Docventures: Miten yksilö voi edistää ympäristöasioita?

Docventures Riku Rantala Leo Stranius ja Tuukka Milonoff Kuva YLEOsallistuin keskiviikkona 18.9.2013 YLE Puheen Docventures -radiolähetykseen. Keskustelun aiheena oli luonto ja yksilön ympäristövalinnat.

Itse haluan elää niin ympäristöystävällisesti kuin mahdollista.

Käytännössä kyse on siitä, että pyrin toimimaan nykytiedon valossa niin oikein kuin se kohtuudella on mahdollista. Tarkoituksena ei ole nostaa itseä muiden yläpuolelle tai syyllistää ketään.

Tekeminen on sanomisen korkein muoto. Toimimalla omassa arjessani, voin nukkua yöni rauhassa. Samalla voin kokeilla arjessa erilaisia ympäristöystävällisiä ratkaisuja. Ja kun lapseni joskus tulevaisuudessa kysyy, mitä tein silloin kun jotain oli vielä tehtävissä, voin vastata, että ainakin yritin.

Yksilön kannalta tärkeimmät valinnat tehdään asumisen, liikkumisen ja ruuan suhteen.

Käytännössä tämä tarkoittaa omassa arjessani esimerkiksi kohtuullisen kokoista asuntoa (20 m2/henkilö) ja ekosähköä, pyöräilyä kesät talvet ja vegaaniruokavaliota. Toki arjessa on paljon pieniäkin ympäristötekoja, kuten ledi- ja energiasäästölamput, ”ei mainoksia, kiitos” -tarra ovessa, jätteiden kierrätys, puuron syöminen lämmittämättä, nopeat suihkut, pyykin peseminen 30-asteessa ja paljon muuta.

Kaikkein tärkeintä on kuitenkin toiminta yhteiskunnallisten rakenteiden muuttamiseksi siten, että ekologinen elämä olisi kaikkien ulottuvilla.

Tästä syystä pidän kaikkein tärkeimpänä ympäristövalintanani sitä, että edistän työkseni Luonto-Liiton toiminnanjohtajana ympäristöasioita ja nuorten ympäristökasvatusta sekä toimin vapaa-ajalla Helsingin kaupunginvaltuustossa sen puolesta, että ympäristöasiat huomioitaisiin nykyistä paremmin myös poliittisessa päätöksenteossa.

Vaikka luonnon monimuotoisuuden heikkenemisessä, ilmastokriisissä ja luonnonvarojen ylikulutuksessa kyse on kuolemanvakavista asioista, on meillä kaikki tekniset ja taloudelliset edellytykset ratkaista nykyiset ympäristöongelmat.

Tällä hetkellä vain poliittinen tahto puuttuu. Siksi yhteiskunnallinen toiminta on niin tärkeää. Se, että saamme vakuutettua poliittiset päättäjät asian tärkeydestä. Uskon, että tähän auttaa myös oma esimerkki ja inspiroivat yksilösuoritukset. Konkreettiset teot.

Päätinkin haastaa suorassa radiolähetyksessä Tunna Milonoffin autottomaan kuukauteen ja Riku Rantalan kuukauden vegaaniruokavalioon osana Luonto-Liiton 27.9.2013 avautuvaa ilmastolupaus-kampanjaa. Ilahduttavasti kaverit ottivat haasteen vastaan!

Kaverit muotoilivat haasteen Facebook-sivuillaan näin:

”Ympäristöasiantuntija Leo Stranius haastoi juuri suorassa Docventures -radiolähetyksessä omalla autollaan kaahaavan, trancea kuuntelevan ituhipin Tunna Milonoffin autottomaan kuukauteen ja makkaransyöjän, pelastusrengasvyötäröisen Riku Rantalan kuukauden vegaaniruokavalioon! Haaste otettiin vastaan! BOM BOM!”

