Valtuustoblogi: Lähetekeskustelu vuoden 2014 talousarviosta ja maksuton joukkoliikenne

Valtuuston kokous Leo StraniusValtuuston kokous kesti tänään (ke 13.2.) poikkeuksellisen pitkään.

Vihreän valtuustoryhmän kokous alkoi klo 16 ja valtuusto klo 18.

Viiden tunnin valtuustokokoustelun jälkeen kellon tullessa yksitoista, päätti puheenjohtaja jättää pöydälle kaikki asiakohdat, joista haluttiin pitää vielä puheenvuoro.

Eniten puheenvuoroja kirvoitti vuoden 2014 talousarvioehdotuksen valmistelua koskeva lähetekeskustelu.

Jussi Pajusen mukaan vuoden 2014 talousarviovalmistelun näkymät ovat vähintäänkin huolestuttavat. Esimerkiksi vuosina 2011-2013 Helsingin toimintamenot kasvoivat 7,6 prosenttia ja verotulot vain 3,3 prosenttia. Velkaantumiskehitys täytyisi saada pysäytettyä ja nettomenojen kasvu olla verorahoituksen kasvua hitaampana.

Itse nostin talousarvioehdotuksen valmistelua koskevassa lähetekeskustelussa esille seuraavat kolmea asiaa:
– Talouskasvupakon sijaan tarvitsemme ihmisten hyvinvointia ekologisissa rajoissa.
– Helsingin Energian tuloutus tulee käyttää energiaviisaasti.
– Ympäristökeskukseen tarvitaan lisää valvontaresursseja.

Koko puheeni löytyy tämän tekstin alta.

Lisäksi vilkasta keskustelua herätti 30 valtuustoaloitetta. Tosin kaikkia ei ehditty käsittelemään. Käsiteltyjen joukossa oli kuitenkin mm. bussireittejä, kissapuiston perustamista, Helsingin kanipolitiikan muuttamista ja ikäihmisille ilmaista joukkoliikennettä.

Ilmainen joukkoliikenne kirvoittikin kokouksen päätteeksi napakan keskustelun.

Itse en kannata ilmaista joukkoliikennettä vain ikäihmisille. Ilmaista joukkoliikennettä ei ole. Ainahan sen joku maksaa. Käyttäjilleen maksuton joukkoliikenne voi kuitenkin olla.

Mielestäni olisikin hyvä kokeilla maksutonta joukkoliikennettä kaikille vaikka Tallinnan malliin. Liikkumisen tulee olla Helsingissä pidemmällä tähtäimellä maksutonta siinä missä koulutus ja terveydenhuoltokin. Lisää aiheesta myös tässä kirjoituksessani: Maksuton joukkoliikenne Helsinkiin

***

Kaupunginvaltuusto alkamassaVuoden 2014 talousarvioehdotuksen valmistelua koskeva lähetekeskustelu

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut

Vuoden 2014 talousarvioehdotuksen valmistelua koskevassa lähetekeskustelussa haluan nostaa esille kolmea asiaa:
– Talouskasvupakon sijaan tarvitsemme ihmisten hyvinvointia ekologisissa rajoissa.
– Helsingin Energian tuloutus tulee käyttää energiaviisaasti.
– Ympäristökeskukseen tarvitaan lisää valvontaresursseja.

Ensinnäkin. Talouskasvupakon sijaan tarvitsemme ihmisten hyvinvointia ekologisissa rajoissa. Helsingin kannattaa varautua tilanteeseen, jossa talous ei enää kasva. Nyt on aika ottaa käyttöön suunnitelma B ja vapautua ympäristölle haitallisesta talouskasvusta.

On ilahduttavaa, että Lasse Männistö painotti täällä päästöjen vähentämistä ja Osku Pajamäki ekologisesti kestävää stadia.

