Siirtokehotus laitettiin toimeen ja lumet aurattiin jalkakäytävälle

Siirtokehotus laitetaan toimeen
Autot hinataan pois lumitöiden alta

Harmittelin eilen (ti 19.2.) sitä, että autojen siirtokehotus lumenaurauksen takia ei toimi Helsingin Käpylässä/Kumpulassa joukkoliikennekaduksi merkityllä Sofianlehdonkadulla.

Soitin asiasta Rakennusvirastolle ja Kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluun sekä laitoin viestin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Saurille.

Tänään (ke 20.2.) alkoi tapahtua. Luvattomasti pysäköidyt autot siirrettiin pois ja lumet aurattiin tieltä heti aamupäivän aikana.

Valitettavasti lumet aurattiin vain jalkakäytävälle (ks. alla kuva).

Talonhoitajan mukaan siirtokehotus on pistetty toimeen ja lumet aurattu edellisen kerran joulukuussa. Ei ole siis ihme, että osa autoilijoista ei ole paljon siirtokehotuksesta välittänyt.

Auratut lumet ja jäät jalkakäytävällä
Auratut lumet ja jäät jalkakäytävällä

Kun auraus oli vielä menossa ja leikin lapsen kanssa jalkakäytävällä, pysäköi yksi auto kadunvarteen. Kuljettaja nousi pois ja kysyi, joka tienvarteen voisi pysäköidä.

Sanoin, että siinä on siirtokehotus klo 15 asti eli saat todennäköisesti 80 euron sakon, jos pysäköit siihen. Hän kuitenkin kommentoi, että olisi menossa viereiseen taloon töihin eikä jaksaisi viedä autoa kauemmaksi sekä pohdiskeli ääneen, voisiko auton kuitenkin jättää siihen.

Sanoin toisen kerran, että paikalle ei juuri nyt saa pysäköidä. Pohdinnan jälkeen hän lopulta päätti lähteä etsimään paikkaa jostain muualta.

Vaikka aurauskalusto oli siis vielä hommissa, olisi tämä kuljettaja ollut valmis pysäköimään autonsa selvästi siirtokehotuksella merkittyyn paikkaan.

Iso Kiitos kaupungin viranhaltijoille ja työntekijöille asian saattamisesta kuntoon!  Toivottavasti huomenna torstaina hoidetaan kadun toinen puoli.

Ystävältäni sain myös vinkin: Väärin pysäköidyistä autoista voi ja kannattaa soittaa pysäköinninvalvontaan (virka-aikana: p. 09 310 39000 ja sen ulkopuolella: p. 09 310 39 310).

 

6 kommenttia artikkeliin ”Siirtokehotus laitettiin toimeen ja lumet aurattiin jalkakäytävälle”

  1. Tuo jalkakäytävälle auraaminen on muuten ihan prosessin mukainen oikea toimintatapa. Se on sitten taloyhtiöiden vastuulla kuljettaa lumi pois.

    Kaupungin aluejaossa Sofianlehdonkatu on kantakaupunkia, ja kantakaupungissa jalkakäytävien hoito ja lumenpoistiu kuuluu kiinteistöille, vastuutaulukon mukaisesti.

    Eihän tässä ole mitään järkeä, mutta näin on lumenhoito toistaiseksi määritelty. Nyt on pikkuhiljaa käynnissä kokeilujen laajennos, jossa lumen poiskuljetus siirtyy kaupungille alue kerrallaan.

    Vastaa
    • Kiitos Otso! Toki se on juuri noin, mutta ihan eri asia, onko tuossa mitään järkeä. Kun kalusto on kerran jo liikkeellä ja autot siirretty pois, olisi useimmiten helppo napata ne lumet myös siitä jalkakäytävältä. Tästä voitaisiin sitten lähettää vaikka pieni lasku taloyhtiölle/kiinteistölle.

