Siirtokehotus laitettiin toimeen ja lumet aurattiin jalkakäytävälle

Siirtokehotus laitetaan toimeen
Autot hinataan pois lumitöiden alta

Harmittelin eilen (ti 19.2.) sitä, että autojen siirtokehotus lumenaurauksen takia ei toimi Helsingin Käpylässä/Kumpulassa joukkoliikennekaduksi merkityllä Sofianlehdonkadulla.

Soitin asiasta Rakennusvirastolle ja Kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluun sekä laitoin viestin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Saurille.

Tänään (ke 20.2.) alkoi tapahtua. Luvattomasti pysäköidyt autot siirrettiin pois ja lumet aurattiin tieltä heti aamupäivän aikana.

Valitettavasti lumet aurattiin vain jalkakäytävälle (ks. alla kuva).

Talonhoitajan mukaan siirtokehotus on pistetty toimeen ja lumet aurattu edellisen kerran joulukuussa. Ei ole siis ihme, että osa autoilijoista ei ole paljon siirtokehotuksesta välittänyt.

Auratut lumet ja jäät jalkakäytävällä
Auratut lumet ja jäät jalkakäytävällä

Kun auraus oli vielä menossa ja leikin lapsen kanssa jalkakäytävällä, pysäköi yksi auto kadunvarteen. Kuljettaja nousi pois ja kysyi, joka tienvarteen voisi pysäköidä.

Sanoin, että siinä on siirtokehotus klo 15 asti eli saat todennäköisesti 80 euron sakon, jos pysäköit siihen. Hän kuitenkin kommentoi, että olisi menossa viereiseen taloon töihin eikä jaksaisi viedä autoa kauemmaksi sekä pohdiskeli ääneen, voisiko auton kuitenkin jättää siihen.

Sanoin toisen kerran, että paikalle ei juuri nyt saa pysäköidä. Pohdinnan jälkeen hän lopulta päätti lähteä etsimään paikkaa jostain muualta.

Vaikka aurauskalusto oli siis vielä hommissa, olisi tämä kuljettaja ollut valmis pysäköimään autonsa selvästi siirtokehotuksella merkittyyn paikkaan.

Iso Kiitos kaupungin viranhaltijoille ja työntekijöille asian saattamisesta kuntoon!  Toivottavasti huomenna torstaina hoidetaan kadun toinen puoli.

Ystävältäni sain myös vinkin: Väärin pysäköidyistä autoista voi ja kannattaa soittaa pysäköinninvalvontaan (virka-aikana: p. 09 310 39000 ja sen ulkopuolella: p. 09 310 39 310).

 

6 kommenttia artikkeliin ”Siirtokehotus laitettiin toimeen ja lumet aurattiin jalkakäytävälle”

  1. Tuo jalkakäytävälle auraaminen on muuten ihan prosessin mukainen oikea toimintatapa. Se on sitten taloyhtiöiden vastuulla kuljettaa lumi pois.

    Kaupungin aluejaossa Sofianlehdonkatu on kantakaupunkia, ja kantakaupungissa jalkakäytävien hoito ja lumenpoistiu kuuluu kiinteistöille, vastuutaulukon mukaisesti.

    Eihän tässä ole mitään järkeä, mutta näin on lumenhoito toistaiseksi määritelty. Nyt on pikkuhiljaa käynnissä kokeilujen laajennos, jossa lumen poiskuljetus siirtyy kaupungille alue kerrallaan.

    Vastaa
    • Kiitos Otso! Toki se on juuri noin, mutta ihan eri asia, onko tuossa mitään järkeä. Kun kalusto on kerran jo liikkeellä ja autot siirretty pois, olisi useimmiten helppo napata ne lumet myös siitä jalkakäytävältä. Tästä voitaisiin sitten lähettää vaikka pieni lasku taloyhtiölle/kiinteistölle.

      Vastaa
  2. Jalkakäytävälumien vastuuttaminen kaupungille ei ole mikään autuaaksi tekevä asia. Pakilalaisena olen tottunut siihen, että kaupunki auraa asuinkatujen jalkakäytävät lumisateiden tai ajoradan aurausten jälkeen joskus parin viikon päästä, ehkä, ja silloinkin laatu vaihtelee. Jos oman kadun jalkakäytävät olisivat vanhaan tapaan pientaloasukkaiden omien lumitöiden varassa, laatu voisi tuskin olla tätä heikompaa ja toiminta hitaampaa.