Tulevaisuuden hiilineutraalissa Helsingissä yksityisautoilua tukevien investointien sijaan meillä on käytössä ruuhkamaksut tai tienkäyttömaksut. Joukkoliikenne on halpaa tai ilmaista ja pyöräilyinvestoinnit ovat kova juttu. Katuihin maalatut 100 km uusia pyöräkaistoja eivät paljon maksa. Uudet nollaenergiatalot, kaupunkimetsien suojelu sekä virkistys- ja luontoarvojen kannalta viisaat kaavat tuovat vain säästöjä.

Vuoden 2014 budjetti pitää rakentaa sille pohjalle, että varmistamme ihmisten hyvinvoinnin ekologisissa rajoissa.

Arvoisa puheenjohtaja,

Toiseksi. Helsingin Energian tuloutus tulee käyttää energiaviisaasti. Helsingin Energian johtokunta päätti eilen esittää, että vuonna 2013 kesäkuussa siirretään Helsingin Energian taseeseen kertyneistä voittovaroista 150 miljoonaa euroa Helsingin kaupungin taseen omaan pääomaan.

Helsingin Energian etuhan olisi pitää voitot itsellään ja käyttää ne omiin investointeihin.  On kuitenkin järkevää, että Helsingin Energian tuloksesta osa tulee kaupungin yhteiseen hyvään.

Helsingin Energian johtokunnan varapuheenjohtajana pidän tärkeänä, että Helsingin Energian kaupungille tulouttamia varoja käytetään kuitenkin tavalla tai toisella päästövähennysten toteuttamiseen, esimerkiksi rakennusten energiaparannuksiin tai energiasäästöhankkeisiin sekä uusiutuvan energian investointeihin.

Näin saavutettaisiin samalla myös tärkeitä säästöjä kaupungin taloudessa.

Arvoisa puheenjohtaja,

Kolmanneksi. Ympäristökeskukseen tarvitaan lisää valvontaresursseja. Etelä-Suomen aluehallintovirasto on arvioinut Helsingin kaupungin ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelmaan 2010–2012 liittyvät terveydensuojelun sekä tupakka- ja kemikaalilain päivitykset vuodelle 2012 sekä tupakkalain valvontasuunnitelman päivityksen vuodelle 2011.

Arvioinnin mukaan ympäristöterveydenhuollon voimavarat ovat liian vähäiset verrattuna valvonnan tarpeeseen. Suunnitelmissa ja lautakunnan päätöksissä ei kuitenkaan ole otettu kantaa kuinka tilanne aiotaan korjata. Aluehallintovirasto muistuttaa, että ympäristöterveydenhuollon valtakunnallinen valvontaohjelma edellyttää, että valvontasuunnitelmassa on selostus siitä kuinka valvontavelvoitteet aiotaan hoitaa. Resurssien vähyyden vuoksi lakisääteisiä tehtäviä ei voi jättää tekemättä.

Ympäristökeskuksella on tällä hetkellä auki kuusi vakanssia, joita ei voida täyttää budjettiresurssien vähyyden takia. Valvonnan asianmukaiseen hoitamiseen ympäristökeskukseen tarvitaan kymmeniä uusia vakansseja.

Toivon, että vuoden 2014 budjetissa ympäristökeskuksen puutteellisiin valvontaresursseihin tulee korjaus.

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut,

Haluan toivottaa inspiroivaa ja energisoivaa keskustelua sekä mukavaa illan jatkoa kaikille!

***

Edelliset valtuustoblogin kirjoitukset ovat luettavissa täällä.

2 kommenttia artikkeliin ”Valtuustoblogi: Lähetekeskustelu vuoden 2014 talousarviosta ja maksuton joukkoliikenne”

  1. Miten esittämäsi lisämenot rahoitetaan jos talous ei kasva tai sen tavoittelu ei ole tärkeää? Esitit yhdessä puheenvuorossa useamman sadan miljoonan lisämenoja niin olis varsin vastuullista politiikkaa esittää realistinen rahoitusmalli. Velkaa ei kaiketi voi ottaa loputtomasti.

Kommentointi on suljettu.

Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!
Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!