Kulutuspäiväkirja: Kokemuksia viikon mittaisesta Älä osta mitään -päivästä

Viime perjantaina (25.11.) vietettiin Älä osta mitään -päivää.

Päivän tarkoituksena on kannustaa ihmisiä viettämään yhden päivän ilman ostoksia ja pohtimaan samalla omia kulutustottumuksiaan.

Marraskuun lopun kunniaksi seurasin itse omia kulutustottumuksia kriittisesti yhden viikon ajan (23.-29.11.2011). Pyrin vähentämään kulutusta siellä missä se oli helposti mahdollista.

Pienellä tarkkailulla onnistuin vähentämään viikon kulutustani noin 32 prosentilla eli yhteensä 53 eurolla.

Ohessa yhteenveto viikon kulutuskokemuksista:

Keskiviikko 23.11.
– Vietin kotona vapaapäivää. Valmistin ruokaa kotona. Perhevalmennuksen jälkeen kävimme lähikaupassa ruokaostoksilla (ruokaostokset 65,33 e, Annukka maksoi)

Torstai 24.11.
– Olin aamupäivän töissä. Lounasta söin maksutta mainostoimisto Dynamossa ja illalla meillä oli vieraita (kulutus 0 e).

Perjantai 25.11. (Älä osta mitään -päivä)
– Kävin aamulla Annukan kanssa parturissa (Annukka maksoi, yhteensä 50 e). Lounasta tein itse Luonto-Liiton toimistolla ja illan vietimme kotona.

Lauantai 26.11.
– Olin Suomen luonnonsuojeluliiton valtuuston kokouksessa Tampereella. Matka-, majoitus- ja ruokakulut maksoi Suomen luonnonsuojeluliitto (oma kulutus 0 e)

Sunnuntai 27.11.
– Olin Suomen luonnonsuojeluliiton valtuuston kokouksessa Tampereella. Matka-, majoitus- ja ruokakulut maksoi Suomen luonnonsuojeluliitto (oma kulutus 0 e)

Maanantai 28.11.
– Kävin lounaalla (8,70 e). Muuten päivä meni töissä ja toimistolla. Annukka kävi ruokakaupassa (ruokaostokset 75,81 e) Illalla meillä oli vieraita.

Tiistai 29.11.
– Kävin lounaalla (8,70 e). Muuten päivä sujui erilaisissa työtehtävissä.

Yhteenveto: Viikon kulutus koostui seuraavista menoista:
– Kaksi ulkona syötyä lounasta (17,40 e)
– Annukan ruokaostokset (141,14 e)
– Annukan maksama yhteisparturi (50 e).

Yhteensä siis 208,54 euroa. Mikäli ruoka- ja parturikuluista allokoi puolet minulle, oli oma kulutukseni viikon aikana yhteensä 112,97 euroa (16,14 euroa vuorokaudessa), joka jakaantui 78 prosenttisesti ruokakuluihin ja 22 prosenttisesti palveluihin.

Mistä sitten luovuin kulutuskriittisyyden takia viikon aikana:
– Keskiviikko 23.11.: En luopunut mistään
– Torstai 24.11.: En luopunut mistään
– Perjantaina 25.11.: Ulkona syöty lounas (8,70 e)
– Perjantaina 25.11.: Päivällinen, johon en suostunut Älä osta mitään -päivän takia (noin 35 e)
– Lauantaina 26.11.: Junamatkan teestä (noin 2 e)
– Sunnuntaina 27.11.: Junamatkaa varten kaupasta hankituista eväistä (noin 7 e)
– Maanantaina 28.11.: En luopunut mistään
– Tiistai 29.11.: En luopunut mistään

Eli viikon kulutukseni väheni pienellä tarkkailulla noin 53 euroa (noin 32 prosenttia) normaaliin tasoon verrattuna.

Parantamisen varaa jäi. Olisin varmasti pystynyt säästämään lounaskuluissa (17,4 euroa) tuomalla omia eväitä sekä ruokakaupan kuluissa (70,57 euroa), mikäli olisin kiinnittänyt enemmän huomiota siihen, mitä elintarvikkeita todella tarvitaan. Edelleen ehkä Annukka olisi voinut myös leikata hiukseni (25 euroa).

10 kommenttia artikkeliin ”Kulutuspäiväkirja: Kokemuksia viikon mittaisesta Älä osta mitään -päivästä”

  1. Kiinnostavaa tarkkailua. Mutta miten eväiden syöminen vähentää kulutusta ulkona syötyyn lounaaseen verrattuna? Kotona valmistetaan ruokaa todennäköisesti tehottomammin siinä missä ravintolassa satoja annoksia. Vai syötkö vähemmän eväitä? Toki ravintolan tilaa ”säästyy” jos syö toimistolla eväät.