Ohjelman lopussa listasin vielä viisi asiaa, joita jokaisen olisi hyvä tehdä omassa arjessa ympäristöasioiden edistämiseksi:

– Vaihda sähkösopimus ekosähköön
– Vietä kasvisruokapäiviä
– Luovu autoilusta
– Vähennä kuluttamista
– Toimi yhteiskunnallisesti edistääksesi ympäristöasioita

Otan mielelläni myös itse haasteita vastaan! Millä toimilla tai valinnoilla voisin itse edistää ympäristöasioita nykyistä tehokkaammin?

Ohjelma on kuunneltavissa kokonaisuudessaan täällä.

11 kommenttia artikkeliin ”Docventures: Miten yksilö voi edistää ympäristöasioita?”

  1. Kiitos kultturivinkistä, kun ehtii kuuntelemaan!

    Heh, rentouttavista suihkuista ja lämpimästä puurosta (toki jälkilämmöllä hauduttaen, ja mahdolliset tähteet aina leipätaikinaan kätkien) en luovu – mutta asumisessa menemme jo noin 10 m2 /perheenjäsen.

  2. Niille jotka miettivät, että miksi minä tekisin jotain kun muutkaan ei tee, tällainen esimerkin ja vinkkien antaminen on tärkeää. Moni varmasti tälläkin hetkellä tekee jotain omasta mielestään väärää ja tietää sen olevan ympäristölle haitallista, mutta koska yksilö eniten hyötyy taloudellisesti siitä, että tuhoaa ympäristöään itseltä ja muilta, lähellä ja kenties huomaamattaan enemmän kaukana, niin aika moni näyttää kieltävän vaikka fysiikan lakien olemassaolon, jottei oma asema vaarannu. Myös nykymenon kriitikot, vaikka takana olisi täysi tieteellinen tuki, nykykulttuuri yrittää hiljentää. Kuitenkin jos nämä kriitikot hyppäisivätkin kaivoon tai laittaisivat itsensä kiikkuun, niin mikään ei muuttuisi. Samat fysiikan lait toimisivat taustalla, vaikka niistä muistuttavat hiljennettäisiin medioista. Miksi esimerkiksi vihreät eivät vahvemmin sitten uskalla tukea näitä kriitikoita on minulle ihmetys. Lähinnä tarkoitan eduskuntaryhmää, joka nyt ainoa joka edes näkyy jotenkin vihreän kuplan ulkopuolelle.

    Yksilötaso on tietysti tärkeä viestintuoja päättäjille, mutta jos yhteiskunnan johto sitoutuu esimerkiksi Jäämeren rataan, eli sitoo Suomen tulevaisuuden fossiilisten hyödyntämiseen ja pohjoisen kaivamiseen auki, niin aika paljon saa yksilö downshiftata. Jos Tar Sands on Amerikan suurimpia ongelmia, ja sitoo rahat pitkäksi aikaa fossiiliseen polkuun, niin tuo Jäämeri on mielestäni ihan samanlainen jatkoaika fossiilisille, johon sitoutuminen estää minkään muutoksen ajoissa.

    Muutoksessa tärkeintä on mielestäni se, että miten kaupungit rakennetaan, kun niitä nyt kuitenkin rakennetaan. Kaupungit, oli koko mikä tahansa, kuitenkin käyttävät ne resurssit, jotka lähtevät matkaan poraustorneilta ja kaivoksilta. Siis jos rakentaa kysyntää, niin voiko sen jälkeen moittia tarjontaa? Hukkaan menee tämä Greenpeacen herättely-yritys jos Suomessa vihreätkin sitoutuvat lopulta rahoittamaan ja ylläpitämään yhteiskuntaa fossiilisilla. Suoraan tai sitten epäsuorasti.

    Itseä kyllä ihmetyttää se, että kun makoilee Mustikkamaan kallioilla ja katselee taivasta, niin tulee mieleen, että kun tämä kivenmötikkä allani on kenties ainoa laatuaan ja liitelee pitkin taivaan takana olevaa avaruutta, niin kovin ihmeellistä on, että välillä itsensä tuplaviisaaksi nimennyt ihminen haluaa vain pistää koko mötikän paskaksi ja palamaan.