    Nyt puhutaan kovasti siitä, että kantakaupungin jalkakäytäväkunnossapitoa tarkkaillaan ja sen laiminlyönnistä voidaan jopa sakottaa. Itse toivoisin kaupungin keskittyvän paljon voimakkaammin ensin OMAAN kunnossapitotasoonsa ja nykyisten alueiden hoitoon, ennen kuin haalitaan lisää alueita omalle vastuulle. Kuka sakottaisi kaupunkia?

    Vastaa
  3. Jalkakäytävien auto- ja lumiongelmasta!

    Lumiongelmaa vaikeuttaa jatkuva ”väliaikainen” pysäköinti jalkakäytäville. Sama täällä Jyväskylässä ja siellä Helsingissä. Lumen takia tilanne on tietysti pahin talvella mutta samaa ongelmaa kesäisin. Toki voin vielä terveillä jaloillani hyppiä vaikka ajotien kautta mutta pääsen jo vähän haistelemaan tulevaa vanhuutta kun vedän lapsenlapsiani, kaksosia, kahdessa pulkassa rinnakkain ja väistän jalkakäytävällä seisovia autoja ajotielle laillisesti pysäköityjen autojen välistä penkkojen yli.

    Suomeen pitäisi säätää laki joka kieltää tilapäisenkin pysähtymisen autolla jalkakäytävälle. Nyt on käytäntö jakeluajossa, ”pikaisissa” käynneissä asioita hoitamassa jättää auto jalkakäytävälle. Ilmeisesti tyhjäkäynti ja nelivalovilkut vähentävät rikettä. Jakeluliikenteessä pakettiautot seisovat jalkakäytävällä, koska se sallitaan nykysäännöillä ja vieressä olevalle vapaalle lailliselle paikalle pitäisi maksaa pysäköintilapusta. Pitäisi vaatia kaikilta jakeluautoilta sähköisen pysäköintimittarin hankkimista. Tämä kielto edes pysähtyä tarvitaan erityisesti kun mennään siihen Hollannin ja Tanskan systeemiin (tulossa Etu-Töölöön?), jossa pyörätie on ajotien reunassa. Toki turvallinen mutta johtaa siihen että jakeluautot ajavat pyörätien yli ja pysäköivät kokonaan jalkakäytävälle.

    Uutena ilmiönä on vielä tullut firmojen nimissä olevien pakettiautojen seisottaminen pihoilla ja hätäteillä. Tämä tehdään siksi että kuski asuu ko. talossa, mutta auto on firman nimissä eikä siitä makseta autoetua, joten sille ei saa asukaspysäköintitunnuksia. Pitäisi ostaa yrityslupa joka maksaa kymmeniä kertoja enemmän. Ja jos sen ostaa on riskinä että kuski joutuu maksamaan autoedusta veroa. Kun autossa on esim. asennusliikkeen tekstit kyljessä voi homma jatkua ilman sakkoja vuosia.

    Vastaa
  4. Onneksi asun itse paikassa, jossa omaa autoa ei yleensä tarvitse pysäköidä tien viereen. Mutta niiden osalta, joilla ei ole muuta paikkaa, voin todeta seuraavaa: Muistan lukeneeni, että kaupunki laittaa siirtokehotusmerkit jopa kaksi päivää ennenkuin ryhtyät lumitöihin. Come on, auton omistaja saattaa olla matkoilla, sairas, ehkä ei käytä päivittäin autoa tai muuten vaan voi liikennemerkillä oleva siirtokehotus jäädä huomaamatta, varsinkaan kun rupeaa olemaan harvinaista, ettei tiellä muutenkaan tehdä jatkuvasti jotain töitä. 1 – 2 viikkoa olisi kohtuullisempi aika. Voisi myös informoida kirjeellä kotiin kotiin auton omistajalle tai edes laittaa ennakkovaroitus auton ikkunaan. Jos pelkästään varoitetaan liikennemerkillä muutama päivää etukäteen, ei ainakaan saisi veloittaa auton siirrosta.