  2. Sinänsä tämä kirjoitus on oivallinen, koska siinä itse paljastat todellisen karvasi ja typeryytesi. Luitko omaa tekstiäsi ollenkaan? Siinä perustelet kulutuksesi vähentämistä sillä, että muut maksoivat kulutuksesi. Minä odotin Sinulta jotain tuommoista, mutta monet muut eivät. Nyt ei asiassa ole enää mitään epäselvyyttä. Kiitos siitä.

  3. Hei Leo! Olen lukenut jo pidempään blogiasi, mutta en ole aiemmin kommentoinut mitään. Pidän kovasti blogistasi ja siitä, miten rehellisesti ja avoimesti kerrot elämästäsi. Erityisesti ekoisijutut ovat olleet ihania! Ehkäpä kulutuksen vähentämisessä ei kannata kuitenkaan liikaa tuijottaa sitä viivan alle jäävää lukua, jokin muu mittari olisi varmaan parempi. Kotiin kaupasta raahatun tavaran paino? 😉

  4. Kirjoitit, että olisit voinut kiinnittää enemmän huomiota siihen, mitä elintarvikkeita todella tarvitaan. Aika mielenkiintoinen havainto, kun käsittääkseni vastustat viihdesyömistä ja siten voisi siis olettaa, ettei silloin kaupasta osteta turhia elintarvikkeita.

    • Kiitos kommentista Ellie! En toki ostele kaupasta esimerkiksi makeisia, limsoja, pullaa, keksejä, sipsejä tai sen sellaisia. Uskon, että minullakin on kuitenkin parantamisen varaa. Kyllähän sitä itse kunkin kannattaa aina miettiä omien ostostensa tarpeellisuutta.

  5. Hei. Olen tutustunut hiljattain blogiisi, ja erityisesti ekovanhemmuus kiinnostaa, vaikka itselläni ei olekaan lapsia ainakaan vielä. Kirjoitat niistä valinnoista joita vanhemmat voivat tehdä vauvan tullessa perheeseen. Lapsenne on vielä pieni, mutta oletko pohtinut, mitä tapahtuu kun lapsi kasvaa ja hän altistuu kulutuspaineelle kavereiden, mainosten jne taholta? Mikä voi olla tässä tilanteessa ratkaisu, jos vanhempi ei halua lähteä mukaan kaikkien muotivaatteiden, –lelujen ja –krääsän ostoon, mutta ei toisaalta halua että lapsi kokee tulleensa kaltoin kohdelluksi, tai että lapsi voi tulla jopa kiusatuksi?

Kommentointi on suljettu.

Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!
Tein kolmen päivän Firstbeat-mittauksen. Pidin sykettä ja sykevälivaihtelua mittaavia antureita kiinni kehossa kolmen vuorokauden ajan. 

Kiinnostavia tuloksia! Vihdoin sain selityksen lyhyille yöunilleni. Pärjään siitä syystä lyhyillä (keskimäärin noin 6h) yöunilla, koska unen aikainen palautuminen on niin hyvää. Tässä mittauksessa peräti 96% unestani on palauttavaa. Uneni on siis parempaa kuin suurimmalla osalla väestöä, joka nukkuu 7-9 tuntia. 

Liikunta oli odotetusti erinomaisella tasolla vaikka mittausjakson aikana oli kevyt viikko. Ilahduttavaa oli, että palautuminen lähti lyhyiden treenien tai kuntoilun jälkeen aina välittömästi käyntiin. Paitsi pidemmän pyöräilyn (4h) jälkeen keho oli tunteja stressitilassa. Tämä osoitti hyvin, että pitkiä tai kovia treenejä ei todellakaan kannata tehdä illalla. 

Hiukan yllättäen aamut olivat mittauksen pohjalta aika stressaavia. Tässä selitys saattaa olla siinä, että mulla on niin paljon ”hyviä” aamurutiineja (veden juonti, hedelmän syönti, kirjan lukeminen, venytely, 7 minute workout ja aamupala) että näistä itsestään kasaantuu vain liikaa. Yllätys oli myös se, että lounaat tai päivälliset olivat stressaavia siinä missä etä- tai läsnäkokoukset (vähän palaverista riippuen) olivat keholle kevyitä ja välillä jopa palauttavia. 

Mittausjaksoon osui myös yksi lepopäivä treenistä. Sunnuntaina tein siis neljän tunnin pyöräilyn ja maanantaina oli lepopäivä. Olkoon, että lepopäiväänkin kuului venyttelyt, 7 minute workout ja noin 25 km arkipyöräilyä. Ei kuitenkaan yhtään treeniä. Palautumista ei kuitenkaan tapahtunut mitenkään erityisen paljon maanantain aikana vaan tänä näkyi vasta tiistaina, jossa päivän aikainen palautuminen oli korkeaa vaikka tein venyttelyiden ja 7 minute workoutin lisäksi aamulla kevyen juoksun ja töiden jälkeen tunnin uintitreenin sekä päivän mittaan noin 20 km arkipyöräilyö. 