  3. Vähennä autoilua olisi neutraalimpi ilmaisu, koska monien on ”pakko” ajaa autoa esim. työmatkansa, koska ajansäästö on tällöin merkittävä.
    Minusta olisi edelleen kiva tietää, miten sinun mielestäsi eletään ilman autoa esim. isojen kaupunkien ulkopuolella, jossa joukkoliikenne tarkoittaa koululaisille suunnattuja busseja. Ja toisaalta Espoosta tai Helsingin naapurikunnista tulee paljon ihmisiä Helsinkiin töihin ja autolla työmatka on ajallisesti puolet (ellei enemmän) lyhyempi. Halvempi asuminen on monille syy asua Helsingin ulkopuolella. Toki monet haluavat myös asua ns. maalla (Helsingin naapurikunnissa) lähellä luontoa.

    Minusta kasvisruokapäivien lisäksi tai sijaan voisi viettää päiviä, jolloin keskittyy itse tuottamaan ateriansa metsästä, järvistä, omalta kasvimaalta/parvekeviljelmiltä. Tässä toki proteiini tulisi usein lihasta tai kalasta, mutta itse pyydetystä.

    Onko koskaan laskettu täysipainoisen vegaaniruokavalion ilmastovaikutuksia?
    Aina keskitytään vain siihen miten kasvisruokavalio on ilmaston kannalta lihansyöntiä parempi vaihtoehto, mutta useimmat kasvisruokailijat käyttävät maitotuotteita. Tämä on terveysnäkökulmasta hyvä vaihtoehto (kaikilla ei ole halua/osaamista/aikaa koostaa terveellistä vegaaniruokavaliota), mutta ei välttämättä ole juurikaan ilmastoystävävällisempi vaihtoehto kuin sekaruokavalio, jossa lihaa ei syödä nykytyyliin joka aterialla.

    • Kiitos kommentista ja palautteesta Sara!

      Mikäli palvelut ja maankäyttö on suunnitellaan fiksusti, ei autoa tarvitse edes pikkupaikkakunnilla. Mä olen esimerkiksi viettänyt lapsuuden Pohjanmaalla Kannuksessa ilman autoa.

      Mikäli tarkastellaan ajankäyttöä laajemmin, on autoilu harvoin järkevä ratkaisu. Itse kävin töissä vuosikausia Helsingistä Espoossa. Mikäli kuljin matkat pyörällä, ei tarvinnyt erikseen lähteä aamulla tai illalla lenkille. Välillä bussilla/junalla kulkiessani käytetyn ajan sai taas hyödynnettyä lukemiseen tai muihin puuhiin, ja vaihtojen myötä tuli mukavasti vähän kävelyäkin/ulkoilua. Autolla kulkiessa matka-aika olisi mennyt ”hukkaan” vaikka suora matka-aika olisikin ollut julkisiin verrattuna puolet lyhyempi.

      Kasvis- ja vegaaniruuan sekä sekasyönnin ilmastovaikutuksia on laskettu monessa eri yhteydessä. Tässä linkki esimerkiksi kotimaisen MTT:n tutkimuksiin: http://www.ymparistopassi.fi/valmennus.php?k=21402

  4. Edelleen yleistät omien valintojesi olevan mahdollisia kaikille. Minäkin pyöräilen töihin ja aion tehdä niin vaikka työmatka saattaakin kasvaa n. 20 km suuntaansa. Samaa ei voi kuitenkaan edellyttää kaikilta ihmisiltä, sillä monet eivät tavallisen arkiliikkumisen (kävely, puutarhatyöt yms) edes harrasta liikuntaa, vaikka se suositeltavaa onkin. Toisekseen jos palettiin lisää pari lasta, voi olla kätevää päästä kotiin mahdollisimman pian, vaikka lapsia ei toivon mukaan tarvitsisi kuljettaa tarhaan tai kouluun autolla. Tuntikin arjessa on monille paljon. Espoo/Helsinki/Vantaa- akseli on myös joukkoliikenteen kannalta vähän eri asia kuin Helsingin muut lähikunnat ja toki tässäkin akselissa sijainti vaikuttaa paljon. Lyhyeenkin matkaan saa helposti tuhlattua 1.5 h julkisilla vs. 0,5 h henkilöautolla. Työajat myös vaikuttavat kulkuneuvon valintaan, kaikilla työ ei ala klo 8-9 tai joustavasti.