    Vastaa
    • Hei Jan
      Hyvä huomio! Siirtokehotuskyltit ovat olleet Sofianlehdonkadulla koko talven. Eli tässä tapauksessa autoilijalla on ollut kuukausikaupalla aikaa nähdä ne. Ja kylttejä ei voi olla näkemättä, niin selkeästi ja tiheästi niitä on laitettu.
      Parhain terveisin
      -Leo

      Vastaa

Jätä kommentti

Tänään hyvää ja kevyttä pyörätreeniä vajaa pari tuntia. Eilen tunti hyötypyöräilyä, 1,5 tunnin kuntopiiri ja 1,5 tunnin uintitreeni. Aamuisin tietty venyttelyä ja seitsemän minuutin lihaskuntotreeni. Huomenna sitten juoksua! 

#triathlon @helsinkitriathlon
Tänään oli kiva päättää työviikko Helsingin tanssiopistolla @rauhatati kanssa! 🎉🔥
Tänään Sari Valton vieraana upean Elli Aaltosen kanssa keskustelemassa Yle Radio 1:n ohjelmassa Keskusteluja ihmisyydestä. Pääsimme pohtimaan 101 onnen päivää kirjani pohjalta elämän tarkoitusta, arvoja ja ajankäyttöä. 

”Jos tietäisit kuolevasi kolmen kuukauden päästä, miten käyttäisit viimeiset elonpäiväsi? Tekisitkö muutoksia ajankäyttöösi? Miten erottaa olennainen epäolennaisesta?”

https://areena.yle.fi/podcastit/1-72760580
Jippii! Tänään ilmestyi vihdoin mun uusi kirja 1,5 astetta parempi arki. Teos löytyy ääni- ja ekirjapalveluista sekä toki myös perinteisenä painettuna versiona kirjakaupoista tai kustantajan verkkokaupasta. 

Kirja kuvaa niitä valintoja, joita meidän on ilmastokriisin aikakaudella Suomen kaltaisissa yhteiskunnissa tehtävä. Iloinen uutinen on, että ilmastoystävällinen arki tekee planeetan ohella ennen kaikkea hyvää myös meille itsellemme!

#parempiarki #kirjat #kirjagram @gummeruskustannus
Revontulet! #koli
Ukko-Kolilla! #koli #ukkokoli
Rauhaa ja hyvää uutta vuotta kaikille! 

Mennyt vuosi onkin ollut aikamoinen. Teimme Third Rockissa noin sadalle yritykselle tai organisaatiolle noin 180 projektia. Palkkasimme seitsemän uutta asiantuntijaa ja liikevaihto kasvoi noin 50 % edellisestä vuodesta.

Omassa elämässä vuosi 2024 oli kaikkien aikojen paras liikuntavuosi. Kesäloman aluksi tein omatoimisen triathlonin täysmatkan, jota varten oli harjoiteltu koko alkuvuosi. Loppukesästä tein vielä pari puolimatkaa ja syksyllä 50-vuotissynttäripäivönä 50 km juoksun. Lisäksi vuoden aikana juoksin 12 puolimaratonia. Kuntoilua kertyi yhteensä 840 tuntia, keskimäärin noin 16 tuntia viikossa. 

Alkuvuonna ilmestyi 101 onnen päivää kirja ja joulun alla posti toi kotiin uuden kirjani 1,5 astetta parempi arki, joka ilmestyy heti tammikuun alussa 2025. Uusi ilmastoteos on viides kirjani. 

50-vuotissyntymäpäiväjuhlien järjestämisen sijaan päätin, että käyn seuraavan vuoden ajan joka viikko lounaalla ystävieni kanssa keskustelemaan elämän tarkoituksesta.

Kuntapolitiikan luottamustehtäviä varavaltuutetun lisäksi on ollut HSY:n ja Uudenmaan liiton hallituksissa sekä Uudenmaan liiton maakunnan yhteistyöryhmässä. Lisäksi olen saanut tehdä hiukan vapaaehtoistyötä eläinten oikeuksien puolesta Animalian hallituksessa. Kirsi Vuorisen kanssa olemme tehneet vuoden aikana yhteensä 21 jaksoa kestävyysmuutos-podcastia. 

Kaiken kaikkiaan vuoden aikana kertyi 929 kokousta ja 67 kotimaan matkapäivää. Ei yhtään laiva- tai lentomatkaa. Yhteensä 208 luettua tai kuunneltua kirjaa. Lisäksi lahjoitimme puolison kanssa vuoden aikana 9065 euroa eli noin kahdeksan prosenttia nettotuloistamme hyväntekeväisyyteen. Päivittäiset Duolingo-harjoitukset ruotsin ja espanjan osalta vaihtuivat nuottien harjoittelemiseen. Duolingo-harjoituksen tein jokapäivä ja putki on jatkunut nyt 1688 päivää. 