Koko jakson palauttavin hetki (jos yöunia ei lasketa mukaan) oli se kun olin tiistaina iltapäivällä toimistolla kollegoiden kanssa. Stressaavin jakso taas oli sunnuntaina kotona lasten kanssa pitkän pyörälenkin jälkeen. 

Mittauksen mukaan leposykkeeni oli 41, maksimisyke 178 ja HRV keskimäärin 54.

@firstbeat.suomi
Hyvää juhannusta!
Tänään Malmin lentokentällä 80 km pyöräily! 

Tasaista eikä liikennettä vaikka pinta vähän epätasainen. Melkein tekisi mieli alkaa puolustaa tässä vaiheessa kenttää rakentamiselta. Tämähän on loistava treeniympäristö!

#pyöräily #triathlon
Tänä vuonna olen kuunnellut uudestaan jo aiemmin kuuntelemiani kirjoja, jotka ovat tehneet minuun viime vuosina erityisen vaikutuksen. 

Yksi niistä on tämä Joni Jaakkolan Väkevä elämä. Tämä on samalla 100. tänä vuonna lukemani/kuuntelemani kirja. 

Jaakkolan kirjassa on perusasiat hyvin kohdillaan. Kun rakentaa hyviä rutiineja ja pitää huolta unesta, ravitsemuksesta ja liikunnasta, pääsee arjessa sellaiselle tasolle, että pienet vastoinkäymiset tai sairaudet eivät vie sinua suoraan kellariin ja toimintakyvyttömäksi vaan pystyt palautumaan nopeammin ja paremmin arjen heittämistä haasteista. 

@inojalokkaaj #väkeväelämä @tammikirjat #jonijaakkola #kirjagram #kirjat #äänikirja
Oliver Burkeman kirjoittaa osuvasti toivosta kirjassaan Neljätuhatta viikkoa. Miten käytät loppuelämäsi päivät. 

Toivon tarkoituksena on olla soihtu pimeässä, mutta todellisuudessa se on kirous. Toivo on uskon asettamista oman toiminnan edelle. 

Toivo on sitä, että uskomme lastenvahdin olevan aina huutomatkan päässä kun sitä tarvitsemme. Tämä on perusteltua tietysti silloin, jos ajattelee tai on tilanteita, joissa millään mitä itse tekee, ei ole mitään väliä. 

Toivo on siis omien vaikutusmahdollisuuksien kieltämistä. Käytännössä tarkoittaen vallan antamista niille voimille, joita pitäisi muuttaa. Ei kuitenkaan kannata antaa pois omaa kykyään toimia ilmastokriisin ja luontokadon kaltaisten kysymysten parissa. 

Kun lakkaamme toivomasta, että kauhea tilanne vain ratkeaa jotenkin itsestään tai tilanne ei vain pahenisi, olemme vapaita aloittamaan työt tilanteen ratkaisemiseksi.
Hienoa pyöräkaistaa Laajasalontiellä!
Nyt se on ulkona! Rauhatädin ja mun yhteinen biisi Poljen, poljen. 

Räppäri ja sanataideohjaaja Rauhatäti eli Hanna Yli-Tepsa @rauhatati soitti mulle syksyllä 2024 ja ehdotti yhteisen räppibiisin tekemistä. Ehdotus oli niin hullu ja niin kaukana omasta mukavuusalueestani, että pakkohan siihen oli suostua. Itselläni ei ole mitään musiikillista taustaa ellei mukaan lasketa intohimoista gansta-räpin kuuntelua nuorena.

Kirjoitimme Rauhatädin kanssa syksyn, talven ja kevään aikana sanoituksia, harjoittelimme taustanauhojen kanssa ja pääsimme lopulta studioon äänittämään yhteisen biisin. Rauhatädin lisäksi mukana oli ammattilaisia 3rd Raililta ja Muumaa musiikilta. Näin lopputuloksena saatiin julkaistua mun elämäni ensimmäinen räppibiisi. Taustat kappaleeseen on tehnyt Kim Rantala.

Biisin nimi on ”Poljen, poljen”, ja se syntyi halusta sanoittaa omia kokemuksia ja tunnetiloja niistä hetkistä, kun puskee eteenpäin, vaikka tie on epätasainen. Kyseessä on kappale sinnikkyydestä, voimasta ja liikkeestä, joka ei pysähdy.

Tuore kappale kertoo myös siitä, miten ekologinen kulkeminen eli pyöräily, bussi, juna  tai ihan vaan kävely tai soutuveneily voi olla juuri se paras ilmastoystävällinen tapa liikkumiselle.

Ota kuunteluun Spotifysta, Youtubesta, Tidalista, Apple Musicista, SoundCloudista tai missä nyt ikinä musiikkia kuunteletkaan!