Ekoisi: Kuinka paljon yksivuotias tarvitsee leluja?

Vauvan myötä lisääntynyt tavaramäärä on häirinnyt minua alusta lähtien. Olen myös ehtinyt jo listaamaan, mitä tavaroita vauva vuorokauden aikana käyttää.

Leluja meillä on ollut kuitenkin todella vähän. Tosin niitäkin alkaa nyt kertyä nurkkiin jonkin verran. Tällä hetkellä vauvalla on yhteensä 16 eri lelua (ks. kuva).

Vappu Taipale viittaa Osku Pajamäen Perintö vai perintä -kirjassa pohjoismaisen leikkikaluinstituutin tekemään tutkimukseen, jonka mukaan 1900-luvun alussa lapsilla oli viisi eri lajia leikkikaluja ja 1990-luvun lopussa 534 lajia. Tässä laskennassa esimerkiksi legot ovat yksi laji.

En toki kaipaa takaisin 1900-luvun alkuun ja sen aikaiseen kasvatukseen. Siitä huolimatta ainakin luonnonvarojen kulutuksen kannalta kehitys on huolestuttavaa. Kuinka paljon lapset oikeasti tarvitsevat leluja? Entä voisiko esimerkiksi tabletti korvata suurimman osan leluista? Vai tuleeko se jo nykyisten lelujen lisäksi ja kuluttaa muutenkin enemmän luonnonvaroja kuin laatikollinen erilaisia muovihärpäkkeitä?

Leikkiminen on tietysti lapsen työtä. Tietty leikkikalu, joka aikuisten maailmassa toteuttaa vain tiettyä tarkoitusta, voi kuitenkin rajoittaa lapsen luovuuden, kielen ja ajattelun kehittymistä. Toisaalta monet leikkikalut voivat olla hyvinkin opettavaisia ja antaa virikkeitä lapsen kehitykseen.

Kuinka paljon sitten yksivuotias tarvitsee leluja kehittyäkseen ja elääkseen tasapainoisen lapsuuden? Meillä leluja on yhteensä mainittu 16 kpl (kuvassa vauvan kaikki lelut). Ja hyvin olemme tällä määrällä toistaiseksi selviytyneet. Itse asiassa eniten vauva on leikkinyt muutamalla pallolla ja kaikilla muilla mahdollisilla kodin tavaroilla ja esineillä.

Jonkin verran enemmän leluja on vuoden aikana jostain kertynyt, mutta olemme laittaneet ylimääräisiä saman tien kiertoon. Lelua emme ole kuitenkaan ostaneet. Kaikki on saatu jostain käytettynä tai lahjoina.

Jatkossa tilanne tietysti muuttuu, kun lapsi kasvaa isommaksi ja alkaa myös itse haluta erilaisia asioita ja tavaroita. Tavoitteena kuitenkin on, että pystymme inspiroimaan lapsen mielikuvitusta jollain muulla tavalla kuin tavaroilla. Samalla toivomme, että myös ystävämme ja sukulaisemme arvostavat näkemystänne siitä, että ilman valtavaa määrää leluja lapsesta voi kehittyä ihan kelvollinen yksilö.

Miksi leluja kannattaa olla mieluimmin vähän kuin paljon? Ohessa on kolme huomiota.

1. Lapsen keskittymiskyky, luovuus ja mielikuvitus paranevat. Ilman lelujakin voi keksiä kiinnostavia leikkejä. Yksittäistapauksista ei voi vetää kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä, mutta on ollut kiinnostavaa seurata läheltä muutamaa tapausta. Meillä on ollut pieni laatikollinen erilaisia keittiötavaroita, rasioita ja viinipullonkorkkeja. Toiset lapset keksivät niistä mielikuvituksellisia leikkejä ja toiset taas eivät yhtään mitään – kaipaavat näiden arkitavaroiden sijaan omien sanojensa mukaan ”leluja”.

2. Säästyy tilaa ja asuinneliöitä. Esimerkiksi Helsingin Käpylässä asuinneliö maksaa noin 3000-4000 euroa. Parille ylimääräiselle lelulaatikolle voi siis tulla aika reilusti hintaa. Lisäksi esimerkiksi pihalla voi suosia yhteisleluja.

3. Siivoaminen ja järjestely ovat helpompia. Vähän leluja tarkoittaa tietysti vähän sotkua ja epäjärjestystä. Ja tällä hetkellä noiden 16 lelun kerääminen lattialta takaisin laatikkoon on todella helppoa ja nopeaa.

Edelliset Ekoisi-kirjoitukset löytyvät täältä.

 

3 kommenttia artikkeliin ”Ekoisi: Kuinka paljon yksivuotias tarvitsee leluja?”

  1. Tabletteja ei kannata edes leikillään pohtia lelujen korvikkeeksi. Ensinnäkin tietotekniikka syö kaikenikäisten keskittymiskykyä. Jokainen voi miettiä, miten rikkonaiseksi tekniikka on oman elämän muuttanut. Toinen juttu on tablettien ym. laitteiden säteily, jota lapset eivät itse voi ymmärtää ja jolta heitä tulisi suojata, vaikka se vaikeaa onkin. Kolmas asia on, että lapsille kannattaisi jo alusta pitäen opettaa, ettei jatkuvasti uusia laitteita tuottavan teknologiateollisuuden tukeminen kuulu kestävään elämäntapaan.

  2. Tabletti ei korvaa leluja, sillä lapsi haluaa tehdä asioita käsillä.

    Meidän yksivuotias käyttää sujuvasti isoveljen (5 v.) leluja. Hän käpistelee mielellään esimerkiksi isoja autoja, joista löytyy avautuvat ovet. Pehmeät pallot ja legoukot pitävät pintansa ahuskoina leluina. Kypärän tai ninjahuivin laittaminen päähän ja pois vaikuttaa mielenkiintoiselta puuhalta.

    Jos yksivuotiaalla riittää kärsivällisyyttä, myös työkalupakin voi antaa leikkikaluksi. Erinäiset ruuvimeisselit, kuusiokoloavaimet ja muut työkalut menevät meillä leluina.

    Kaikenkaikkiaan leluja ei tarvitse kovinkaan montaa, aikuisten tavarat riittävät pitkälle. Poikkeuksena joku lapselle tarkoitettu lautapeli, jossa on isot pelinappulat ja selkeät säännöt. Puisia omenoita voi yrittää syödä ja paiskia. Sama ei onnistu aikuisten pelinappuloilla -yleensä.

  3. Huh. Kuten edelliset kirjoittajat, minä suorastaan kauhistuin ehdotusta lelujen korvaamisesta tabletilla. Lapsi kehittyy varmasti täydellisesti, vaikkei olisi aikuisikään mennessä koskenutkaan tablettiin, mutta jos lelut olisi korvattu tabletilla, tulisi lapselle pian ongelmia monessa niin motorisessa kuin älyllisessäkin kehityksessä.

    Ja ympäristökuormitusmielessäkin. Tabletin ymp.kuormituksella valmistaa suuren määrän lelukrääsää, varsinkin sukupolvelta toiselle kestäviä perusleluja. Peruslegot ja erilaiset muut palikat ovat varmaan lelujen ekologista aatelia. Ja pallo!

Kommentointi on suljettu.

Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!
Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!