Osallistuin maanantaina (15.11.) Tulevaisuuden yliopisto -paneelikeskusteluun Taideteollisessa korkeakoulussa.
Mukana keskustelemassa olivat lisäkseni mm. Paavo Arhinmäki, Katri Immonen, Ilmari Arnkil ja Mike Pohjola.
Miten yliopisto voi edistää eettistä ja ekologista yhteiskuntaa? Asiaa voi lähestyä kolmen kysymyksen kautta:
1. Miten ympäristökysymykset otetaan huomioon opetuksessa ja tutkimuksessa?
2. Miten ympäristöasiat näkyvät yliopiston omassa toiminnassa, esimerkiksi kiinteistön energian käytössä tai ruokatarjoiluissa?
3. Miten yliopisto pyrkii vaikuttamaan yhteiskuntaan ja poliittisiin päättäjiin ympäristöasioissa?
Oma visioni vuoden 2050 yliopistosta perustuu seuraaviin neljään teemaan:
1. Sivistys. Yliopisto luo uutta ymmärrystä, tietoa ja konkreettisia sovelluksia. Tämä tarkoittaa sitä, että opiskelijoilla on putkitutkintojen sijaan mahdollisuus rönsyillä yllättävälläkin tavalla omissa opinnoissaan.
2. Kaikille avoin. Yliopisto-opiskelu tulisi olla mahdollista lähes kaikille sitä haluaville. Tämä tarkoittaa maksutonta yliopisto-opiskelua myös tulevaisuudessa, opintorahan korotuksia ja sen sellaista.
3. Ekologinen ja eettinen. Yliopisto ottaa omassa opetuksessaan, tutkimuksessa ja toiminnassaan huomioon ympäristökysymykset. Tämä tarkoittaa sitä, että vuoden 2050 yliopistot ovat reiluja, luomuja, hiilineutraaleja, vegaanisia ja paljon muuta!
4. Aktiivinen toimija. Yliopisto ei ole suljettu, muista irrallaan oleva instituutio. Tämä tarkoittaa sitä, että yliopisto ja sen toimijat, opiskelijat ja tutkijat, osallistuvat jatkossakin aktiviivisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun ja pyrkivät vaikuttamaan yhteiskunnalliseen päästöksentekoon myös muissa kuin yliopistoa suoraan koskevissa kysymyksissä.
Yksi kommentti artikkeliin ”Tulevaisuuden yliopisto: Neljä visiota”