    Pienemmillä paikkakunnillakin varmasti pärjää ilman autoa riippuen missä asuu, mutta melkoinen yleistys sekin, että se aina olisi kovin realistinen vaihtoehto. Minä puhuinkin niistä paikkakunnista missä se ei ole mahdollista ja niitä on Suomessa paljon.

    Tuo MTT:n tutkimus ei ehkä ihan vastannut pointtiani. Toki kasvisruokavalio on ilmastoystävällisempi, jos verrataan yksittäisiä ateroita, mutta mistä raaka-aineista (miten tuotettu, jalostettu, kuljetettu, pakattu jne) ateriat on koostettu? Jossakin tutkimuksessa esim. juuston käyttäminen nostaa kasvisruokavalion samalle tasolle kuin liharuokavalion ja tuotteiden pakkaukset ja kuljetukset nostavat kasvistenkin ”ilmastoystävällisyyttä” melkoisesti. Siihen nähden itse pyydetty hirvi tai ahven on kaikista ilmastoystävällisin tapa saada proteiinia. Etenkin jos asuu sen metsän/järven vieressä lihan/kalan pyytää.

    • Hei Sara
      En väitä, että omat valintani olisivat mahdollisia ”kaikille” – viittaan vain siihen, että autoton elämä on mahdollista (ja suositeltavaa), mikäli haluaa arkensa niin järjestää.
      Parhain terveisin
      -Leo

  5. Moi! Kiinnostava keskustelu Puheella! Mainitsit ohjelmassa, että oma hiilijalanjälkesi on noin 3 tonnia. Millaista laskuria käytät jalanjäljen mittaamiseen? Monet netistä löytyvät laskurit tuntuvat olevan aika suurpiirteisiä.

    • Hei Elmo!
      Oma hiilijalanjälkini on vähän alle 3 tonnia Helsingin Sanomien laskurilla aikanaan tehtynä. Laskureita on paljon, ne ovat vääjäämättä vain suuntaa-antavia ja ne kaikki antavat vähän eri tuloksia. 🙁
      Parhain terveisin
      -Leo

  6. Toinen puhuu aidasta ja toinen aidanseipäistä. 🙂 Ei se autoton elämä aina omasta halusta ole kiinni.

    Itse väitän, vaikka en lihaa itse syökään, että ilmastoystävällisin tapa hankkia proteiinia ruokavalioonsa, on metsästää itse. Sinulta tuskin saa tähän kommenttia, koska olet vakaasti sitä mieltä, että vegaaniruokavalio on ilmastoystävällisin. 🙂

    • Hei Sara
      Metsästämällä voi toki hankkia osan proteiinitarpeestaan erittäin ekologisesti. Suomalaiset syövät lihaa noin 78 kiloa vuodessa – riistaa riittäisi suomalaisille ehkä noin puolikiloa vuodessa. Kaikkien ei toki tarvitse olla vegaaneja tai edes kasvissyöjiä, mutta aika paljon pitää nykyistä lihankulutusta (eläinperäisen proteiinin hankintaa) nykyisestä tasosta vähentää. Tunnetko metsästäjää, joka ei käytä mitään muuta eläinproteiinia kuin itse metsästämäänsä?
      Parhain terveisin
      -Leo

  7. En tunne yhtään metsästäjää, joka söisi ainoastaan itse metsästämäänsä lihaa vaan tuntemani metsästäjät korvaavat osan syömästään luomu/tehotuotetusta lihasta metsästämällään lihalla ja toki osan lihasta antavat lahjaksi muille. Tunnen tosin muutaman ihmisen, jotka syövät silloin tällöin lihaa, joka on joko luoulihaa tai jonkun tuttavan metsästämää.

    En ymmärrä tuollaista ehdottomuutta, josta kysymyksenasettelusi on loistava esimerkki, koska se harvoin johtaa hyvään lopputulokseen – varsinkaan jos ehdottomuus ei koske omia valintoja.
    Itse metstästetty liha on joka tapauksessa ekologisin tapa hankkia proteiinia ja jos osa tehotuotetusta lihasta korvataan riistalla tai luomulihalla, sekin on hyvä asia. Jos haluaa vähentää MUIDEN ihmisten lihansyöntiä, pakko ei toimi.

    Mielestäni Helsingissä vesitettiin koulujen kasvisruokapäivä vetämällä vihreä ideologia mukaan. Pinaattiletut ovat tietääkseni olleet 1980- luvulta lähtien koululaisten suosikkiruokalistan top 10:ssä, joten kasvisruokaan on ollut positiivinen suhtautuminen niin oppilailla kuin vanhemmilla. Kun ruokaa perustellaan vihreällä ideologialla, kasvisruoka ja -päivä ei monista kuulostanutkaan enää niin hyvältä.

Kommentointi on suljettu.

Sinilevät kuriin ojitusta vähentämällä! Allekirjoita kansalaisaloite täällä:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/15720

Metsätaloudellinen ojitus aiheuttaa merkittävää haittaa suomalaisille lähteille, puroille, järville, joille ja rannikkovesille. Metsämaaperästä ja soilta irronneet ravinteet, humus ja kiintoaines kulkeutuvat ojitusten kautta vesistöihimme, mikä edistää rehevöitymistä, sinileväkukintoja, umpeenkasvua, liettymistä, vesien tummumista, limoittumista sekä vesien tilan heikkenemistä ylipäätään. Metsäojitusten myötä heikentynyt veden laatu vaikeuttaa ja monin paikoin estää vesistöjen virkistys- ja talouskäyttöä. Se aiheuttaa haittoja myös järvien ja virtavesien kalastolle sekä heikentää monia vesilintukantoja. Suomen ainutlaatuisten vesistöjen pilaantuminen ei ole vain ekologinen tragedia – se on myös kulttuurinen ja taloudellinen menetys. 

Vesistöjemme ongelmat, kärjessä viime vuosina merkittävästi lisääntynyt sinileväongelma ja vesien tummuminen, ovat pääosin seurausta ihmisen tekemistä valinnoista – ja siksi myös ihmisen ratkaistavissa. Metsien taloudellinen hyödyntäminen ei saa tapahtua kaikille tärkeiden vesistöjen ja virkistysmahdollisuuksien kustannuksella. Meillä on velvollisuus huolehtia, että maamme tuhannet siniset vesistöt pysyvät puhtaina ja kansallisen ylpeyden aiheina myös tulevaisuudessa. 

Aloite ei koske muuta ojitusta, kuten teiden tai kiinteistöjen kuivatusojitusta, vaan ainoastaan metsien taloudelliseen hyödyntämiseen tähtäävää ojitusta ja muita vastaavia kuivatustoimenpiteitä. 

@ojitusten_haitat_kuriin #ojitusten_haitat_kuriin
Huh. Olen tehnyt seitsemän minuutin lihaskuntotreenin nyt joka ikinen aamu yhteensä 1050 kertaa peräkkäin. 

Tammikuun alussa vuonna 2020 aloitin tekemään seitsemän minuutin lihaskuntotreeniä joka aamu. Tätä aiemmin olin tehnyt jumpan tyypillisesti muutaman kerran viikossa. 

Ehdin tuolloin tehdä lihaskuntotreenin joka aamu yhteensä 1022 päivää putkeen kunnes 19.10.2022 olin kuumeessa (38,5) ja jumppa jäi tekemättä. 

Tämän jälkeen olen taas jatkanut treenin tekemistä automaattisesti ja säännöllisesti. Vasta nyt havahduin miettimään ja laskemaan kuinka monta päivää on kertynyt sitten lokakuun 2022. Huomasin, että päivittäinen putki onkin jo venynyt uuteen ennätykseen. 

Treeniä on tehty kodin lisäksi mm yöjunan hytissä, hotellihuoneissa, ystävien ja sukulaisten luona sekä mökkien pihoilla ja laitureilla. Pääsääntöisesti treeni on tehty kotona olohuoneessa, kuten tänään. Myös niinä päivinä kun olen juossut puolimaratonin, maratonin tai suorittanut täydenmatkan triathlonin tai meditoinut muuten koko päivän. Välillä energisenä ja välillä vähän väsyneenä. 

Yhdistävä tekijä on se, että treeni on tehty aina joka aamu ja olen siitä erittäin tyytyväinen. Sillä saan aina pienen aktivoinnin, lisäbuustin ja energiaa päivään. Onni on myös se, että matkalle ei ole sattunut vakavia sairastumisia tai loukkaantumisia. Muutenhan tämä ei olisi ollut mahdollista. 

Vuosien myötä tästä treenistä on tullut automaattinen tapa. Sellainen rutiini, jossa aika työskentelee puolestasi eikä sinua vastaan. Tarvitsisi nähdä erityistä vaivaa, jotta osaisin enää jättää treenin tekemättä. Pienellä investoinnilla voi tehdä ajan kanssa suuria asioita.
Voiko kirjoja kuunnella tai lukea liikaa? 

Viime vuonna huomasin, että yllättävän harvassa (tieto)kirjassa, joita kuuntelin oli kovin paljon mitään uutta. Tuntui, että vaikka kuuntelin itselleni vieraasta tai uudesta aiheesta kirjoja, toistivat ne samoja kaavoja, esimerkkejä ja tutkimuksia. Ja sama koski vähän romaanejakin. Juonen käänteet ja draaman kaari kävivät vähän turhan tutuiksi. 

Haluaisin kuitenkin kovasti nauttia hyvästä kirjallisuudesta. Tästä syystä mieleeni tuli ajatus, että tänä vuonna kuuntelen aiempina vuosina erityisen hyviksi kirjoiksi listaamiani kirjoja uudestaan. Kävin siis läpi kaikki kuuntelemani kirjat ja poimin sieltä noin 50 teosta. Keväällä kuuntelin nämä kaikki uudestaan. 

Joukossa on paljon hyviä kirjoja! Sellaisia, joita olen kuunnellut useamminkin kuin kaksi kertaa. Jotkut aiemmin hyviltä kuulostaneet kirjat taas eivät enää olleet yhtään niin mielenkiintoisia kuin ensimmäisellä kerralla. Kirjan sisältö kun luonnollisesti puhuttelee eri tavalla eri hetkissä ja elämäntilanteissa. Jos jotain pitää tämän pohjalta suositella, niin tässä on seitsemän kirjaa, jotka itselläni ovat kestäneet useamman kuuntelukerran ja joita kannattaa kuunnella tai lukea vaikka tämän syksyn aikana (jos et jostain syystä ole jo lukenut/kuunnellut näitä)

-Yuval Noah Harari: 21 oppituntia maailman tilasta
-Rutger Bregman: Hyvän historia
-Rutger Bregman: Moraalinen kunnianhimo
-James Clear: Pura rutiinit atomeiksi
-Hans Rosling: Faktojen maailma
-Malcolm Gladwell: Kuka menestyy ja miksi
-Berthold Gunster: Flip

Ehkä hiukan surullisena huomaan, että tähän listalle ei päässyt yhtään romaania, yhtään kotimaista kirjaa eikä yhtään muita kuin miesten kirjoittamia kirjoja.

