Auta ekoisiä: Miten valita polkupyörän peräkärry?

Leo Stranius tavarafillari - kuva Teppo MoisioOheinen kirjoitukseni julkaistiin 6.8.2013 www.tavarafillari.fi -sivuilla.

Auta ekoisiä: Miten valita polkupyörän peräkärry?

Ekoisi-kolumneista tuttu Leo Stranius on tähän asti pärjännyt lapsen kanssa lastenistuimella, mutta nyt harkinnassa on peräkärry. Mitä sellaisen hankkimisessa pitäisi osata ottaa huomioon?

Lapsen syntyessä minulle oli selvää, että emme hanki autoa. Joukkoliikenne toimii ja pyörällä pääsee. Enkä todellakaan halua opettaa lapselleni, että auto on ensisijainen tapa liikkua paikasta toiseen.

Ensimmäisen kevään koittaessa ja lapsen ollessa 7,5 kuukauden ikäinen hankimme ensimmäisen lastenistuimen ja kypärän. Kokemuksista kirjoitin heti Ekoisi-blogiin.

Pyöränistuin on mallia Hamax Sleepy ja kypärä on liskokuviolla varustettu ja lapsille säädettävä Met. Kypärä ja istuin maksoivat Velosportissa Helsingin Polkupyöräilijöiden (Hepo) jäsenkortilla saadun alennuksen jälkeen yhteensä 103 euroa.

Hamax Sleepy oli helppo ja nopea asentaa, ja se sopii hyvin melkein pyörään kuin pyörään. Tarakkaa ei tarvita. Hyvänä ominaisuutena on se, että istuimen saa irti pidikkeestä ja vaihdettua toiseen pyörään. Eli toisella pidikkeellä, jonka myös hankimme, istuinta voi käyttää sekä omassa että puolison pyörässä.
Tällä mentiin ensimmäinen kevät ja kesä. Istuin on toiminut hyvin ja lapsi tykkää pyöräilystä. Toisaalta pakkohan lapsen on tykätä, koska hänet on siihen totutettu eikä muita vaihtoehtoja ole tarjottu.

Kaksi ongelmaa on kuitenkin tullut vastaan.

Ensinnäkään lastenistuimen kanssa ei voi juurikaan kuljettaa tavaraa. Esimerkiksi selkäreppu on inhottavasti lapsen naaman edessä.

Toisekseen lapsi nauttii pyöräilystä niin paljon, että hän nukahtaa istuimeen usein viimeistään puolen tunnin pyöräilyn jälkeen. Hamax Sleepyn saa nimensä mukaisesti säädettyä hiukan takakenoon, mutta käytännössä lapsen pää alkaa retkottaa sinne tänne aika hurjan näköisesti. Tiedätte kyllä.

Ystävieni suositus pyöräperäkärryn hankkimisesta on alkanut kuulostaa houkuttelevalta. Laatikkopyörä sen sijaan tuntuisi edelleen vähän turhalta, koska sen lisäksi pitäisi kuitenkin olla perinteiset pyörät omia matkoja varten. Naapureiden peräkärryä olemme muutaman kerran kokeilleetkin. Sillä vauva pääsi aikanaan myös elämänsä ensimmäiselle pyöräretkelle.

Aika nopeasti olen eksynyt eri pyöräperäkärryjen ihmeelliseen maailmaan. Malleja ja ominaisuuksia riittää. Ja mikä harmillista, käytettyjen peräkärryjen markkinat näyttävät olevan hyvin lähellä nollaa. Mikäli peräkärryn ostaa uutena, tulee hankintaa pohtia erityisen tarkoin. Millainen olisi sopiva juuri meidän tarpeisiin?

Tässä joitakin asioita, joita kannattaa miettiä kun on hankkimassa peräkärryä:

– Hinta. Pyöräperäkärrystä kannattaa maksaa suunnilleen saman verran kuin uudesta pyörästä miinus 200 euroa. Lisäksi kannattaa olla tarkkana, mitä kaikkea hintaan sisältyy. Täytyykö esimerkiksi osia tai kiinnityspaloja ostaa erikseen?

– Käytettävyys. Joitakin peräkärryjä voi käyttää myös vaunuina ja juoksurattaina, mutta ei kaikkia. Saako peräkärryn kätevästi kasaan vaikka juna- tai bussikuljetusta varten? Onnistuuko peräkärryn kiinnitys pyörään pikalukituksella vai tarvitaanko erillisiä työkaluja? Kestääkö peräkärry sateen ja ulkona säilyttämisen ja onko siinä sadesuoja tai kuumalla ilmalla tuuletusaukot?

– Paino: Mitä painavampi kulkupeli, sen raskaampaa ja kankeampaa on kulkeminen. Jousitus lisää ajomukavuutta, mutta tekee polkemisesta myös todennäköisesti aavistuksen verran raskaampaa.

– Tilavuus. Joihinkin peräkärryihin mahtuu yksi tai kaksi lasta ja toisiin lasten lisäksi myös tavaraa. Peräkärryä valittaessa pitää siis samalla miettiä, kuljettaako sillä tavaraa tai onko hankkimassa lisää lapsia.

– Jälleenkäyttöarvo. Materiaalien kestävyys ja huollettavuus kannattaa tarkastaa. Kun lapsi alkaa muutaman vuoden sisällä kuitenkin itse pyöräillä, ei peräkärrylle jää kovin montaa vuotta käyttöikää. Tällöin myös jälleenmyyntiarvoa kannattaa miettiä.

Tässä vaiheessa kysymyksiä on enemmän kuin vastauksia. Mitä muuta kannattaisi ottaa huomioon pyöräperäkärryä hankkiessa?

Leo Stranius on hoitovapaalla oleva Luonto-Liiton toiminnanjohtaja ja Helsingin kaupunginvaltuutettu, joka tykkää pyöräilystä kesällä ja talvella.

 

2 kommenttia artikkeliin ”Auta ekoisiä: Miten valita polkupyörän peräkärry?”

  1. Minulla on eskarilainen, 4 ja 3 vuotiaat kerhoikäiset ja 1,5v päiväunia nukkuva. Auto on käytössä kun haluan. Mutta ei ole miehen työpäivän jälkeen aikaa harrastaa liikuntaa. Pitäisi sisällyttää se varmaankin eskari ja kerhomatkoihin. Toimisiko tämmöinen hyvin: minulle pyörä, kaks peräkärryyn ja yks joko istuimeen tai ite pyöräilis ja eskarilainen ehdottomasti ite pyöräilis. Miten talvella kun eskarilainen liukastuu polkiessa kuitenkin.. Miten kulkisit tällasen väen kans talvella?

    • Kiitos kommentista Sara! Aika haastava setti. Peräkärryyn mahtuu tosiaan parhaimmillaan pari ja istuimeen yksi. Toinen vaihtoehto on tietysti laatikkopyörä, johon mahtuu ehkä kolme lasta. Ihailen, jos onnistut kulkemaan kaikkien kanssa pyörällä – ja vielä talvellakin.

Kommentointi on suljettu.

Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja