Laura Meller: Ei Hölmölän mallia Suomeen – ilmastolaki hallitusohjelmaan

Vieraskynäblogissa Laura Meller

Kuuden puolueen neuvottelijat kokoontuvat tänään Säätytalolle jatkamaan uuden hallitusohjelman rakentamista.

Maailman päästöt on käännettävä laskuun vuoteen 2015 mennessä – siis tämän vaalikauden aikana. Uusi hallitus ratkaisee, miten Suomi osaltaan kohtaa ilmastohaasteen.

Sen on ponnisteltava kovasti niin kotimaisten ratkaisujen löytämiseksi kuin kansainvälisen sopimuksen vauhdittamiseksi. Onneksi kuusikosta sosiaalidemokraatit, vasemmistoliitto ja vihreät ovat nimenneet ilmastolain yhdeksi seuraavan vaalikauden tärkeimmistä lainsäädäntöhankkeista.

Fyysinen maailmamme ja sen lainalaisuudet ovat samat, tekipä Suomen hallitus mitä tahansa. Siksi tarvitsemme politiikkaa, joka tunnustaa planeettamme rajat ja toimii niiden puitteissa.

Päivänpoliittisten kiperien kysymysten ratkaisuiksi on aina vaihtoehtoja. On valittava ne, jotka johtavat pitkällä tähtäimellä kestävälle uralle. Jos lyhyen tähtäimen kestävyysvajetta pyritään paikkaamaan toiminnalla, joka lisää energian ja luonnonvarojen käyttöä, se on kuin jatkaisi peittoa alkupäästä leikkaamalla paloja loppupäästä. Hölmölässä tämä on arkipäivää – eihän Suomessa sentään?

Ilmastolaki on esimerkki päätöksenteosta fyysisten reunaehtojen puitteissa. Ilmastolaissa asetetaan keskipitkän ja pitkän aikavälin päästövähennystavoitteet, ja se velvoittaa hallitusta vähentämään päästöjä vuosittain. Tavoitteet on asetettava ilmastotieteellisen tiedon perusteella. Suomelle tämä tarkoittaa vähintään 40 % kotimaisia päästövähennyksiä vuoteen 2020 mennessä ja 95 % vähennyksiä vuoteen 2050 mennessä. Tavoitteet on mahdollista saavuttaa samalla, kun rakennamme Suomesta vaihtoehtojen ja mahdollisuuksien yhteiskuntaa. Sitran Jukka Noposen mukaan ilmastolakia tarvitaan vauhdittamaan ilmastoystävällisiä investointeja, kuten energiatehokasta rakentamista.

Viikko sitten Yle uutisoi Suomen degrowth-verkoston järjestämästä piknikistä, jonka osallistujat vaativat vaihtoehtoja luonnonvarojen kulutuksen kasvulle. Tutkija Timo Järvensivu tiivisti erinomaisesti: todellinen talouden kestävyysvaje syntyy rajallisten luonnonvarojen liiallisesta käytöstä.

Nykyisen päätöksentekojärjestelmän aikajänne on usein liian lyhyt, jotta tähän päästäisiin kunnolla käsiksi. Ylen uutisjutussa Järvensivu pohtii ääneen, tarvitaanko Suomeen tulevaisuuseduskunta, joka tekisi päätöksiä 20–50 vuoden aikajänteellä. Nämä päätökset muodostaisivat raamit päivänpoliittisten ongelmien ratkaisuille. Loistava ajatus! Tulevaisuuseduskunta varmasti edellyttäisi myös ilmastolain säätämistä viipymättä. Toisaalta: ei ole mitään syytä, miksei nykyeduskunta voisi katsoa päätöksenteossaan pitkälle. Tähän tarvitaan poliittista tahtoa. Hallitusohjelma on hyvä paikka aloittaa.

Laura Meller on Maan ystävien ilmastokampanjavastaava. Maan ystävät koordinoi 31 järjestön ja yhteisön yhteistä Polttava Kysymys -ilmastolakikampanjaa.