Toki näiden lisäksi on paljon paperikirjoja ja klassikoita, jotka ovat kestäneet hyvin aikaa ja joita olen lukenut monta kertaa. Tässä esimerkiksi listaus aiemmin 10 merkityksellisestä kirjasta omassa elämässäni: 

https://leostranius.fi/2022/09/10-merkityksellista-kirjaa-elamani-aikana/
Paljonko tekoälyhaku aiheuttaa päästöjä? Googlen mukaan yksi tekstipohjainen tekoälyhaku aiheuttaa noin 0,03 gCO2e päästöt ja vastaavasti yksi ChatGPT-haku aiheuttaa noin 0,04 gCO2e päästöt. Kuvan tuottaminen saattaa kuluttaa jopa 100 kertaa ja viiden sekunnin HD videoklippi lähes 60 000 kertaa enemmän energiaa kuin tekstihaku.

Googlen laskelmasta näyttää kuitenkin puuttuvan mm verkko-operaattorin päästöt, käyttäjän koneen energiankulutus ja erityisen merkittävänä tekijänä tekoälyn koulutukseen käytetty energia. 

Lisäksi on hyvä muistaa, että Googlen ja monien muiden teknologiayhtiöiden alustoilla edelleen jaetaan ilmastonmuutoksen kieltämiseen tai vähättelyyn liittyvää sisältöä ja tarjotaan alustaa fossiiliyhtiöiden mainonnalle. 

Täällä tarkemmin: 
https://leostranius.fi

EDIT: Tässä oleva kuvituskuva on Purkutaidenäyttelystä 2025 Toni Esselin installaatiosta Hostile architecture.
Miksi urheilen niin paljon? Tätä kysymystä olen viime vuosina kysynyt usein itseltäni, kun olen huomannut liikuntamäärieni nousseen yli 15 tuntiin viikossa. Eikö vähempikin riittäisi? Kansalliset liikuntasuositukset kun täyttyisivät jo 2,5 tunnin viikoittaisella liikunnalla. 

Suurin syy suurille treenimäärille on liikunnan tuottama välitön vaikutus hyvinvointiin ja onnellisuuteen sekä siihen, että hyvässä kunnossa jaksaa paremmin tehdä itselle merkityksellisiä asioita. On palkitsevaa kehittää hyviä rutiineja ja tapoja juuri liikunnan kaltaiseen harrastukseen monen muun tekemisen sijaan. Vaikka omia sairastumisia ei tietenkään voi valita tai hallita niin hyvässä kunnossa sairastumisen tai onnettumuuksien riski on tilastollisesti pienempi. Lisäksi olen huomannut, että itselläni on motivoivaa nähdä miten päivittäiset liikuntasuoritukset kasautuvat suureksi kokonaisuudeksi kuukausien, vuosien ja jopa vuosikymmenten myötä. 

Itseäni liikunnassa motivoi välittömän hyvänolon lisäksi erityisesti kertynyt ja kasautuva hyöty. Kun pitää kirjaa päivittäisistä harjoituksista ja liikuntamääristä, huomaa, että esimerkiksi vuosien ja vuosikymmenten myötä niistä kertyy aikamoinen kokonaisuus. Varsinkin loppuvuosi tuntuu itselläni olevan aina vähän ”sadonkorjuujuhlaa” kun erilaiset määrät ja tavoitteet tulevat täyteen. 

Esimerkiksi tätä kirjoittaessa olin juuri käynyt juoksemassa vuoden 10. puolimaratonin. Olen nyt juossut vuoden 2020-jälkeen joka vuosi vähintään tuon 10 puolikasta ja yhteensä 83 puolimaratonia. Vuodesta 2010 lähtien niitä on kertynyt yhteensä 130. Tai tällä hetkellä olen pyöräillyt tänä vuonna yhteensä noin 5700 kilometriä ja vuodesta 2020 lähtien yhteensä 40 161 km eli juuri sopivasti maapallon ympärysmittaa vastaavan matkan. Tieto näistä kasautuvista tunneista, kilometreistä ja juoksukerroista tekee minut onnelliseksi. Se tuottaa hyvää oloa, aikaa ja terveyttä nyt ja tulevaisuudessa. 