      Vastaa
  2. Jalkakäytävälumien vastuuttaminen kaupungille ei ole mikään autuaaksi tekevä asia. Pakilalaisena olen tottunut siihen, että kaupunki auraa asuinkatujen jalkakäytävät lumisateiden tai ajoradan aurausten jälkeen joskus parin viikon päästä, ehkä, ja silloinkin laatu vaihtelee. Jos oman kadun jalkakäytävät olisivat vanhaan tapaan pientaloasukkaiden omien lumitöiden varassa, laatu voisi tuskin olla tätä heikompaa ja toiminta hitaampaa.

    Nyt puhutaan kovasti siitä, että kantakaupungin jalkakäytäväkunnossapitoa tarkkaillaan ja sen laiminlyönnistä voidaan jopa sakottaa. Itse toivoisin kaupungin keskittyvän paljon voimakkaammin ensin OMAAN kunnossapitotasoonsa ja nykyisten alueiden hoitoon, ennen kuin haalitaan lisää alueita omalle vastuulle. Kuka sakottaisi kaupunkia?

    Vastaa
  3. Jalkakäytävien auto- ja lumiongelmasta!

    Lumiongelmaa vaikeuttaa jatkuva ”väliaikainen” pysäköinti jalkakäytäville. Sama täällä Jyväskylässä ja siellä Helsingissä. Lumen takia tilanne on tietysti pahin talvella mutta samaa ongelmaa kesäisin. Toki voin vielä terveillä jaloillani hyppiä vaikka ajotien kautta mutta pääsen jo vähän haistelemaan tulevaa vanhuutta kun vedän lapsenlapsiani, kaksosia, kahdessa pulkassa rinnakkain ja väistän jalkakäytävällä seisovia autoja ajotielle laillisesti pysäköityjen autojen välistä penkkojen yli.

    Suomeen pitäisi säätää laki joka kieltää tilapäisenkin pysähtymisen autolla jalkakäytävälle. Nyt on käytäntö jakeluajossa, ”pikaisissa” käynneissä asioita hoitamassa jättää auto jalkakäytävälle. Ilmeisesti tyhjäkäynti ja nelivalovilkut vähentävät rikettä. Jakeluliikenteessä pakettiautot seisovat jalkakäytävällä, koska se sallitaan nykysäännöillä ja vieressä olevalle vapaalle lailliselle paikalle pitäisi maksaa pysäköintilapusta. Pitäisi vaatia kaikilta jakeluautoilta sähköisen pysäköintimittarin hankkimista. Tämä kielto edes pysähtyä tarvitaan erityisesti kun mennään siihen Hollannin ja Tanskan systeemiin (tulossa Etu-Töölöön?), jossa pyörätie on ajotien reunassa. Toki turvallinen mutta johtaa siihen että jakeluautot ajavat pyörätien yli ja pysäköivät kokonaan jalkakäytävälle.

    Uutena ilmiönä on vielä tullut firmojen nimissä olevien pakettiautojen seisottaminen pihoilla ja hätäteillä. Tämä tehdään siksi että kuski asuu ko. talossa, mutta auto on firman nimissä eikä siitä makseta autoetua, joten sille ei saa asukaspysäköintitunnuksia. Pitäisi ostaa yrityslupa joka maksaa kymmeniä kertoja enemmän. Ja jos sen ostaa on riskinä että kuski joutuu maksamaan autoedusta veroa. Kun autossa on esim. asennusliikkeen tekstit kyljessä voi homma jatkua ilman sakkoja vuosia.

    Vastaa
  4. Onneksi asun itse paikassa, jossa omaa autoa ei yleensä tarvitse pysäköidä tien viereen. Mutta niiden osalta, joilla ei ole muuta paikkaa, voin todeta seuraavaa: Muistan lukeneeni, että kaupunki laittaa siirtokehotusmerkit jopa kaksi päivää ennenkuin ryhtyät lumitöihin. Come on, auton omistaja saattaa olla matkoilla, sairas, ehkä ei käytä päivittäin autoa tai muuten vaan voi liikennemerkillä oleva siirtokehotus jäädä huomaamatta, varsinkaan kun rupeaa olemaan harvinaista, ettei tiellä muutenkaan tehdä jatkuvasti jotain töitä. 1 – 2 viikkoa olisi kohtuullisempi aika. Voisi myös informoida kirjeellä kotiin kotiin auton omistajalle tai edes laittaa ennakkovaroitus auton ikkunaan. Jos pelkästään varoitetaan liikennemerkillä muutama päivää etukäteen, ei ainakaan saisi veloittaa auton siirrosta.