 

Kirjasuositus: Ossi Nyman: Alkuhuuto

Jostain selittämättömästä syystä olen tykännyt Nymanin romaanien karuttomasta kuvailusta paljon. Alkuhuuto on näistä romaaneista kuitenkin ehjin ja paras. Suorastaan huikea. 

Toivo on 46-vuotiaana bussinkuljettajana valmis eläkkeelle. Marjut istuu lähikaupan kassalla ja hakee iloa elämään salasuhteista. Faith on suomeen kotoutunut maahanmuuttokriittinen maahanmuuttaja. 

Kolme elämää, jotka kiinnittyvät vahvasti toisiinsa. 

Upea kuvaus suomalaisesta mielenmaisemasta ja keskiluokkaisuuden reunalla elämisen arjesta. Tavallisuuden kaipuusta.

Häiritsevää on vain ajan hengen mukainen ajallinen epäsymmetrisyys ja absurdi loppuratkaisu. Ja ehkä juuri tämä häiritsevyys tekee kirjasta lopulta täydellisen. 

#kirjat #kirjagram #ossinyman #alkuhuuto @ossijanyman @teoskustantamo
#kilpisjärvi #tromso #narvik #luleå #haaparanta #tornio #lofoten #norway #sweden #finland
Ranskan ympäriajon videopätkiä katsellessa huomasin, että ammattipyöräilijä Tadej Pogacarilla oli pyörässä aina Hulk-tarra antamassa tsemppiä polkemiseen. 

Sain itsekin omaan pyörään nyt lapselta Leo-leijona-tarran. Saa nähdä nousevatko keskinopeudet.
Voiko Lofooteille matkustaa Helsingistä maatapitkin ilman autoa? Tietysti voi. Tehtiin 13-vuotiaan lapsen kanssa kahdestaan autovapaa maatapitkin matka. 

Pohjoisen kaarros Jäämerelle ja Lofooteille kulki seuraavasti: Helsinki-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Tromsa-Narvik-Svolvaer-Narvik-Luleå-Haaparanta/Tornio-Kemi-Helsinki. 

Reissun päästöt olivat yhteensä noin 213 kgCO2e, joka vastaa noin 1568 km autolla ajoa. Lentämällä paikan päälle olisi jäänyt moni hieno paikka näkemättä ja kokematta ja päästöt olisivat olleet yli tuplasti enemmän eli noin 565 kgCO2e. 

Lue matkapäiväkirja, reitti ja arviot päästöistä sekä lopuksi yhteenveto ja pohdinnat mahdollisista muista vaihtoehdoista osoitteesta www.leostranius.fi

Pahoittelut verkkosivujen pitkästä tekstistä, mutta ehkä tästä voi olla iloa ja hyötyä jollekin, joka suunnittelee vastaavaa matkaa. 

#norja #lofootit #lappi
Saana 

#saana #saanatunturi #kilpisjärvi
Kilpisjärvi ja Saanan huippu. Seuraavaksi kohti Norjaa.
Nyt en ole ”vain” triathlonisti vaan lisäksi myös kulttuuritriathlonisti! Olenhan suorittanut todestettavasti Lieksan kulttuuritriathlonin yhdessä lasten kanssa. 

Ensimmäisenä lajina oli kirjasto, toisena kulttuurikeskus ja lopuksi vielä Pielisen museo. 

Hieno konsepti Lieksan kaupungilta!

Hommaan kuului mulla bonuksena myös 100 km pyöräily Joensuusta Lieksaan ja uiminen Lieksanjoessa. Kulttuurikohteiden vaihdot mentiin juoksujalkaa, että ehdittiin vielä junalle ja illaksi takaisin Joensuuhun. 

#lieksa #kulttuuritriathlon #triathlon
Turun linja-autoasemalla polkupyörätarvikkeiden automaatti! Milloin näitä tulisi Helsinkiin? Tai muualle?
Eilen 12 tuntia meditointia, tänään melkein 12 tuntia pyöräilyä: Helsinki - Karkkila - Forssa - Loimaa - Turku - Uusikaupunki.
Tämä oli hieno! Kiitos @terike.haapoja