Michael Lettenmeier: Liikennepolitiikka(a) raiteille

Vieraskynäblogissa Michael Lettenmeier

Pari viikkoa sitten sattui Saksassa paha junaonnettomuus. Henkilö- ja tavarajuna törmäsivät toisiinsa tuhoisin seurauksin. Onnettomuudessa kuoli melkein saman verran ihmisiä kuin joka päivä kuolee Saksan tieliikenteessä.

Onnettomuusrataosuudella ei ollut vielä automaattista jarrutusjärjestelmää päin punaista ajaville junille. Onnettomuus oli seuraus nykyisen liikennepolitiikan virheistä. Tieverkon laajentamiseen investoidaan edelleen huimat summat ja rautateiden kehittämisessä painotetaan yksittäisiä suurnopeusratoja. Olemassa olevan tie- ja rataverkon ylläpito jää uudisrakentamisen jalkoihin.

Suomen liikennepolitiikassa on samanlaisia huolestuttavia piirteitä. Edelleen rakennetaan lisää teitä, vaikka nykyistenkään kunnossapitoon eikä joukkoliikenteen tukemiseen ole varaa. Jopa Suomen tiheimmin asutulla alueella, pääkaupunkiseudulla, panostetaan edelleen päätieverkon laajentamiseen tunneleineen ja kehäteineen kävelykeskustan, pyöräilyverkon ja edullisen joukkoliikenteen sijaan.

Suomen liikennepolitiikka tarvitsee nyt täyskäännöksen kestävän kehityksen suuntaan:

– Tieverkko pitää jäädyttää nykyiseen. Autoliikenteen kasvua pitää hillitä ruuhkamaksuilla, liikenteen minimointiin pyrkivällä maankäytön suunnittelulla, kohdistamalla taloyhtiöiden parkkipaikkakustannukset autoilijoille eikä kaikille asukkaille ja nostamalla tietoisuutta autoliikenteen haitallisuudesta.

– Joukkoliikenne pitää saada houkuttelevaksi kokonaisuudessaan eikä vain Helsingissä ja muutamalla kaukojunavälillä. Tähän tarvitaan hyvä vuorotarjonta ja houkuttelevat lippuvaihtoehdot. Saksan Freiburgin lipuista voisi ottaa esimerkkiä: kuukauden seutulippu 39 €,  vuorokauden seutulippu 9 € yksin matkustavalle ja 18 € max. viiden hengen ryhmälle. Freiburgissa tämä on tuonut asiakkaita niin hyvin, että vain 11 % joukkoliikenteen kustannuksista lankeaa kaupungin maksettavaksi.

– Pyöräliikenne pitää saada sujuvaksi kaupungeissa esimerkiksi avaamalla yksisuuntaisia katuja pyörille. Autottomia alueita tarvitaan moninkertaisesti lisää sekä keskustoissa että asuinlähiöissä, jotta saadaan kaupungit viihtyisiksi.

Tutkimukset kertovat, että politiikot kuvittelevat kansalaisia paljon automyönteisemmiksi kuin nämä oikeasti ovat. Pystyisikö Leo kääntämään tätä asetelmaa paremmaksi?

Kirjoittaja on saksalais-lahtelainen ekotehokkuuskonsultti ja D-mat oy:n toimitusjohtaja. Hänellä ei ole autoa ja hän palasi juuri junalla ja laivalla kolmen viikon Keski-Euroopan työmatkalta.

Perjantaina 3,2 km uintia ja 32 km pyöräilyä
Lauantaina 95 km pyöräilyä
Sunnuntaina 21,15 km juoksua ja 24 km pyöräilyä
Joka aamu 15 min venyttelyt ja lihaskuntotreeni

Siinä sivussa dronella lennättämisen harjoittelua.
Viikonlopun mittainen puolimatkan triathlon ja vähän enemmänkin! Perjantaina 3 km uinti, lauantaina 100 km pyöräilyä ja sunnuntaina 21,5 km juoksua. Sen lisäksi joka aamu venyttelyt ja 7 minute workout + perjantaina vielä 1,5 tunnin kuntopiiri.
Miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnellisiksi ja miten vältetään viherpesu? Hienoa olla puhumassa IMPACT Helsinki -tapahtumassa 29.4. 

IMPACT Helsinki kokoaa yhteen muutoksentekijöitä; markkinoijia, viestijöitä ja somevaikuttajia, arvopohjaisen markkinoinnin ja viestinnän teemojen pariin

Linkki ilmoittautumiseen löytyy täältä: https://lnkd.in/dGrMP4n6

#pinghelsinki #impacthelsinki2025
Olipa taas kiva peruskunto-sunnuntai! Valmentajan tekemässä ohjelmassa oli vapaavalintaista pk-harjoittelua neljä tuntia. 

Käytännössä tämä tarkoitti mulla  seuraavaa: ystävän kanssa tunti kevyttä sulkapalloa, tunnin juoksutreeni, tunnin fysiikkatreeni (kuntosali) ja lopuksi vielä reilun tunnin uintitreeni. Sen lisäksi hiukan pyöräilyä (siirtymät) ja aamulla kehonhuolto + seitsemän minuutin lihaskuntotreeni.

Ouran mukaan aktiivisia kaloreita 2335 ja vastaava kävelymatka 42,1 km (askeleita 24 140). Garminin mukaan virtaa olisi tälle päivälle vielä jäljellä 36/100 eli ”Tämänpäiväinen liikunta edistää kuntoasi ja terveyttäsi. Body Battery -tasosi riittää erinomaisesti loppupäiväksi!”
Nyt on aika juhlia, koska tänään siitä tuli totta! Helsinki on hiilivapaa kun Salmisaaren kivihiilivoimala suljettiin. 

Lukemattomat ihmiset ovat vuosia ja vuosikymmeniä tehneet tämän eteen väsymättä töitä. Nöyrä ja iso kiitos teille kaikille. Tiedätte kyllä keitä olette. 💚🌍