    Vastaa
    • Hei Jan
      Hyvä huomio! Siirtokehotuskyltit ovat olleet Sofianlehdonkadulla koko talven. Eli tässä tapauksessa autoilijalla on ollut kuukausikaupalla aikaa nähdä ne. Ja kylttejä ei voi olla näkemättä, niin selkeästi ja tiheästi niitä on laitettu.
      Parhain terveisin
      -Leo

      Vastaa

Jätä kommentti

Perjantai-illan treenit. 1,5 kuntopiiri ja siihen päälle 1,5 tunnin uinti. Kiitos @helsinkitriathlon
Posti toi kotiin tuoreen Luonnonsuojelijan ja sieltähän löytyi viisi vinkkiä 1,5 astetta parempaan arkeen!

#puolitoistaastetta #puolitoistaastettaparempiarki @gummeruskustannus
Ilahduttavaa, että meidän lyhennetyn työviikon kokeilu on herättänyt myös julkista keskustelua! Toivottavasti moni muukin organisaatio lähtee kokeilemaan lyhennettyä työviikkoa täydellä palkalla. 

Olisi tietysti kiinnostavaa kuulla millä muilla tavoin ihmisten hyvinvointia voisi vahvistaa työelämässä.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011002179.html
Viikon takainen juoksutesti tuntui niin kivalta, että tänään piti uteliaisuutta ottaa uudestaan. Kiitos @helsinkitriathlon ja @kirsipaivaniemi 

Ensin tämän päivän ajat ja sulkeissa viikon takaiset ajat. Sykkeet olivat +/- pari lyöntiä samalla tasolla. 

-5 km pk-juoksu 26:44 (27:01)
-2 km vk-juoksu 8:51 (8:29)
-1 km all out 3:54 (3:56)

(Huom. Viikossa kehitystä ei luonnollisesti tapahdu vauhdeissa suuntaan tai toiseen. Lähinnä oli kiva nähdä miten päivän kunto vaikuttaa testituloksiin ja näkyykö eroa kovan ja kevyen treeniviikon päätteeksi. Viikko sitten takana oli siis kevyt viikko ja nyt kova viikko.
Kokeilen joka kuukausi jotain uutta tapaa tai asiaa. 

Viime joulukuussa ystävä vinkkasi, että teen sijaan voi juoda myös pelkkää lämmintä/kuumaa vettä. Näin tehdään paikoin esim Kiinassa ja Itä-Aasian maissa. Päätin kokeilla tätä tammikuun ajan ja huomasin, että toden totta. Eihän sitä teetä tarvitse tässä mihinkään. 

Muutos oli yllättävän helppo, vaikka olen juonut koko aikuisikäni teetä. Tosin ainakin yksi hairahdus kuukauden aikana tapahtui. Vanhasta tottumuksesta otin Yle Radio 1:n lähetyksessä ollessani kupin teetä enkä viitsinyt jättää juomatta. Lisäksi kuukauden aikana tuli juotua ainakin muutaman kerran kuumaa mehua. Kahvia en juo muutenkaan. 

Seuraavaksi kohti helmikuun kokeilua, joka on se, että en pidä puhelinta aamuisin tai iltaisin lainkaan makuuhuoneessa.
Mitä jos viikonloppu todella alkaisi perjantaina? Päätimme kokeilla Third Rockissa lyhennettyä työviikkoa täydellä palkalla puolen vuoden ajan.

Hyvinvointi parani ja tehokkuus kasvoi, mutta hiukan yllättäen kaikkein eniten lyhennetty työviikko on parantanut taloudellista tulosta.

Jatkamme lyhennettyä työviikkoa toistaiseksi, ja kannustamme muitakin kokeilemaan.

