Suomalaiset ovat lainkuuliaista kansaa. Jostain syystä tämä ei kuitenkaan näy aina autoilun suhteen.
Esimerkiksi Käpylässä on pitkään ollut autoja pysäköitynä jalkakäytävälle (viereinen kuva). Ymmärrän toki, että joskus voi tulla tilanteita, joissa auto on pakko jättää ”sakkopaikalle”.Tässä tapauksessa jalkakäytävällä on kuitenkin ollut useita autoja viikkokausia.
Kuka edes tarvitsee autoa Helsingin Käpylässä? Mitä ihmettä asialle voisi tehdä?
Oletko tarkastanut, mitä liikennemerkki kadun pätkän alkupäässä pysäköinnistä määrää?
Esimerkkikuva on vähän huono. Minusta pysäköinti näyttää olevan ihan ok, koska se ei tuki jalkakäytävää kokonaan vaan siinä mahtuu ihan hyvin liikkumaan. Aivan kuten ajotielläkin.
Ja miksi ihmeessä Käpylässä asuvalla ihmisellä ei voi olla autoa? Joku voi tarvita autoa työmatkaa varten ja turha sanoa, että kaikille joukkoliikenne, kävely tai pyöräily olisi parempi vaihtoehto. Toivottavasti he saavat jatkossakin omistaa sen autonsa kenenkään ulkopuolisen puuttumatta asiaan. Miksi eivät saisi?
Itsellä ei ole autoa, pääasiassa kuljen pyörällä tai julkisilla ja matkustan henkilöautossa hyvin vähän. Minua ärsyttää tällainen fanaattinen autoilun vastustaminen, joka vain innostaa autoihmisiä tarttumaan rattiin seuraavallakin kerralla, vaikka ensin olisi ajatellut jotain muuta kulkutapaa.
Kävin ohimennen selvittämässä asiaa. Kyseisessä paikassa pysäköinti on sallittua. Ainoastaan päivällä tiettyyn aikaan (8-17) pisin sallittu pysäköintiaika on 60min. Pysäköinnin tarve taas liittyy kahden korttelin päässä olevaan Kätilöopiston sairaalaan, jossa hoidetaan Helsingin synnytykset ja paljon myös raskauden seurantaan jne liittyviä asioita. Kaikilla helsinki- ja/tai vantaalaisilla potilailla tai heitä katsomaan tulleilla omaisilla ei ole onni (eikä alueen asuntojen hintojen vuoksi varaakaan) asua kävelymatkan päässä sairaalasta.
On tietenkin hieman arveluttavaa pysäköidä tuolla tavalla jalkakäytävän reunan päälle, mutta siihen lienee syynä se, että jos kadun molemmille puolille olisi pysäköity kadun puolelle (sekin on siis kuitenkin sallittua) ajorata kapenisi kohtuutomasti. Ja kuten jo aikaisemmin sanottu, jalkakäytävää mahtuu kuitenkin kulkemaan ihan hyvin vaikka olisi paksumpikin kaveri.
Käpylässä asuva henkilö voi olla töissä vaikka tuusulassa, jolloin auto on aika tarpeellinen. Mitä tulee väärin pysäköityihin autoihin, pysäköinninvalvojia vaan enemmän kaduille – kyllä ne autoilijat joskus kyllästyy pikavoittoihin ja alkavat parkkeeraan autonsa oikein 🙂
Kuva näyttäisi olevan Sofianlehdonkadulta, missä todellakin tarvitaan pysäköintitilaa sekä kätilöopiston, että sen kupeessa olevan Metropolian toimipisteen vuoksi. Siinä opiskelee satoja opiskelijoita, joista moni joutuu kulkemaan kouluun ulkopaikkakunnalta (minä mukaanlukien). Matkoihin kuluisi päivässä junaa käyttäen vähintään 3 tuntia (joskus lähemmäs neljää jos junat kulkee huonosti tai aikataulut ei mene yksiin), kun autolla kuljen matkan n. 2 tunnissa. Autolla kulkeminen ja vieläpä yksin todellakin kaivertaa mieltäni, mutta en ole valmis myöskään muutamista yhteisistä iltatunneista perheeni kanssa tinkimään. Perhe, suku ja koti ovat myös syitä miksi en voisi Helsinkiin muuttaa.
Tiedän itsekin tämän kyseisen kadun ja yhdyn edelliseen kommenttiin että tämä alue täytyisi kyllä olla poissa autoista. En ymmärrä miksi pyäköinti on ihmisille niin vaikeaa. Varsinkin raastavaa on kahden parkkirudun valloittaminen..