Heikki Sairanen: Avoimuus ja ympäristö kulkevat käsi kädessä

Vieraskynäblogissa Heikki Sairanen

Avoimuutta ja ympäristötuhojen ehkäisemistä ei välttämättä miellä toistensa välttämättömiksi kumppaneiksi. Sitä ne kuitenkin ovat.

Kun meistä kukin kuluttajana valitsee tuotetta kaupassa, ei meille kanavoida kovinkaan paljoa tietoja eri tuotteista.

Kaupanhyllylle asti näkyy kunnolla oikeastaan pelkästään hinta. Tiedostavampi kuluttaja voi ehkä päätellä jotain ainesosaluettolosta ja kenties jostain tutusta standardista: Reilusta kaupasta tai vaikka Joutsenmerkistä.

Samalla yritykset käyttävät valtavia summia rahaa markkinointiin, jossa tuotteen hyvät ominaisuudet paisutellaan tai jopa luodaan tyhjästä. Samalla huonot ominaisuudet taas vaietaan. Tuotteen ainoa vihreä piirre nostetaan kepin nokkaan ja sitä keppiä sitten heilutellaan kuluttajille mainostoimiston koko osaamisen voimin. Ei ole ihme, että mainonta on puolestaan joutunut kulutuskriittisten ihmisten kepin nokkaan.

On kuitenkin turha ajatella, että pelkkä mielikuvamarkkinoinnin kielto toisi ongelmaan ratkaisua. Ongelma on kuitenkin nykyään ihan yhtä suuri jokaisessa  ekokaupassa kuin suuren yhtiön kaupassa. Mikäli ei käännä aivojaan “tämä kauppa rakastaa maailmaa ja kaikki on hyvää”-tilaan, voi ekokaupassakin usean tuotteen kohdalla pysähtyä miettimään, onko vihreys vain viherpesua vai syvempää sitoutumista.

Miten hyvä yritys voisi osoittaa, ettei kyse ole vain viherpesusta vaan syvemmästä sitoutumisesta kestävään kehitykseen? Toimimalla radikaalin avoimesti. Nykyaikainen logistiikka mahdollistaa jokaisen tuotteen seuraamisen koko tuotannon läpi. Jokainen askel voidaan seurata, jokaisesta askeleesta voi jäädä merkintä tietokantaan ja tietokanta voidaan avata kiinnostuneille. Jokainen ainesosa voidaan kirjata ylös myös sähköisessä muodossa ja niiden reitti maatiloilta, tehtaista ja kaivoksista voidaan samoin avata.

Tällainen tieto on tietysti raakaa ja kuluttaja ei voi sitä ymmärtää. On kuitenkin vain ajan kysymys, kun kuluttajalle voidaan kanavoida kaikki tieto riittävän yksinkertaisessa muodossa kauppahyllylle asti vaikkapa kännykän välityksellä. Tällainen jalostettu tieto takuulla kiinnostaisi kuluttajaa, joten sen tarjoaminen on varmasti jollekin yritykselle hyvää liiketoimintaa heti kun pohjaksi tarvittava tieto on saatavilla.

Toisaalta ei välttämättä tarvitse jäädä odottamaan yritysten muutosta – vapaaehtoista tai pakotettua. Esimerkiksi Yhdysvalloissa toimi jo nyt esimerkiksi GoodGuide, joka jakaa kuluttajalle helposti ymmärrettävässä muodossa tietoa tuotteiden sosiaali- ja ympäristövaikutuksista ja tuotteen sisältämistä kemikaaleista. Eikä tähän palveluun ole haettu tukea yrityksistä. Se on vain tehty.

Tieto haluaa vapautua. Muutokseen kannattaa varautua, sillä se on vääjämätöntä.

Heikki Sairanen on radikaalia avoimuutta ajava vihreä toimija

Perjantaina 3,2 km uintia ja 32 km pyöräilyä
Lauantaina 95 km pyöräilyä
Sunnuntaina 21,15 km juoksua ja 24 km pyöräilyä
Joka aamu 15 min venyttelyt ja lihaskuntotreeni

Siinä sivussa dronella lennättämisen harjoittelua.
Viikonlopun mittainen puolimatkan triathlon ja vähän enemmänkin! Perjantaina 3 km uinti, lauantaina 100 km pyöräilyä ja sunnuntaina 21,5 km juoksua. Sen lisäksi joka aamu venyttelyt ja 7 minute workout + perjantaina vielä 1,5 tunnin kuntopiiri.
Miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnellisiksi ja miten vältetään viherpesu? Hienoa olla puhumassa IMPACT Helsinki -tapahtumassa 29.4. 

IMPACT Helsinki kokoaa yhteen muutoksentekijöitä; markkinoijia, viestijöitä ja somevaikuttajia, arvopohjaisen markkinoinnin ja viestinnän teemojen pariin

Linkki ilmoittautumiseen löytyy täältä: https://lnkd.in/dGrMP4n6

#pinghelsinki #impacthelsinki2025
Olipa taas kiva peruskunto-sunnuntai! Valmentajan tekemässä ohjelmassa oli vapaavalintaista pk-harjoittelua neljä tuntia. 

Käytännössä tämä tarkoitti mulla  seuraavaa: ystävän kanssa tunti kevyttä sulkapalloa, tunnin juoksutreeni, tunnin fysiikkatreeni (kuntosali) ja lopuksi vielä reilun tunnin uintitreeni. Sen lisäksi hiukan pyöräilyä (siirtymät) ja aamulla kehonhuolto + seitsemän minuutin lihaskuntotreeni.

Ouran mukaan aktiivisia kaloreita 2335 ja vastaava kävelymatka 42,1 km (askeleita 24 140). Garminin mukaan virtaa olisi tälle päivälle vielä jäljellä 36/100 eli ”Tämänpäiväinen liikunta edistää kuntoasi ja terveyttäsi. Body Battery -tasosi riittää erinomaisesti loppupäiväksi!”