Hyvä johtaja kykenee sosiaalisissa kohtaamisissa luomaan mukavan ja innostuneen ilmapiirin, jossa ihmiset uskaltavat toimia omien kykyjensä mukaan yhteisen päämäärän eteen.
Hyvänä tavoitteena voi olla vaikka se, että ihminen on sinut kohdattuaan paremmalla tuulella kuin sitä ennen.
Oletko sinä juuri se henkilö, joka saa ihmiset tuntemaan itsensä onnellisiksi ja merkityksellisiksi?
Esimerkiksi Pekka Himanen on omilla luennoillaan puhunut paljon rikastavasta vuorovaikutuksesta. Kannattaa siis pohtia, millä tavalla toista voi auttaa olemaan parhaimmillaan, millä tavalla toista voi kannustaa ja innostaa sekä sanoa toiselle jotain, mitä hän on aina halunnut kuulla.
Ohessa viisi ajatusta rikastavaan vuorovaikutukseen:
1. Ota vastuuta siitä, miltä sinusta tuntuu. Tunnetilat tarttuvat. Kun kohtaat muita ihmisiä, mieti miltä sinusta tuntuu. Voit halutessasi levittää muihin iloa, toivoa, energiaa ja rohkeutta tai synkkyyttä, epätoivoa, väsymystä ja pelkoa pelkällä omalla olemuksellasi. Jos sinusta pidetään ihmisenä, pidetään usein myös sinun ajatuksista.
2. Suhdetta ei tarvitse korjata tai tehdä siitä täydellistä, jotta sitä voi syventää. Ihmiset kannattaa hyväksyä sellaisina kuin he ovat. Muutokset tapahtuvat hitaasti.
3. Kuuntele hyvin. Ihminen ei kuuntele ennen kuin kokee itse tulleensa kuulluksi. Kannattaa siis kuunnella, mitä toisella on sanottavaa. Kuuntele ymmärtääksesi, älä keskeyttääksesi. Näpyttelemällä samaan aikaan puhelintasi tai näppäimistöäsi, viestit toiselle siitä, että kieltäydyt kuuntelemasta häntä kokonaan.
4. Ristiriitatilanteissa peruslähtökohtana kannattaa pitää rakkautta koston tai voiton sijaan. Kannattaa miettiä oletko mielummin onnellinen vai oikeassa. Sosiaalinen vuorovaikutus ei perustu kilpailulle tai voittamiselle. Koston sijaan kannattaa pyytää ja antaa anteeksi.
5. Tunnista, mikä saa toisen tuntemaan itsensä rakastetuksi, ja innosta vastavuoroisuuteen. Rikastavassa vuorovaikutuksessa pystytään tekemään parempia kysymyksiä, joiden kautta voi tehdä parempia havaintoja. Rikastava vuorovaikutus on sitä, että autetaan muita olemaan parhaimmillaan heidän jutuissa, ei omissa jutuissa.
Kirjoitussarjan edelliset osat luettavissa täältä:
– Osa 1: Tavoitteet
– Osa 2: Palautteen antaminen
– Osa 3: Viisi vinkkiä sähköpostin käyttöön
– Osa 4: Ajanhallinnasta itsensä johtamiseen
– Osa 5: Priorisointi ja delegointi
– Osa 6: Vinkkejä työpaikkahaastatteluun
– Osa 7: Miksi kannattaa epäonnistua
Yksi kommentti artikkeliin ”Hyvä johtaminen Osa 8: Rikastava vuorovaikutus”