Kaiken kaikkiaan tämä on ollut henkilökohtaisesti erinomainen vuosi kun ei ole ollut kiire mihinkään ja on saanut tehdä juuri niitä asioita, joita on halunnutkin tehdä. Vuoden vaihteen saan olla Kolilla perheen ja ystävien kanssa.
Kyllä Turussakin osataan tehdä hyvää pyöräkatua!
Hyvää joulua!
Posti toi kotiovelle parhaan joululahjan! Uuden kirjani 1,5 astetta parempi arki - miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnellisiksi. 

Unboxing-videon kuvasi ja editoi 10-vuotias lapseni. 

#unboxing #parempiarki #kirja @gummeruskustannus
Tietokirjailija ja vaikuttaja Leo Straniuksen 1,5 astetta parempi arki – Miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnelliseksi(Gummerus) on konkreettinen opaskirja, joka auttaa valitsemaan viisaammin ja voimaan paremmin. Kirjassaan Stranius havainnollistaa esimerkein, miksi tiivis asuminen, minimalistinen kuluttaminen, vegaaninen ruokavalio ja muut ilmastoystävälliset valinnat eivät merkitse raskasta ja kurjaa elämää, vaan tekevät hyvää meille itsellemme.

Mitä hyötyä on siitä, että omistaa vain vähän tavaraa? Miten tehdä ilmastoystävällinen pikalounas etätyöpäivän keskellä? Miten arvioida oman toiminnan päästöjä ja vaikuttavuutta? Leo Stranius antaa uutuuskirjassaan 1,5 astetta parempi arki välineitä oman hiilijalanjäljen pienentämiseen avaamalla konkreettisia hiililaskelmia arjen eri valinnoista.

”1,5 asteen kanssa linjassa oleva arki on monella tavalla hyvää. Kun elää omien arvojensa mukaan ja tekee itseään suurempia ja planeetan kannalta merkityksellisiä asioita, kasvattaa henkistä hyvinvointiaan ja vahvistaa omaa mielenterveyttään. Näin ei tarvitse elää jatkuvassa ristiriidassa sen kanssa mitä tietää ja mitä tekee”, Stranius kirjoittaa kirjassaan.

Straniuksen mukaan päästötavoitteiden mukainen arki tuo elämään levollisuutta ja onnellisuutta. Myös henkilökohtainen varallisuus kasvaa, kun kuluttaa vähemmän.

”Monet asiat ovat paljon yksinkertaisempia ja helpompia, kun turhat asiat rajautuvat arjesta kokonaan pois häiritsemästä. Ravintolassa ja kaupassa valinnat ovat selkeitä. Lomamatkat ja siirtyminen paikasta toiseen tapahtuvat selkeiden periaatteiden mukaan. Yksinkertaisuus, tehokkuus ja taloudellisuus sekä terveellisyys yhdistyvät kauniilla tavalla hyväksi kokonaisuudeksi”, Stranius kirjoittaa.

”Voisiko 1,5 asteen ilmastoystävällinen arki näyttää yhä useammalle houkuttelevammalta, jos se kehystettäisiin hyveellisyyden ja pyyteettömyyden sijaan oman edun tavoittelulla? Itsekkyydellä. Siitähän tässä kaikessa lopulta on kysymys: siitä, että meillä kaikilla olisi paljon nykyistä parempi elämä.”
Mistä voimaa vastuullisuustyöhön multikriisien aikakaudella? Tietysti työskentelystä planeetan puolesta! Aika hieno loikka ollaan tehty Third Rockissa viimeisen reilun neljän vuoden aikana. 

”Third Rock on muuttunut neljässä vuodessa kolmen ihmisen pienestä ja intohimoisesta vastuullisuuspalveluita tarjoavasta yrityksestä jo 17 asiantuntijan vaikuttavaksi yhteisöksi. Vuoden 2024 aikana olemme palvelleet peräti 96 yritystä tai organisaatiota 156 projektin muodossa.”

https://thirdrock.fi/mista-voimaa-vastuullistyohon-multikriisien-aikakaudella/