Hiukan tarkempaa tietoa kokeilumme taustoista ja tuloksista löytyy verkkosivuiltamme: .
https://thirdrock.fi/mita-tapahtui-kun-paatimme-kokeilla-lyhennettya-tyoviikkoa/
Millaisen työelämän jätämme tuleville sukupolville? ”Nykyisin odotukset ovat työpaikoilla todella kovat, koko ajan pitäisi kyetä kehitykseen ja muutokseen. Tätä kautta määrittelemme ison joukon ihmisiä työelämän ulkopuolelle”, sanovat Työvuorossa-podcastissa asiantuntija Maiju Lehto ja toimitusjohtaja Leo Stranius. 

https://www.rinnekodit.fi/ajankohtaista/uusi-podcast-rakentaa-kestavampaa-tyoelamaa/
Tänään oli ohjelmassa juoksutesti:
-20 min alkuverra
-5 km pk-juoksu (27:01)
-2 km anakynnys (8:29)
-1 km all out (3:56)
-20 min loppuverra
Virallinen kutsu mun kirjajulkkareihin!

Leo Straniuksen 1,5 astetta parempi arki -kirjan julkistustilaisuus

Tervetuloa keskustakirjasto Oodiin kuuntelemaan keskustelua uutuuskirjasta 1,5 astetta parempi arki – Miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnelliseksi (Gummerus).

Paikalla teoksesta kertoo kirjan kirjoittanut tietokirjailija, vaikuttaja ja vastuullisuusasiantuntijayrityksen Third Rockin toimitusjohtaja Leo Stranius. Hänen kanssaan ilmastoystävällisemmästä elämästä ja kirjan teemoista keskustelevat D-mat Oy:n toimitusjohtaja ja Ilmastopalapelin kehittäjä Michael Letternmeier, Sitran johtava asiantuntija Sari Laine ja The Activist Agency viestintätoimiston perustajaosakas Niklas Kaskeala. Keskustelun vetää Pauliina Pietilä Gummerukselta. 

Milloin? 7.2. klo 16-17
Missä: Helsingin Keskustakirjasto Oodi, Saarikoski-matto
Tilaisuus on kaikille avoin. Tervetuloa! 
Tapahtuman järjestävät Gummerus ja Leo Stranius.

https://helmet.finna.fi/FeedContent/LinkedEvents?id=helsinki:agkhhiyx4q
Tänään hyvää ja kevyttä pyörätreeniä vajaa pari tuntia. Eilen tunti hyötypyöräilyä, 1,5 tunnin kuntopiiri ja 1,5 tunnin uintitreeni. Aamuisin tietty venyttelyä ja seitsemän minuutin lihaskuntotreeni. Huomenna sitten juoksua! 

#triathlon @helsinkitriathlon
Tänään oli kiva päättää työviikko Helsingin tanssiopistolla @rauhatati kanssa! 🎉🔥
Tänään Sari Valton vieraana upean Elli Aaltosen kanssa keskustelemassa Yle Radio 1:n ohjelmassa Keskusteluja ihmisyydestä. Pääsimme pohtimaan 101 onnen päivää kirjani pohjalta elämän tarkoitusta, arvoja ja ajankäyttöä. 

”Jos tietäisit kuolevasi kolmen kuukauden päästä, miten käyttäisit viimeiset elonpäiväsi? Tekisitkö muutoksia ajankäyttöösi? Miten erottaa olennainen epäolennaisesta?”

https://areena.yle.fi/podcastit/1-72760580
Jippii! Tänään ilmestyi vihdoin mun uusi kirja 1,5 astetta parempi arki. Teos löytyy ääni- ja ekirjapalveluista sekä toki myös perinteisenä painettuna versiona kirjakaupoista tai kustantajan verkkokaupasta. 

Kirja kuvaa niitä valintoja, joita meidän on ilmastokriisin aikakaudella Suomen kaltaisissa yhteiskunnissa tehtävä. Iloinen uutinen on, että ilmastoystävällinen arki tekee planeetan ohella ennen kaikkea hyvää myös meille itsellemme!

#parempiarki #kirjat #kirjagram @gummeruskustannus
Revontulet! #koli
Ukko-Kolilla! #koli #ukkokoli