennettua Helsinkiä.

    Pienenä huomiona tuli mieleeni, ettei Meri-Rastilan länsirannan osayleiskaava ole vielä valmiiksi päätetty asia.

  4. Erja puhuu asiaa. Langaton teknologia on tällä hetkellä valtavan hyvä bisnes ja käyttäjät ovat iloisia, kun läppäri toimii maksutta yhä laajemmalla alueella, mutta ketä kiinnostaa kansanterveys? Syöpä on jo nyt suurimpia kansanterveysongelmia ja harva tulee ajatelleeksi, miten nopealla aikataululla olemme lisänneet verkon voimakkuutta ja tukiasemien määrää. Kuinka monta älypuhelinta on yhdessä koululuokassa -entä yhdessä koulussa koko ajan päällä? Ja siihen päälle koulun katoille tai viereen ilmestyneet tukiasemat? Säteilyllä on biologisia vaikutuksia (myös hyönteisiin ja eläimiin!), halusimme tai emme.

Kommentointi on suljettu.

Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!
Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon