Talouden pyörä on rikki: Millä seuraavaksi eteenpäin?

Kävin aamulla (14.10.) Sivistysliitto Kansalaisfoorumin järjestöjohtajille järjestämässä vaikuttajatapaamisessa tapaamassa Suomen Pankin pääjohtaja Erkki Liikasta.

Liikanen alusti meille talouden ajankohtaisista näkymistä euroalueen myllerryksessä ja globaalin talouden haasteissa.

Hän oli puhumassa samasta aiheesta myöhemmin myös eduskunnan talousvaliokunnan julkisessa kuulemisessa.

Itse tiedustelin Liikaselta näkemystä degrowth- tai kohtuutalouteen. Mitä jos ympäristön rajat tulevat vastaan eikä talous kasva ikuisesti?

Liikasen mukaan talouskasvu ei voi perustua luonnonvarojen liikakäyttöön. Suomessa on jokatapauksessa luvassa hitaamman kasvun vaihe, kun velkoja pitää maksaa pois. Mikäli kasvu ei jatku, velkoja tai eläkkeitä ei pystytä maksaaan, hoivapalvelut rapautuvat ja työttömyys lisääntyy. Liikasen mukaan kasvun on jatkuttava, jotta voimme edes pysyä paikallamme ja säilyttää nykyisen elintasomme.

Pelottavaa. Näköpiirissä ei ole mitään sellaista kehityskulkua, jossa talous jatkaisi loputonta kasvuaan. Siitä huolimatta yhteiskuntaamme rakennetaan yhä enemmän talouskasvun varaan.

Talouspolitiikkamme on kuin kuvassa oleva rikkinäinen polkupyörä. Mikään ei enää oikeastaan toimi, mutta kenellekään ei tule mieleen kokeilla muita tapoja liikkua eteenpäin.

 

3 kommenttia artikkeliin ”Talouden pyörä on rikki: Millä seuraavaksi eteenpäin?”

  1. Mikään ei toimi, mutta miljoonat ihmiset käyvät töissä,asuvat lämpimissä asunnoissa ja ajavat turvallisia päällystettyjä teitä pitkin. Äidit käyvät synnyttämässä maailman parhaissa sairaaloissa, lapsi kuolleisuus on sadasosa sadan vuoden takaisesta. Äitiysrahat, sosiaalituet ja työttömyyskorvaukset juoksevat päivästä toiseen ja hyvinvointi on ihmiskunnan historian korkeimmalla tasolla.

    Jos mikään ei toimi, niin mitä konkreettisia muita keinoja liikkua eteenpäin ehdotat?

    • Hyvä tarkennus Jani!

      Tarkoitan, että talouspolitiikkamme ei toimi. Nykyisen talousjärjestelmän ongelmana on se, että mikäli kasvu hidastuu, pysähtyy tai kääntyy laskuun, yhteiskunta ajautuu kriisiin. Talousjärjestelmämme kohtaa vääjäämättä välillä lasku- ja noususuhdanteita. Näin ollen ihmisten hyvinvointia lisäisi ennenkaikkea se, että laskusuhdanteessa voitaisiin varmistaa ihmisten perustoimeentulo ja noususuhdanteessa taas se, että luonnonvarojen kulutus ei lisäänny.

      Itse olen ehdottanut esimrkiksi seuraavia konkreettisia keinoja:
      – Siirrymme palkankorotuksista vapaa-ajankorotuksiin.
      – Verotamme enemmän luonnonvarojen kulutusta ja vähemmän työntekoa.
      – Otamme käyttöön perustulon ja maksimielintason sekä henkikökohtaiset päästökiintiöt.
      – Hylkäämme harhaiset kuvitelmat talouskasvun auvoisuudesta ja luomme uusia mittareita kuvaamaan hyvinvointia.

  2. Poliittisten taloustieteilijöiden mukaan talous voi periaatteessa kasvaa, vaikkei esim. tuotantoon käytettävien luonnonvarojen haaskaus kasvaisi, sillä BKT (edelleen käytetty ja hyödyllinen mittari huolimatta sen monista puutteista) on vain tuotannon ja sen arvon mitta. Eli jos ympäristölle hyödyllisten, tai vain vähän haitallisten, palvelujen ja hyödykkeiden tuotanto lisääntyisi osana BKT:a, kasvu ja ympäristön kantokyky eivät vielä välttämättä ole tässä vaiheessa ristiriidassa.

    Vaikkei talouskasvu sinällään välttämättä tarkoita lisääntyvää ympäristön tuhoamista ja luonnonvarojen lisääntyvää käyttöä, markkinoilla on useita rakenteita, jotka tähän kuitenkin kannustavat.

    1) Markkinat suosivat voimakkaasti yksityisiä hyödykkeitä (esim. tietokoneet, vaatteet, autot) ja aliarvioivat merkittäväsi julkisten hyödykkeiden tarvetta (saasteiden vähentäminen, vesien puhdistaminen, kasvihuonekaasujen vähentäminen, terveydenhuolto, koulutus)

    2) Valtioiden kyky rajoittaa markkinoiden aiheuttamaa vinoumaa yksityisten hyödykkeiden kuluttamisen suuntaan on rajallinen, joka on huomattu viime vuosikymmeninä, kun monia markkinasääntelyitä (ja mm. julkisten palveluiden verkostoa) on purettu.

    3) Tuotanto ja kulutus markkinamekanismeissa ei ota huomioon kolmansia osapuolia. Myyjä ja ostaja saavat usein keskenään kätevän diilin aikaiseksi, mutta globaalissa (ja täydessä) maailmassa tuotannolla sekä kulutuksella on merkittäviä kasautuvia vaikutuksia myös muihin. (esim. finanssikeinottelun aiheuttamien kuplien haitat, ilmansaasteet, kasvihuonekaasut). Markkinoilla ei ole mitään rakenteellista keinoa ottaa näitä kolmansia osapuolia huomioon – valvonta jää valtioille, järjestöille ja yksittäisille kuluttajille.

    4) Nämä kolmansille osapuolille aiheutuvat negatiiviset ulkoisvaikutukset ovat erinomainen voiton lisäämisen lähde, erityisesti tuottajille mutta myös kuluttajille. Mitä enemmän palvelun tai hyödykkeen todellisesta hinnasta (esim. sisältäen haitat ympäristölle, työntekijöille jne.) saadaan ulkoistettua muille, sitä enemmän tuottaja saa liikevoittoa ja ostaja halvemman hinnan. Tämä näkyy erityisesti mm. bensagallonan todellisessa hinnassa, joka arvioitiin vuonna 1998 lähes viisitoistakertaiseksi sen markkinahintaan nähden (Center for Technology Assessment).

    Talouskasvu ei siis välttämättä ole ongelma, vaan se miten tuottavuutta kasvatetaan ja kuinka luonnonvarojen käyttö huomioidaan tässä kasvussa. Markkinoiden kykenemättömyys ottaa huomioon negativiisia ulkoisvaikutuksia on valtava rakenteellinen ongelma, joka aiheuttaa ajan myötä voimakasta vinoutumaa kerrannaisefektillä, kun ihmiset mukauttavat kulutustoiveitaan jo valmiiksi väärien hintojen perusteella.

Kommentointi on suljettu.

Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja
Tein torstaina omatoimisen tritathlonin täydenmatkan. Miten paljon tämä kuluttaa energiaa ja mitä söin suorituksen aikana?

Katsoin, että koko päivän aikainen energiankulutukseni oli Ouran mukaan 11 834 kcal, joista ”aktiivisia” kaloreita oli 9654 kcal. Normaali minun ikäiseni ja kokoiseni henkilön lepokulutus on vuorokaudessa noin 2000 kcal. 

Eli 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja maratonin juokseminen on sen verran pitkäkestoinen ja energiaa kuluttava suoritus, että siinä pitää pystyä ohessa jo vähän syömään ja juomaan jotain. 

Mitä sitten söin/tankkasin suorituksen aikana?

Tässä lista ja arvio kaloreista:
-banaani, 100 kcal
-nuudeleita soijarouheella, 400 kcal
-4 x vauhtikarkki, 168 kcal
-6 x ruispalaleipää, 438 kcal
-6 x margariini leivän päälle, 210 kcal
-6 x leikkele leivän päälle, 220 kcal
-pastaa soijarouheella, 600 kcal
-8 dl smoothieta, 720 kcal
-4 dl appelsiinimehua, 180 kcal
-4 x Mariannekarkki, 80 kcal
-suklaajäätelötötterö, 200 kcal
-urheilujuomaa 2,25 l, 600 kcal
-nesteyttävä elektrolyyttijuoma 3 l, 21 kcal
-vesi 2 dl, 0 kcal

Yhteensä 3937 kcal

Näiden lisäksi söin aamupalaksi ennen uintiin lähtöä omenan ja puuroa, 500 kcal. 

Kulutus suorituksen aikana Garmin 965 urheilukellon mukaan: 
-uinti 903 kcal
-pyöräily 3725 kcal
-juoksu 2750 kcal
Yhteensä: 7378 kcal

Näin ollen energiavajetta tuon vuorokauden aikana tuli yhteensä noin 3000 kcal - 7000 kcal. Seuraavina päivinä kannattaa siis syödä hyvin!

Ja oheisessa kuvassa on kaupasta ostamiani tai kaapeista varaamiani eväitä noin 10 000 kcal edestä, joita ajattelin suorituksen aikana syödä. Lopulta menin kuitenkin fiiliksen mukaan eli söin sitä mitä mieli teki.
Se oli kaukainen haave. Täysmatkan triathlonin (3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu) eli ironman suorittaminen tuntui täysin tavoittamattomalta. 

Olin kyllä käynyt toisinaan uimassa muutaman kilometrin, pyöräillyt pitkiä matkoja ja juossut maratoneja sekä tehnyt yhden puolimatkan, mutta ironman eli kaikki nuo peräkkäin tuntui utooppiselta ja täysin saavuttamattomalta. 

Sitten löysin syksyllä 2022 Helsinki Triathlon seuran ja hurahdin harjoitteluun. Huomasin, että nautin harjoittelusta suunnattomasti, mutta kilpailu tai tapahtumat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Viime kesänä vastoin omia odotuksia tein ensimmäisen töysmatkani (omatoimisesti) juuri alle 50-vuotiaana. 

Tavoitteiden saavuttaminen luo helposti uusia tavoitteita. Odotushorisontti uhkaa karata kauemmaksi. 

Päässäni syntyi ajatus, että olisi kiva olla tehtynä ironman alle viiskymppisejä ja sen lisäksi myös yli viisikymppisenä. Viimeisen vuoden ajan olen harjoitellut vähän kevyemmin, mutta riittävästi ja peruskunto on aika hyvä vuosien harjoittelun myötä. Eilen kesäloman ensimmäisenä päivänä olin taas viime vuoden tapaan uimassa, pyöräillemässä ja juoksemassa. 

Ja se oli siinä! Toinen Käpylä-ironman tehtynä, nyt yli viisikymppisenä. Vaikka harjoittelu itsessään on parasta niin kyllähän tästäkin tulee hyvä olo! Tästä on hyvä aloittaa loma. Hyvää kesää kaikille! 

Mutta mitä seuraavaksi?

Iso kiitos valmentaja @kirsipaivaniemi ja @helsinkitriathlon kun mahdollistatte unelmien tekemisen todeksi ja kiitos kaikille kanssatreenaajille sekä kovasti tsemppiä tuleviin harjoituksiin ja koitoksiin. Nähdää taas treeneissä!

#triathlon #helsinkitriathlon #käpylä
Aika paljon puhutaan lentomatkustamisen päästöistä ja hyvä niin. Entäs laivamatkustamisen päästöt? 

Riippuen laivatyypistä ja matkustustavasta Helsingistä Tallinnaan syntyy noin 6 kgCO2 päästöt (81 km, 74 gCO2/km/henkilö) ja Helsinki Tukholma välillä melkein kolminkertaisesti enemmän eli noin 21,6 kgCO2 päästöt (400 km, 54 gCO2/km/henkilö). Kahdensuuntainen matka tietysti tuplaa nuo päästöt. 

Vertailun vuoksi liikennekäytössä oleva auton keskimääräiset päästöt Suomessa ovat 136 gCO2e/km. Eli edestakainen Helsinki-Tallinna väli laivalla vastaa noin 88 km autoilua ja edestakainen Helsinki-Tukholma väli vastaa noin 318 km autoilua. 

Jos haluaa matkustaa esimerkiksi Helsingistä Tukholmaan tai Eurooppaan, kannattaa ilmastonäkökulmasta matkustaa junalla Kemin ja Haaparannan kautta. Käytännössä tuon noin 2000 km junamatkan päästöt ovat noin seitsemäsosa laivamatkan päästöistä eli noin 1,5 g/km/henkilö eli yhteensä noin 3 kgCO2. Linja-auton päästökerroin matkustajakilometriä kohti on kymmenkertainen junaan verrattuna eli noin 15 g/km/henkilö. Autolla tätä väliä ei laivaan verrattuna kannata ajaa, koska auton päästöt olisivat edestakaisin Helsingistä Tukholmaan pohjoisen kautta matkustettaessa peräti 544 kgCO2e. 

Myöskään pyörällä tuota matkaa ei kannata tehdä. ChatGPT:n arvion mukaan pyöräilyn aiheuttama lisäenergiankulutuksen tarve vegaaniruokavaliolla on 5-15 gCO2e/km eli lisäpäästöjä tulee Helsingistä Tukholmaan pyöräillessä yhteensä 10-30 kgCO2e. Varsinkin sekaruokavaliota noudattavan kannattaa matkustaa pyörän sijaan junalla, koska sekaruokavalion päästöt pyöräillessä voivat olla jopa 50 g/km CO2e. 

Fiksuinta on tietysti hakea elämyksiä ja vaihtelua arkeen tai lomaan niin läheltä, että ei tarvitsisi matkustaa juuri lainkaan. Lähimetsään pääsee kävellen ja naapurikuntaan polkupyörällä. 

#maatapitkin
Hyvää kesäpäivänseisausta! Vähän oli kylmät vedet uida, mutta maisemat oli kesäillassa upeita!