Hallitusohjelma: Kohti hiilineutraalia Suomea

Olen viimeisen kuukauden aikana viettänyt säätytalolla ja hallitusneuvotteluissa yhteensä 17 päivää sekä käyttänyt prosessiin aikaa noin 230 tuntia.

Tänään perjantaina (17.6.) homma saatiin vihdoin valmiiksi. Neuvottelutulos on ladattavissa täältä: Avoin, oikeudenmukainen ja rohkea Suomi.

Hallitusohjelmassa on ympäristön näkökulmasta paljon hyviä asioita.

Ohessa joitakin nopeita poimintoja, jotka itse koen tärkeäksi:


– Kuljetaan kohti hiilineutraalia Suomea
– Tehdään Suomesta ympäristöteknologian ykkösmaa ja maailman ympäristötietoisin kansa
– Luonnonsuojeluun saatiin lisää rahaa ja ilmastolaki etenee
– Hallitus ei myönnä periaatelupia uusille ydinvoimaloille
– Luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen pysäytetään vuoteen 2020 mennessä
– Hallitus laatii ohjelman öljyriippuvuuden vähentämiseksi
– Energiatehokkuutta ja energiansäästöä edistetään
– Soiden suojelua edistetään ja turpeen käyttöä vähennetään
– Saimaannorpan ja suurpetojen suojelua edistetään
– Lasten ja nuorten ympäristökasvatusta vahvistetaan
– Maatalouden ympäristötuki uudistetaan
– Vesilaki ja koskiensuojelulait säilyvät ennallaan
– Vesivoimalaitosten jatkoluvat sidotaan toimivien kalateiden rakentamiseen
– Metsälaki uudistetaan
– Toteutetaan ympäristönsuojelulain kokonaisuudistus
– Edistetään materiaalitehokkuutta ja jätteiden synnyn ehkäisyä
– Hallituksen tavoitteena on lähes nollaenergiarakentaminen vuoteen 2020 mennessä
– Edistetään puurakentamista
– Vähennetään melun terveys- ja häiriövaikutuksia
– Kehitetään kansallista kaupunki- ja kansallispuistojen verkostoa
– Luomu- ja lähiruuan käyttöä edistetään
– Eläinsuojelulainsäädäntö uudistetaan
– Perustetaan eläinasiamiehen
– Edistetään eläinkokeille vaihtoehtoisten menetelmien kehittämistä
– Selvitetään vapaaehtoista siirtymistä turkistarhauksesta muuhun elinkeinoon

Myös monet vero- ja menoleikkaukset palvelevat hyvin ympäristötavoitteiden toteuttamista

Jyrki Katainen päätöscoctaililla

Veronkorotuksia:
– Turpeen veron korotus (20 miljoonaa)
– Maatalouden energiaveron palautuksen muutos (20 miljoonaa)
– Windfall-vero (170 miljoonaa)
– Autovero (30 miljoonaa)
– Ajoneuvovero (70 miljoonaa)
– Liikenteen polttonesteiden veronkorotus (250 miljoonaa)
– Alkoholin ja tupakan verotus (150 miljoonaa)
– Makeis- ja virvoitusjuomavero (100 miljoonaa)
– Jätevero (20 miljoonaa)
– Kemera-tuen verovapauden poisto (20 miljoonaa)


Leikkauksia
– Puolustusvoimista ja materiaalihankinnoista leikataan 200 miljoonaa
– Maa- ja metsätalousministeriöstä leikataan 110 miljoonaa
– Liikenne- ja viestintäministeriön väylähankkeista ja merenkulun luvista leikataan 40 miljoonaa

Lisäksi ympäristön ja luonnon suojelua edistäviin toimiin saadaan lisää 23 miljoonaa euroa ja vihreään talouteen panostetaan 8,5 miljoonaa.

Paljon on toki vielä tehtävää, jotta ekologisesti kestävä ja hiilineutraali yhteiskunta tulisi todeksi. Tästä on kuitenkin hyvä ponnistaa tulevaan neljään vuoteen.

Yksi kommentti artikkeliin ”Hallitusohjelma: Kohti hiilineutraalia Suomea”

  1. Kiitos poiminnoista. Paljon kivoja juttuja tuossa ohjelmassa kyllä on, mutta siinä on todella fundamentaalisena ongelmana talouskasvun korostaminen vähän joka kohdassa (ei yllätys kun Kokoomus määrää). Niinistön puheessaan korostamasta talouskasvun kyseenalaistamisesta ei näy jälkeäkään. Hiilineutraali Suomi on aika huono vitsi jos tärkeimpänä tavoitteena on kasvattaa BKT:tä.

    Esimerkiksi tämä on mahdottomuus: ”Edistetään energiatehokkuutta ja energiansäästöä niin, että kansantalous kasvaa ilman, että energian- kulutus kasvaa samalla.”
    Energiatehokkuus ei johda energiansäästöön kun talousjärjestelmä perustuu kasvuun. Tehokkuus johtaa vain lisääntyvään tuotantoon, joka johtaa lisääntyvään kulutukseen, joka taas johtaa lisääntyvään tuotantoon, joka on mahdollista tehokkuuden ansiosta.

    Saimaannorpan ja suurpetojen suojelusta pitäisi olla huomattavasti tiukempaa tekstiä.

    Hyvä kuitenkin, että Vihreät on hallituksessa. Ilman heitä ohjelma voisi olla aika paljon kamalampi. Kepun poissaolo näkyy myös kivasti. Kokoomuslainen maa- ja metsätalousministeri on luultavasti aika paljon S-L Anttilaa parempi.

Kommentointi on suljettu.

Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!