Kirjoittelin tästä aiheesta vähän enemmän www.leostranius.fi
Laskin triathlon-harrastuksen päästöt. Itselläni ne ovat noin 716 kgCO2e vuodessa. Tyypillisen täysmatkan triathlonia harrastavan päästöt saattavat olla lähes kymmenkertaiset eli oman arvioni mukaan 6647 kgCO2e vuodessa. 

Mihin tämä suhteutuu? Keskimääräisen suomalaisen koko vuoden aikana aiheuttamat kaikki CO2-päästöt ovat noin 10 tonnia ja omani ovat noin pari tonnia. Kestävä taso, johon kaikkien pitäisi päästä vuoteen 2030 mennessä on noin 2,5 tonnia ja vuoteen 2050 mennessä 0,7 tonnia. 

Suurin osa päästöistä triathlonissa aiheutuu mahdollisiin harjoitusleireihin ja kilpailuihin osallistumisesta sekä harjoittelusta ja siihen vaadittavasta lisäenergiasta (ruuasta). Lisäksi päästöjä tulee tietysti myös harjoituksiin kulkemisesta, harjoittelupaikoista ja varustehankinnoista. Varmasti jotain muitankin osa-alueita on ja kaikkea tuskin tulee tällä pikaselvityksellä huomioiduksi. Jostain on kuitenkin hyvä aloittaa. Olen enemmän kuin kiitollinen kaikista korjauksista ja tarkennuksista näihin laskelmiin. 

Täällä tarkempi laskelma ja suositukset päästöjen vähentämiseksi: https://leostranius.fi

#triathlon @helsinkitriathlon
Muistoja 10-vuoden takaa. Oli silloin aika yllättävää ja hämmentävää löytää itsensä taidenäyttelystä. 

Teos: @samilukkarinen
Third Rock täytti tänään 5-vuotta! 

Reilu viisi vuotta sitten keskellä koronapandemiaa aloimme pohtia silloisen T-Media Relations Oy nimen ja brändin uusimista. Lopulta Sari Kuvaja, @harrileinikka @riding_n_butterflywings ja @anurasanen (ja oli mukana varmasti moni muukin) kanssa saatiin valmista ja 18.8.2020 oli kaupparekisteri-ilmoitukset hoidettu, verkkosivu pystyssä sekä tiedote lähdössä asiakkaille. 

Third Rock Finland oli saanut alkunsa. 

Mitä me ollaan sitten viiden vuoden aikana tehty? Katsoin nopeasti, että ollaan toteutettu karkeasti: 

-noin 700 projektia
-palveltu noin 300 asiakasta
-tehty noin neljä miljoonaa euroa liikevaihtoa
-tehty hommia noin 50 henkilötyövuotta

Ja toivottavasti myös onnistuttu vähentämään päästöjä ja luonnonvarojen kulutusta sekä vahvistamaan kiertotaloutta, ihmisoikeuksia ja fiksua liiketoimintaa. 

Monenlaisia maailman muutoksia ja tilanteita on viiden vuoden aikana ehtinyt tapahtua ja monessa liemessä ollaan oltu, kun ollaan kasvettu kolmen henkilön yrityksestä nyt 17 henkilön organisaatioksi.

Tavoitteena on edelleen vauhdittaa organisaatioita haittoja vähentävästä niin kutsutusta ”vastuullisesta liiketoiminnasta” kohti planetaarista liiketoimintaa eli kohti sitä, että organisaatiot edistävät kestävyysmuutosta eivätkä vain minimoi omia haittoja tai pahimmillaan jarruta muutosta. Tässä riittää vielä tehtävää näin ilmastokriisin ja luontokadon aikakaudella. 

Hyvää syntymäpäivää Third Rock! On tämä kyllä ollut ihmeellinen ja elämää muuttava matka kaikkien teidän kanssa, jotka olette tavalla tai toisella olleet vuosien varrella mukana.

Ja mitä kaikkea onkaan vielä luvassa!

#thirdrock #vastuullisuus #planetaarinenliiketoimibta
Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Seuraa minua Instagramissa